Jump to content
Sign in to follow this  
Kimster

..:: SÄKI ::..

Recommended Posts

Här kommer den officiella SäkI sidan och instruktioner.

SäkI finns nu upplagt på internet gå in på www.hkv.mil.se gå in i listen organisation och välj säkerhetsinspektionen. Rulla ner och klicka på boken, du kommer då in på omedelbara ändringar.

Spara denna sida som favorit så kommer du rätt när du söker i SäkI. Klicka därefter på aktuell bok, läs ändringarna, rulla ner och öppna boken.

Om man nu skulle vilja ha SäkI på en bärbar ute i lådan, skulle det då gå att ladda ner den i sin helhet?

Här kommer den officiella SäkI sidan och instruktioner.

SäkI finns nu upplagt på internet gå in på www.hkv.mil.se gå in i listen organisation och välj säkerhetsinspektionen. Rulla ner och klicka på boken, du kommer då in på omedelbara ändringar.

Spara denna sida som favorit så kommer du rätt när du söker i SäkI. Klicka därefter på aktuell bok, läs ändringarna, rulla ner och öppna boken.

Oh.. hade ingen aning om denna här sidan... :)

Tycker den verkar rörig att jobba med... :) ..hmm jag får skuma vidare så kanske det blir klarare...

Iaf så är denna en utmärkt sida/sajt att använda... och leta information om mycket.

Jag hittar dock ingen sök-funktion på HTML varianten.. :huh: .är det jag som är blind eller, nån annan som hittar något sånt ??!

Tackar för länken.. den är för övrigt eftertraktad av iaf mig. ,O

Nu kanske jag slipper mina "klipp och klistra" övningar ur SÄKI när folk själva kan söka efter information. :huh:

The Swede

SÄKI finns att tillgå på CD-ROM

Prata med ditt bokförråd/ UTB-SÄK off

Det var ju inte svar på frågan...

Var det inte? SÄKI finns på CD, alltså kan du trycka in den i din bärbara utan problem.

Var det inte? SÄKI finns på CD, alltså kan du trycka in den i din bärbara utan problem.

Nje, frågan var om den finns att LADDA NER.

SÄKI kommer nog inte att finnas för nerladdning.

Man måste kvittera ut sina SÄKI-böcker/ CD-ROM-skivor personligen.

Detta på grund av att det kommer ändringstryck med jämna mellanrum.

Om du laddar ner en version från nätet eller kopierar någons CD-ROM-skiva så vet du inte när det kommit en ändring och kan därför missa viktiga säkerhetsbestämmelser.

The Swede

SÄKI kommer nog inte att finnas för nerladdning.

Man måste kvittera ut sina SÄKI-böcker/ CD-ROM-skivor personligen.

Detta på grund av att det kommer ändringstryck med jämna mellanrum.

Om du laddar ner en version från nätet eller kopierar någons CD-ROM-skiva så vet du inte när det kommit en ändring och kan därför missa viktiga säkerhetsbestämmelser.

The Swede

Misstänkte att det var så. Tack ändå.

På nätet finns 2 ändringstryck på SäkI.

Ä3 och Ä4.

Kolla vilken som gäller för er.

Superbra med SäkI på internet (tillhör det som gillar att läsa reglemente =))...glöm inte att länka från SoldF.com

/JOR

TACK KILLAR!!!

jobbigt eller inte, bättre än inget. hur kan det förresten vara jobbigare än att leta upp alla böcker och läsa ur dem?

har CD-romen sökfunktion?

Allt det som ligger på CDROM´en (SÄKI matrial) är i PDF format och man kan alltid söka i AcrobatReader.

men det finns ingen smart inbyggd databasfunktion för att söka av ett visst antal böcker, bara inledningar... osv?

känner mig dum, men jag har ju ej gjort lumpen, vad är SÄKI?

SäkerhetsInstruktion för Försvarsmakten.

Den styr säkerheten under övningar i fredstid.

:unsure: Tillhör en skara som anser att sunt förnuft räcker mycket längre än Säki.

Mycket personligt inlägg jag vet!

Om en soldat snubblar på skosnöret för han inte knutit kängan så skall övningsledaren straffas.

Övningsledaren skall ha koll på om den enskilde har tillräkligt kompetens för att knyta kängan.

Låter mycket lätt jobbat. :clap:

Det finns inget motsatsförhållande mellan sunt förnuft och SäkI, snarare så att de kompletterar varandra. Men jag kan hålla med om att om fler hade sunt förnuft skulle vissa paragrafer kunna tas bort och att en del är aningen överdrivna, men i samtliga fall finns det ett skäl till att det är som det är.

Övningsledaren kommer inte hängas för att en soldat snubblar för att han inte kan knyta skorna, så länge han gjort en utbildningssäkerhetsanalys och har sjukvårdsberedskap. Om han däremot har en övning i mörkerorientering i svår terräng och en soldat bryter benet, men övningsledaren skiter i sjukvårdsberedskap och utbsäkanalys för att han tycker SäkI är löjligt SKALL han få någon påföljd.

Fick höra på mitt senaste säkerhets-möte att SÄKI kanske ska läggas ner som bokform.. då det kostar för mycket.. den ska typ bara finnas på CD motsv.

Vi får väll se vad som händer.

Lite synd, då det är rätt smidigt att ha med sig SÄKI G boken i handen under t.ex en övning.

:huh::/,O

Det är väl ett led i det nätverksbaserade försvaret samt en förlängning av att alla YOP-elever ska få blått förarbevis på Powerpoint.

Nu måste alla få en egen laptop att ha med sig ut i skogen, hurra, hurra :((:((:((

The Swede :)

Den styr säkerheten under övningar i fredstid.

Och övningar i krig som inte är direkta förberedelser för strid.

Personligen kan jag inte förstå varför man inte kan ha SäkI ständigt uppdaterad på nätet så att alla kan gå ut och ta fram de senaste ändringarna och skriva ut utdrag. det måste ju vara det absolut snabbaste sättet att få ut uppdateringar och dessutom har alla har tillgång till den. På så vis skulle man slippa lösblassystemet och risken att folk sitter på en massa inaktuella cd skivor!

Edited by jöjje

@jöjje

SÄKI finns på nätet.

Kolla tidigare inlägg så hittar du en länk.

The Swede :}

Men jag kan hålla med om att det för den oinvigde inte är så lätt att hitta till sidan. En länk bland de andra publikationerna hade ju inte skadat, då kunde fler hålla sig uppdaterade.

jo, att den finns på nätet vet jag, men det lär inte gå att göra utdrag från nätet, villket känns lite konstigt eftersom det är det enklaste stället at hålla upppdaterat.