Jump to content

Ser vi färger olika?

tony

Recommended Posts

har funderat på om vi människor ser färger olika och om det är därför vi gillar olika färger.

ex. för att göra det lättare att förklara:

säg att det bara fanns 2 st färger blå och gul.

blått syns på våg längd ~ 450-500 nm och gult på våg längd ~ 565-590 nm

Säg då att person 1 ser färgerna som dom är-

Medan person 2 ser färgerna (på samma våg längd) tvärt om.

Detta skulle vara möjligt om alla färger gjorde samma sak och då skulle ingen kunna förklara för någon annan hur dom ser färgen.

SÅ: person 1 gillar blå färg, men person 2 gillar gul färg (är ju egentligen blå, så båda gillar samma).

Skulle inte detta kunna vara möjligt??

har funderat på om vi människor ser färger olika och om det är därför vi gillar olika färger.

Detta skulle vara möjligt om alla färger gjorde samma sak och då skulle ingen kunna förklara för någon annan hur dom ser färgen.

SÅ: person 1 gillar blå färg, men person 2 gillar gul färg (är ju egentligen blå, så båda gillar samma).

Jag har också tänkt på det, det hade varit rätt häftigt och inget vi kan få reda på men cool tanke.

Jag har också tänkt på det, det hade varit rätt häftigt och inget vi kan få reda på men cool tanke.

Ja visst hade det, ja de e ju tråkigt.

Sen har jag hört att ett väldigt fåtal människor (runt 10 talet) kan se ljud i färger. Det är ganska häftigt det med =)

ex. för att göra det lättare att förklara: säg att det bara fanns 2 st färger blå och gul.

Säg då att person 1 ser färgerna som dom är- Medan person 2 ser färgerna (på samma våg längd) tvärt om.

Så är det för en del färgblinda som uppfattar färger fel. det finns även andra deffekter i hjärnan

som kan ge rubbat färgseende. Så ja det är möjligt och ja det förekommer.

Röd/grön färgblind är det vanligaste.

och om du skriver utan extra radbrytning blir det lättare att läsa, och citaten blir inte milslånga.....

/martin

Sen har jag hört att ett väldigt fåtal människor (runt 10 talet) kan se ljud i färger. Det är ganska häftigt det med =)

Ja, det kallas synestesi och gäller inte bara ljud <-> färger utan också siffror (och bokstäver) som färger eller ljud som smak/lukt. En annan variant är ord som framkallar smak i munnen. Det är nog betydligt vanligare än tio personer över hela världen som har det men det finns ju varierande grader här också.

• 2 weeks later...

ex. för att göra det lättare att förklara: säg att det bara fanns 2 st färger blå och gul.

Säg då att person 1 ser färgerna som dom är- Medan person 2 ser färgerna (på samma våg längd) tvärt om.

Så är det för en del färgblinda som uppfattar färger fel. det finns även andra deffekter i hjärnan

som kan ge rubbat färgseende. Så ja det är möjligt och ja det förekommer.

Röd/grön färgblind är det vanligaste.

och om du skriver utan extra radbrytning blir det lättare att läsa, och citaten blir inte milslånga.....

/martin

Jo men var inte så jag mena, vet att färgblindas syn avviker från oss med färgseende ögon (oftast grön och röd). Men vi kan fortfarande inte säga om vi kan se färger olika. det jag menar med ett exempel är.

säg att jag ser färgen vitt som vitt och svart som svart. sen ska jag lära en kompis vad färgerna heter(han vet inte det). jag pekar då på vitt och säger detta heter vitt. inget konstigt där, förutom att kompisen ser tvärtom (negativt alltså svart)han får då fel lärning, av vad färgen heter. Vi ser ju på samma färg fast vi ser olika på färgen och ingen kan förklara för den andre hur färgen ser ut.

Ja, det kallas synestesi och gäller inte bara ljud <-> färger utan också siffror (och bokstäver) som färger eller ljud som smak/lukt. En annan variant är ord som framkallar smak i munnen. Det är nog betydligt vanligare än tio personer över hela världen som har det men det finns ju varierande grader här också.

okay, men siffror kan man väll ändå inte se i färger? då dessa är framställda av människor och ser helt olika ut i världen.

Men där emot ljud, då de använder sig av vågor.

men ord som framkallar smak i munnen , kan nästan alla känna, kolla bara på ett matlagnings program, så börjar det vattnas i munnen.

saftig, krämig etc., sen finns liknande ord som får en att tänka på samma.

Jo men var inte så jag mena, vet att färgblindas syn avviker från oss med färgseende ögon (oftast grön och röd). Men vi kan fortfarande inte säga om vi kan se färger olika. det jag menar med ett exempel är.

säg att jag ser färgen vitt som vitt och svart som svart. sen ska jag lära en kompis vad färgerna heter(han vet inte det). jag pekar då på vitt och säger detta heter vitt. inget konstigt där, förutom att kompisen ser tvärtom (negativt alltså svart)han får då fel lärning, av vad färgen heter. Vi ser ju på samma färg fast vi ser olika på färgen och ingen kan förklara för den andre hur färgen ser ut.

Att hjärnor tolkar saker annorlunda är nog ingen överdrift, annars skulle vi inte ha folk som åker runt i gamla stan och säger att de blivit styrda dit av röster i huvudet. Däremot vet jag inte riktigt vart du vill komma.

Någon har vid något tillfälle valt att kalla ljus med våglängd mellan 500 och 570 nm för grönt. Det blev den gängse metoden att beskriva det ljuset. Så att du pekar på reflekterat (eller på annat sätt överfört till dina ögon) ljus mellan 500 och 570nm och säger grönt till din kompis som precis lärt sig se gör att han kan interagera med resten av verkligheten. Om han skulle går runt och kalla det för dovhjort skulle han inte vara accepterad i dagens samhälle utan kanske ses som lite "udda" ;)

Hur menar du att en avvikelse skiljer sig från att se färgerna olika? Får det inte exakt samma konsekvens!?

Som jag skrev så finns det säkert någon hjärnskada som gör att man ser gult som blått och lila som svart.

Men grejen blir att det inte är ett problem, såvida det inte inträder i ett senare skede i livet. Eftersom jag ser

en färg och ger det ett namn, och min polare ser en annan färg och ger det samma namn. Varje gång framöver

vi kommer att se just den färgen så kommer vi att kalla den samma sak, hur vi upplever den i hjärnan blir liksom

inte intressant. Att referera till andra objekt med samma "färg" blir ju inte heller svårt då andra objekt får samma

fel.... Så länge felet är permanent så kommer uppstår inget problem. Och att förklara hur en färg ser ut kan vi

bara göra genom att använda just ordet för färgen och nyanser. Du kan inte förklara tex rött i form av rund, stor,

liten, elak, snäll, platt osv.

Vem som har rätt ang om blått är rött och gult är svart låter jag däremot vara osagt.vem vet kanske har vi

alla "fel"....

/m

Hur menar du att en avvikelse skiljer sig från att se färgerna olika? Får det inte exakt samma konsekvens!?

Som jag skrev så finns det säkert någon hjärnskada som gör att man ser gult som blått och lila som svart.

Men grejen blir att det inte är ett problem, såvida det inte inträder i ett senare skede i livet. Eftersom jag ser

en färg och ger det ett namn, och min polare ser en annan färg och ger det samma namn. Varje gång framöver

vi kommer att se just den färgen så kommer vi att kalla den samma sak, hur vi upplever den i hjärnan blir liksom

inte intressant. Att referera till andra objekt med samma "färg" blir ju inte heller svårt då andra objekt får samma

fel.... Så länge felet är permanent så kommer uppstår inget problem. Och att förklara hur en färg ser ut kan vi

bara göra genom att använda just ordet för färgen och nyanser. Du kan inte förklara tex rött i form av rund, stor,

liten, elak, snäll, platt osv.

Vem som har rätt ang om blått är rött och gult är svart låter jag däremot vara osagt.vem vet kanske har vi

alla "fel"....

/m

Jag menar att de som är färgblinda har en avvikelse, från den teori jag menar, då dom blandar ihop färger och att dom har berättat det för oss.

Men vi kan omöjligt säga om någon annan kan se samma färger, fast tvärt om.

och om detta är orsaken till att vi gillar olika färger. (fast igentligen gillar vi samma då den ena ser färgerna tvärt om). och jag ville bara konstatera att detta skulle kunna vara fullt möjligt, men vi får aldrig reda på det.

okay, men siffror kan man väll ändå inte se i färger? då dessa är framställda av människor och ser helt olika ut i världen.

Jo vissa kan göra det, och utformningen spelar ingen roll, det är hur man associerar ett visst tecken med en viss färg. Ett exempel. Ett annat. Ett litet test. Förklaring.

... men ord som framkallar smak i munnen , kan nästan alla känna, kolla bara på ett matlagnings program, så börjar det vattnas i munnen.

Det är inte samma sak. Att det börjar vattnas i munnen innebär inte att man känner smaken. Vid ord/smak synestesi så känner man smaken på precis samma sätt som om man hade ätit något. Om man associerar ordet hjälm med smaken av äpple så känner man smaken av äpple när man läser ordet.

Man ska också komma ihåg att synestesi inte räknas som en sjukdom.

Jo vissa kan göra det, och utformningen spelar ingen roll, det är hur man associerar ett visst tecken med en viss färg. Ett exempel. Ett annat. Ett litet test. Förklaring.

Fast att se en sak och att associera en sak (med exempel färg) är då inte samma sak. exempel, jag associerar rökning med farligt (forskning), men kan ändå inte se att det är farligt bara genom att kolla på det.

... men ord som framkallar smak i munnen , kan nästan alla känna, kolla bara på ett matlagnings program, så börjar det vattnas i munnen.

Det är inte samma sak. Att det börjar vattnas i munnen innebär inte att man känner smaken. Vid ord/smak synestesi så känner man smaken på precis samma sätt som om man hade ätit något. Om man associerar ordet hjälm med smaken av äpple så känner man smaken av äpple när man läser ordet.

Man ska också komma ihåg att synestesi inte räknas som en sjukdom.

Jo det förstår jag hur du menar, nästan alla förknippar något föremål/sak eller liknande, med en smak. Samma gäller dofter, musik och känslor m.m.

jag menade egentligen konsistensen när jag skrev om mat program, var nog lite trött då....

Nä, nästan ingen förknippar föremål med smak. Det är ju de han skriver, det är mycket ovanligt,

utom specifika föremål som modellera, men det har man ju faktiskt tuggat på.... Du verkar inte

vilja förstå de svar du får utan svamlar vidare. vad är det du egentligen vill uppnå?

/martin

Jo det förstår jag hur du menar, nästan alla förknippar något föremål/sak eller liknande, med en smak. Samma gäller dofter, musik och känslor m.m.

jag menade egentligen konsistensen när jag skrev om mat program, var nog lite trött då....

Det handlar inte om att "förknippa" smaken (som i att bli påmind om) utan om att fysiskt känna smaken när man ser ordet eller hör musiken. Det är inte något som alla gör utan det är mycket ovanligt. Att lukter, smaker och ljud framkallar vissa känslor eller minnen är något helt annat.

bg_band2.jpg

Tjafs upphör!

På ett forum måste man tåla att andra personer äger andra åsikter och också argumenterar för dessa. Detta är i sig ingen anledning till att spela martyr.

Har man åsikter om hur någon uppför sig i en diskussion tar man det undantagslöst MED BLÅGUL. Förslagsvis genom att använda den förnämliga "Anmäl"-knappen eller till enskild BlåGul via PM.

Vill ni sjunka djupare i denna diskussion så starta ett nytt ämne och skicka ett PM till mig så mecklar jag in alla inlägg i samma tråd.

I övrigt, behave!

Vc_90

BlåGul

--------------------

REGLER

Jag vill diskutera hur vida jag tycker att det är sant/falskt av olika grader, men vill du inte det martin, så visst jag Sluta!

Problemet är att det inte är grader av sant och falskt då hjärnan är en ytterst komplex tingest som

genererar subjektiva intryck. alltså är det intryck som upplevs som sanning hos en person kanske osanna

hos en annan. Men vem har rätt? Vem är så att säga normalen som sätter betinget och vem är standardavvikelsen

och vem är missfostret som har alla fel? Vem är domaren som bedömer vem som har mest rätt i sin uppfattning

av ett intryck? Vem har tillsatt denna domare? Jag tycker den gråa nyansen drar åt rött, någon tycker den drar åt lila.

Vem har mest rätt? Tror att även ens egen uppfattning av saker variera över tiden, bla så händer det saker med

både hjärnan och ögonen när vi åldras eller blir sjuka.

Vad gäller smak så är det så att vi kan bara känna ett ytterst begränsat antal smaker, runt 6 stycken.

resten är dofter. enklast upplever man detta genom att blanda socker och kanel i en skål och äta det.

Håll för näsan och det smakar sött. Kanel är till 100% en doft man upplever. Det är därför man kan

förknippa smaker med dofter. Tex så smakar roqueforddressig lite som gammeldags malkulor luktar.

Hur som helst så är ju även dessa intryck subjektiva. Det finns inget rätt och inget fel, inget sant och falskt.

Däremot är det inte samma sak som att ljuga om en upplevelse. Man upplvede det som lila men sa grönt.

Det är ju dock en helt annan sak.

/m

Olika färger var det ja.

Jag har ett monoskopiskt seende (är det fel term så slå mig på fingrarna), alltså jag ser med ett öga i taget. Inte mycket till djupseende alltså.

Hursomhelst, jag kan växla dominant öga lite hursomhelst och har på så sätt kommit på att (i alla fall mina) ögon ser färger på olika sätt nyansmässigt.

Ena ögat ser en grön nyans lite klarare till exempel. En väldigt liten skillnad mellan ögonen uppfattning men den finns där.

Grejen är ju den att han menar att det inte går att förklara en färg, därför är det omöjligt att veta om det du ser som blått verkligen uppfattas som blått precis som du gör. Det du ser som blått kanske jag ser som grönt men efter som jag inte vet hur blått ser ut i dina ögon förknippar vi ordet blått som samma färg även fast vi egentligen ser olika.

Den här smilyn är gul: :rolleyes:

och den här smileyn är röd: :)

men om du ser den här smileyn som röd: :rolleyes:

Och den här som gul: :banghead: hur vet du isf vad som verkligen är rött och gult? Och stämmer det att det är så?

Bara för att du har ett namn för en färg så innebär det inte att alla ser färgen på samma sätt, efter som själva ordet inte kan beskriva färgen.

När man blundar kan man se en massa olika färger innanför ögonlocken, tänk dig att en blind ser samma färger, hur ska denna person beskriva vad för färger den ser?

Nu finns färger ganska väl definierade i fysiken, så det torde inte vara några problem att definiera.

Är det grönt så är det grönt. Och bör då kallas grönt.

NCS är ju ett färgsystem att definiera färger utifrån hur ögat uppfattar det.

Men ur ett filosofiskt perspektiv (vilket jag utgått ifrån) så är det fortfarande ett

subjektvit intryck och bara för att massa uppfattar det så behöver det inte vara rätt. Men

våglängdsmässigt är det väldigt väl upstyrt, fysik är ibland väldigt trevligt:)

/martin

Oavsett vilka våglängder hela färgskalan går på, så tycker min hustru att jag är totalt färgblind och troligen lite bakom flötet eftersom jag inte matchar alla färger på rätt sätt.

Så det enda sanna svaret är "ja".

Oavsett vilka våglängder hela färgskalan går på, så tycker min hustru att jag är totalt färgblind och troligen lite bakom flötet eftersom jag inte matchar alla färger på rätt sätt.

Så det enda sanna svaret är "ja".

Det är därför man går i uniform! :unsure:

• 3 weeks later...

En liten sidnotis angående det här med hur folk ser färger.

Det finns en stam på paupa Guinea som helt enkelt inte kan se en del av dom färger vi har här i resten av välden för dess färger existerar inte i deras värld, nu komme rjag int eihåg vilka färger det var artikeln hade färgskala för både stammen som resten av världen.

Menar du att de inte rent fysiskt kan se dem, alltså att det blir en blind fläck

där dessa färger finns, eller menar du att de inte har något ord för dem och

därför inte kan beskriva det i form av ord? Väldig skillnad. Jag tror på det senare......

/martin

Det handlar inte om en språkfråga och inte heller om att färgerna inte existerar utan om ett syndrom som blev vanligt efter någon händelse som gjorde att befolkningen blev decimerad och de (den?) som var kvar var bärare av generna. För mer info se Oliver Sacks bok "The Island of The Colorblind" eller googla boken/författeren så bör det finnas lite info.

Menar du att de inte rent fysiskt kan se dem, alltså att det blir en blind fläck

där dessa färger finns, eller menar du att de inte har något ord för dem och

därför inte kan beskriva det i form av ord? Väldig skillnad. Jag tror på det senare......

/martin

Nu gick artiklen inte in så djupt i frågan, stammen var visst nyupptäckt eller så var deras färgsyn nyligen upptäckt men M00nStalker förklaring låter mycket trolig.

Dom såg helt enkelt en annan färg, en färg som var närmast den färg som vi skulle ha sett.

• 4 weeks later...

Tycker att det är lite småknepigt att ingen har länkat till den här än;

pillar.jpg

Som det har sagts tidigare så är det ju omöjligt att säga om person A och person B ser lika när de ser en kub som reflekterar/emitterar fotoner med en våglängd på x nm. De kan säga att den har samma färg som alla andra objekt på x nm, men de kan ju inte veta om det ser likadant ut för den andre personen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...