Guest clox Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Jahapp, naturligtvis åkte vi på berto nu v.27. Man får offra sin lilla sommarledighet under övningsuppehållet och åka tillbaka och göra ingenting i en vecka... förutsatt att ingen tomte springer bort sig i skogen så vi blir tvungna att rycka ut. Så, vad brukar ni göra när ni ligger beredskap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 Jag skulle föreslå att du ägnar tiden åt att slipa bajonetten samt ser över övrig utrustning. Tanken med beredskapstroppar är ju just den att dom ska kunna sättas in skarpt. Hur osannolikt detta än är så gäller det ju att vara redo. Själv fick jag rycka ut två gånger under GU (1. skogsbrand 2. misstänkt intrång på svenskt territorium). Sommartid är ubåtstid - glöm inte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 Förutom det som Greven föreslår rekommenderar jag fysisk träning. När man tycker man har gjort bra ifrån sig så kan man ju ta det lugnt och se på tv... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 Vart är det svenska försvaret på väg? När jag gjorde grundutbildningen (90-91) och vi hade beredskap så var det inga problem med sysselsättningen. Vi övade som vanligt dvs. i stort sett dygnet runt. Den enda skillnaden var att när vi var ute och marcherade så följdes vi av en lastbil med extra utrustning som behövdes om vi skulle få ett larm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 Inget att göra? Vårda utrustning och fys är ju aldrig fel (precis som de andra sagt). Håller med Jonas. Vi låg i fält (fast o-plats) även en sådan vecka, dock lite närmre regementet. Vi hade med oss skarp am som vi förvarade i vagnarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clox Posted July 5, 2002 Report Share Posted July 5, 2002 Jojo, tack för tipsen. Vanligtvis kör ju tjänsten på som vanligt, men nu under sommaruppehållet har ju de flesta semester och eftersom vi egentligen skulle varit lediga så blev det bara att knata runt lite. "Matriellkollen" tog ju bara nån timme. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ischias Posted July 10, 2002 Report Share Posted July 10, 2002 Det vi gjorde under Berto:n var att vi övade som vanligt. Fyllde helgen med Amerikanskfotboll på fotbollsplanen på MekB19 (I19). Eftersom detta var i februari var detta väldigt intressant och tog duktigt på krafterna. Som tur hade man en morot, enda befälet var i motståndarlaget... Var tvugna att sticka med en bandvagn och dra upp en vaktgrupp ur diket ut mot Kusträsk. Det var allt jag kom ihåg. Var själv nån slags gruppchef. Vilket ansvar. Gjorde inte ett smack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts