Jump to content

Aftonbladet om Afghanistan


Recommended Posts

Eftersom svenska internationella insatser är att likna med polisinsatser - d v s man är där i syfte att förbättra säkerheten - så förstår jag inte argumentet "vinna". Det är trams på högstadienivå, som inte hör hemma i en säkerhetspolitisk debatt i riksmedia.

 

Hur har man tänkt sig "vinna"? När skall svensk polis vinna kampen mot brottsligheten här hemma, så vi kan lägga ner polisen?

 

Om inte annat tycks det ju annars vara läge att ge upp och dra sig ur i ett antal större svenska städer och lämna dem åt sitt öde. Vi kan ju ändå aldrig vinna...

Jag tycker inte debatten mellan Folkpartisten Allan Widman och Jan Guillou var pa en hogstadie niva, jag tycker den var sansad och tydlig. Jag tycker att Jan Guillou var den tydliga vinnaren.

 

Allan Widman gjorde misstaget i borjan pa debatten att medge att Sverige i praktiken medverkar i ett Krig, men att det saknas ett formellt politiskt beslut. Han lyckades aldrig efter det forklara hur kriget ska vinnas eller vad som kravs for att vinna det.

 

Jan Guillou kringgick alla Allan Widmans argument enkelt genom att halla med.

 

Hade Allan Widmans kunnat styra in debatten till hurvida Sveriges medverkan kortsiktigt som langsiktigt gor den Afghanska befolknings liv battre, hade han mycket val kunnat vinna debatten, men han misslyckades med detta.

Link to comment
Share on other sites

Debatten som sådan har jag inte sett (än), så den yttrar jag mig inte om. Jan Gulliou är en skicklig debattör, så det var säkert inte fel på hans framträdande.

 

Men även skickliga debattörer använder fel argument ibland, och det är helt enkelt inget hållbart sådant. För OEF - ja, möjligen. För svenskt vidkommande - nej.

 

Sedan är måhända inte den svenska insatsen perfekt. Det har ingen insats varit, och kommer aldrig att vara. Man kan ha synpunkter på hur vi hamnade där, och vad vi skall göra på plats. Man kan också tycka vi skall dra oss ur, men knappast med att vi "inte kan vinna" som argument. För det har vi inte kunnat i Sinai, på Cypern, i Libanon eller Bosnien heller.

 

Att tro att ett land som slitits sönder av interna konflikter i evinnerliga tider på något sätt skule kunna upphöra med det och bli som ett litet Sverige över en natt - det är helt enkelt inte görligt. Vare sig med bistånd, invasioner eller fredsstyrkor.

 

Man kan dock hjälpa till så gott man kan med att upprätthålla säkerheten tills Afghanska styrkor blivit så etablerade att de åtminstone har en chans. Men de kommer heller aldrig att vinna något "krig" i sitt eget hemland.

 

Och jag instämmer i att vi bör diskutera vilka gränser och förhållningssätt som skall gälla för att vi skall delta. Jag kan t ex också tycka att det vore önskvärt att ISAF skilde ut sig utseendemässigt från OEF med någon gemensam "FN-märkning", eller liknande. Men jag är inte säker på att det vore avgörande.

 

Man måste hålla i minnet att vi "aldrig kommer att vinna" något krig mot brottsligheten här i Sverige heller.

Link to comment
Share on other sites

Debatten som sådan har jag inte sett (än), så den yttrar jag mig inte om. Jan Gulliou är en skicklig debattör, så det var säkert inte fel på hans framträdande.

 

Men även skickliga debattörer använder fel argument ibland, och det är helt enkelt inget hållbart sådant. För OEF - ja, möjligen. För svenskt vidkommande - nej.

 

Sedan är måhända inte den svenska insatsen perfekt. Det har ingen insats varit, och kommer aldrig att vara. Man kan ha synpunkter på hur vi hamnade där, och vad vi skall göra på plats. Man kan också tycka vi skall dra oss ur, men knappast med att vi "inte kan vinna" som argument. För det har vi inte kunnat i Sinai, på Cypern, i Libanon eller Bosnien heller.

 

Att tro att ett land som slitits sönder av interna konflikter i evinnerliga tider på något sätt skule kunna upphöra med det och bli som ett litet Sverige över en natt - det är helt enkelt inte görligt. Vare sig med bistånd, invasioner eller fredsstyrkor.

 

Man kan dock hjälpa till så gott man kan med att upprätthålla säkerheten tills Afghanska styrkor blivit så etablerade att de åtminstone har en chans. Men de kommer heller aldrig att vinna något "krig" i sitt eget hemland.

 

Och jag instämmer i att vi bör diskutera vilka gränser och förhållningssätt som skall gälla för att vi skall delta. Jag kan t ex också tycka att det vore önskvärt att ISAF skilde ut sig utseendemässigt från OEF med någon gemensam "FN-märkning", eller liknande. Men jag är inte säker på att det vore avgörande.

 

Man måste hålla i minnet att vi "aldrig kommer att vinna" något krig mot brottsligheten här i Sverige heller.

Mina kommentarer gäller dabatten som sådan det är inget personligt ställningstagande mot det Svenska deltagandet i ISAF.

 

Jag skulle vilja påstå att det inte var Jan Gullious skicklighet som debatör som fällde avgörandet till promenadsegern, utan att Allan Widman lyckades med konststycket att svara nja på debattens viktigaste fråga. Nämligen den om Sverige är i krig. Jan G behövde efter det aldrig argumentera för varför Sverige är i Krig. Eller vem vi är i krig med. Eller vad som är rimliga segervilkår att uppfylla i det påstådda kriget.

 

Allan Widman gav i debatten "bomb-liberalen" ett ansikte.

Link to comment
Share on other sites

Janne G:s snack om att Sverige är i krig är störtlöjligt och endast ett sätt att skaffa uppmärksamhet till hans person. Han är såpass påläst att han vet att Sverige inte är krig och att ISAF agerar på mandat av FN. Det handlar helt enkelt om att med knep och lögner försöka få folk att vara emot det svenska deltagandet.

 

Det är ganska frapperande att både Aftonbladet och Expressen nedlåter sig till att släppa in kolumnister som medvetet skriver falsk information för politiskt syften. Jag tänker då på Janne G och Elisabeth Höglund med flera. Det är INTE seriös journalistik och utgivning.

 

 

För egen del så har jag svårt för de som tycker att vi ska vara med och hjälpa till men inte göra det inom de organisationer som faktiskt har förmåga att leverera.

 

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...