Grenadier Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 Fick en tur i en stridsflygsimulator i 30-årspresent av några vänner och jag blev väldigt nyfiken på hur det är. Är det någon som har testat och kan berätta lite? Jag kan välja mellan att köra i Sthlm eller Gävle. Det är dock bara i Gävle som de simulerar G-krafter. Är det värt att ta sig den extra biten till Gävle för att få känna på G-krafterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunterforce Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 När du skriver Stockholm och Gävle så utgår jag från att det inte är försvarets simulator. Finns det civila stridsflygsimulatorer? Testade för många år sedan Viggensimulatorn i Uppsala, men jag minns inte att det var några G-krafter. Kan du precisera lite mer vad det är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grenadier Posted August 24, 2009 Author Report Share Posted August 24, 2009 När du skriver Stockholm och Gävle så utgår jag från att det inte är försvarets simulator. Finns det civila stridsflygsimulatorer?Testade för många år sedan Viggensimulatorn i Uppsala, men jag minns inte att det var några G-krafter. Kan du precisera lite mer vad det är? Jag fick ett presentkort från liveit.se på stridsflygsimulator. Stod inte så mycket info där, så jag vet inte så mycket mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunterforce Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 Hittade en artikel på ab om en kille som fixat en egen viggensimulator, daterat 2006. Det stämmer med orten, Gävle. Därmed inte sagt att det är den, men hur många Viggensimulatorer finns det runt om i landet? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article364614.ab Låter lite knepigt hur man får till G-krafter i simulatorn. Det finns kanske någon annan här på forumet som vet mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 När jag flög JA37-simulator så hade man gjort något med stolen så klämda och tryckte när man spakade lite för hårt.. Tyckte faktiskt att det var väldigt häftigt, fast å andra sidan var jag 16 vid tillfället också ;) Och hela skiten rörde sig och skakade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Risster Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 Det brukar göras med en G-stol. Luftkuddar i stolen kan blåsas upp samt remmar spännas. fungerar helt OK för att förstärka upplevelsen av g-krafter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 Äldre simulatorer för viggen hade även att dom kunde hissa upp cockpit med hydraulik och tippa/rotera på den. Det plus uppblåsbara kuddar i sitsen samt trycksättning av g-dräkt gav rätt realistisk upplevelse.. Enda problemet var att balanssinnet blev lite galet då tyngdkraften fortfarande berättade för kroppen var neråt var... Vilket resulterade ofta i att piloten blev sjösjuk... Så det att hissa upp och snurra på grejjerna, det blev rätt fort parkerat på backen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 25, 2009 Report Share Posted August 25, 2009 Den i Stockholm kan vara ESA's Gripensimulator. Den har jag provflugit vid ett tillfälle. Inga G-krafter, men väl en skärm som inte står kosmonovas långt efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
depsy Posted August 25, 2009 Report Share Posted August 25, 2009 Den i Gävle har jag provat flera gånger, och den är riktigt häftig. Tiden bokstavligen flyger iväg. http://www.novelair.com/site/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swesim Posted August 25, 2009 Report Share Posted August 25, 2009 Hej! Den i Stockholm berättar jag om i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=38885 Angående den i Gävle instämmer jag med Depsy! Får du mersmak är det väl bara att testa båda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grenadier Posted August 25, 2009 Author Report Share Posted August 25, 2009 Då blir ju frågan, om man måste välja, vilken ger bäst upplevelse? Sthlm ser ju lite mer ordentlig ut, men Gävle har ju G-kraftssimuleringen. Funkar G-kraftssimuleringen bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
depsy Posted August 25, 2009 Report Share Posted August 25, 2009 Simuleringen består av en G-dräkt från midjan och nedåt, samt luftkuddar i sitsen samt i ryggen och bältessträckare (över axlarna). Den är övertygande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MammaMu Posted August 29, 2009 Report Share Posted August 29, 2009 Det finns två "simulatorer" i Sverige som simulerar G-kraft. Den ena är en medicinsk simulator som står på Karolinska Institutet utanför Stockholm. Den andra är en Gripen simulator kallad DFS - Dynamisk FlygSimulator som står på Malmslätt utanför Linköping. Den har även en omvärldssimlerig med tre skärmar framför piloten. G-kraften simuleras genom att hela kabinen snurrar runt och klarar upp till 9G. Dock så blir man kraftigt åksjuk! Fick en tur i en stridsflygsimulator i 30-årspresent av några vänner och jag blev väldigt nyfiken på hur det är. Är det någon som har testat och kan berätta lite? Jag kan välja mellan att köra i Sthlm eller Gävle. Det är dock bara i Gävle som de simulerar G-krafter. Är det värt att ta sig den extra biten till Gävle för att få känna på G-krafterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 30, 2009 Report Share Posted August 30, 2009 Det finns två "simulatorer" i Sverige som simulerar G-kraft. Den ena är en medicinsk simulator som står på Karolinska Institutet utanför Stockholm. Den andra är en Gripen simulator kallad DFS - Dynamisk FlygSimulator som står på Malmslätt utanför Linköping. Den har även en omvärldssimlerig med tre skärmar framför piloten. G-kraften simuleras genom att hela kabinen snurrar runt och klarar upp till 9G. Dock så blir man kraftigt åksjuk! Fick en tur i en stridsflygsimulator i 30-årspresent av några vänner och jag blev väldigt nyfiken på hur det är. Är det någon som har testat och kan berätta lite? Jag kan välja mellan att köra i Sthlm eller Gävle. Det är dock bara i Gävle som de simulerar G-krafter. Är det värt att ta sig den extra biten till Gävle för att få känna på G-krafterna? G-centrifugerna ger ju faktiska g-krafter och inte simulerade. De gamla 37-simulatorerna simulerade g-kraft på det sätt som tidigare nämnts. DFS klarar 15 g, med en tillväxt på 10 g/s. Källa: FMV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts