Jump to content

Fregatten VISBY

Perman

Recommended Posts

wikipedia.org: HMS Visby (J 11)

Enligt wikipedia så användes fregatten VISBY som mål för skjutning med RBS 15, efter att hon tagits ur tjänst den 1 juli 1982. Finns det någon bild- eller filmdokumentation av detta? Är det möjligen den kända sekvensen när fartyget knäcks på mitten av träffen från en RBS 15, eller var det då fråga om en utrangerad amerikansk jagare av Sherman klassen?

För övrigt så kan man bara konstatera att flottans tre mest kapabla ubåtsjaktfartyg alla togs ur tjänst inom loppet av några månader 1982. Fregatterna VISBY och SUNDSVALL 1 juli samt jagaren HALLAND 1 oktober (den senare mitt under pågående ubåtsjakt på Hårsfjärden).

/Per

wikipedia.org: HMS Visby (J 11)

Enligt wikipedia så användes fregatten VISBY som mål för skjutning med RBS 15, efter att hon tagits ur tjänst den 1 juli 1982. Finns det någon bild- eller filmdokumentation av detta? Är det möjligen den kända sekvensen när fartyget knäcks på mitten av träffen från en RBS 15, eller var det då fråga om en utrangerad amerikansk jagare av Sherman klassen?

Wikipediaartikeln du länkar till anger ju att fartyget sedemera såldes för skrotning, vilket knappast lär ha gått att göra om hon legat i två delar på havsbottnen.

Vad jag har hört, men det får du nog få bekräftat någonstans, så ska det ha varit en utrangerad norsk jagare (antagligen amerikansk från början?) som man sänkte med roboten, och man ska tydligen haft som avsikt att först skjuta robot och sedan sänka fartyget med en norsk torped, dvs man skulle slå två flugor i en smäll, eller i detta fallet, slå en flyga med två smällar.. men torpedskottet fick skjutas (no pun intended) på framtiden eftersom målet försvann.

/E

Jag har några bilder av Visby jag hittade på en loppmarknad som jag kan posta om det finns intresse? Bilderna är väl från mitten av 60-talet början av 70-talet skulle jag tro

Edited by 2Peter2

Vad jag har hört, men det får du nog få bekräftat någonstans, så ska det ha varit en utrangerad norsk jagare (antagligen amerikansk från början?) som man sänkte med roboten, och man ska tydligen haft som avsikt att först skjuta robot och sedan sänka fartyget med en norsk torped, dvs man skulle slå två flugor i en smäll, eller i detta fallet, slå en flyga med två smällar.. men torpedskottet fick skjutas (no pun intended) på framtiden eftersom målet försvann.

/E

Du råkar inte ha info om vart denna sänktes???

Är det möjligen den kända sekvensen när fartyget knäcks på mitten av träffen från en RBS 15, eller var det då fråga om en utrangerad amerikansk jagare av Sherman klassen?

Var inte det f.d. USS Mullinnix som avbildas på den "kända sekvensen"? (Att det verkligen var en verkansdel från rb 15 involverad i den där sänkningen är för övrigt långt ifrån bekräftat... men jag håller med om att det är ett ihållande rykte.)

Jag har några bilder av Visby jag hittade på en loppmarknad som jag kan posta om det finns intresse? Bilderna är väl från mitten av 60-talet början av 70-talet skulle jag tro

Du får mycket gärna posta dessa bilder. Jag upphör aldrig att fascineras av dessa två unika fartyg som genomgick så många olika ombyggnader och som var i tjänst så länge. Om någon har närmare info och bilder på dessa ombyggnader så vore det väldigt intressant. Var skedde t ex den sista ombyggnaden av Visby och Sundsvall, dvs. när de blev riktiga fregatter? (f ö flottans enda i modern tid)

Har f ö också ändrat på wikipedia ang. fregatten Sundsvall. Det stod att hon rammades av ett sovjetiskt trängfartyg 1968, men så vitt jag vet så var det en ubåtsjagare av Kronstadtklassen. Med all sannolikhet var det fråga om den s.k. "vaktposten" som alltid fanns i närheten av inloppen till Östersjön under kalla kriget.

/Per

Edited by Perman

Se om detta funkar nu då

Köpte detta album av en släkting som låg på Visby

F11 Visby

dsc05874r.th.jpg

Förtöjd någonstans i skärgården under övning

dsc05875v.th.jpg

Flottbesök i Holland med sin syster F12 Sundsvall

dsc05876p.th.jpg

Övning till havs, bilden är tagen från aktern på J19 Småland

dsc05878.th.jpg

F11 och F12 förtöjda

dsc05879q.th.jpg

Ytterligare ett flottbesök i Holland

dsc05880r.th.jpg

J12 Småland glider förbi under övning

dsc05881.th.jpg

T125 Vega någonstans ute på Östersjön

dsc05882.th.jpg

Ytterligare ett flottbesök på plats okänd

dsc05884v.th.jpg

HKP1 under aktion akter om F11 Visby

dsc05886q.th.jpg

HKP2 ståendes på F11 Visbys platta

dsc05887o.th.jpg

Min släkting framför sitt torn

dsc05889.th.jpg

Tornet igen

dsc05890.th.jpg

Andra tornet, notera HKP2 ståendes på plattan

dsc05894f.th.jpg

Sjunkbomber släppta

dsc05895a.th.jpg

Högbåtsman? Under samtal med två besättningsmedlemmar

dsc05896.th.jpg

En underbar bild på några ur besättningen

dsc05898w.th.jpg

Har för mej att detta var kaptenen ombord (Mannen till Vänster)

dsc05899.th.jpg

Det var alla bilder jag hade att bjuda på. Jag hoppas ni gillar dom!

Se om detta funkar nu då

Köpte detta album av en släkting som låg på Visby

Förtöjd någonstans i skärgården under övning

Väggön i Gryts skärgård kanske?

Övning till havs, bilden är tagen från aktern på J19 Småland

Luftvärnsövning ser det ut som. Gångegenskaperna i grov sjö förbättrades förmodligen när man bytte till den mindre och lättare 57 mm pjäsen på backen. Tänka sig att dessa smäckra fartyg gjorde 28 knop med en panna, och dom hade två! :D

Härliga bilder!

/Per

Edited by Perman

När jag gjorde min tjänstgöring ombord HMS Mode 1982-83, Nya Varvet Göteborg, så låg både HMS Visby & HMS Sundswall kvar som spärrfartyg, väl förankrade mitt i Nya Varvets hamnbassäng. Mig veterligen så gick bägge fartygen i materialberedskap långt dessförinnan!