Jump to content
Sign in to follow this  
Kn Glock

Kvaliteten på SoldF, Sjunkande kvalitet? Vad göra?

Recommended Posts

Vi blågula har under de senaste månaderna blivit bra mycket mildare i tonen. något som borde ha noterats av den vane forumiten. Det är en helt medveten taktik för att se om miljön på forumet skulle bli bättre. Stämningen bedömer jag som bättre men inte kvaliteten. Men det är betraktaren som avgör sin egen syn på allting.

Blågula i Kasernen (Luckan, Soldint, mfl) har fått order om att försöka med "Less police" och mer stimulera debatt. Vi har fortsatt lång väg att gå men ett stort ansvar ligger hos gemene användare. Stimulera och justera istället för att sabla ner, det är min uppmaning till er alla.

Men använd verktygen: klicka på anmäl-knappen vid behov.

/K

Ja Forumiten har noterat detta. :clap:

Och jag själv väljer oftast att vända mig direkt till den berörda BG/författaren i form av PM. :clap:

Det kommer att bli bättre, absolut. Glöm bara inte att för många är det en stor och kanske också känslig/utlämnande sak att vädra sina ideér offentligt. En skör planta. Trampa till den och det tar tid innan den vågar sticka upp igen...

Inte alla är såna okänsliga bufflar som jag och vissa BG. 0:)

Bra jobbat och tjämppa på.

Pappsen

Utan att kommentera något specifikt inlägg så måste jag återigen påminna om ANMÄL-KNAPPEN.

Den finns vad jag vet även på inlägg från oss BlåGula.

...

Bra att du påpekar det.

Annars tror jag det är rätt lätt att tänka i banorna "Jaha, det var en BG som tyckte jag skrev illa, och eftersom BG är högsta beslutande makt är det kört för mig att föra vidare talan."

Det korta svaret:

Jag upplever att kvalitén på SoldF har sjunkit. Men jag upplever även att andelen helt vansinnigt underbara guldkorn har ökat, men det är ju också för att jag under mina 6 år på forumet "lärt känna" ett antal av nicken och vet vilka som har något att komma med, och vilka som borde få en ståndsrätt på stället och grävas ner, djupt...

Jag tror dock inte att det är ett hopplöst läge, och jag tror att det är lite granna på grund av oss gamla forumsrävar.

-

Det betydligt längre svaret:

Det kommer alltid vara så att man går nya användare till ett forum som inte är bevandrade i den rådande kulturen. Så har det alltid varit, och så kommer det alltid varit. Ingenting är så provocerande som en "prao" som är märtk "GU: Ej gjort grundutbildning." och "Tjänst: Ej Mönstrat" som säger att han sökt, att han inte orkar läsa alla femtioelva sidor i tråden eller som hasplar ur sig "jag har hört att".

Bäst är väl att jag talar för mig själv, men jag är aldrig så dryg som jag är vid dessa tillfällen. Detta har jag även sett på annat håll av andra användare, men som sagt, nu talar jag för mig själv.

Resultatet blir att ett redan dödsdömt inlägg med bristande verklighetsuppfattning följs av en eller flera utskällningar plus en Blågul som försöker lägga om tråden så den hamnar på rätt köl igen. Då hjälper det inte att den blågule i fråga är snäll och vänlig. Jag efterlyser ett "rättning mittåt" i dessa fall. Trådskaparen kanske då tappar intresset, men det finns en tråd där som kanske kan fyllas på vid ett senare datum av en annan forumist.

Det stör mig också något oerhört när representanter från dagens Internetgeneration inte är kapabla att följa netiquette, d.v.s. nätvett!

Våra nya användare får idag epitetet ”prao” och jag tycker definetivt att det är så som dom skall uppmuntras att bete sig när de är nya på forumet, för en värdelös prao-elev är någon som kan få ingångsvärdet att ”du behöver inte dyka upp i morgon”, och det tycker jag borde gälla här också.

Låt prao-tiden vara en prövotid och missköter de sig t.ex. genom att de skapar tre nya trådar om samma sak trots att de två föregående låsts, då är de antagligen inget att ha i alla fall. De kan ju inte ens läsa reglerna...

Nästa sak som jag tycker är väldigt katastrofalt dåligt är våran märkning av nya trådar. En klar och tydlig döpning av trådarna underlättar allt från sökning till avgränsning. Den som då repeterar titeln i den förtydligande under-topicen förtjänar spöstraff. Slarviga trådtitlar är något som jag personligen skulle uppskatta om de blågula kunde styra upp. Antingen när de själva kliver in för att rätta in tråden eller när de själva tittar in och engagerar sig då de tycker den är intressant.

Ett bra exempel på detta är tråden "Svenska truppminor, aka trampminor" vars topic berörde trampminor från början, men efter en del blågult hokuspokus så inbegrep den även truppminor, vilket revitaliserade tråden en hel del.

Min tredje punkt är sökfunktionen. Idag så är den väldigt begränsad. Att söka på Ak 5 är dödsdömt, CBJ likaså. Jag förstår mycket väl att forumet har en del behov av att spara bandbredd och serverkapacitet, men jag tror att vi skulle slippa många dödsdömda "jag har faktiskt sökt"-inlägg om det inte fanns de här begränsningarna.

Resultatet blir att en användare som söker på t.ex. CBJ inte får fram något, och han eller hon ställer då en fråga om denna fantastiska kaliber. Då står det en gammal forumsräv där och petar den nye forumisten i ögat med hjälp av sökorden SoldF +CBJ som han precis kört i google och fått fram en tre fyra stycken bra träffar. Detta är kanske inte ett krav som man kan ställa på vanliga dödliga, men ändå så blir det en hel del sådana tramsinlägg. Mdn's Introduktionskurs till SoldF Forum, Lär dig om forumet på högskolenivå! tar upp sökförfarande via google, men denna kunskap är ändå ingen självklarhet, tyvärr.

Punkt nummer fyra, efter hand som forumet blir större så kommer det in nya intressen och ny kunskap, av varierande kvalité. Jag förstår mycket väl att det finns en viss skepsis och tröghet i att skapa nya underforum. Skall man hålla den mycket höga nivå som SoldF faktiskt håller så behöver man engagerade och kunniga blågula som kan moderera. Dessa behöver även kunna fungera med de redan befintliga moderatorerna osv.

Men bristen på underforum i t.ex. kategorin ”sjukvård” resulterar i att verksamheten sprids ut och den styrs inte upp. Resultatet blir dålig kvalité på trådar, vilda spekulationer och rena felaktigheter. Jag tycker att sådant behöver utvärderas och åtgärdas efterhand.

Innan jag sammanfattar mitt inlägg så vill jag även replikera på tidigare utvärderingar som berört ett antal olika saker.

”Hårdast tjänsten” och ”grymmaste baskern”-trådar är ingen framtid för forumet. Det nya FM där värnpliktiga är hyfsat motiverade och frivilliga tror jag skall ta död på detta i framtiden. Men jag ser inte heller att vi skall låsa ute den nya generationen vars erfarenheter sträcker sig till ungdomsverksamheten. Jag tycker att även dom skall vara välkomna, men det skulle vara tacksamt om dessa individer uppträdde lite mera ödmjukt, men då blir det också en fråga om föredömen, och bristen på…

”prylkåtheten”, ”julgransstridsvästar”, ”flest prylar i bältet när de dör vinner” etc. etc. är inte något som jag ser som uteslutande negativt. Jag är själv en sådan varelse som är redo att lägga pengar på min egen bekvämlighet och materielen som jag använder. Är tilldelat och tilltänkt materiel inte tillräcklig? Jag skaffar min egen.

Jag är dock av den meningen att innan en människa lägger en massa pengar på egna prylar så skall han ha lärt sig att hantera och klara sig med den tilldelade.

Jag är tacksam när individer som varit i insats delar med sig av sina erfarenheter, vad som funkar, vad som är kass och vad som behöver justeras. Passar inte galoscherna tar man dem av sig och i värsta fall så får man väl tejpa plastpåsar runt lackskorna. Men det är just det som vi inte borde behöva göra nu när vi har modulära system såsom Ak 5C och Stridsväst 2000. Det finns idag mil.specade lösningar på problem som identifierats redan under de första missionerna. Varför skall vi då fortfarande använda silvertejp och skosnören till permanent tillfälliga och potentiellt farliga lösningar?

Stör man sig något gruvdjävligt på åsikterna, synpunkterna och tendenserna som florerar i en tråd eller ett underforum, då så, det är frivilligt att läsa där. Det är därför som jag håller mig till ” Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning” och ger blanka fasen i de flesta andra underforumen, men visst, det händer att jag yttrar mig I luckan och pliktverket.

Det talas om att ett underforum som hanterade bl.a. historik skulle vara önskvärt. I samma mening så nämns Skalman som ett föredömligt exempel. Jag tycker att historia är något som är oerhört intressant och som borde vara lättillgängligt. Men nu så fyller Skalman och SoldF två olika nischer på ett väldigt bra sätt, och detta tycker jag är tillräckligt bra. Jag ser framför mig hur ett hypotetiskt underforum skulle kunna innehålla hur många referenser som helst till just Skalman utan att för den sakens skull bidra med ny kunskap.

Transportcentralen och sjöforumet har också tagits upp. Jag håller med om att det är sorgligt att det inte skrivs mer där inne. Men återigen så handlar det om forumsrävarnas egna ansvar. Det finns mycket dugligt folk inom sjö-arenan med mycket kunskap, men den måste göras mera tillgänglig för oss landkrabbor.

Tar man upp en förkortning? Förklara den eller skriv ut den inom parentes!

En ny fartygsklass eller det femtioelfte flytetyget som döpts till Södermanland? Länka eller bifoga en bild!

Jag säger inte att ni som är kunniga skall sänka er och ert innehåll från en fackvetenskaplig nivå till populärvetenskaplig, men gör innehållet mera tillgängligt så kanske ni kan skapa mera intresse och förståelse.

-

Som en mycket enkel sammanfattning av mitt inlägg:

Det är vi forumister som skapar andan och innehållet på Internet-forum. Vi som är gamla på gården behöver ta ett större ansvar i allt det vi gör, i allt från att skriva ut förkortningar till att inte omedelbart börja hacka på våra nya prao-elever/forumsmedlemmar.

Är praon rikskass så tycker jag att de blågula borde kunna slänga ut dem på ett tidigt stadium. Ett alternativ är kanske att blockera deras konton tills de gett klartecken i guld på att de förstått vad det är som gäller.

Jag är av den meningen att de blågula gör ett bra jobb, men de får gärna gå in oftare med rättningskommandon och gärna justera trådtitlar för att göra dem mera aktuella och sökbara.

Edited by Sytare

Punkt nummer fyra, efter hand som forumet blir större så kommer det in nya intressen och ny kunskap, av varierande kvalité. Jag förstår mycket väl att det finns en viss skepsis och tröghet i att skapa nya underforum. Skall man hålla den mycket höga nivå som SoldF faktiskt håller så behöver man engagerade och kunniga blågula som kan moderera. Dessa behöver även kunna fungera med de redan befintliga moderatorerna osv.

Men bristen på underforum i t.ex. kategorin ”sjukvård” resulterar i att verksamheten sprids ut och den styrs inte upp. Resultatet blir dålig kvalité på trådar, vilda spekulationer och rena felaktigheter. Jag tycker att sådant behöver utvärderas och åtgärdas efterhand.

Ett av de snabbaste sättet att döda intresset för något på ett forum är att skapa underforum som det skrivs sällan i dvs att dela upp det i all för många små delar och det behövs snarare färre sådana på soldf än fler. För att låna lite fysikspråk så krävs det en kritisk massa för att ett underforum ska fungera bra och där ingår antalet dagliga läsare och skrivna inlägg som stora delar.

Ett exempel från soldf är transport som har ett huvudforum och tre underforum. Är något t ex intresserad av båtar så går den direkt till det forumet och läser inte de andra tre delarna men om allt inom transport istället ligger i samma forum så läser den personen i alla fall rubrikerna och upptäcker på sätt kanske något intressant inom ett annat område. Min erfarenhet från det här och andra forum är nämligen att många som är väldigt intresserade av ett visst område också har mycket kunskap i närliggande områden. Antalet inlägg i de fyra underforumet är inte heller så överväldigande att någon inte klarar av att hantera det även om någon råkar vara totalt ointresserad av de övriga ämnena.

Däremot kan det vara bra att lägga ut en klar rubrik var vissa ämnen, i det här fallet sjukvård, ska ligga och utöka en redan existerade kategori med det ämnet så ökar istället volymen i den kategorin.

Jag tillhör "lurkarna".

Jag har den uppfattningen att om man vill framföra sin mening med ett inlägg i en tråd så sågas man ofta vid fotknölarna om man inte.

• Har toppbetyg i svenska
  • Inte tillför något som kan styrkas med källhänvisning.

Toppbetyg i svenska tror jag inte många av oss har, iallafall inte undertecknad. Men man bör kunna behärska något språk för att kunna göra sig förstådd. Att läsa ett långt inlägg utan styckeindelning, som är fullt av svåra stavfel (jag är ingen stavningsfaschist, men det finns ju en grnäs frö vda somm är mjöligt att tloka) eller fullt av syftningsfel är jobbigt, och ibland omöjligt. Nu är det väl få inlägg som håller en så låg klass, men man jar ju sett några genom åren. Ett diskussionsforum är ju till syvende och sist baserat på utbyte genom det skrivna ordet, och att inte behärska skriftspråk blir ju ett stort handikapp. Tyvärr finns det inget vi kan göra åt den saken. Den som har så svårt att uttrycka sig i skrift att det knappt går att begripa vad denne skrivit får väl i värsta fall skaffa sig lämpliga handikapphjälpmedel.

Men det är ytterst sällan jag ser BlåGul intervention på grund av simpla stavfel. Däremot vet jag att det finns en och annan viktigpetter som i en debatt ger sig på stavfel då denne har slut på andra argument, men sådant säger ju mer om den debattören än om den som stavade fel.

Källhänvisningar behöver inte nödvändigtvis vara stycke och sida i en bok som dessutom anges med ISBN-nummer. Men det är bra att tala om var man har hört/läst/fått uppgifter eftersom detta talar om för andra läsare vilken trovärdighet uppgifterna har. Skulle vi diskutera Strf 90 och du hävdar att den har IRV, och jag hävdar att den inte har det, då är det ju ganska tydligt att min info är gammal och ogiltig om jag hänvisar till ett nummer av Arménytt från 89 och du hänvisar till Ibok Strv 9040A kapitel 10 (eller vilket det nu är).

Däremot behöver man inte redovisa källor för eget tyckande. Där är det dock bra om man kan redovisa de argument som gör att man tycker som man gör.

Sen hör det till saken att användarens tidigare "track record" på forumet påverkar trovärdigheten rätt mycket. Ett inlägg med kontroversiell information från en helt grön medlem är inte särskilt trovärdigt. En erfaren och erkänt duktig medlem däremot har ofta inte samma krav på källor, eftersom vi "känner" medlemen som en som haft väl underbyggd information sedan tidigare.

Är det så att du har kontroversiell information från källor du inte vill röja, ja då är det upp till dig att välja mellan att tala, och ta "smällarna", eller tiga.

Jag tror dock inte att det är ett hopplöst läge, och jag tror att det är lite granna på grund av oss gamla forumsrävar.

Jag tror på devisen "föregå med gott exempel". Kan vi gamla forumsrävar fortsätta skriva bra inlägg så kommer förhoppningsvis de nytillkomna skribenterna rätta in sig. Vi har ju alla ett ansvar att hjälpa de nya tillrätta. Vill vi, kollektivt, ha en hög nivå på forumet får vi alla anstränga oss. Därmed inte sagt att alla ska låtsas vara BG. Men om någon ställer en "dum" fråga så är det helt ok att ändå skriva ett bra svar och kanske artigt hänvisa till en befintlig diskussion om en bra sådan finns.

mvh

Erik G

Jag tycker också att forumet har blivit sämre och jag är mycket mindre aktiv nu.

Jag har som Krook varit med sedan 2003, om det verkligen är som jag upplever eller om det är mina intressen som förändrats vet jag inte...kanske både och.

Jag uppfattar forumet som mycket mer "PK" nu än vad det var då...ofta tycker jag att blå/gul kväser debatten och klankar ner på oliktänkande då det oftast finns en av blå/gul sanktionerad 'sanning' som ska följas. Detta är mycket TRÅKIGT!

Detta är givetvis min subjektiva uppfattning.

/Noname, numera på reservstat

bg_band2.jpg

Flyttade inlägget då det ej handlar om frekvensen på forumet utan författaren syn på skicket forumet är i.

--------------------

REGLER

För att ett forum skall fungera krävs det ett visst utrymme för diskussion och oliktänkande, vilken det ibland inte gör här på soldf.

Det finns enstaka individer som bestämt anser sig ha rätt och saknar förmågan eller viljan att sätta sig in i den oliktänkandes perspektiv. Jag har rätt, du har fel. Punkt.

Visst besitter vissa mer kunskap och erfarenhet än andra, men ibland verkar användare här på forumet ta tillfället i akt att påvisa sin egen suveränitet snarare än att lära eller faktiskt försöka lära eller se möjligheter i opponentens påståenden. Det blir en väldigt tråkig ton, helt enkelt.

Och innan någon kommer och påvisar att jag har fel kan jag passa på att berätta att inom produktutveckling så strävar man många gånger att även ha med den dumma golvarbetaren i idégenereringen i syfte att få in lite nytt tänk och andra synvinklar. 8-/

I övrigt vill jag tacka för ett bra forum.

Edited by grisbasse

Grisbasse: alla har vi olika erfarenheter och olika perspektiv.

Men, som du själv säger, så har vi också alla olika förmåga att ta till oss just detta. I flera forum saknas 'nitiska' moderatorer vilket kan göra att trådar kan bli veritabla slagfält. Inte blir det bättre av att all kommunikation sker med text och att smileys inte alltid kan täcka upp för vårt kropps- och röstspråk.

Just därför är SoldF något av ett unikum. Våra moderatorer är själva ofta pålästa och kan antingen korrigera med fakta alternativt lite föräldralik uppstyrning.

Ibland lyssnar inte medlemmarna. Och om man inte lyssnar eller är intresserad av andras åsikter/erfarenheter...varför då vara med i ett..."diskussionsforum"?

Jag är glad över moderatorerna och anser att de är ett stort skäl till varför detta forum är bättre än de flesta.

SoldF är inte det minsta likriktad, däremot mera välstädad - bättre skåpsordning.

Den som undrar eller ifrågasätter moderatorernas agerande kan ju alltid PM'a och få ett svar, det duger för mig.

Och när det inte duger kan man alltid ifrågasätta, men under välordnade former.

"Ödmjukhet inför uppgiften - oeftergivenhet i dess genomförande."

GMY

Jag upplever att antalet nya inlägg per dygn, ämne och deras kvalitet har sjunkit avsevärt de senaste åren. Har inga faktiska och kvantifierbara data för att verifiera detta, mer än magkänsla i de trådar jag följer frekvent.

Jag tycker att SoldF blivit oerhört mycket mer politiskt (och militärt) modererat än jag tror var meningen från början.

//HC1

(Medlemsnummer 47)

Edited by Hotel Charlie One

Även om jag saknar flera medlemmar vilka inte längre förgyller vår tillvaro så vill jag först och främst tacka våra värdar för ett utmärkt forum!

Bra jobbat!

Många g:a rävar läser nog fortfarande men skriver, av olika anledningar, mindre. Jag kan leva med de ramar jag inledningsvis gick med på och trivs fortfarande. Men, jag upplever det som om samma ramar inte bara har blivit en smula snävare, de tolkas dessutom något bokstavligare nuförtiden... Inläggen är (kanske) generellt sett på en högre nivå men är samtidigt - på gott och ont - mindre spretiga.

Ingen nämnd, ingen glömd men tidigare såg jag med skräckblandad förtjusning alltid fram emot t.ex. en viss flottists föga officersmässiga inlägg; andras (insatta) åsikter avseende arvfienden i öst; ytterligare fleras insikter i den dagliga verksamheten på Lidingövägen; etc.

/Pontus

P.S. Det vore mig fjärran att anmärka på rena stavfel men, vi ska inte hymla, hälften av oss här skulle inte ens bli godkända enligt målen i årskurs sex. Jag tror dock att diskussionen gynnas av att moderatorer m.fl. fortsätter att inte bry sig om detta såvida det inte finns några tvetydigheter.

(För er 50% som inte orkar (eller kan) skriva ordentligt så betyder det: Ni må fortsätta skriva som tioåringar men var beredda på att tolkas efter hur ni uttrycker er.) D.S.

Feedbacken är tydlig och vi kan alla bidra till en mer gynnsam utveckling:

Låt oss alla höja kvaliteten på SoldF!

*Kör så det rycker och skriv och posta allt vad ni kan. Glöm inte att söka först bara och reglerna gäller fortfarande.

*Var inte rädda för BG, och fatta inte BG:s beslut utan låt oss göra det. Är något olämpligt; använd "Anmäla"-knappen i stället för att dissa offentligt, så tar vi hand om det.

*Om ni upptäcker något intressant; posta det då!

*Om ni upptäcker något kul; posta det då!

Kom igen nu, sitt inte bara och gnäll utan AGERA!

Vem ska med? Tåget går!

/K

Om den springade punkten är hur vi modererar kan vi ha lite olika syn på var problemet ligger....

Men för allt i världen, vi är lyhörda och vill naturligtvis att forumet skall vara för alla och att alla trivs.

Nu kan inte jag tala för alla MEN.

Krig & Konflikt delen är redan idag väldigt "öppen för debatt".

Vi kan prova med att vara med restriktiva med moderering.

Klagar ni modererar vi.

Naturligtvis kommer vi som idag att hålla snyggt i trådarna, dvs vi kommer ta bort nyskapade trådar som redan finns, dubbelposter och rent spamm.

Där utöver kan vi släppa mer på tyglarna.

§ 14. Information som kan skada Sveriges rikes säkerhet eller bryter mot gällande sekretessavtal gentemot Försvarsmakten eller annan myndighet och/eller lag får givetvis inte göras tillgänglig.

Läs mer: http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=567219

Där har vi den idag mest omtalade i regelverket.

Hur vi ställer oss till den är vi alltid öppna för kritik och konstruktiva debatter om, men.........

Vi har den och kommer att tillämpa den då det behövs, där råder det ingen tvekan.

Åsikter om den regeln är naturligtvis tillåtna och uppmanas i vissa fall, detta vill vi skall ske via PM.

Även jag har upplevt att kvaliteten har minskat jämfört med när jag började hänga här. Dock så har jag inte haft klart för mig om det berott på mitt intresse eller faktisk kvalitetssänkning.

Därför har jag den senaste tiden läst gamla trådar, för att helt enkelt kolla om det var bättre förr. Det var det inte. :o

Roligare, absolut, men inte bättre och BG var inte särskilt snälla förr.

Fasen vad roligt jag har haft när jag läst gammalt junk. Jag rekommenderar verkligen alla att göra en trålning på forumet. Framförallt så ska man läsa de första nörton sidorna i de längre trådarna. Kommer ni ihåg LD, Skalden, Informatör, Jonatan och jägarbågen, T-Force, mfl?

Nu ska jag fortsätta njuta av gamla snedseglingar.

/K

@ Krook .......Fk Andersson ägde alla de du nyss nämnde ... är man superspörchel så är man *asg*

Även jag har upplevt att kvaliteten har minskat jämfört med när jag började hänga här. Dock så har jag inte haft klart för mig om det berott på mitt intresse eller faktisk kvalitetssänkning.

Därför har jag den senaste tiden läst gamla trådar, för att helt enkelt kolla om det var bättre förr. Det var det inte. :banghead:

Roligare, absolut, men inte bättre och BG var inte särskilt snälla förr.

Fasen vad roligt jag har haft när jag läst gammalt junk. Jag rekommenderar verkligen alla att göra en trålning på forumet. Framförallt så ska man läsa de första nörton sidorna i de längre trådarna. Kommer ni ihåg LD, Skalden, Informatör, Jonatan och jägarbågen, T-Force, mfl?

Nu ska jag fortsätta njuta av gamla snedseglingar.

/K

Jag håller med om att kvaliteten har sjunkit sedan några år tillbaka, åtminstone har mängden enligt mig vettiga och intressanta inlägg minskat kraftigt.

Visst kommer jag ihåg de du nämner och ibland saknar man t.o.m. dem, bra underhållning bjöd de minsann på. Nån som vet vart eller varför A2K stack förresten?

@ Krook .......Fk Andersson ägde alla de du nyss nämnde ... är man superspörchel så är man *asg*

Nu blev Andersson inte lika "ägd" här på SOLDF som han

lyckades bli på Ranger.se.

Där lyckades han snatta strumporna av samtliga....

Ett tag :banghead:

Jag skulle nog tvärt emot trådskaparen vilja påstå att kvaliteten och de fakta som läggs fram i inläggen har ökat. Förut var det mycket tyckande och troende, numera skulle jag vilja påstå att man inte helt ostraffat slänger ur sig något provokativt utan att ha gott om kött på benen och välgrundade källor i ryggen.

Diskussionerna och hardcoretrollen har däremot försvunnit vilket gjort att de häftiga meningsskiljaktigheterna som jag älskade dött ut. Inte helt förståss, det finns några hjältar kvar som håller humöret uppe och den professionella nivån nere på en lagom låg nivå. Men de sömnlösa nätterna då man satt och argumenterade diverse småsaker är borta, dels beroende på att man blivit äldre och "visare" i takt med att det grön/blå-klädda engegemanget minskat till förmån för familj och jobb (ett jobb som gör att man ofta får bita sig i tungan och hålla tassarna borta när det gäller en viss forumsdel).

Förövrigt så anser jag att man borde utrusta KustArt med 122:or...

Vem ska med? Tåget går!

/K

Alla ska med! Alla ska vara Lucia!!! :)

...Förövrigt så anser jag att man borde utrusta KustArt med 122:or...
Alla ska med! Alla ska vara Lucia!!! :clap:

Förlåt 'Born', ur sitt sammanhang, jag vet!

Jag kunde bara inte låta bli :D

Har varit medlem en kortare tid på forumet, men läst det under en längre tid.

Vad jag har noterat är att de så kallade "blågula" är väldigt snabba på att stoppa trådar o hänvisar hela tiden till en massa gamla trådar istället.

hur kommer detta sig? är det inte bättre om ni tar bort de gamla trådarna om det nu skulle va utrymmet det handlar om?

Som författaren till detta inlägg så korrekt påpekar är vi snabba att slå samman olika trådar om samma ämne.

Detta är helt enklet en fråga om plats och att kunna hitta enkelt på forumet.

Edited by Dobberman
Flytt till lämplig tråd

Skrev en fråga om var en fordonstransformator till Ra 145 skulle sitta i en tgb.

Råkade lägga in en förfrågan om någon hade en Ra 145 till salu och fick tråden låst.

När jag sedan skrev om tråden igen utan frågan så raderades både den gamla och den nya av dom "blå-gula".

Det e fan så dålig stil. :unsure:

Inte konstigt att aktiviteten på forumet minskar.

Så nu har ni en medlem mindre.

§ 15. Köp/Försäljning av tjänster och materiel är inte tillåtet på forumet.

Det e fan så dålig stil att inte läsa vilka regler som gäller.

Gissa varför du fick dina inlägg raderade?

Mvh

Dobberman

Blå/Gul

Skrev en fråga om var en fordonstransformator till Ra 145 skulle sitta i en tgb.

Råkade lägga in en förfrågan om någon hade en Ra 145 till salu och fick tråden låst.

När jag sedan skrev om tråden igen utan frågan så raderades både den gamla och den nya av dom "blå-gula".

Det e fan så dålig stil. :unsure:

Inte konstigt att aktiviteten på forumet minskar.

Så nu har ni en medlem mindre.

Anledningen till varför din första tråd låstes var för att du förnekade att du lagt in en köpannons.

När du sen startade en ny tråd i samma ämne gick den samma väg som den första.

I fortsättningen, om någon medlem har synpunkter på vårt, eller i detta fall mitt, agerande tar ni detta i ett PM så kan vi reda ut ärendet.

Att gnälla öppet på detta viset hjälper inte, speciellt inte när man som du redan sitter med röven i björnsaxen.

Frågor på detta?

The Swede

C Materielverket

Vad jag har noterat är att de så kallade "blågula" är väldigt snabba på att stoppa trådar o hänvisar hela tiden till en massa gamla trådar istället.

hur kommer detta sig? är det inte bättre om ni tar bort de gamla trådarna om det nu skulle va utrymmet det handlar om?

Skulle de ta bort alla gamla trådar skulle det ju medföra att samma frågor kommer komma upp hela tiden, eftersom svaren försvinner allteftersom trådarna blir gamla.

Är det då inte bättre att börja med att fundera på vad man verkligen vill veta och sen söka om ämnet varit uppe och blivit besvarat redan innan(vilket det antagligen har)?

Som författaren till detta inlägg så korrekt påpekar är vi snabba att slå samman olika trådar om samma ämne.

Detta är helt enklet en fråga om plats och att kunna hitta enkelt på forumet.

Vissa trådar får hållas en liten stund då de ibland lovar en annan vinkel än existerande trådar. Ibland så är det så att vi blågula helt sonika glömt att det finns en existerande tråd och om då den nya tråden kommit en bit så är praxis att vi slår ihop trådarna.

En mycket bra sak med att inte ha för många trådar i samma ämne är att man får lättare översikt vilka kunskaper som finns i färre trådar. Om diskussionen förs i en tråd så kan man i den se utveckling, nya företeelser, nya styrningar och dylikt. Det mesta vi diskuterar har en viss dynamik och därför är ett gammalt inlägg obsolet idag. Därför kan det vara bra att fylla på befintliga trådar och tydliggöra att ändringar har skett.

Ett sånt exempel är att sökanden till Yrkesofficer tidigare skulle ha minst en 3:a på MHS-provet (vilket det har skrivits om) men att det idag bara gäller sökanden till Officersprogrammet. Sökanden till Specialistofficersutbildningen behöver bara ha genomfört det, utan krav på resultat(!). Det är nytt och finns i tråd.

Så om din diskussion matchar en befintlig; skriv i den befintliga tråden.

Har du en ny diskussion som tangerar en gammal men att du hoppas att diskussionen ska ha en annan vinkel; starta en ny tråd, redovisa ditt tänk och överlåt till Blågula att avgöra om tråden ska vara som den är eller sammanslås.

/Krook

Blågul

Mina tankar kring forumets kvalitet:

Jag har varit med här en stund, (sedan 2002), men bara skrivit styvt 400 inlägg. De flesta av dessa har dessutom varit i den "oseriösa" delen, när dessa inlägg räknades, (om jag inte missminner mig).

Detta beror inte på att jag är särskilt oseriös, (hoppas jag i alla fall), utan på att jag helt enkelt har använt forumet för att få information om olika saker i den gröna verksamheten. Jag kan lite om vapen och krig och pang-pang och såna grejer, men inte på långa vägar så mycket som vissa andra här, varför jag har låtit bli att skriva något i vissa ämnen och bara tagit till mig den kunskap som förmedlas.

I de få ämnen där jag känt att jag har kunnat tillföra något har jag gjort detta, men problemet är ibland det att jag har svårt med källhänvisning, då min kunskap ofta är baserad på empiri och det är ju ganska svårt att källhänvisa till. Ta till exempel tråden om NI:s vapen/utrustning/taktik, jag vet vad de har/kan eftersom jag har sett det ett antal gånger, men de uppgifterna kanske inte ska komma ut till allmänheten. Dessutom är mina NI - källor ofta före detta NI -poliser och då blir det ju lite "en arbetskompis sa att..." :unsure:

Vad jag vill ha sagt är att jag upplever kvaliteten som mycket hög i de flesta fall, men i bland blir det riktiga bottennapp, (men detta ger i stället ofta upphov till stor humor i stället)!

Kvaliteten är såpass hög så att jag ofta känner att jag inget har att tillföra, skulle man också kunna säga. Dessutom, ingen källa - ingen större trovärdighet!

De blågula städar undan bra, även om tonen är hård i bland, men jag upplever inte det som något större problem. Tänk, Skriv, Posta så undviker man ofta de blågulas vrede.... :)

EDIT: *glömde* För övrigt så håller jag med Sytare! :) Bra inlägg i debatten och dessutom så gillar jag din doktrin....

Edited by Fu Frippe

Har blivit något mer aktiv på detta forum igen och måste säga att jag upplever en stor skillnad i aktiviteten på detta forum. Jag märker en tydlig skillnad nu jämfört med ett par tre år sedan då det var betydligt mer livat här. Det går säkert att belägga med statistik av något slag.

Har ni (blå/gul) också märkt detta och i så fall vad tror ni att det beror på?

Jag har min teori och det är den tråkiga ton generellt som ofta kommer från blå/gul (inte alla dock). Det räcker med stora röda bokstäver och texten AVBRYT!! för att man som användare ryggar tillbaka. Sen allt detta paragrafrytteri (och då menar jag inte att man ska vara slapphänt med regel 14) och låsningar av trådar bara för att det finns någon sketen tråd där någon för sju år sedan tog upp ett snarlikt ämne. Detta forum är väl inget arkiv utan en levande sida där debatten ska sprudla! Det måste finnas en bättre balans (eller jag vet att det finns det om man jämför med andra forum) mellan "skåpsordning" och fri debatt.

Jag tycker det är lite orättvist att anklaga de blågula för att vara för hårda. Det jag gillar skarpt med detta forum är just ordning och reda, ibland när det kommer någon ny användare här som inte är van vid de regler här finns ser jag personen som störig, det är skönt att det inte är så löst och vilt här.

Jag kan förvisso tycka att det är bättre att man sammanfogar nya trådar med gamla om de handlar om samma ämne hellre än att låsa de nya bara. Anledningen till att aktiviteten har gått ner kanske är så enkel som att det var fler som gjorde lumpen förr och därmed är inte så många insatta i den värld som diskuteras här.

Sign in to follow this