Tracer Posted August 19, 2009 Report Share Posted August 19, 2009 Hej allihop! Blågul får flytta denna tråd om ni vill, men detta ämne handlar ju ändå om fordon. Vi är ett gäng killar som nästa sommar skall till Nordkapp för en lite nybörjar expedition. De fordon vi mest har varit fokuserade på har varit Toyota Land Cruiser 105 och Geländewagen 290TD, därför tänkte jag låta er som använt dessa i tjänsten, komma med lite feedback till oss. Vad är bra respektive dåligt med båda bilar eller ni som kört båda, vilken skulle ni föredra? Vill ej ha kommentarer i stil med "LC rockar fett" utan vill ha lite mer detaljerad kritik om ni förstår vad jag menar // Erik, Örebro Insats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 19, 2009 Report Share Posted August 19, 2009 TLC skulle jag välja, främst för att den är enklare att serva om något går sönder och att den lastar mer än GW'n man åker nog nästan lika bekvämt i båda. Min erfarenhet av GW är att den kräver mer service och varsammare hantering än TLC'n, i dom varma länder jag jobbat med GW'n har den haft svåra problem med elsystem som inte klarade av att styra hur bränsle/luft blandningen skulle vara med följd av att EDC lampan tändes och förlorad effekt. Skulle jag välja en expeditionsbil så skulle jag nog hellre välja en TLC 75 iofs... Men nu ska ni ju ändå hålla er på rätt bra vägar och i civiliserade trakter med mobiltäckning så då är det kanske inte så noga egentligen utan då skulle jag kanske främst välja TLC'n för lastutrymmet och möjligen även på att jag har för mig att den hade rätt så långa ben. kan nog faktiskt inte komma på ett enda skäl som skulle göra att GW'n skulle vinna.. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted August 19, 2009 Report Share Posted August 19, 2009 [OT] @Blackadder: TLC säger 'stabil outback-kärra'. G-Wagon säger 'Notorious PIMP på väg'. Med andra ord finns ett skäl att att välja Benz - lättare att plocka upp chicas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 19, 2009 Report Share Posted August 19, 2009 290TD är ju lite äldre GW så då slipper man ju elfelen som tydligen finns på de nyare med CDI-motor, å andra sidan har jag inte haft några större problem med elfel på G 270CDI, utom på en individ där det var ett intermittent och återkommande problem som löstes med omstart. När det gäller splitterskyddade bilar föredrar jag GW framför TLC, men det behöver man ju knappast på en resa i nordeuropa. Annars föredrar jag liksom Blackadder 70-serien framför 100-serien och TLC framför GW, just för att de är lättmekade, god komfort (100-serien), stor tank, goda lastutrymmen, stryktåliga (70-serien) mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tracer Posted August 20, 2009 Author Report Share Posted August 20, 2009 Tack för alla kommentarer om dessa fordon. fortsätt gärna. Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted August 21, 2009 Report Share Posted August 21, 2009 (edited) Men snälla nån, det är väl ingen expeditionär utmaning att åka till Nordnorge med vare sig MB Geländewagen eller TLC? Det är asfaltvägar hela vägen, märkesverkstäder finns med jämna mellanrum och båda bilarna är tillförlitliga och någorlunda långfärdsbekväma. Nej, köp en brittisk eller italiensk veteransportbil (Alfa Romeo Alfetta eller MG Midget från 60-talet till exempel) och sätt av norrut. Det - blir en utmaning! Seriöst, lycka till. Men till Norge behövs egentligen inte mer markfrigång och fler drivande hjul än vad en Volvo 740 har. Lägg pengarna på upplevelser istället. Edited August 21, 2009 by Kryptörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tracer Posted August 21, 2009 Author Report Share Posted August 21, 2009 Men snälla nån, det är väl ingen expeditionär utmaning att åka till Nordnorge med vare sig MB Geländewagen eller TLC? Det är asfaltvägar hela vägen, märkesverkstäder finns med jämna mellanrum och båda bilarna är tillförlitliga och någorlunda långfärdsbekväma. Nej, köp en brittisk eller italiensk veteransportbil (Alfa Romeo Alfetta eller MG Midget från 60-talet till exempel) och sätt av norrut. Det - blir en utmaning! Seriöst, lycka till. Men till Norge behövs egentligen inte mer markfrigång och fler drivande hjul än vad en Volvo 740 har. Lägg pengarna på upplevelser istället. Du har helt rätt i din frågeställning men som jag skrev så är detta en nybörjar expedition och vägen till Nordkapp kommer varken vara den snabbaste eller kortaste. Just det faktum att det finns förnödenheten om det skulle börja knipa är till fördel för oss, tro mig Anledningen till att vi vi ha just någon av dessa bilar är att kunna göra fler expeditioner i framtiden som med tiden blir mer och mer avancerade någonstans måste man börja, inte sant?. Slut disskuterat om detta och åter till disskutionen om TLC VS GW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milforum.net Posted August 23, 2009 Report Share Posted August 23, 2009 Hej allihop! Blågul får flytta denna tråd om ni vill, men detta ämne handlar ju ändå om fordon. Vi är ett gäng killar som nästa sommar skall till Nordkapp för en lite nybörjar expedition. De fordon vi mest har varit fokuserade på har varit Toyota Land Cruiser 105 och Geländewagen 290TD, därför tänkte jag låta er som använt dessa i tjänsten, komma med lite feedback till oss. Vad är bra respektive dåligt med båda bilar eller ni som kört båda, vilken skulle ni föredra? Vill ej ha kommentarer i stil med "LC rockar fett" utan vill ha lite mer detaljerad kritik om ni förstår vad jag menar // Erik, Örebro Insats Vi har svært mange bil-geeks på Milforum med lang operativ erfaring for begge nevnte kjøretøyer. Har oppfordret de til å svare deg her. Lykke til og god tur når den tid kommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 Det finns Mercedes som bara rullar och rullar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 Jag höll på att skriva att Mercedes borde ge honom en ny bil när Otto lagt av, men det vore som att ge honom en ny kvinna och säga: här är en ny fru, nyare årsmodell, snyggare tuttar, bara tuta och köra.. Så vad Mercedes borde göra är att se till att gubbens gamla bil aldrig blir stående längre tid än det tar att blåsa liv i den igen - gratis, var som helst i hela världen! När Günter slutligen reser vidare bortom horisonten så får de väl gräva ner hans jordliga rester tillsammans med bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 Jag kör en Land Rover Discovery II från 2001 till vardags. Modellen har bra tg-egenskapen, hög markfrigång och i gott skick inte alls så serviceintensiv som många tror. Bensinare är extremt billiga i inköp då 1,5 liter/mil på motorväg verkar skrämma bort folk, fegisar säger jag. Med lågt pris och och ingen värdeminskning räknar man hem det direkt. Det finns dessutom en myriad roliga expeditionstillbehör. En LRD2 med 10 000 mil på mätaren får du för runt 50 000 kr. Klart att GW och LC har ett rykte att hålla bättre, men en LR kostar väl en fjärdedel begagnad jmf med en GW... det blir åtminstone 10-15 000 liter bensin till Landyn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts