Jump to content

Strid i Afghanistan, En sann redogörelse

Recommended Posts

En svensk-finsk patrull i Afghanistan utsattes för eldgivning på torsdagen vid 14.30-tiden svensk tid.

Läs mer...

SoldF.com har fått följande berättelse tillskickat från personal ingående i FS17 för publicering på forumet. Läs och ta del.

bg_band2.jpg

Redogörelsen borttagen på författarens egen begäran.

Soldf.com har inte utsatts för några påtryckningar i detta ärende av FM eller annan statlig myndighet/verk.

Vidare vill SoldF.com även betona följande:

Denna text publicerades i sin helhet på SoldF.com efter en förfrågan från författaren. SoldF.com är den enda plats på nätet där denna redogörelse har publicerats.

Ev annan publicering exempelvis på kvällspressens hemsidor är alltså ej gjord på initiativ av, samt således ej heller godkänd av, vare sig författaren eller oss på SoldF.com.

Team SoldF.com

staben(snabel-a)soldf.com

--------------------

REGLER

Sweet, bra skrivet! Jag tar gärna en till tack!

nej för helsike, hoppas vi SLIPPER fler.

skönt att allt gick bra för alla inblandade men hoppas verkligen vi slipper mer sånt här (det är nog liten chans att vi slipper det iofs mtp kvällens händelser där nere).

detta är ju en situation som alla där nere är väl förberedda på men som vi nog alla hoppas vi slipper hamna i.

Sweet, bra skrivet! Jag tar gärna en till tack!

nej för helsike, hoppas vi SLIPPER fler.

skönt att allt gick bra för alla inblandade men hoppas verkligen vi slipper mer sånt här (det är nog liten chans att vi slipper det iofs mtp kvällens händelser där nere).

detta är ju en situation som alla där nere är väl förberedda på men som vi nog alla hoppas vi slipper hamna i.

Kanske tvärt om? Istället för att hoppas att "ins" ska hålla sig borta kan anfall vara bästa försvar för att lösa uppgiften. För uppgiften är ju inte i första hand att glida på ett räkskal och hålla låg profil. Finns behovet så har vi en hel del att leverera.

Väl agerat. Kudos!

Ta hand om din personal nu. Se till så att inte psyk-förståsigpåare tränger sig på och gör saken större än den är för er. Säg Nej om det inte känns rätt med utomstående inblandning. Ni är soldater och kan hantera dylika situationer - det har ni visat med ert agerande.

TOLA och gör er klara för nya uppgifter.

För vad det är värt så har ni min respekt. Svenskt stål biter fortfarande bra.

LtX/GM 1 FSxx

Ni som är där nere har all min respekt. Fortsätt kämpa på, såna här händelser bevisar att ni gör ett viktigt jobb där nere, och framför allt klarar av det utmärkt.

Jag hoppas att dessa fyra senaste striderna får alla här hemma att tänka på er mera, och förstå hur duktiga våra svenska (och finska) soldater är. Även om det är bara en person jag kan tala för, står jag bakom er.

Det är skamlöst och under all kritik att en journalist kommer in på ett forum där soldater ger varandra råd, stöd och delar med sig av sina erfarenheter och bestämmer sig för att tjäna en slant på något som är så pass personligt som en förstahands beskrivning av en strid - utan författarens medgivande eller med ordentlig källhänvisning.

Det är dessa rötägg som ger en kår ett dåligt rykte.

OT! Aftonbladet ger journalistiken dåligt rykte på daglig basis, så är det bara. De är inte på riktigt samma nivå som brittiska tabloidtidningar ännu (jämför exempelvis med The Sun) men på god väg. Dålig skvallerjournalistik = Pengar. /OT

Sen vill jag passa på att tacka dig som delade med dig av dina erfarenheter, det var mycket intressant läsning. Hoppas alla mår bra där nere, ni ska veta att det finns ett stort stöd för er insats här hemma.

För det första bra skrivet väldigt intressant att läsa, för det andra även om ni tagit ner informationen är den cachad av google och således fortf. fullt tillgänglig (länkas från andra forum t.ex.) vet ej om det går att ta bort därifrån också.

Det är så internet fungerar. Det är svårt (understatement) att "få tillbaka" det som en gång lagts ut. Däremot kan man säga en hel del genom sitt agerande, tex om man följer överenskommelser eller inte; om man har någon heder eller inte och sånt som folk förstår, eller inte.

Vi har valt att tillsvidare inte ha berättelsen postad på forumet efter överenskommelse med soldaten som skrev det. Vi visar respekt för hans vilja. Aftonbladet valde en annan väg.

/Krook

Blågul

Reportern som använt sig utav bitar av redogörelsen är ju enligt AB på plats där nere - ingen chans att få honom hemskickad eller något sådant för det han gjort?

Visst är det viktigt med journalistisk närvaro där nere, men det är väl knappast det bästa att ha en skvallerpress journalist där?

Edit: Omformulerade hela posten så att inte AB har skandalrubriker om hur ett forum vill stoppa alla journalister i Afghanistan eller dylikt. :)

Edited by Handvulp

Ursäkta, men är det bara jag som reflekterat över olämpligheten i att skriva redogörelsen från början?

Många har reflekterat över lämpligheten att skriva redogörelsen och de allra flesta (inte alla) som har hört av sig har kommit fram till att det inte bara var lämpligt utan även bra.

/K

Ursäkta, men är det bara jag som reflekterat över olämpligheten i att skriva redogörelsen från början?

Många har reflekterat över lämpligheten att skriva redogörelsen och de allra flesta (inte alla) som har hört av sig har kommit fram till att det inte bara var lämpligt utan även bra.

/K

Kan inte mer än att hålla med. Det behövs fler dylika redogörelser publicerade, inte färre, om folk ska få nån sorts koll på hur verkligheten ser ut.

När eller om kommer ni att publicera detta igen?? Nu vet jag ju inte vad personen som skrev vill men jag antar att han givetvis bestämmer över detta.

Hur som helst så tycker jag som 100% civilist att det är bra att man inte lägger locket på om vad som händer där ute för jag tror att mycket av problemet varför folk inte tycker att Sverige ska vara i Afganistan beror på att dom helt enkelt inte vet vad Svenska soldater gör utan litar på aftonblaskan.