Jump to content

Beredskap (Berto)

Guest clox

Recommended Posts

Jahapp, naturligtvis åkte vi på berto nu v.27.

Man får offra sin lilla sommarledighet under övningsuppehållet och åka tillbaka och göra ingenting i en vecka... förutsatt att ingen tomte springer bort sig i skogen så vi blir tvungna att rycka ut. Så, vad brukar ni göra när ni ligger beredskap?

Guest Greven

Jag skulle föreslå att du ägnar tiden åt att slipa bajonetten samt ser över övrig utrustning.

Tanken med beredskapstroppar är ju just den att dom ska kunna sättas in skarpt. Hur osannolikt detta än är så gäller det ju att vara redo.

Själv fick jag rycka ut två gånger under GU (1. skogsbrand 2. misstänkt intrång på svenskt territorium).

Sommartid är ubåtstid - glöm inte det.

Vart är det svenska försvaret på väg?

När jag gjorde grundutbildningen (90-91) och vi hade beredskap så var det inga problem med sysselsättningen. Vi övade som vanligt dvs. i stort sett dygnet runt. Den enda skillnaden var att när vi var ute och marcherade så följdes vi av en lastbil med extra utrustning som behövdes om vi skulle få ett larm.

Inget att göra? Vårda utrustning och fys är ju aldrig fel (precis som de andra sagt).

Håller med Jonas. Vi låg i fält (fast o-plats) även en sådan vecka, dock lite närmre regementet. Vi hade med oss skarp am som vi förvarade i vagnarna.

Guest clox

Jojo, tack för tipsen.

Vanligtvis kör ju tjänsten på som vanligt, men nu under sommaruppehållet har ju de flesta semester och eftersom vi egentligen skulle varit lediga så blev det bara att knata runt lite. "Matriellkollen" tog ju bara nån timme. =)

Guest ischias

Det vi gjorde under Berto:n var att vi övade som vanligt. Fyllde helgen med Amerikanskfotboll på fotbollsplanen på MekB19 (I19). Eftersom detta var i februari var detta väldigt intressant och tog duktigt på krafterna. Som tur hade man en morot, enda befälet var i motståndarlaget... Var tvugna att sticka med en bandvagn och dra upp en vaktgrupp ur diket ut mot Kusträsk. Det var allt jag kom ihåg. Var själv nån slags gruppchef. Vilket ansvar. Gjorde inte ett smack.