Jump to content
Sign in to follow this  
Kimster

..:: SÄKI ::..

Recommended Posts

Skjutning under förflyttning" enligt MSS utbildningsplan.

är det någon som sitter och häckar på emil som kan lägga upp den utbildningsplanen här eller PMa mig innehållet

@Joppe

Nu ska du få ett sånt där forums-svar som ändå ger en fingervisning:

Den utbildningsplanen fick du väl när du gick instruktörskursen på Kvarn?

Du förstår säkert....

/K (har inte utbildningsplan eller genomgången kurs)

@Joppe

Nu ska du få ett sånt där forums-svar som ändå ger en fingervisning:

Den utbildningsplanen fick du väl när du gick instruktörskursen på Kvarn?

Du förstår säkert....

/K (har inte utbildningsplan eller genomgången kurs)

som det står enligt MSS utbildningsplan så kan den väl bedrivas på andra ställen än just på kvarn med behörig examinator eller har jag fel

som det står enligt MSS utbildningsplan så kan den väl bedrivas på andra ställen än just på kvarn med behörig examinator eller har jag fel

Ja, det är helt riktigt. Instruktören behöver heller inte ha blivit utbildad på Kvarn. Däremot är det som Krook hintar, antingen har du gått instruktörsutbildningen och då har du aktuell kursplan eller också har du inte gått den. :rolleyes:

Ja, det är helt riktigt. Instruktören behöver heller inte ha blivit utbildad på Kvarn. Däremot är det som Krook hintar, antingen har du gått instruktörsutbildningen och då har du aktuell kursplan eller också har du inte gått den. :rolleyes:

:lala: likväl är jag intresserad av att läsa den

http://62.119.135.221/webb/index.html

Detta underlag innehåller Ändringsomgång 4 (Äomg 4

Det nyaste (uppdaterat)

Senaste utgåva av Försvarsmaktens Säkerhetsinstruktion inkl direkta ändringar.

:angry:

Tackar tackar! Precis vad jag behövde, man kan alltid lita på att någon här på forumet har lagt ut något. Tur att jag inte startade någon ny tråd :happy: Fråga: vad betyder "mils" ? För jag tror knappast att skjutgränsen 100 mils är 1000 km... 0:)

Det är det NATO-anpassade sättet att räkna vinklar som ersatt streck.

1 varv=6300 streck eller 6400 mils

6400 mils för ett varv!!

Det skrev jag väl också?

6300 streck eller 6400 mils, beroende på vilken skala man använder

6400 mils för ett varv!!

Det skrev jag väl också?

6300 streck eller 6400 mils, beroende på vilken skala man använder

ska putsa mina glasögon bättre innan jag läser nästa gång, missade ordet streck, my bad!!!!

Men ska vi fortsätta att använda streck i något sammanhang, tänkte att mils är det som gäller till 100%

Nä, men eftersom streck var det gamla systemet som folk ofta känner till så tänkte jag att det är en bra jämförelse.

Vart hittar jag regler/krav/direktiv gällande Pistol 88 och bärande i hölster med kula i loppet?

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3:

3. Särskilda bestämmelser för vissa vapen Pistol

19. Pistol m/88. - Då pistol bärs i hölster ska detta vara godkänt av Försvarsmakten. Vapnet definieras som säkrat då pekfingret hålls utsträckt utanför varbygeln mot stommen.

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block A enligt SkjutR FM pistol får under situationer då patron ur inte kan genomföras under lugna och ordnade förhållanden tillfälligt hölstra laddad pistol (patron i patronläget).

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block B enligt SkjutR FM pistol får bära laddad pistol (patron i patronläget) i hölstret.

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3:

19. Pistol m/88. - Då pistol bärs i hölster ska detta vara godkänt av Försvarsmakten. Vapnet definieras som säkrat då pekfingret hålls utsträckt utanför varbygeln mot stommen.

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block A enligt SkjutR FM pistol får under situationer då patron ur inte kan genomföras under lugna och ordnade förhållanden tillfälligt hölstra laddad pistol (patron i patronläget).

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block B enligt SkjutR FM pistol får bära laddad pistol (patron i patronläget) i hölstret.

Tack för snabbt svar! Då tar jag för givet att detta är senaste skrivelsen/uppdateringen?

Edited by PeeWee

"Detta underlag innehåller 2013-års utgåva av Försvarsmaktens Säkerhetsinstruktion (SäkI).

Detta är den sjunde versionen som publiceras via Internet/Intranet och detta är ett steg i FM strategi att gå mot att publicera
publikationer och läromedel digitalt med hjälp av standardformat."

http://dokument.forsvarsmakten.se/SakI/saki_2013/index.html

Här står specifikt om pistol i Ehv/Pv kapitel 3:

http://dokument.forsvarsmakten.se/SakI/saki_2013/webb/SakI_Ehv/Ehv_Kap_03/Ehv_Kap_03.htm#A1

PS. Är själv skjutinstruktör Ak4/pistol i Hv och har bläddrat en hel del i SäkI...

Edited by LtLag

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3:

19. Pistol m/88. - Då pistol bärs i hölster ska detta vara godkänt av Försvarsmakten.

Vad är kraven för ett godkänt hölster? Måste det ha M-nummer eller kan de vara likvärdigutr som man köpt civilt? Eller kan man ha en anna modell ex ett pancake-hölster om mna fått det godkänt av sin Arbetsgivare?

Vad är kraven för ett godkänt hölster? Måste det ha M-nummer eller kan de vara likvärdigutr som man köpt civilt? Eller kan man ha en anna modell ex ett pancake-hölster om mna fått det godkänt av sin Arbetsgivare?

Jag har pratat både med egna förbandets verksamhetssäkerhetsofficer och pistolansvarige på MSS. Deras svar är väldigt enkelt och samstämmigt: Har du inte fått ut hölstret via förrådet så är det inte att anse som godkänt.

Sen misstänker jag att både du och jag antagligen tycker detsamma och är pragmatiska, men enligt dessa två så finns det ingen tolkningsmån över huvud taget.

För de flesta användare gäller nog M-nummer märkta hölster - sedan finns det säker viss personal som har lite större frihet av en eller annan anledning...

De hölster och magasinfodral som har M-nummer är följande:

Bianchi:

• M7080-067010 Hölster Pistol 88

• M7080-067210 Magasinsfodral Pistol 88

• M7080-067119 Förlängare hölster Pistol 88

Safariland:

• M7080-065210 Hölster 6005 H (högerversion)

• M7080-065220 Hölster 6005 V (vänsterverison)

• M7080-065119 Magasinsfodral

Se sid 10:

http://www.fvrf.se/media/11312/soldr_mtrl_vapen_pistol_88_2009.pdf