Jump to content

linux + bluetooth-gps + karta?

bushman

Recommended Posts

en fråga till den förmodade växande skaran av linux-användare.

jag har en acer aspire one 110 med fedora 11 som OS.

jag har hårdtestat fedoran i två veckor nu och det flyter riktigt ok.

nu är det dax att kolla över dess möjligheter som nytto maskin i tex en stab.

jag har en nokia N82 som jag installerat det utmärkta programet joikuspot på.

det gör om min symbian-försedda telefon till en wlan-spot och kan köra upp till 4 datorer på en och samma 3G koppling.

ett något billigare alternativ till att skaffa mobilt bredband då jag i stort sett bara brukar den på jobbet.

och 15 € för ett fullt dugligt bredbandsmodem, är helt ok pris.

dessutom verkar det som joikuspot inne håller en blåtands-gps också.

det finns ett läge för detta i inställningar.

det håller jag på att forska i.

nu är jag på jakt efter efter kartprogram som kan tänkas funka ihop med fedora.

kartex har jag hört funkar ihop med wine, men också att driftsäkerheten på wine inte är att lita på.

det vore ju önskvärt att kunna köra lantmäteriets kartor av olika färg, och gärna med både rikets nät(X/Y) och grids/UTM.

vad finns det för alternativ?

har ju hört att försvarsmakten tänker gå över till open source så, vilket program tänker de bruka för kartor?

jag söker inget avancerat utan något användarvänligt som jag kan lämna över till stabsassistenter och signalister utan att de stör min skönhetssömn eller plockar sönder netbooken i ren frustration.

finns detta eller skall jag hitta en linux-haxxor, som sätter sig och börjar utveckla ett program att sälja till norska FMV, efter att vårt har tackat nej och måste sedan köpa in det för dubbla priset?

Google maps med printscreen och in i gimp? Tror det finns för linux alternativt får du köra det wine.

Snabb koll på lantmäteriet: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=73

Tror det är en relativt simpel applikation så wine borde inte vara några problem

Om det är stabsarbete i den gröna firman som det gäller så tänk efter en extra gång om det är lämpligt med en massa bluetooth och wlan/trådlösa uppkopplingar.

Har för mig att det finns en gammal tråd som behandlar en LAMP-liknande lösning för stabsarbete som i princip alla sågade pga olika anledningar.

nu känns väl inte ett hv-förband som den enheten lede fi lägger ner vansinniga resurser i att signalspana nearfield networks hos.

och användningen är mer inriktad mot hjälp till civila samhället.

skulle lede fi vara så nära att han tekniskt skulle kolla trådlösa uppkopplingar, ha han nog annat att sysselsätta sig med.

tex att hålla sig gömd eller ha ihjäl oss

min tanke var mer att kunna hålla reda på folk vid tex eftersök och skogsbränder.

men din print screen ide är inte så dum ändå.

ser en riktigt bra användning för hitta.se och eniros hybrid kartor, för logistik bruk.

kopiera och använd paint eller motsv program för att sätta ut checkpoints.

måste provas.

Kolla uppe i högra hörnet på kartan på hitta.se, under "Fler kartfunktioner" har du "Kartnålen" om du klickar på "Mer..."

Med den kan du sätta ut egna checkpoints på kartan och döpa dom till vad du vill. Mycket bra funktion tycker jag :rolleyes:

Inte för att jag har något emot gimp, men i det här fallet känns det onödigt. I Google Maps så kan man ju rita ut symboler, marschrutter och så vidare bäst man vill direkt i webläsaren.

Edit: Kan ju slänga in en screenshot också.

googlekarta.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...