Jump to content

Försvarets Dyktjänster

Recommended Posts

har en fundering på vilka dyktjänster som idag finns inom Försvaret.

Kan på rak arm räkna upp 4, dock ej kanske vid deras korrekta namn.

Armen:

Ingenjörsdykarna

Amfibie:

Pionjärdykare (Amfdykare?)

Attackdykare

Flottan:

Röjdykarna

Finns det några mer? Spontant känner jag att Flottan borde ha någon mer dykargrupp.

Vad dyker de med för dykutrustning? Rebreather( CCR, SCR, syrgas?) eller/och öppna system?

Edited by Fu Dahlberg

har en fundering på vilka dyktjänster som idag finns inom Försvaret.

Kan på rak arm räkna upp 4, dock ej kanske vid deras korrekta namn.

Armen:

Ingenjörsdykarna

Amfibie:

Pionjärdykare (Amfdykare?)

Attackdykare

Flottan:

Röjdykarna

Finns det några mer? Spontant känner jag att Flottan borde ha någon mer dykargrupp.

Vad dyker de med för dykutrustning? Rebreather( CCR, SCR, syrgas?) eller/och öppna system?

Flygvapnet har några bärgningsdykare stationerade på F 17, endast befäl med bakgrund som Tekniker på någon fpltyp.

//I

Det finns ett antal officerare som dykutbildade som en tillikatjänst utöver sin ordinarie tjänst. Inriktningen är "arbetsdykare" med lätta system. Man brukar kunna återfinna åtminstone en eller ett par ombord varje fartyg, men det kan skifta en del (i alla fall "på min tid").

Utöver det finns det folk främst inom ubåtsräddningssystemet som innehar kompetenser på medeltunga och tunga system samt olika specialdyksystem med blandgaser och liknande.

Vad är Pionjärdykare för nått har aldrig hört om dom.

Dykare som vanligtvis används till att kontrollera undervattensmiljö vid fältarbeten.

kanske kan de även utföra lättare farb under ytan själva....

Dykare som vanligtvis används till att kontrollera undervattensmiljö vid fältarbeten.

Låter mer som ingengörs dykare

Fältarbetsdykare är korrekt term.

Såklart. Har inte kopplat ihop hjärnan riktigt!

jag har hört talas om "armedykare" också.

men det kanske är samma som FARB dykare?

har också hört folk med tydliga "dykarhjälmar" på axeln snacka om att de bedrev en del spaning osv förutom dykeriet.. dvs som nån form av A-dyk light i armén.

säkert bullshit iofs men man vet ju aldrig.

har också hört folk med tydliga "dykarhjälmar" på axeln snacka om att de bedrev en del spaning osv förutom dykeriet.. dvs som nån form av A-dyk light i armén.

säkert bullshit iofs men man vet ju aldrig.

När det gäller just dykning, precis som med hopp från fullt fungerande flygplan, måsta man minnas att detta för vissa förband är en framryckningssätt när det för andra är ett medel för att lösa uppgift.

För röjdyk och armédyk/farb/amfdyk så är dykningen ett medel för att få jobbet gjort, men löser uppgift under vattnent. För a-dyk, och andra mer eller mindre ljusskygg blötdjur, är dykningen ett av många transportmedel för att ta sig dit där jobbet skall göras. Jfr att jobba under vattnet och åka under vattnet dit man skall jobba.

Det är ju därför ingen omöjlighet alls att någon driven chef gett ex "armedykare" i uppgift att simma runt i någon sjö för att bedriva spaning, och då kanske främst utan system utan endast med ytsim eller gett dem en spaningsuppgift som kanske inte ens har med det blöta att göra, precis som en kokgrp faktiskt kan få i uppgift att "spana lite".

GMY

han nämnde det som om det varit hans huvuduppgift och dykning varit just ett transportsätt.

på Ing2 fö så gissar att Swede bör ha koll eftersom han jobbat där.

men jag är som sagt skeptisk...

jägarwannabe med mindrevärdeskomplex?

han nämnde det som om det varit hans huvuduppgift och dykning varit just ett transportsätt.

Vad var det för uppgift som var tänkt att lösas som krävde dykning som transportsätt? Och jag gissar att det var inte i kustbandet uppgiften löstes (fördomar: med tanke på att det är armén)?

Är det diverse älvar och floder som var operationsområdet, och transportsättet var dykning. Kommer det nog vara ett rent helvete att simma motströms som det tenderar att va i Sveriges olika ""floddeltan".. :Malaj:

Innästling alternativt urnästlingen blir ett rejält prov.

Fältarbetsdykarna (Armédyk) inom ingenjörtrupperna har till uppgift att bl.a reka brolägen, upp- och nerfartslägen för färjor etc.

Dom ingår i en rekgrupp i stab/trossplutonen där det även finns landrek.

Dessas uppgift är att reka framryckningsvägar för förbandet.

Så vitt jag vet så ingår inga direkta spaningsuppgifter a la A-dyk i deras uppgifter.

Utbildningstecknet med tungdykarhjälmen bärs av alla dykare inom FM, de må vara fältarbetsdykare, A-dyk eller röjdyk.

The Swede :Malaj:

• 2 weeks later...

För ett tiotal år sedan när jag låg inne hette det Rekdyk i ingenjörtrupperna, sedan ändrades det till fältarbetsdykare.

Deras grundläggande dykutbildning skedde i Vaxholm under högt tempo och med höga krav. Även uttagningen innan själva utbildningen satte igång var minst sagt "svettig" för dom som deltog.

Om det är några som verkligen inte borde ha några mindervärdeskomplex eller vara jägarwannabetyper bland ingenjörerna så är det fältarbetsdykarna.

I övrigt så är jag inte allt för instatt i deras dagliga dykverksamhet.

Tack/ K H