Guest Johan Löfstedt Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 Hej. Familjen ska åka på en utlandsresa, inte tjänstgöring, och kommer då att behöva vaccinera sig. När jag åkte på BA-01 så fick vi några sprutor mot bl a Hepatit, min fråga är: Är det möjligt att få reda vad jag fick och om skyddet isf gäller/gäller inte? Tack på förhand och hoppas på ett snabbt svar. mvh //Johan Löfstedt chaufför/livvakt till C /Ba01 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 Förmodligen fick ni Havrix och om du fick en andra dos så borde du vara "säker" i 20 år... För att säkerställa långtidsskydd bör en boosterdos ges 6-12 månader efter första dosen till både vuxna och barn. Om den rekommenderade tidsperioden har passerats kan boosterdosen ges upp till 5 år efter första dosen baserat på erfarenhet från vuxna resenärer (se avsnitt 5.1).Behovet av en ytterligare boosterdos är för närvarande ej fastställt. citat Fass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 4, 2009 Report Share Posted August 4, 2009 Jag fick Engerix x 3 (mot hepatit b) i samband med BA12 1999. När jag testades för det 2008 så behövdes påfyllning. Havrix (mot hepatit a) som jag fått vid samma tidpunkt behövde inte fyllas på. Gå till vårdcentralen och kolla för säkerhets skull. Ta med det gula "International certificate of vaccination" om du har ett ifyllt sådant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted August 5, 2009 Report Share Posted August 5, 2009 Du bör ha fått detta inskrivet i den gula vaccinationsboken. Numera ger man väl Twinrix (både mot hepatit A o B). Kolla med din lokala vaccinationsmottagning så får du veta vad som gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.