kerran Posted August 27, 2009 Report Share Posted August 27, 2009 (edited) Hej. Jag undrar lite om flygtiden för piloterna i försvaret. Hur många flytimmar per år har en genomsnittlig Gripen pilot och finns det några som redan kommit upp i "många" timmar? Med många menar jag +2000h Jag har hört siffran ca 100h/år för en Gripen pilot.. Hur var det förr i tiden när flygvapnet opererade flera stridsflyg system parallellt...var flygtimmarna ungefär lika många oberoende om piloten flög Viggen, Draken eller Lansen eller spelade modellen en stor roll för antalet flygtimmar? Jag har läst om en svensk Draken pilot från F10 Ängelholm som kom upp i 2913h och mist 2 st Lansen piloter som loggade över 4000h. Lansen piloterna började flyga Lansen redan på tidiga 1960-talet och flög sedan Lansen på målflygdivisionen fram til pensioneringen. Viggen var ju i drift i 34 år, fanns det några piloter på viggen som också kom upp i många flygtimmar? Jag träffade för några år sedan en Gripen pilot som jag snackade med. Han berättade att innan han omskolade till Gripen flög han Viggen under en kort tid. Han hann (bara!) få totalt 50h på Viggen innan det var dags för omskolning till Gripen. Han måste vara än av de med allra minst flygtimmar på Viggen... En sista och mer generell fråga, ungefär hur många timmar i försvaret en pilot ha för att anses ha "många" flygtimmar och vara mycket erfaren? Jag antar att de piloter som flyger Gulfstream maskinerna har överlägset mest flygtimmar. Edited August 27, 2009 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MammaMu Posted August 29, 2009 Report Share Posted August 29, 2009 Det finns ingen Gripen pilot som kommit upp i 2000+ timmar. Så vitt jag vet har två stycken kommit upp i 1000+ timmar. En svensk pilot får pinsamt lite flygtid per år. Förra året så fick ca 50% av flygvapnets piloter på grund av dålig budget 0 timmar! Normal så ska en pilot i insats ha mer än 120 timmar per år. En vanlig divisionspilot ska vara glad om han kommer upp i 100 timmar per år och stabspiloter får nöja sig med ca 30 timmar om det blir lite tid över. Tjeckerna är dom Gripen piloter som för tillfället flyger mest, så snart lär dom ligga i toppen på flygtidslistan. Civilt finns det krav på minst ett antal flygtimmar per år för att få behålla sitt flygcertifikat. Militärt är det budgeten som styr hur mycket man maximalt får. Det finns ingen riktig mingräns. Tyvärr så är det senaste haveriet på F17 en tydlig effekt av detta, liksom haveriet i Hanöbukten 2005. Hej. Jag undrar lite om flygtiden för piloterna i försvaret. Hur många flytimmar per år har en genomsnittlig Gripen pilot och finns det några som redan kommit upp i "många" timmar? Med många menar jag +2000h Jag har hört siffran ca 100h/år för en Gripen pilot.. Hur var det förr i tiden när flygvapnet opererade flera stridsflyg system parallellt...var flygtimmarna ungefär lika många oberoende om piloten flög Viggen, Draken eller Lansen eller spelade modellen en stor roll för antalet flygtimmar? Jag har läst om en svensk Draken pilot från F10 Ängelholm som kom upp i 2913h och mist 2 st Lansen piloter som loggade över 4000h. Lansen piloterna började flyga Lansen redan på tidiga 1960-talet och flög sedan Lansen på målflygdivisionen fram til pensioneringen. Viggen var ju i drift i 34 år, fanns det några piloter på viggen som också kom upp i många flygtimmar? Jag träffade för några år sedan en Gripen pilot som jag snackade med. Han berättade att innan han omskolade till Gripen flög han Viggen under en kort tid. Han hann (bara!) få totalt 50h på Viggen innan det var dags för omskolning till Gripen. Han måste vara än av de med allra minst flygtimmar på Viggen... En sista och mer generell fråga, ungefär hur många timmar i försvaret en pilot ha för att anses ha "många" flygtimmar och vara mycket erfaren? Jag antar att de piloter som flyger Gulfstream maskinerna har överlägset mest flygtimmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted August 30, 2009 Report Share Posted August 30, 2009 Men vad gör de om dagarna om de inte flyger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted August 31, 2009 Report Share Posted August 31, 2009 Flyttar papper från hög ett till hög två, fikar, kanske lite simulator tid, kaffe rast, planerar nästa kaffe rast. repeat.. skämt åsido, det ar ratt mycke annat jobb piloter och aircrew har vid sidan-om flygandet. Mission planing, ground training, osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 31, 2009 Report Share Posted August 31, 2009 Jag antar att de piloter som flyger Gulfstream maskinerna har överlägset mest flygtimmar. Borde inte TP-84 besättningarna ligga bra till, alltid svårt att få tag på en Herca pgr av stort uttag i timmar... /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 31, 2009 Report Share Posted August 31, 2009 Civilt finns det krav på minst ett antal flygtimmar per år för att få behålla sitt flygcertifikat. Militärt är det budgeten som styr hur mycket man maximalt får. Det finns ingen riktig mingräns. Civilt är det typ 12 timmar det sista året innan certet ska förnyas, men det går att lösa genom att flyga en gång med lärare eller liknande istället. Militärt så finns det också vissa minimigränser. OPC ska genomföras årligen, dessutom ska återinflygning på aktuell typ ske om ff inte flugit (på typen) minst 10 timmar de senaste 12 månaderna och en flygning de senaste 3 månaderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 31, 2009 Report Share Posted August 31, 2009 Finns det någon typ av simulator i vilken gripenpiloter får tillgodoräkna sig flygtimmar. Tycker mig ha hört talas om detta, men det behöver ju inte ha gällt svenska flygvapnet eller ens ha varit sant. Oavsett svaret på frågan ovan är det ju kanske intressant att i sammanhanget veta hur många simulerade flygtimmar piloterna får, även med en höftad fördelning på de olika typerna av simulatorer. För jag antar att inte alla får flyga domsimulatorerna varje dag eftersom det ju bara finns de två i Såtenäs? Vilka typer av simulatorer finns det över huvud taget att tillgå för piloterna på de olika förbanden? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted August 31, 2009 Report Share Posted August 31, 2009 Finns det någon typ av simulator i vilken gripenpiloter får tillgodoräkna sig flygtimmar. Tycker mig ha hört talas om detta, men det behöver ju inte ha gällt svenska flygvapnet eller ens ha varit sant. Oavsett svaret på frågan ovan är det ju kanske intressant att i sammanhanget veta hur många simulerade flygtimmar piloterna får, även med en höftad fördelning på de olika typerna av simulatorer. För jag antar att inte alla får flyga domsimulatorerna varje dag eftersom det ju bara finns de två i Såtenäs? Vilka typer av simulatorer finns det över huvud taget att tillgå för piloterna på de olika förbanden? /E De primära utbildningsimulatorerna är det som för Sverige/Ungern/Tjeckien kallas MT/PETRA (Mission Trainer/Planning Evaluation Training) och för Sydafrika SqLMT (Squadron Level Mission Trainer). Detta är ytterst dugliga simulatorer med fullständig cockpit (inte touchscreen utan riktiga indikatorer) en presentationyta som täcker huvudrörelserna för en fastspänd pilot (lite mer än en fjärdedels boll, domepresentation). De kan länkas med varandra eller mot tex en DTS (Desktop Training System, ungefär som en ordinär PC flygsim fast lite mer påkostad). Dessa finns i plural antal på samtliga operativa flottiljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 De primära utbildningsimulatorerna är det som för Sverige/Ungern/Tjeckien kallas MT/PETRA (Mission Trainer/Planning Evaluation Training) och för Sydafrika SqLMT (Squadron Level Mission Trainer). Detta är ytterst dugliga simulatorer med fullständig cockpit (inte touchscreen utan riktiga indikatorer) en presentationyta som täcker huvudrörelserna för en fastspänd pilot (lite mer än en fjärdedels boll, domepresentation). De kan länkas med varandra eller mot tex en DTS (Desktop Training System, ungefär som en ordinär PC flygsim fast lite mer påkostad). Dessa finns i plural antal på samtliga operativa flottiljer. Ser ut som förarlös jakt/attack/spaning snart är här då? När de sitter så mycket i simulatorer skulle steget väl inte vara så stort till ett fjärrstyrt flygvapen typ Neuron? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 De primära utbildningsimulatorerna är det som för Sverige/Ungern/Tjeckien kallas MT/PETRA (Mission Trainer/Planning Evaluation Training) och för Sydafrika SqLMT (Squadron Level Mission Trainer). Detta är ytterst dugliga simulatorer med fullständig cockpit (inte touchscreen utan riktiga indikatorer) en presentationyta som täcker huvudrörelserna för en fastspänd pilot (lite mer än en fjärdedels boll, domepresentation). De kan länkas med varandra eller mot tex en DTS (Desktop Training System, ungefär som en ordinär PC flygsim fast lite mer påkostad). Dessa finns i plural antal på samtliga operativa flottiljer. Ser ut som förarlös jakt/attack/spaning snart är här då? När de sitter så mycket i simulatorer skulle steget väl inte vara så stort till ett fjärrstyrt flygvapen typ Neuron? Nja, systemsimulatorer har vi haft i många decennier i olika omfattning även om vi nu kan göra betydligt mer iform av att "enkelt" inkludera nya system (tex HMD) och avionik och nyttja dem även för avancerade taktiska övningar. Steget därifrån till att stridsleda, övervaka och kontrollera en MALE/HALE UAV långt bortom horisonten är relativt stort, om än inte ogörligt om pengapåsen finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 Om ändå Saab hade tillverkat helikoptrar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 Om ändå Saab hade tillverkat helikoptrar... Tycker du inte att FMVs helikopteraffärer är tillräckligt tillkrånglade ändå? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 Om ändå Saab hade tillverkat helikoptrar... Tycker du inte att FMVs helikopteraffärer är tillräckligt tillkrånglade ändå? De är ju med och tillverkar NH90. Se hur bra det har gått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 Internet är ju förvisso ett dåligt medium för ironi, men jag tycker nog ändå att achilleos smiley säger en del om tonen i hans inlägg. Nough OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Det finns ingen Gripen pilot som kommit upp i 2000+ timmar. Så vitt jag vet har två stycken kommit upp i 1000+ timmar. En svensk pilot får pinsamt lite flygtid per år. Förra året så fick ca 50% av flygvapnets piloter på grund av dålig budget 0 timmar! Normal så ska en pilot i insats ha mer än 120 timmar per år. En vanlig divisionspilot ska vara glad om han kommer upp i 100 timmar per år och stabspiloter får nöja sig med ca 30 timmar om det blir lite tid över. Är det så lite som 120 h/år nu förtiden? Inte bra.. Har för mig att Natos minimikrav är 180h/år, och att Tyska Luftwaffe nyligen fick banning för att dess piloter bara fått flyga drygt 150 timmar under det senaste året. Danne vet nog mer om detta. Men säkerligen kan man kompencera en hel del med simulator på marken nuförtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted September 10, 2009 Author Report Share Posted September 10, 2009 Gulftstream planen gör bla turn around flygningar till Brussel från Bromma flera gånger i veckan. Nu när stadsministern åkt till Sydafrika lär ju den Gulfstream besättningen logga rejlt med flygtid. Stockholm-Kapstaden borde ta ca 14 timmar att flyga. Som en jämförelse bara. En svensk "inats beredd" Gripen pilot har ca 120h/år. Hur många timmar kan tex en insats klar stridspilot i USN, USAF & RAF logga/år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted September 13, 2009 Report Share Posted September 13, 2009 Det är ju skillnad på flygtid och flygtid också. Att sitta skava IFR på autopilot tur och retur till Stockholm i 2 timmar ger ju inte så mycket som att delta i en övning där man kanske flyger lågflygning i förband och hämtar och lämnar trupp i två timmar. Om vi pratar helikopterflygning alltså. Sen blir man ju bra på det man över på. Om man ska bli bra på jaktstrid med Gripen och lägger alla 120 timmarna (plus simulator) enbart på det så blir man nog tillräckligt bra, men om man sprider ut de 120 timmarna på jakt, attack, spaning och kanske lite överföringar mellan våra flottiljer, samt en vända till USA, så blir man förmodligen bara halvkass på allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widowmaker Posted September 13, 2009 Report Share Posted September 13, 2009 Need to know basis? Att mäta flygtid kan vara ett sätt att mäta en Nations militära kapacitet/brist på kapacitet. Anser blågula att det är rätt att debattera denna information på ett forum som läses i fyra världsdelar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 13, 2009 Report Share Posted September 13, 2009 Need to know basis?Att mäta flygtid kan vara ett sätt att mäta en Nations militära kapacitet/brist på kapacitet. Anser blågula att det är rätt att debattera denna information på ett forum som läses i fyra världsdelar? Om du finner något som du anser bryta mot regler använd då anmälknappen. Därefter gör BG för forumet en bedömning av läget med eller utan stöd av övriga BG. I detta forum är det Danne eller The Swede som främst gör dessa bedömningar. Så återigen, hittar du något fuffens eller som kan antas vara skyddsvärt, använd anmälknappen. Det underlättar för oss blågula samt att andra besökare görs inte lika uppmärksammade på att det kan ha varit skyddsvärd information. Fk Satan Blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 13, 2009 Report Share Posted September 13, 2009 Need to know basis?Att mäta flygtid kan vara ett sätt att mäta en Nations militära kapacitet/brist på kapacitet. Anser blågula att det är rätt att debattera denna information på ett forum som läses i fyra världsdelar? Det är ingen hemlighet att flygtiden är vad den är. Det är heller ingen direkt hemlighet att svensk militär flygverksamhet är i en påtaglig svacka vad gäller flygsäkerhet. Just detta fält är något vi tidigare fått beröm för. Det går heller inte, som flertalet vill, enbart härleda detta till brist på flygtid. För det första är flygtid ett trubbigt instrument där jag helt håller med Achilleos om att det är vad du gör under spaktiden som är viktigt. För det andra har vi sedan en tid fått lite av ett A och B-lag vad gäller flygtid där de som skolar in sig eller ser en insats på horisonten flyger mycket mer än de som hmnat på sidouppgifter, räknar vi ut ett medel här blir det missvisande. Flyger vi för lite? Ja. Finns det större och potentiellt farligare problem i organisationen? Ja, i alla fall enligt mig. Trådarna kollas kontinuerligt av vad gäller vad som bör och inte böra diskuteras. Carry on Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widowmaker Posted September 13, 2009 Report Share Posted September 13, 2009 Need to know basis?Att mäta flygtid kan vara ett sätt att mäta en Nations militära kapacitet/brist på kapacitet. Anser blågula att det är rätt att debattera denna information på ett forum som läses i fyra världsdelar? Det är ingen hemlighet att flygtiden är vad den är. Det är heller ingen direkt hemlighet att svensk militär flygverksamhet är i en påtaglig svacka vad gäller flygsäkerhet. Just detta fält är något vi tidigare fått beröm för. Det går heller inte, som flertalet vill, enbart härleda detta till brist på flygtid. För det första är flygtid ett trubbigt instrument där jag helt håller med Achilleos om att det är vad du gör under spaktiden som är viktigt. För det andra har vi sedan en tid fått lite av ett A och B-lag vad gäller flygtid där de som skolar in sig eller ser en insats på horisonten flyger mycket mer än de som hmnat på sidouppgifter, räknar vi ut ett medel här blir det missvisande. Flyger vi för lite? Ja. Finns det större och potentiellt farligare problem i organisationen? Ja, i alla fall enligt mig. Trådarna kollas kontinuerligt av vad gäller vad som bör och inte böra diskuteras. Carry on Det är ok för mig, Min tolkning av svaren på min ursprungsfråga ger mer information av tillståndet i flygvapnet. Mer än jag tycker bör vara offentligt, Antagligen en yrkesskada hos mig. Om du finner något som du anser bryta mot regler använd då anmälknappen. Därefter gör BG för forumet en bedömning av läget med eller utan stöd av övriga BG. I detta forum är det Danne eller The Swede som främst gör dessa bedömningar. Så återigen, hittar du något fuffens eller som kan antas vara skyddsvärt, använd anmälknappen. Det underlättar för oss blågula samt att andra besökare görs inte lika uppmärksammade på att det kan ha varit skyddsvärd information. Fk Satan Blågul Ska använda knappen nästa gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 13, 2009 Report Share Posted September 13, 2009 Det är ok för mig, Min tolkning av svaren på min ursprungsfråga ger mer information av tillståndet i flygvapnet. Mer än jag tycker bör vara offentligt, Antagligen en yrkesskada hos mig. Tillståndet för vår försvarsmakt är ju knappast en hemlighet, och man behöver ju inte vara överstelöjtnant i GRU för att fatta att dagens budget, och sakernas tillstånd ger väldigt lite flygtimmar. Men timmarna i luften är ju inte allt. Mycket kan övas i simulator också. Därmed inte sagt att man inte behöver flyga alls utan bara simulatorträna, men man kan ju inte jämföra en Gripenpilot med t.ex en Drakenpilot som behövde lika många timmar en Gripenpilot får under hela sin karriär (sade han raljant), bara för att lära sig bemästra sitt monster. Dessutom kan jag tänka mig att eventuella försök med Sidewinder på Sk 61 Bulldog är mer hemliga än flygtidsurtaget för svenska flygvapnet, och vi vet ju alla vem som släppte ut den katten ut påsen.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted September 14, 2009 Author Report Share Posted September 14, 2009 Vi vill ju gärna jämföra oss med vore grannländer Norge, Danmark och Finland i många sammanhang. Så varför inte militär flygtid också? Är det någon på forumet som vet hur mycket flygtid en insatstränad F-18 pilot i Finland och insatsberedda norska/danska F-16 piloter får? En svensk insats beredd Gripen pilot får ju ca 120h/år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts