Guest nina Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Jag har alltid velat bli en FN soldat men när jag slutade skolan fanns det bara lottor för tjejer och besviket lade jag drömmen på hatthyllan. Jag dammade av drömmen när min son fick kallelse till göra lumpen. Nu är det sent för mig att göra drömmen till verklig men berättade för min son om möjligheten till jobba utomlands som soldat. Han började gnälla över att man kan bli skjuten och jag svarade mot att under FN har man ett visst skydd. Ärligt vet jag inte om det är så men FN är neutrala med uppgift att hålla ordning, FN är inte i krig utan kommer efter krig. Senaste månader ser man på nyheter om svenskarna i Afganistan och jag önskade jag fick vara där och min son surt tiltta på mig med ögon " vad sa jag" när dom nämner att vår patrull blev beskötna*suck* Jag glor då surt tillbaka och säger att det är inte på uppdrag av FN utan Nato har gett detta jobb. Jag skulle vilja får kontakt med soldater och är ute på jobb. Jag vill få en blick i något jag bara drömt om och vara säker på det jag säger min 17 åriga son är sant om soldat yrket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Jag har alltid velat bli en FN soldat men när jag slutade skolan fanns det bara lottor för tjejer och besviket lade jag drömmen på hatthyllan. Jag dammade av drömmen när min son fick kallelse till göra lumpen. Nu är det sent för mig att göra drömmen till verklig men berättade för min son om möjligheten till jobba utomlands som soldat. Han började gnälla över att man kan bli skjuten och jag svarade mot att under FN har man ett visst skydd. Ärligt vet jag inte om det är så men FN är neutrala med uppgift att hålla ordning, FN är inte i krig utan kommer efter krig. Senaste månader ser man på nyheter om svenskarna i Afganistan och jag önskade jag fick vara där och min son surt tiltta på mig med ögon " vad sa jag" när dom nämner att vår patrull blev beskötna*suck* Jag glor då surt tillbaka och säger att det är inte på uppdrag av FN utan Nato har gett detta jobb. Jag skulle vilja får kontakt med soldater och är ute på jobb. Jag vill få en blick i något jag bara drömt om och vara säker på det jag säger min 17 åriga son är sant om soldat yrket. Om jag får svara fast jag inte är så gammal och inte har några egna erfarenheter så gör jag ett försök här: Det är precis det du säger som diskuteras mellan de som är för och de som är emot kriget i Afghanistan. De ena tycker vi krigar med NATO de andra tycker vi är där och skapar/behåller fred. Man kan säga att vi är där på uppdrag av FN, men eftersom FN inte har så stora möjligheter som NATO eller EU att samordna det så lägger FN över den biten på NATO i detta fallet. Så de högsta befälen i Afghanistan nu är NATO-killar. Man kan inte säga att det är ofarligt att vara soldat fast man är FN-soldat, även om FN på vissa ställen bara behåller fred så är det på andra ställen tvunget att man slåss för fred.* Tänk Kongo på 60-talet där det faktiskt strök med ett gäng svenska soldater. Och även nu senare på balkan och i Afghanistan. Det är alltså inte ofarligt att vara FN-soldat. Fast personligen så drömmer jag om att bli soldat och få slåss för frihet och liknande (jag vet att det är naivt, men det är verkligen en dröm) så jag ser de som är soldater på FN-mandat som en sorts hjältar. *= jag tror det är en på forumet som har den träffande signaturen ''sometimes good people has to do bad things to bad people to prevent bad peoples from doing bad things to good people'' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Kolind det där lät inge vidare tycker jag, det är inte speciellt glamouröst att kriga för freden även om det låter som en bra grejj, vem tackar dig då det går åt helsike för dig, tyvär är det nog inte så många Visserligen så är man skyddad av en massa bestämmelser och lagar när man är kläd i blå hjälm och FN flagg men det hjälper föga när kulorna är i luften eller bomben under bilen, rebellerna ser dig troligtvis som ockupant och gör ingen skillnad på främande soldat i blå mundering kontra soldat i grön mundering under annan flagg, däremot är man någorlunda säker mot annan makts våldsutövande mot dig som FN personal. Se det mera som en dålig säkerhet för vill någon skjuta dig så gör han det. sen tror jag att din son kommer att få den informationen han behöver under sina 11 månader i lumpen så du behöver nog inte prata alls om utlandstjänst, kanske är det bättre att lyssna på honom, och tjata inte på honom att han ska åka på mission för det blir inge bra i längden, vill han så åker han vill han inte så stannar han hemma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Kolind det där lät inge vidare tycker jag, det är inte speciellt glamouröst att kriga för freden även om det låter som en bra grejj, vem tackar dig då det går åt helsike för dig, tyvär är det nog inte så många Fast nu är det inte det glamourösa jag är ute efter. Jag menar att man ska försvara (kriga) oskyldiga, slå ner odemokratiska krafter, helst så klart genom civilt bistånd men även genom att visa att man är mycket större och slagkraftigare än fi och i värsta fall slå ner dem. Att framtvinga fred tycker jag är en ädel sak när inget annat står att göra. Men jag håller nog med dig om att det om att det inte är säkrare att vara FN-soldat än något annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nina Posted August 21, 2009 Report Share Posted August 21, 2009 Kolind det där lät inge vidare tycker jag, det är inte speciellt glamouröst att kriga för freden även om det låter som en bra grejj, vem tackar dig då det går åt helsike för dig, tyvär är det nog inte så många Visserligen så är man skyddad av en massa bestämmelser och lagar när man är kläd i blå hjälm och FN flagg men det hjälper föga när kulorna är i luften eller bomben under bilen, rebellerna ser dig troligtvis som ockupant och gör ingen skillnad på främande soldat i blå mundering kontra soldat i grön mundering under annan flagg, däremot är man någorlunda säker mot annan makts våldsutövande mot dig som FN personal. Se det mera som en dålig säkerhet för vill någon skjuta dig så gör han det. sen tror jag att din son kommer att få den informationen han behöver under sina 11 månader i lumpen så du behöver nog inte prata alls om utlandstjänst, kanske är det bättre att lyssna på honom, och tjata inte på honom att han ska åka på mission för det blir inge bra i längden, vill han så åker han vill han inte så stannar han hemma. Nä, jag tjatar inte men ser lumpen och ev utlandstjänst som något som ger erfarenhet. Han bestämmer själv vad han vill men jag har bara informerat att möjligheten finns och helst ska tas innan skapandet av familj. Jag önskade förvisso vara i hans skor men så e det inte och han e inte som jag. Vi får se om han tycks gilla militär livet och utvecklar det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 21, 2009 Report Share Posted August 21, 2009 Nina. Att göra internationell tjänst för Försvarsmakten innebär att delta i väpnad konflikt. Formellt sett är man inte part i konflikten men det struntar ofta de egentliga parterna i. Under tidiga bosnienmissioner bars blå basker/hjälm men lik förbannat besköts soldaterna dagligen och ganska ofta besvarades elden. I Afghanistan idag genomförs en Nato-mission med FN-mandat. Syftet är att vara fredsfrämjande och ISAF är inte part. Skillnaden mot en traditionell FN-mission är att Nato är en fungerande struktur. Just nu så har inte Sverige någon trupp med FN-basker utan det är Nato som gäller i både Afghanistan och Kosovo. Sverige har endast observatörer med blå basker idag. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.