Jump to content

Extern skärm till laptop, BenQ 24" LCD G2412HD lämplig?

samband

Recommended Posts

Hej!

Jag har planer på att köpa en extern skärm till min laptop då jag ofta sitter med många fönster öppna samtidigt med word, photoshop, firefox, msn etc.

I en del spel jag kör skulle det också vara rätt bra med dubbla skärmar plus att jag kollar och redigerar en del film.

Skärmen jag funderat på är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449949#ProductTabs

En BenQ 24" LCD G2412HD.

Min laptop är en ASUS F7Series Intel Core 2 duo på 2,0 ghz på varje kärna, 2 gb ram, Vista Premium 32-bit och ett ATI Mobility HD 2400 grafikkort på 1023 mb hypermemory (tror i själva verket grafikkortet ligger på 256 mb rätta mig om jag har fel). Datorn har prestandaklassificering 3,7.

Skärmen på laptopen kör max 1440x900 i 32 bitar, 60 hz. Datorn har vga uttag och hdmi.

Det jag undrar är BenQ's föreslagna skärm ett bra val för laptopen, verkar vara en riktigt bra skärm till schysst pris? Är det någon som vet om grafikkortet pallar med full HD? Enligt dokumentation från ATI ska den göra detta.

Skärmen är också tänkt att användas till en stationär dator som kommer i framtiden och datorn kommer definitivt vara spel,bild och videoredigeringsinriktad.

Hur mycket påverkar en extern skärm datorns prestanda?

Vore bra med synpunkter och kommentarer, har inte kört dubbla skärmar tidigare, bara testat med en gammal 17" tums CRT på laptopen funkade fint.

Undrar också hur det funkar att inte köra skärmen i maxupplösning utan också i lägre som kanske min laptop 1440x900 även om det förhoppningsvis inte behövs så ofta är det ju bra att kunna ändra

jag har en äldre 19" BenQ som jag haft ett par år.

tycker absolut det är en bra skärm och ser inte varför en nyare skärm skulle vara sämre.

BenQ har riktigt bra kontrast på sina skärmar.

Tack för alla svar! Var bra med lite åsikter.

Jag har kollat runt en del ytterligare i internets mörka delar bland tekniska speccar och nu sett att ja grafikkortet har:

"HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content" och det stödjer också min tänkta skärm.

Grafikkortet klarar 1080p och datorn pallar med det också, har testat lite 1080p-demofilmer på datorn funkade fint.

Så det lär nog bli ett köp i slutet av september, längtar tills dess!

Ska försöka återkomma med en recension eller liknande om skärmen när jag köpt den.

Dock har jag en fråga till, kommer det bli stor skillnad om jag kör vga-kabel jämfört med hdmi-kabel?

Är det överhuvudtaget möjligt att köra HD-upplösning via vga-kabel?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...