Jump to content

Köp Psg 90 "Privat"

wolfie666

Recommended Posts

Väldigt sjukt hur enkelt det är att få tag på riktiga vapen...

Enkelt och enkelt...

För att få licens måste man ha antingen jägarlicens eller sportskyttelicens och ha ett godkänt säkerhetsskåp. Det är bra mkt enklare och bättre för buset att köpa vapen i den illegala handeln. Jaktvapen brukar inte vara så intressanta för dessa.

Väldigt sjukt hur enkelt det är att få tag på riktiga vapen...

Enkelt och enkelt...

För att få licens måste man ha antingen jägarlicens eller sportskyttelicens och ha ett godkänt säkerhetsskåp. Det är bra mkt enklare och bättre för buset att köpa vapen i den illegala handeln. Jaktvapen brukar inte vara så intressanta för dessa.

Vad jag menar är inte att det skulle vara enklare med jaktvapen än illegala vapen, utan jag menade att det är skrämmande enkelt överhuvudtaget. Om det inte vore för den illegala handeln vet det tusan ifall jaktvapen i den här klassen skulle vara tillåtet överhuvudtaget .

vet det tusan ifall jaktvapen i den här klassen skulle vara tillåtet överhuvudtaget .

Det är ju den enda klassen som är godkänd för älgjakt och annat storvilt. Menar du att vi skall sluta jaga älg eller kanske försöka skjuta dem med småviltstudsare?

Möller

vet det tusan ifall jaktvapen i den här klassen skulle vara tillåtet överhuvudtaget .

Det är ju den enda klassen som är godkänd för älgjakt och annat storvilt. Menar du att vi skall sluta jaga älg eller kanske försöka skjuta dem med småviltstudsare?

Möller

hehe, ni missförstår mig. Ifall dessa vapen skulle vara de vapen som användes av kriminella, skulle de förmodligen förbjudas. Jag har inte nämnt älgar någon gång, men om jag nu måste kan jag säga att jag inte har något emot jakt. Förlåt ifall jag formulerade mig illa .

Qvist

Visst, även en vattenpistol kan vara ett alternativ. Jaktvapen skall förvaras i godkända vapenskåp, relativt omständiga att ta sig in i samtidigt som svarta marknaden är översvämmad med allehanda billiga hel och halvautomatiska vapen.. och buset går ju inte över ån för att hämta vatten om de inte måste?

bg_band2.jpg

Menförihelvete!

Diskussioner om vad bus vill använda för vapen är fullständigt irrelevant, de har inte mer nytta av en PSG90-klon än ett jaktgevär från onkel bengts jaktstuga. Regler för jaktvapen har knappast här att göra heller.

Ge er.

--------------------

REGLER

Regler för jaktvapen har knappast här att göra heller.

Om det kommer en tomte som säger att han tycker att en sketen .308 med kikarsikte borde förbjudas därför att det är ett militärt vapen och därför intressant för buset så tycker jag att det är på sin plats med en upplysning att det är ett vanligt Klass 1 vapen för en jägare.

Eller så kan man strunta i tomten också... :rolleyes:

J.K Nilsson

Regler för jaktvapen har knappast här att göra heller.

Om det kommer en tomte som säger att han tycker att en sketen .308 med kikarsikte borde förbjudas därför att det är ett militärt vapen och därför intressant för buset så tycker jag att det är på sin plats med en upplysning att det är ett vanligt Klass 1 vapen för en jägare.

Eller så kan man strunta i tomten också... :rolleyes:

J.K Nilsson

Om det är mig du menar med tomte så vill jag bara flika in att jag inte sagt någonting om förbud eller att vapnen skulle vara intressanta "buset". Inte bara är det falska anklagelser, utan du kallar mig tomte dessutom? Bra jobbat.

Om det nu var mig du menade, vill säga .

Qvst

Det som gör en AW/PSG90 till ett ypperligt jaktvapen är;

+ robust och oöm

+ rostfri pipa

+ fantastisk precision

+ Enkel att underhålla/justera, allt som behövs är lite insexnycklar

Det som kanske är lite mindre tilltalande i mitt tycke;

- Vikt

- Skramlig säkring

- 7,62 Nato, även om det går alldeles utmärkt att skjuta/handladda .308 i bössan

Om det är mig du menar med tomte så vill jag bara flika in att jag inte sagt någonting om förbud eller att vapnen skulle vara intressanta "buset". Inte bara är det falska anklagelser, utan du kallar mig tomte dessutom? Bra jobbat.

Så, vad var det då du menade med att det skulle vara "sjukt enkelt" att få tag på "riktiga" vapen?

- 7,62 Nato, även om det går alldeles utmärkt att skjuta/handladda .308 i bössan

Finns väl i .338 Lapua och .300 Winchester Magnum också?

Edited by eskil

Så, vad var det då du menade med att det skulle vara "sjukt enkelt" att få tag på "riktiga" vapen?

Finns väl i .338 Lapua och .300 Winchester Magnum också?

Ja, syskonmodellen AWSM finns i .300/.338, med lång låda, medan AW finns i 7,62 och .243win som standard, men då det är pipbytessystem på AI's bössor så kan man relativt enkelt peta in valfri kaliber som passar lådan.

Vet inte vad AICS-stocken kostar men ett 700 går lös på runt 15 kakor

Vilken 700 kostar 15000? Det finns ju hur många modeller som helst, men det vanliga priset är nånstans mellan 8000-9000 kr. Men om du ändå ska slakta den för ett AICS-montage så spelar ju modellen mindre roll; då handlar det ju mest om huruvida du ska behålla pipan eller inte.

Hade jag 80000 "över" så visst vore det kul med ett original AI. Men jag hade förmodligen fått ut mera skoj för pengarna med ett Remingtonbygge och säg 20000-30000kr på en riktigt bra kikare.

Vilken 700 kostar 15000? Det finns ju hur många modeller som helst, men det vanliga priset är nånstans mellan 8000-9000 kr. Men om du ändå ska slakta den för ett AICS-montage så spelar ju modellen mindre roll; då handlar det ju mest om huruvida du ska behålla pipan eller inte.

Hade jag 80000 "över" så visst vore det kul med ett original AI. Men jag hade förmodligen fått ut mera skoj för pengarna med ett Remingtonbygge och säg 20000-30000kr på en riktigt bra kikare.

Helt rätt, bara köpa en Rem 700 SPS, byta kolv + pipa, och då har man en bössa som förmodligen skjuter bättre för en spottstyver, även om reality beats fiction by far.. ;)

Helt rätt, bara köpa en Rem 700 SPS, byta kolv + pipa, och då har man en bössa som förmodligen skjuter bättre för en spottstyver, även om reality beats fiction by far.. ;)

Glöm inte ljuddämpare med nått bra QD-fäste! Att FM inte har en dämpare som standard-tbh till PSG90 är bara trist, och trist vill man ju inte vara. :)