Jump to content

Ekoterrorism

Recommended Posts

Svd och flera andra tidningar uppmärksammar idag hoten och våldet som bland andra Novartis VD utsatts för av militanta djurrättsaktivister.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3313861.svd

Om detta visar sig vara en brand anlagd av 'aktivister', betyder detta inte att diverse anti-terrorresurser behöver sättas in? Hur kan/ska/borde samhället säkra människors rätt till företagsamhet och framför allt hur väl är staten Sverige rustad för att möta hot mot vår läkemedelsindustri?

Och kommer militanta veganer i Sverige, de som nu drivit i stort sätt alla körsnärer ur business, verkligen trappa upp våldet mot de som de anser är 'mördare'? Kan vi se HV vakta main-gate'n till Astra? Finns ens lagrummet för att skydda enskiljda industrier med uniformerad personal?

[Lägger tråden i Luckan då det inte gäller ett krig eller en konflikt. B/G får döma av]

Jag tycker att Krig och Konflikter passar bättre för diskussionen och flyttar därför /Krook

Alla de där autonoma rörelserna (höger och vänster) är något som SÄPO jobbar mycket med.

Visserligen är det ju endast ett fåtal människor som bedriver utpressningar och förstör för folk som försörjer sig på något i deras ögon störande verksamhet, likväl tycker jag att även om dom står för en åsikt som i många fall är viktig så är deras handlingar så integritetskränkande att dessa ska fängslas då det inte drar sig för att i värsta fall skada någon, och det är ju inte på något sätt demokratiskt.

Att folk på det här forumet alltid ska sätta in militären så fort det kommer något sånt här... Det är väl ett jobb för polisen att sätta dit kriminella/terrorister? Jag ser inte att det sker i någon så stor utsträckning att man behöver sätta in militär, som någon sa är det som att fånga mygg i fiskenät. Ska militären sättas in ska det ju vara ett riktigt stort hot mot riket och särskilt mot en stor del av befolkningen... Man sätter inte in militären för att skydda nån storpamp inom läkemedelsbranschen...

Nu inträffade ju det här i Österrike. Men där liksom här så är det ett polisiärt problem när incidenten väl har inträffat. Behövs det uniformerad personal för bevakning av ett läkemedelsföretag så är det en uppgift för ett väktarbolag, vilket de säkert har redan idag. Fruktar men ett "angrepp" så förstärker väktarbolaget skyddet och polisen tar hand om det som sedan sker.

Hela den här biten då man går ifrån den demokratiska värdegrunden är olycklig där man tillgriper kraftigare och kraftigare våld. Väldigt sjukt också att föra bort urnan av en nära anhörig till VD:n

Anledningen till att jag tar upp det här är den hypotetiska framtiden när 'aktivister' riktar in sig på samhällsviktiga industrier och verksamheter.

Distributionen av mediciner stoppas när lastbilschaffisarna vägrar köra pga dödshot mot familjen, slakterier sprängs i luften, ICA Maxi bombhotas etcetcetc.

Det jag undrar är när 'aktivism'/sabotage (rent polisiärt) övergår i terrorism (åtminstone para-militärt). Hur ser lagrummet ut? När säger samhället "i helvete, din jävla mupp" till dessa extremister?

Utan att tänka efter speciellt länge dras jag till att dra paraleller med situationen för abortläkare i delar av USA där de riskerar bombningar, mordbrand och 'drive-by'-skjutningar pga de tillhandahåller det som vi i Sverige anser är en mänsklig rättighet.

Kort sagt; vad gör vi när Osama bin Böngrodd förklarar Soyihad mot oss "ogudaktiga Gaia-hatande mördare"?

Jag är inte särskilt orolig för soyajihad eller Astra Zenecas dödsfront.

Kanske kommer det bli lite våldsammare än nu men vi ska nog inte friskt gämföra med USA, i sverige har gemen man det ganska bra medan det i staterna finns olika skikt, splittringen är desto större där vad gäller religioner, kulturer och fixidéer om jag får kalla det så, en liknande samhällssituation finns inte i sverige.

även fast man i sverige kanske inte tycker om allting fullt ut så har man det väldigt bra med friheter och möjligheter till en god ekonomi, det blir lite som en förakt blandad respekt för det svenska sättet.

Steget ifrån att släppa ut minkar och boskap till att spränga Scans slakteri och bönder i luften är ett ganska stort steg.

Jag är inte särskilt orolig för soyajihad eller Astra Zenecas dödsfront.

Kanske kommer det bli lite våldsammare än nu men vi ska nog inte friskt gämföra med USA, i sverige har gemen man det ganska bra medan det i staterna finns olika skikt, splittringen är desto större där vad gäller religioner, kulturer och fixidéer om jag får kalla det så, en liknande samhällssituation finns inte i sverige.

även fast man i sverige kanske inte tycker om allting fullt ut så har man det väldigt bra med friheter och möjligheter till en god ekonomi, det blir lite som en förakt blandad respekt för det svenska sättet.

Steget ifrån att släppa ut minkar och boskap till att spränga Scans slakteri och bönder i luften är ett ganska stort steg.

Men steget från att vräka stora stenar på poliser och misshandla politiska motståndare gör att gapet till organiserat grovt våld mot "civila mål" som organisationer och företag inte blir lika långt.....