Jump to content

JAS plan i landningsincident


Dobberman

Recommended Posts

JAS-plan har störtat

 

Ett JAS-plan har störtat utanför

Ronneby. Enligt uppgift från SVT

Sydnytt har planet buklandat.

 

SR Belkinge rapporterar att kraschen

skedde strax efter klockan två på F17

i Kallinge. Planet brinner men

piloten mår efter omständigheterna

väl enligt Catarina Bergsell,

informationsansvarig på F17.

 

Catarina Bergsell beskriver kraschen

som en buklandning. Hela flygplatsen

är avstängd tills vidare.

Svt-Text

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Piloten sköt ut sig med "rövkanonen"* alla fall......

 

Så ja vi kan nog kalla det "störta".

 

:rockon:

 

*Den info jag har i nuläget, ännu ej på media sidor men BÖR stämma bra

 

Din info är dålig i så fall.

 

JAS-plan i olycka

Publicerad: 6 augusti 2009 kl 15.16 Centrala nyheter

 

En JAS 39C buklandade kort efter 14.00 på flygflottiljen F 17 i Ronneby.

 

Flygplanet lämnade landningsbanan och när det stannade kopplade piloten loss sig och lämnade planet gående.

 

Räddningsstyrkan vid F 17 kom till platsen sekunder efter händelsen och släckte en mindre brand i planet.

 

– Alla uppgifter är för närvarande preliminära och det är för tidigt att säga vad som orsakat olyckan. Vi inleder nu en utredning av händelsen enligt våra normala rutiner, säger flygvapeninspektören, generalmajor Anders Silwer.

 

http://www.mil.se/sv/Nyheter/centralanyhet...-plan-i-olycka/

Link to comment
Share on other sites

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3316873.svd

 

Låter mer som en överhettad broms som fattat eld...

Enligt stabschefen Nils-Göran Bernebring buklandade planet av okänd anledning.

 

Nu har jag lite svårt med begreppen. Kan man verkligen använda bromsarna om man buklandar? :rockon:

 

Om landningen förflöt normalt fram till det bromsade så har jag mina åsikter om brandorsaken...

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3316873.svd

 

Låter mer som en överhettad broms som fattat eld...

Enligt stabschefen Nils-Göran Bernebring buklandade planet av okänd anledning.

 

Nu har jag lite svårt med begreppen. Kan man verkligen använda bromsarna om man buklandar? :rockon:

 

Om landningen förflöt normalt fram till det bromsade så har jag mina åsikter om brandorsaken...

 

J.K Nilsson

 

Men herregud vad du var petig :rockon: , jag fick intrycket att han landat normalt men sedan börjat brinna, maj mistäjk...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju hur som helst inget märkligt eller unikt om flygplanet fattar eld vid buklandning. Hoppas skadorna på maskinen inte blev större än de kan repareras, och mycket glädjande att ännu en pilot lämnat en havererad Gripen bakom sig utan några personskador. Synd bara att det som vanligt kommer gå en våg av indignerat tjafs om att Gripen är så kass och att gripenprojektet borde läggas ner etc etc jordfräs bla bla...

 

/E

Link to comment
Share on other sites

DN.se har en inforuta om tidigare haverier:

 

Under utvecklingsfasen kraschade två Gripenplan, ett i Linköping och ett över Långholmen i Stockholm 1993.

 

Sedan dess har Gripenplan havererat tre gånger. Första gången var över Vänern den 20 september 1999. Piloten klarade sig och plockades upp ur vattnet av helikopter.

 

Den 1 juni 2005 inträffade nästa haveri, den här gången över Hanöbukten. Piloten överlevde genom att skjuta ut sig.

 

I april 2008 störtade ett Gripenplan i norrländska Vidsel sedan piloten ofrivilligt skjutits ut av raketstolen.

 

 

Personligen tycker jag det är väldigt imponerande att fpl 39 under 20 år och ett flertal haverier av olika grad ännu inte haft kål på sin flygförare. Detta, mer än fåtalet haverier, är något media måste lyfta högre.

Link to comment
Share on other sites

Din info är dålig i så fall.

Eftersom SOLDF.com hade nyheten ett bra tag innan media överhuvudtaget hört talas om en 39 med

problem blev topicen efter den info vi hade DÅ, samma med rövkanonen.

 

Svaret på ditt påstående är sålunda NEJ.

 

Vår info är godare än du kan gissa på flera år.

 

:rockon:

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja sammanfatta FM inofficiella spridning av information kring den här incidenten till berörda parter inom industrin ungefär såhär:

 

 

 

Slå lite lätt på Bongotrumman, bara lite lätt sådär:

 

animalf.png

 

 

Berätta sedan sakligt och korrekt om vad som hänt:

 

bagdadboblarge.gif

 

 

 

Gott att allt gick förhållandevis bra.

Link to comment
Share on other sites

Din info är dålig i så fall.

Eftersom SOLDF.com hade nyheten ett bra tag innan media överhuvudtaget hört talas om en 39 med

problem blev topicen efter den info vi hade DÅ, samma med rövkanonen.

 

Svaret på ditt påstående är sålunda NEJ.

 

Vår info är godare än du kan gissa på flera år.

 

:rockon:

 

 

 

Hehe Danne. Det är bara att tacka och ta emot så länge vi har några flygplan att öht tala om...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tolkar Dannes inlägg som att det inte ens fanns någon Gripen som brann, och tveksamt om där fanns någon pilot heller.. Rent av kanske det var rök utan eld.. :rockon:

 

"-There is no spoon"

 

/E

Link to comment
Share on other sites

med "rövkanonen" menar ni då som det står på mil.se att han kopplade loss sig och promenerade därifrån (låter inte som han nyttjade stolens grönalundsliknande finesser)

 

står ju dessutom att det verkar berott på mänskliga faktorn efter samtal med piloten (aka, han har klantat sig å det grövsta och knallat från platsen med svansen mellan benen enl vad jag tolkar mil.se)

Link to comment
Share on other sites

med "rövkanonen" menar ni då som det står på mil.se att han kopplade loss sig och promenerade därifrån (låter inte som han nyttjade stolens grönalundsliknande finesser)

 

står ju dessutom att det verkar berott på mänskliga faktorn efter samtal med piloten (aka, han har klantat sig å det grövsta och knallat från platsen med svansen mellan benen enl vad jag tolkar mil.se)

 

Glömt landningsstället? :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

med "rövkanonen" menar ni då som det står på mil.se att han kopplade loss sig och promenerade därifrån (låter inte som han nyttjade stolens grönalundsliknande finesser)

 

står ju dessutom att det verkar berott på mänskliga faktorn efter samtal med piloten (aka, han har klantat sig å det grövsta och knallat från platsen med svansen mellan benen enl vad jag tolkar mil.se)

Katapultstol = Rövkanon.

Namn som "icket flygande" Fm ibland använder för att beskriva det sättet som flygande delar av Fm ibland avslutar sin arbetsdag med.

 

Första som "hördes" om olyckan var just att piloten fått problem innan landning och att han blåst ut sig för med stolen.

Då lät det : NÄÄ fan han hoppade ur strax innan skiten tog mark, jävla tur att han hade den reaktionsförmågan

Efterhand så visade det sig att det var en lindrigare olycka.

Link to comment
Share on other sites

SVT har intervjuat piloten som skulle ha banan efter JAS-planet. Han säger att han såg noshjulet vika sig och är säker på att det var ett tekniskt fel...

 

http://svt.se/2.22620/1.1645978/jas-plan_b...inna_i_kallinge

 

Samt se inslaget högst upp på http://svt.se/

 

Edit: Alla håller inte riktigt med... http://wisemanswisdoms.blogspot.com/

Edited by LUK
Link to comment
Share on other sites

SVT har intervjuat piloten som skulle ha banan efter JAS-planet. Han säger att han såg noshjulet vika sig och är säker på att det var ett tekniskt fel...

 

http://svt.se/2.22620/1.1645978/jas-plan_b...inna_i_kallinge

 

Samt se inslaget högst upp på http://svt.se/

 

Jag förmodar att det han såg från sitt betydande avstånd var en JAS Gripen som gled på en tom fälltank och därefter föll ner när det tog stopp i gräset...

 

Gillar deras på-annonsering på webben föresten.

 

"Aktuellt torsdag:

Ännu ett JAS-haveri - planet nödlandade och började brinna"

 

Ja dom sker ju så ofta...

Link to comment
Share on other sites

...och som vanligt vid liknande situationer: andas, dubbelkolla och sedan skriv.

 

Topic ändrad.

Då utgår jag ifrån att det var en nödlandning också, fram till jag tittar i faxen i morgon bitti alltså?

 

J.K Nilsson

 

Good one, ändras.

Link to comment
Share on other sites

"Tillverkaren säger sig heller inte vara orolig för att det senaste haveriet ska minska efterfrågan på Jas Gripen-plan. Brasilien, Schweiz och Indien står närmast på tur för att köpa planet." Allt enligt artikel i tidigare inlägg.

Vem har köpt tidigare?

 

Det var en pilot som stod i tur för start efter att planet landat och han såg att noshjulet var utfällt men vek sig.

Kanske som det berömda SAS-planet där stället vek sig.

Möjligen var stället inte låst.

Snyggt landat tycker jag med vikande noshjul.

Edited by Rödmetallic
Link to comment
Share on other sites

"Tillverkaren säger sig heller inte vara orolig för att det senaste haveriet ska minska efterfrågan på Jas Gripen-plan. Brasilien, Schweiz och Indien står närmast på tur för att köpa planet." Allt enligt artikel i tidigare inlägg.

Vem har köpt tidigare?

 

Ungern, Tjeckien och Sydafrika

Ungern och Tjeckien är väl Leasing avtal, men Sydafrika vet jag inte exakt.

 

samt nån sameuropeisk flygskola kör Gripen har jag för mig.

Danne kan mer om det.

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

Scheisse vilken panik i media, dessa civilister som inte vet bättre än att peka finger så fort något för dem obekant inträffar. Alltid blir det en noshörning av en fjäder!

 

Kan bara hålla med 903 Lew i inlägget ovan, nämn antalet förolyckade/haveri när ni (i media) ändå rapporterar om den semikatastrofala "incidenten" era pajaser. Fpl 39 är med beröm godkänt som min gamle lärare skulle uttryckt det. Länge leve utskjutningsanordningen.

 

För övrigt anser jag att landställ är överskattat!

 

Lev länge och blomstra!/Er marskalk Zhukov.

Link to comment
Share on other sites

Ungern och Tjeckien hyr väl Gripen flygplan från svenska staten som från början var avsedda för svenska flygvapnet?

 

Sydafrika och Thailand är nog de två länder som köpt Gripen.

 

Media i Sverige hatar ju Gripen, det är väl ingen nyhet?

Link to comment
Share on other sites

Ungern och Tjeckien hyr väl Gripen flygplan från svenska staten som från början var avsedda för svenska flygvapnet?

 

Sydafrika och Thailand är nog de två länder som köpt Gripen.

 

Media i Sverige hatar ju Gripen, det är väl ingen nyhet?

 

Tja... Ungern avbetalar sina flygplan på ett leasingskontrakt och äger alltså flygplanen när leasingsperioden upphört och alla pengar är betalda. Vi äger dom m.a.o tills dom betalat av räkningen. Och under avbetalningstiden så får dom nyttja planen ett visst antal flygtimmar/år enligt kontraktet.

 

Media ja...

 

"Saab har inga planer på att stoppa tillverkningen av den olycksdrabbade flygplanstypen."

 

Christina Gaki

SydÖstan

 

http://www.sydostran.se/index.77247---1.html

 

Nej det var inte på ledarsidan eller så.. utan helt enkelt i deras reguljära nyhetsrapportering.

 

Så är det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...