Forumsledning Kimster Posted March 29, 2003 Forumsledning Report Share Posted March 29, 2003 (edited) Uppdaterat med senaste länkar 2022-05-25 SAMLINGSPLATS FÖR ALLA SÄKERHETSINSTRUKTIONER https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/sakerhetsinstruktion-saki/ SÄKR EHV PV 2020 SäkR Ehv/Pv riktar sig till såväl övningsledare som övrig personal som genomför skjutningar med beskrivna vapensystem. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-ehv-pv-2020.pdf SÄKR ART GRK CAS 2020 SäkR Art Grk CAS riktar sig till övningsledare och övrig personal som genomför indirekt eld skjutningar och close air support. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-art-grk-cas-2020.pdf SÄKR AMRÖJ 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet – Am- och minröjning 2020 https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-amroj-2020.pdf SÄKR ART GRK CAS 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet - Art Grk CAS 2020 https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-art-grk-cas-2020.pdf SÄKR ÖG VATTEN 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet - Övergång av vatten 2020 https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-og-vatten-2020.pdf SÄKR TRF 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet - Trafik 2020 https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-trf-2020.pdf SÄKR SPRÄNG 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet - Spräng- och tändmedel 2020 https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-sprang-2020.pdf SÄKR LV 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet - Luftvärnsvapen 2020 https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-lv-2020.pdf SÄKR G 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet – Gemensam https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-g-2020.pdf SÄKR CBRN 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet - C-B-R-N-stridsmedel 2020 https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-cbrn-2020.pdf SÄKR BRÖK 2020 Reglemente Verksamhetssäkerhet – Övning brand och rök https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/reglementen/sakr-brok-2020.pdf Edited May 25, 2022 by henke Uppdaterad länk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 30, 2003 Report Share Posted March 30, 2003 Nu kanske jag slipper mina "klipp och klistra" övningar ur SÄKI när folk själva kan söka efter information. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrSniper Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 De är ganska jobbigt att använda SäKI på nättet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 TACK KILLAR!!! jobbigt eller inte, bättre än inget. hur kan det förresten vara jobbigare än att leta upp alla böcker och läsa ur dem? har CD-romen sökfunktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 1, 2003 Author Forumsledning Report Share Posted August 1, 2003 Allt det som ligger på CDROM´en (SÄKI matrial) är i PDF format och man kan alltid söka i AcrobatReader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 men det finns ingen smart inbyggd databasfunktion för att söka av ett visst antal böcker, bara inledningar... osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik|sthlm Posted August 13, 2003 Report Share Posted August 13, 2003 känner mig dum, men jag har ju ej gjort lumpen, vad är SÄKI? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted August 13, 2003 Report Share Posted August 13, 2003 känner mig dum, men jag har ju ej gjort lumpen, vad är SÄKI? SäkerhetsInstruktion för Försvarsmakten. Den styr säkerheten under övningar i fredstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tapirjägaren Posted November 25, 2003 Report Share Posted November 25, 2003 Tillhör en skara som anser att sunt förnuft räcker mycket längre än Säki. Mycket personligt inlägg jag vet! Om en soldat snubblar på skosnöret för han inte knutit kängan så skall övningsledaren straffas. Övningsledaren skall ha koll på om den enskilde har tillräkligt kompetens för att knyta kängan. Låter mycket lätt jobbat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 25, 2003 Report Share Posted November 25, 2003 Det finns inget motsatsförhållande mellan sunt förnuft och SäkI, snarare så att de kompletterar varandra. Men jag kan hålla med om att om fler hade sunt förnuft skulle vissa paragrafer kunna tas bort och att en del är aningen överdrivna, men i samtliga fall finns det ett skäl till att det är som det är. Övningsledaren kommer inte hängas för att en soldat snubblar för att han inte kan knyta skorna, så länge han gjort en utbildningssäkerhetsanalys och har sjukvårdsberedskap. Om han däremot har en övning i mörkerorientering i svår terräng och en soldat bryter benet, men övningsledaren skiter i sjukvårdsberedskap och utbsäkanalys för att han tycker SäkI är löjligt SKALL han få någon påföljd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 5, 2003 Author Forumsledning Report Share Posted December 5, 2003 Fick höra på mitt senaste säkerhets-möte att SÄKI kanske ska läggas ner som bokform.. då det kostar för mycket.. den ska typ bara finnas på CD motsv. Vi får väll se vad som händer. Lite synd, då det är rätt smidigt att ha med sig SÄKI G boken i handen under t.ex en övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Det är väl ett led i det nätverksbaserade försvaret samt en förlängning av att alla YOP-elever ska få blått förarbevis på Powerpoint. Nu måste alla få en egen laptop att ha med sig ut i skogen, hurra, hurra The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Den styr säkerheten under övningar i fredstid. Och övningar i krig som inte är direkta förberedelser för strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 (edited) Personligen kan jag inte förstå varför man inte kan ha SäkI ständigt uppdaterad på nätet så att alla kan gå ut och ta fram de senaste ändringarna och skriva ut utdrag. det måste ju vara det absolut snabbaste sättet att få ut uppdateringar och dessutom har alla har tillgång till den. På så vis skulle man slippa lösblassystemet och risken att folk sitter på en massa inaktuella cd skivor! Edited March 13, 2004 by jöjje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 @jöjje SÄKI finns på nätet. Kolla tidigare inlägg så hittar du en länk. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 Men jag kan hålla med om att det för den oinvigde inte är så lätt att hitta till sidan. En länk bland de andra publikationerna hade ju inte skadat, då kunde fler hålla sig uppdaterade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 @106 Det kan jag hålla med om. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 jo, att den finns på nätet vet jag, men det lär inte gå att göra utdrag från nätet, villket känns lite konstigt eftersom det är det enklaste stället at hålla upppdaterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 Det går att skriva ut hela kapitel. Vill man endast skriva ut viss del får man kopiera textmassan till ett ordbehandlingsprogram och skriva ut därifrån. Det är lite trist, det håller jag med om. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 25, 2004 Report Share Posted March 25, 2004 Nu finns även nya SÄKI, SÄKI 2004 ute på nätet. Den börjar gälla 20040701 eller enligt förbanschef bestämmande. Samma adress som tidigare SÄKI på Internet EDIT: Ännu mer begränsning vad gäller fullkalibrigt till grg samt fullkalibrigt och 20mm med signaturladdning till p-skott: 5. Begränsning av antalet skott. - Följande restriktioner gäller för personal som vid skjutning uppehåller sig inom begränsningsområdet, se mom 4. Maximalt antal skott per dygn är 6 stycken. Dessutom är det maximala antalet skott per 7-dygns period begränsat till 12 stycken. När maximalt antal skott per dygn och/eller 7-dygns period är uppnått skall exponerad personal uppehålla sig utanför det inre riskområdet (25 m) under minst 16 h. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted March 26, 2004 Report Share Posted March 26, 2004 HUH? Det blir inte mycket pangande för GRG-omångarna nu då. 2 skarpskjutningar per vecka, det är fan fattigt! Sen kan det bli lite knepigt för gruppchefen att ligga 25 meter från sin grg-omgång, om man räknar med att gruppen har 2 st granatgevär, så som på min tid, ska grpch utrustas med megafon nu kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 26, 2004 Report Share Posted March 26, 2004 Finns det grupper med två grg idag? Mekskytte har bara ett vad jag vet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 (En fråga som kanske är på gränsen till OT.) Jag hör till dom som tycker att säki SKA följas och om ansvarig brister så SKA det bli påföljd (oftast räcker det nog med en rejäl utskällning) Men för att ta exemplet med grg: Helt klart så bör säkerheten vara hårdare vid övningar vid värnpliktiga som är där dom är pga av plikt. Men när det gäller t.ex HV eller något av våra beredskapsförband borde det då inte vara möjligt att om alla (ALLA) är överens att man kan skjuta mer fullbumpor en den kvot som säki sätter upp. Altså borde det inte finnas undandtag för vissa av reglerna när det inte gäller värnpliktiga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 SÄKI G 2000 utgåva 2 sidan 22 punkt 17: Undantag från SÄKI. - Chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion får besluta undantag från SÄKI föreskrifter Om varje liten småpåve skulle kunna göra undantag på egen hand så blev det nog snabbt anarki. Jag förstår dock till viss del din synpunkt, ett hv-kompani som har en grg-skjutning per år får ju totalt sett mycket mindre exponeringstid än motsvarande skyttekompani under GU. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Jo det där stycket vet jag om sedan innan. Får inte regementscefen göra vissa avsteg. Fick under värnplikten lära mig att han t.ex kunde tillåta flakning. Det kanske har ändrats. DXL som var plutskyass i lumpen och som nu tack vare den här tråden börjat tugga sig igenom säki igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Transport på flak kunde tidigare regch ge tillstånd till men det är nu helt förbjudet med undantag för t.ex tgb 20 motsv. där man sitter på fasta bänkar med bälten. Det finns motsvarande bänkar till tgb 30/40 vilket borde innebära att man får åka flak även på dom men att sitta löst direkt på flaket är förbjudet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Det är väl ett led i det nätverksbaserade försvaret samt en förlängning av att alla YOP-elever ska få blått förarbevis på Powerpoint. Nu måste alla få en egen laptop att ha med sig ut i skogen, hurra, hurra The Swede - anar jag en viss sarkastisk underton/bitterhet herr Swede? nåja, det är en bra bibel att ha med sig, fast jag föredrar bokform på det hela.. så man kan dänga den i huvet på kd/vpl när dom gör fel, det blir rätt verkningslöst med en CD-ROM.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted August 20, 2005 Report Share Posted August 20, 2005 Tänkte uppdatera denna tråd, SäkI 2005 gäller från 050901 Som tidigare så finns även den på nätet SäkI på nätet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zenobia Posted May 10, 2006 Report Share Posted May 10, 2006 Det finns ju en ikon för "PDF-utskrift" under kapitelindelningen på varje bok. Spara PDF och ta med ut i skogen på USB-minne eller utskrift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skaya Posted June 8, 2006 Report Share Posted June 8, 2006 Snabb fråga: vilka brandskyddsåtgärder krävs för tältspis m/93? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts