Jump to content

SÄKI - Säkerhetsinstruktion


Kimster

Recommended Posts

Är det den dieseleldade spisen?

 

SÄKI G Kapitel 17 Punkt 31:

32. Förläggningstält. - I förläggningstält får endast förvaras sådan brandfarlig vara som ingår i den personliga utrustningen, t ex flaska för bränsle till enmanskök. Förvaringen skall ske i fastställt och väl tillslutet emballage. Därutöver får sådan brandfarlig vara finnas i tältet som används i tältspis, kokapparat eller lampa. Behållare (t ex dunk) för bränsle till spis eller kokapparat skall vara placerad utanför tältet. Behållare (dunk) får inte placeras i direkt anslutning till tältöppningen och den skall även placeras så att risken för vältning minimeras.

 

Omtappning av klass 1- eller klass 2 a-vätska till en mindre behållare skall alltid ske utanför tältet. Vid påfyllningen skall materielen vara väl avsvalnad.

 

Punkt 34:

34. Tändning av spis. - Användning av brandfarlig vätska för tändning av tält- och kokspisar innebär stora risker för brand och explosion. Klass 1 eller klass 2 a-vätska får aldrig användas, klass 2 b- och klass 3-vätska endast med stor försiktighet (liten mängd och kall utrustning). För tält- och kokspisar som eldas med dieselbrännolja skall driftinstruktionen följas.

 

Det var vad jag hittade vid en snabb genomsökning.

I Övrigt krävs väl utrustning enligt SoldF Kapitel 9 Förläggning sidan 374.

Tror att brandsläckare tillkommer på den utrustningen.

 

The Swede :lala:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Forumsledning

SäkI 2007 fastställd med HKV 2006-06-20 14 990:70168 för tillämpning från och med 2007-01-01. Förbandschef får besluta att SäkI 2007 skall tillämpas vid eget förband från lämplig tidpunkt dessförinnan.

Link to comment
Share on other sites

Fast som vanligt så finns det frågor kring terminologi. SäkI skulle må bra av en utökad del med termer. I ett specifikt fall, SäkI gäller för HV (naturligtvis). Förbandschef för HV förband är...? Ja, i vårt fall är det sagt att C LG gäller som förbandschef men problemet uppstår ibland, och inte bara för HV förband.

Link to comment
Share on other sites

jo, att den finns på nätet vet jag, men det lär inte gå att göra utdrag från nätet, villket känns lite konstigt eftersom det är det enklaste stället at hålla upppdaterat.

 

FM tog väl bort sådana dokument från sina sidor (FMLog), allt från reglementena till SoldF pga "upphovsrättsliga problem" eller dyl?

 

btw, det är ju bara att wget -r på sajten...

Link to comment
Share on other sites

jo, att den finns på nätet vet jag, men det lär inte gå att göra utdrag från nätet, villket känns lite konstigt eftersom det är det enklaste stället at hålla upppdaterat.

 

FM tog väl bort sådana dokument från sina sidor (FMLog), allt från reglementena till SoldF pga "upphovsrättsliga problem" eller dyl?

 

btw, det är ju bara att wget -r på sajten...

SäkI på Internet fungerar alldeles utmärkt, och är där man skall hämta hem senaste utgåvan av SäkI. :eeh:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Och genast hittar jag ett exempel på att SÄKI är ett levande dokument där man faktiskt kan lätta på bestämmelserna vid behov.

SÄKI Ehv/Pv 08 sidan 25-27:

Skjutning under förflyttning efter tilläggsutbildning

Skjutning under förflyttning med eldhandvapen och kulsprutor skall kunna ske i såväl bebyggelse som i annan terräng med olika ammunitionssorter och med olika simulatorer, under förutsättning att de övade har uppnått en tillräckligt god förmåga genom särskilda grund- och skjutövningar.

Bestämmelser för skjutning under förflyttning till fots framgår av mom 38–42.

 

38. Övningsledarens kompetens.

– Övningsledaren skall ha genomfört utbildning i ”Skjutning under förflyttning” enligt MSS utbildningsplan.

 

39. Säkerhetsbestämmelser.

– Skjutövningarna får genomföras i terräng och på skjutbana, där respektive vapen och ammunition är tillåten samt att riskområden tillåter detta. Övningarna får genomföras

under förutsättning att

• vapnet bärs i färdigställning eller anläggningsställning med handen om pistolgreppet.

• omställaren på eldhandvapen är inställd på enkelskott.

• avtryckarfingret hålls utanför varbygeln intill dess att vapnet riktas mot målet.

• underlaget på övningsplatsen är jämt och vid behov sandat.

 

Vid övningar på skjutbana får ej ksp 90 användas.

Ställningsväxling samt magasinsbyte och omladdning får genomföras med osäkrat vapen, under förutsättning att vapnet bibehålls i skjutriktningen och avtryckarfingret hållas utanför varbygeln.

 

40. Tillåtna vapen och ammunition.

– Övningar får ske med pistol 88, ak 4, ak 5, ksp 90 med lös-, färgmarkerings-, övnings-, korthålls-, och skarp ammunition.

 

41. Grundövningar.

– Tillåtna skjutövningar anges i MSS utbildningsplan.

För att genomföra skjutövningar; skjutning under förflyttning samt framryckning med osäkrat vapen, ska den övade ha uppfyllt angivna förkunskapskrav enligt MSS utbildningsplan.

Krav på dokumentation avseende angivna förkunskapskrav, till exempel ifylld skjutbok.

 

42. Tillämpningsövningar.

– Som tillämpningsövningar räknas alla andra övningar än ovanstående som genomförs med övnings-, och skarp ammunition. Tillämpade övningar i framryckning med osäkrade vapen och skjutning under förflyttning får ske under förutsättning att

• de övade har genomfört grundläggande skjutövningar vid skjutning under förflyttning enligt MSS utbildningsplan.

Krav på dokumentation avseende angivna förkunskapskrav, till exempel ifylld skjutbok

• de övade bör genomföra återkommande skjutpass med aktuellt vapen minst en gång i månaden för att bibelhålla den inövade färdigheten/kompetensen.

• repetition och förövning genomförs direkt före genomförandet.

 

Förbandschef kontrollerar övningsledarens kompetens, övningsplats, övningsplan samt övad trupps utbildningsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Då vore det intresant att se vad som ingår i MSS utbildningsplan.

Jag tolkar det här som att det är OK att ha vapnet osäkrat när man övar t.e.x SIB? (förutsatt att man har uppnåt godkänd förmåga/kompetens?)

(egentligen en retorisk fråga men jag gärna veta hur någon annan tolkar det)

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Då vore det intresant att se vad som ingår i MSS utbildningsplan.

Jag tolkar det här som att det är OK att ha vapnet osäkrat när man övar t.e.x SIB? (förutsatt att man har uppnåt godkänd förmåga/kompetens?)

(egentligen en retorisk fråga men jag gärna veta hur någon annan tolkar det)

Har hört talas om en PEK 2008, förhoppningsvis återspeglar den vad SäkI har uppdaterat..

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det här som att det är OK att ha vapnet osäkrat när man övar t.e.x SIB? (förutsatt att man har uppnåt godkänd förmåga/kompetens?)

(egentligen en retorisk fråga men jag gärna veta hur någon annan tolkar det)

Om alla förutsättningar som anges, vilket är en hel del, är uppfyllda ja. För t ex HV så kommer detta nog att utgöra ett oöverstigligt hinder.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det här som att det är OK att ha vapnet osäkrat när man övar t.e.x SIB? (förutsatt att man har uppnåt godkänd förmåga/kompetens?)

(egentligen en retorisk fråga men jag gärna veta hur någon annan tolkar det)

Om alla förutsättningar som anges, vilket är en hel del, är uppfyllda ja. För t ex HV så kommer detta nog att utgöra ett oöverstigligt hinder.

För att inga missförstånd skall florera är det kanske på sin plats att formulera om antagandet.........det är OK att ha vapnet osäkrat, etc........till.........om övningsledare tillåter/påbjuder att framrycka med osäkrat vapen, ja då är det OK om man uppfyller övriga krav. Alltså inte automatiskt tillåtet.

Hur övningen skall genomföras får man alltid reda på innan genomförandet. Kanske ett onödigt inlägg men jag kan redan se hur ett antal individer kommer att köra sitt eget spår därför att de anser sig uppfylla grundkravet. Eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Någon som har sett något mer praktiskt av skjutning under förflyttning? T.ex. vad kraven på truppen (genomförda grundövningar, m.m.)?

 

EDIT: Kanske är ämnet tillräckligt intressant för att motivera en egen tråd...

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Är inte detta tillräckligt?

 

Skjutning under förflyttning efter tilläggsutbildning (SäkI Ehv/Pv - 08, sid 25)

 

Skjutning under förflyttning med eldhandvapen och kulsprutor

skall kunna ske i såväl bebyggelse som i annan terräng med olika

ammunitionssorter och med olika simulatorer, under förutsättning

att de övade har uppnått en tillräckligt god förmåga genom

särskilda grund- och skjutövningar. Bestämmelser för skjutning

under förflyttning till fots framgår av mom 38–42.

 

38. Övningsledarens kompetens. – Övningsledaren skall ha

genomfört utbildning i ”Skjutning under förflyttning” enligt MSS

utbildningsplan.

 

särskilda grund- och skjutövningar fick jag förklarat för mig i dec-07 att utb-ståndpunkten skall vara mycket hög. Vid den tidpunkten så var detta inte mätbart.

Edited by FkN
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Skjutning under förflyttning" enligt MSS utbildningsplan.

är det någon som sitter och häckar på emil som kan lägga upp den utbildningsplanen här eller PMa mig innehållet

Link to comment
Share on other sites

@Joppe

Nu ska du få ett sånt där forums-svar som ändå ger en fingervisning:

Den utbildningsplanen fick du väl när du gick instruktörskursen på Kvarn?

 

Du förstår säkert....

 

/K (har inte utbildningsplan eller genomgången kurs)

Link to comment
Share on other sites

@Joppe

Nu ska du få ett sånt där forums-svar som ändå ger en fingervisning:

Den utbildningsplanen fick du väl när du gick instruktörskursen på Kvarn?

 

Du förstår säkert....

 

/K (har inte utbildningsplan eller genomgången kurs)

som det står enligt MSS utbildningsplan så kan den väl bedrivas på andra ställen än just på kvarn med behörig examinator eller har jag fel

Link to comment
Share on other sites

som det står enligt MSS utbildningsplan så kan den väl bedrivas på andra ställen än just på kvarn med behörig examinator eller har jag fel

Ja, det är helt riktigt. Instruktören behöver heller inte ha blivit utbildad på Kvarn. Däremot är det som Krook hintar, antingen har du gått instruktörsutbildningen och då har du aktuell kursplan eller också har du inte gått den. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

som det står enligt MSS utbildningsplan så kan den väl bedrivas på andra ställen än just på kvarn med behörig examinator eller har jag fel

Ja, det är helt riktigt. Instruktören behöver heller inte ha blivit utbildad på Kvarn. Däremot är det som Krook hintar, antingen har du gått instruktörsutbildningen och då har du aktuell kursplan eller också har du inte gått den. :rolleyes:

:lala: likväl är jag intresserad av att läsa den

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Det är det NATO-anpassade sättet att räkna vinklar som ersatt streck.

1 varv=6300 streck eller 6400 mils

 

 

6400 mils för ett varv!!

Det skrev jag väl också?

6300 streck eller 6400 mils, beroende på vilken skala man använder

 

ska putsa mina glasögon bättre innan jag läser nästa gång, missade ordet streck, my bad!!!!

Men ska vi fortsätta att använda streck i något sammanhang, tänkte att mils är det som gäller till 100%

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3:

 

3. Särskilda bestämmelser för vissa vapen Pistol

19. Pistol m/88. - Då pistol bärs i hölster ska detta vara godkänt av Försvarsmakten. Vapnet definieras som säkrat då pekfingret hålls utsträckt utanför varbygeln mot stommen.

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block A enligt SkjutR FM pistol får under situationer då patron ur inte kan genomföras under lugna och ordnade förhållanden tillfälligt hölstra laddad pistol (patron i patronläget).

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block B enligt SkjutR FM pistol får bära laddad pistol (patron i patronläget) i hölstret.

Link to comment
Share on other sites

 

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3:

 

3. Särskilda bestämmelser för vissa vapen Pistol

19. Pistol m/88. - Då pistol bärs i hölster ska detta vara godkänt av Försvarsmakten. Vapnet definieras som säkrat då pekfingret hålls utsträckt utanför varbygeln mot stommen.

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block A enligt SkjutR FM pistol får under situationer då patron ur inte kan genomföras under lugna och ordnade förhållanden tillfälligt hölstra laddad pistol (patron i patronläget).

Personal som med godkänt resultat genomfört brukarutbildning block B enligt SkjutR FM pistol får bära laddad pistol (patron i patronläget) i hölstret.

 

 

Tack för snabbt svar! Då tar jag för givet att detta är senaste skrivelsen/uppdateringen?

Edited by PeeWee
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3:

 

3. Särskilda bestämmelser för vissa vapen Pistol

19. Pistol m/88. - Då pistol bärs i hölster ska detta vara godkänt av Försvarsmakten.

 

Vad är kraven för ett godkänt hölster? Måste det ha M-nummer eller kan de vara likvärdigutr som man köpt civilt? Eller kan man ha en anna modell ex ett pancake-hölster om mna fått det godkänt av sin Arbetsgivare?

 

Link to comment
Share on other sites

Vad är kraven för ett godkänt hölster? Måste det ha M-nummer eller kan de vara likvärdigutr som man köpt civilt? Eller kan man ha en anna modell ex ett pancake-hölster om mna fått det godkänt av sin Arbetsgivare?

 

Jag har pratat både med egna förbandets verksamhetssäkerhetsofficer och pistolansvarige på MSS. Deras svar är väldigt enkelt och samstämmigt: Har du inte fått ut hölstret via förrådet så är det inte att anse som godkänt.

 

Sen misstänker jag att både du och jag antagligen tycker detsamma och är pragmatiska, men enligt dessa två så finns det ingen tolkningsmån över huvud taget.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to SÄKI - Säkerhetsinstruktion

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...