Jump to content

Siktat Pansarterrängbil i Norrtälje

Recommended Posts

Hallå!

Var ute och åkte i en bil med min lärare idag, hade precis varit och kört en kickoff med ettorna. Kommer in i Norrtälje och ser nästintill ut som den här: :rolleyes:

Varför? Jo, för mötande kommer en Pansarterrängbil XA-180, grön. Glatt utbrister jag "Jaa, de har återupprättat Lv3! :D"

Men sen släpper jag den tanken och börjar undra varför de kör runt i just Norrtälje, att det är en övning av något slag förstod jag (övningskör-skyltar bakpå fordonet (något mina helt civila kamrater tyckte var otroligt kul), och hade det varit skarpt hade det troligen kommit ut mer information :-P)

Straxt därpå kommer två SISU-vagnar till, sandmålade (vad heter det? Khaki? Inte M90 kamo i varje fall), körande åt samma håll.

Men, varför just Norrtälje? Är det inte enklare att köra runt i närområdet till regementet? Jag antar att fordonen kommer från Livgardet eller Amf1.

Någon som sitter på mer information om det? Vore intressant att veta varför ens hemstad blir övningsområde :)

Edit:

Stavar sin en kratta.

Edited by Vamtiin

Men, varför just Norrtälje? Är det inte enklare att köra runt i närområdet till regementet? Jag antar att fordonen kommer från Livgardet eller Amf1.

Någon som sitter på mer information om det? Vore intressant att veta varför ens hemstad blir övningsområde :rolleyes:

Utöver vad SpS sa så ligger även Norrtälje på vägen till Väddö skjutfält så det är inte direkt ovanligt att se militära fordon i Norrtälje.

/D

Jo, helt sant.

Däremot var dessa inte på väg dit, eftersom de körde runt i hela staden fick jag reda på senare, de har varit och brummat runt mer eller mindre överallt. Främst i hamnen dock.

På väg till Väddö skjutfält (är där då och då själv) åker de rakt igenom Norrtälje kan jag tänka mig, och är inte inne i city.

Edit:

Ok, nu ser jag att jag skriver som att jag vet - men de gör jag ju inte :p

Men enligt mig så torde det vara så, eftersom den enklaste vägen till Väddö skjutfält från Amf1 går rakt igenom Norrtälje och inte nere i själva city.

Edited by Vamtiin

Jo, helt sant.

Däremot var dessa inte på väg dit, eftersom de körde runt i hela staden fick jag reda på senare, de har varit och brummat runt mer eller mindre överallt. Främst i hamnen dock.

Det kanske kan ha varit någon som tyckte att det var en bra idé att visa upp Försvarsmakten lite bland folk och därför körde en extra runda?

ehh nää, patgb utbildning, den delen som pågår heter stads-inner och då lär man köra inne i stan, Amf1's fordonsutbildning ligger oftast förlagd på Väddö (av den enkla anledningen att huvudelen av motorinstruktörerna är fd LV3'are och bor däromkring hehe) varvid Norrtälje är närmaste "stad"

/b

Aha, tack för de svaren! :rolleyes:

Blackladders svar var det mest matnyttiga känner jag, men jag tackar för samtliga svar.

Kort fråga till då:

Vad heter det när fordonen är sandfärgade? Är det khaki? Eller heter det ingenting alls och de bara är det? =P

Beige eller sandfärgat, Khaki är väl mest riktat till kläder.

Norrtälje lämpar sig väldigt bra att ha fordonsutbildning i då det inte är alldeles fullproppat med bilar och fullt med gator och småvägar som inte korsar varandra hela tiden, bra att varva terrängkörning på väddö med stadskörning i Norrtälje.

Norrtälje lämpar sig väldigt bra att ha fordonsutbildning i då det inte är alldeles fullproppat med bilar och fullt med gator och småvägar som inte korsar varandra hela tiden, bra att varva terrängkörning på väddö med stadskörning i Norrtälje.

Sen är Väddö väldigt bra att lära slarviga värnpliktiga om vädrets makter. Horisontellt snöblandat regn och närmare 30 sekundmeter blåst :banghead:

Sen är Väddö väldigt bra att lära slarviga värnpliktiga om vädrets makter. Horisontellt snöblandat regn och närmare 30 sekundmeter blåst :banghead:

Åh ja, det är helt underbart där ute året om! :D

Övar där med mitt förbund :)

Låter som godtyckligt skjutfält... Kråk hade vind från alla håll samtidigt och snö underifrån

Kan ge er full information då jag var en utav förarna i de härliga pansarterrängbilarna.

För det första, det var 10 st patgb 203 som rullade runt i staden under hela dagen då vi övade stadskörning. Vi kommer från Amf 1 Berga och är från amfibiekompaniet. Vi har vår spec utbildning ute på Väddö. Ni kommer säkerligen se oss igen, då om ca 5 veckor.

Kan tillägga att Norrtälje var en väldigt trevlig stad att rulla runt i. Folk var positiva! Härligt!

Fasen, fel pansarterrängbil. Nåja, alla gör fel :p

Kul att få information från Dig som var där. Och än en gång var det riktigt kul att se er köra runt i Norrtälje, och att folk var positiva var roligt att höra det med! :lol:

När vi fick utbildning på SISUN på livgardet inför utlandstjänstgöringen var vi och rattade dem en bra bit åt Västerås till. Vill minnas att det var en kombo av navigering och träning på landsvägskörning. För att inte tala om bandvagnsutbildningen på Hammarö - då kändes det som vi rundade Värmland! Kort och gott - man kör långt i utbildningssyfte.