Jump to content

jägare -galna?

Guest

Recommended Posts

är jägarutbildningarna verkligen så hårda som de säger på mönstringen? jobbigt hela tiden typ?

för jag tyckte de mest försökte avskräcka alla från att söka. de sa att man måste va galen för det, typ helt vansinnig osv.

hur är det egentligen?

kan ni som vet svara mig?

Beror helt på befälen.

Har hört skräckexempel av polare som gjorde lumpen på I4/InfSS som hade det hårdare än jag på K4:a.

Lite hårdare med högre disciplin skall det väl vara på ett jägaregemente men "vanliga" befäl kan nog vara jobbiga dom också.

Guest Karlén/KJ

Det beror på både dig själv och befälen.

Jag kan inte tänka mig något stressigare än 1'a KJ-pluton, men det mesta av stressen är kollektiv och det kan även bero på din grupp och hur nu fungerar.

Samtidigt har jag en polare som tyckte att menig infanterist på I1 var det värsta han har gjort, så visst, tempot ÄR högre och belastningen tyngre på jägarförband, men det är också helt individuellt vad du tycker är jobbigt..

// Mattias

Guest Sandin

Visst är det jobbigt, men som tidigare talare nämnt är allt relativt.

I början upplevde jag allt som totalt förvirrande, stressigt och allmänt skitjobbigt. Men kroppen och knoppen anpassar sig.

Först efter att ha snackat med min bror som ett antal månader senare ryckte in vid LV6 insåg jag att vårt tempo var avsevärt mycket högre, med mindre tid ledigt med mera. Men vid den tiden hade man som sagt vant sig och trodde att alla hade det som vi.

Kan även tänka mig att den fysiska och mentala belastningen är högre vid ett jägarregemente.

Guest Karlén/KJ

En av de absolut största skillnaderna är ju den att runt 1630 går de flesta vpl och äter middag och är sedan lediga tills 0730 nästa morgon, på jägarförbanden kanske man får lite stat innan de fortsätter övningarna långt in på natten/morgonen.

En inte halt ovanlig syn när vi svidade om till overall på kvällarna och sprang förbi depå-killarna var att de låg i sina varma sängar och lirade Nintendo..

Och kom ihåg: ju sämre väder det är, desto bättre är det...

Kvittar hur mycket ni tränar: Pansar kommer ändå alltid att vara hårdare än hud...

//

Tyckte väl att du varit snäll och sansad lite för länge WC....välkommen tillbaka.  :)

LRRP

Blågul

En av de absolut största skillnaderna är ju den att runt 1630 går de flesta vpl och äter middag och är sedan lediga tills 0730 nästa morgon, på jägarförbanden kanske man får lite stat innan de fortsätter övningarna långt in på natten/morgonen.

Det är just det faktum som ofta förbises. Ofta fokuseras intresse och debatt på momentana fysiska eller psykiska prestationer a la stridshinderbana, jägarmarscher, bajsgropar m.m. Det som gör allt detta så mycket svårare är att det "aldrig tar slut". Kvällstjänst (som ofta övergår i nattjänst) 4 kvällar i veckan är/var närmast "default" på vissa förband. Det är den ständiga stressen, tröttheten, ovissheten och att sällan ha tillräcklig tid för att hinna "fixa och dona" med sig själv och utrustningen som är en stor del av "jävligheten" (och som i och för sig bidrar till att försvåra de momentana prestationerna). Ett plus är dock att det ger en fantastisk sammanhållning och anda inom enheten att ständigt vara tillsammans dygnet runt.

Låter jävligt men ljuvligt :)

Fick mail från mina blivande befäl, 19 dagar kvar. Dom rådde en till att ta det lugnare fram till inryck nu. Ett råd som jag garanterat kommer följa! :)

Det ska bli intressant och utmanande, minst sagt :)

Innan inryck tycker man det skall va häftigt och utmanande.

"Skall man göra lumpen skall det va så hårt som möjligt!"

Under tiden man gör sin GU tycker man det är H-Et på jorden. "hur jävla puckad är man att frivilligt söka"

Efter GU så visste man inte vad man skall göra med sig själv. Man va helt skadad i hjärnan, ingen som helst koll på något förutom STRID. Det tog tid för mig att komma in i det civila!

Guest Karlén/KJ

>>Teddy<<

Vaddårå, e väl inget fel i att kontinuerligt leta eldställningar och växeleldställningar när man är ute på promenad med skatan, trots dessa 7-8 år som gått..?!

Eller att t.o.m bruttan svarar "kom" och "tid för detta" redan efter några månader/år ihop, trots att hon aldrig varit i kontakt med det militära..? ;-D

Guest Lillan
Kvittar hur mycket ni tränar: Pansar kommer ändå alltid att vara hårdare än hud.

Så rätt som det kan bli...

Välkommen tillbaka vagnschefen :)

Notera singularformen i förra inlägget, kommer nämnligen bli max 1 strv som flyr...

Apropå nämnda övertidstjänst, vad jag minns hade KB på strv 4 lediga kvällar på 8 månader! med detta ville jag bara säga att det inte BARA är jägare som jobbar skiten ur sig...

Guest Karlén/KJ

>>Vc_90<<

Jag är mycket medveten om att jägers inte är de enda som köttar vidare efter middagen, och just kb-elever har det ju vanligen lite _extra_ slitigt på reguljära förband.

Men i förhållande till genomsnittsbefattningen är den egna lediga tiden i princip obefintlig, även om vi fick hela kvällen "ledigt" så är det lik förbannat en miljard grejor som måste åtgärdas/fixas tills nästa pass..

Åtminstone på KJ finns säkerligen _massor_ av teroetiskt lediga kvällar - i praktiken inga.

Som E04 tar upp, liksom många/alla "KJ-belackare" :D, så är det inte att göra jägarmarschen EN gång, paddla lite ibland, göra en böj-sträck då och då eller att hoppa i 'gropen' och springa hinderbana eller hinna i tid till uppställningen när man fått 30 sek att byta från fyskläder till overall och stridsutrustning...det är så hela satans tiden.

Och det är den stressen som gör det hela så jobbigt. Vilken normal människa som helst kan bära en 50-60 kilos ryggsäck en viss bit - men i högt tempo, många mil varje dygn, vecka efter vecka nästan dygnet runt och alltid, alltid vara stridsberedd (givetvis).

Det och den _något_ excentriska utbildningsmetoden gör det hela såpass påfrestande.

Men, som sagt, allting är relativt - det jag tycker är skit tycker nån annan är guld.. :D