Fällman Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Undrar om det finns någon på detta forumet med inblick i hur det ser ut? För tillfället verkar de inte få in några så att HV insats i Skåneregionen kan rustas med Stridsväst 2000 utan vi nyantagna får klara oss med stridsbältet så länge. Kommer jag att behöva bältet under KFÖn så tror jag hellre att jag införskaffar en egen väst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Undrar om det finns någon på detta forumet med inblick i hur det ser ut? För tillfället verkar de inte få in några så att HV insats i Skåneregionen kan rustas med Stridsväst 2000 utan vi nyantagna får klara oss med stridsbältet så länge. Kommer jag att behöva bältet under KFÖn så tror jag hellre att jag införskaffar en egen väst. Inget svar på frågan men det vore kanske idé att plocka in de västar som finns ute hos folk som av en eller annan anledning inte kan/vill delta för att på så sett fördela över tillgången där efterfrågan finns. Dvs ut bland de som övar istället för inlåsta på vindar och under sängar hemma hos nollorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Det har de gjort. 20h på Gotland fick 1-2 månader på sig att hämta ut, sen skickades prylarna iväg igen. Tror det var till Skåne t.o.m. Har de gjort likadant i resten av landet lär ni har era västar tämligen omgående. Annars hade jag faktiskt köpt egen väst jag också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 (edited) Det har de gjort. 20h på Gotland fick 1-2 månader på sig att hämta ut, sen skickades prylarna iväg igen. Tror det var till Skåne t.o.m. Har de gjort likadant i resten av landet lär ni har era västar tämligen omgående. Annars hade jag faktiskt köpt egen väst jag också. Inbillar mig att västarna i så fall gick tillbaka till centrallagret Arboga. Ett flertal av mina soldater har inte fått ut väst och jag vet ej ännu när det kommer att finnas några disponibla. Edited August 20, 2009 by CP2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Njae, har jag inte missuppfattat allting skall de går till södra sverige för att det finns insatssoldater som ännu inte fått ut västarna.. Är ganska säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stekspade Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Vad jag blivit tillsagd på förrådet på P7 så kommer man inte få mycket nya saker förrens allting är färdigt med centrallagret, dvs någon gång i februari nästa år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Ifall de skulle upp till centrallagret först, därefter vänta till februari låter väldigt omständigt och urbota korkat. För det är relativt många 20h på Gotland som inte fick ut västar pga. insatssoldater i södra Sverige behövde västar omgående. Allt detta berodde tydligen på att US behövde mer mtrl än de först hade räknat med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted August 20, 2009 Report Share Posted August 20, 2009 Ifall de skulle upp till centrallagret först, därefter vänta till februari låter väldigt omständigt och urbota korkat. För det är relativt många 20h på Gotland som inte fick ut västar pga. insatssoldater i södra Sverige behövde västar omgående. Allt detta berodde tydligen på att US behövde mer mtrl än de först hade räknat med. Omständigt ja! Men så säger de på förråden här nere i varje fall. Tar ett slag dra igång ett central-lager....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted August 27, 2009 Report Share Posted August 27, 2009 Jag hade fel i mottagaradressen. Det var inte skåne, dock i södra Sverige. Rätt många kit också. Stod inget om att de passerade gå heller. Så jag antar det var direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Börjar synas en ljusning vid horisonten nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Börjar synas en ljusning vid horisonten nu. jaså? källa på de? kommer dom delas ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 (edited) Börjar synas en ljusning vid horisonten nu. jaså? källa på de? kommer dom delas ut? Förslår att du kontaktar närmast högre befäl! Vågar nämligen inte sätta likhetstecken mellan Malmö och obygden där du huserar! Edited September 2, 2009 by CP2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Allt detta berodde tydligen på att US behövde mer mtrl än de först hade räknat med. Det här är ju decenniets mest populära ursäkt som används till att bortförklara det mesta från materielbrist till håravfall och klimatförändringar. Det skulle kanske vara intressant att granska vilka mtrl-brister inom Hv och övriga FM som faktiskt till huvudsak beror på de fåtal tjänster vi har i US och vad som i själva verket beror på rent allmänt dålig ordning och otillräcklig tillgång på mtrl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Börjar synas en ljusning vid horisonten nu. jaså? källa på de? kommer dom delas ut? Förslår att du kontaktar närmast högre befäl! Vågar nämligen inte sätta likhetstecken mellan Malmö och obygden där du huserar! sant vi i "obyggden" brukar vara lite efter. men hur låter det hos er då?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Enligt min chef mfl ok hämta på Husie i Malmö från tisdag nästa vecka. Hur det ser ut på P7, Hbg eller i eran avkrok av Skåne har jag ingen information om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Enligt min chef mfl ok hämta på Husie i Malmö från tisdag nästa vecka. Hur det ser ut på P7, Hbg eller i eran avkrok av Skåne har jag ingen information om. det är uppfattat hur det ser ut här uppe lär vi bli varse om när alla nya får framåt på att hämta utrustning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fällman Posted September 2, 2009 Author Report Share Posted September 2, 2009 Det låter lovande. Då är det bara att vänta och se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 (edited) Är det alltså så att Hv-soldater i vårt land fortfarande tvingas använda sig av 304K? Btw. Vad kallades modellen innan 304K, den med två fickor högt uppe på bröstet och buttpack? Edited September 2, 2009 by Pansardvärg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 (edited) stridssele S, eller något annat töntigt namn har jag för mig. Edited September 2, 2009 by Berg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 stridssele S, eller något annat töntigt namn har jag för mig. Nu har jag iofs varit med ett tag men jag minns att jag blev GLAD den dagen vi fick ut stridsselen i slutet av 80-talet ! Sen köpte man sig ett privat 304K och tyckte det var skitbra ett slag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Är det alltså så att Hv-soldater i vårt land fortfarande tvingas använda sig av 304K? Ja, bla Hemvärnet i Livgardesgruppen som inte tillhör insatspluton/insatskompani. Straffet för högst kontraktsuppfyllnad och för att dela förråd med Utlandsstyrkan, HKV och hela LG. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Är det alltså så att Hv-soldater i vårt land fortfarande tvingas använda sig av 304K? Ja, bla Hemvärnet i Livgardesgruppen som inte tillhör insatspluton/insatskompani. Straffet för högst kontraktsuppfyllnad och för att dela förråd med Utlandsstyrkan, HKV och hela LG. /D HV personal i skåne som hämtat ut grejer i år har fått ut 304K... Tidigare fick insats ut stridsvästen... men inte i år... 20H förband har 304K på utrustningskorten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Allt detta berodde tydligen på att US behövde mer mtrl än de först hade räknat med. Det här är ju decenniets mest populära ursäkt som används till att bortförklara det mesta från materielbrist till håravfall och klimatförändringar. Det skulle kanske vara intressant att granska vilka mtrl-brister inom Hv och övriga FM som faktiskt till huvudsak beror på de fåtal tjänster vi har i US och vad som i själva verket beror på rent allmänt dålig ordning och otillräcklig tillgång på mtrl. [OT] Det är vad man alltid fått höra från komp-kvm, bat-kvm, logsekt-utbgrp samt förrådspersonal TSF/LG. Har i och med detta blivit en saning, oavsett hur det ligger till i verkligheten. [/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shinobi Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 @Fällman Jag har fått ut SV2000 men kör med egen väst iaf. Hade gärna skickat ned min SV2000 på en gång till dig, men tror inte det skulle uppskattas av förrådet häruppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 (edited) Västar ska finnas på ALLA förråd i Skåne för utdelning till Insats från 7/9. Gå på Era chefer för de ska ha fått samma besked som jag! ENDAST INSATS! Edited September 3, 2009 by CP2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted September 15, 2009 Report Share Posted September 15, 2009 Undrar om det finns någon på detta forumet med inblick i hur det ser ut? För tillfället verkar de inte få in några så att HV insats i Skåneregionen kan rustas med Stridsväst 2000 utan vi nyantagna får klara oss med stridsbältet så länge. Kommer jag att behöva bältet under KFÖn så tror jag hellre att jag införskaffar en egen väst. Inget svar på frågan men det vore kanske idé att plocka in de västar som finns ute hos folk som av en eller annan anledning inte kan/vill delta för att på så sett fördela över tillgången där efterfrågan finns. Dvs ut bland de som övar istället för inlåsta på vindar och under sängar hemma hos nollorna. Ja, det vore väl ypprligt. Vissa dyker bara upp när det finns ny utrustning att hämta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts