Jump to content

Kapningen av fartyget Arctic Sea 2009-07-23

Recommended Posts

Polisen misstänker att ett fartyg kapats utanför norra Öland. Enligt uppgifter från besättningen via ryska myndigheter bordades det finska fartyget av åtta maskerade personer som utgav sig för att vara poliser.

LÄNKEN DÖD

Uppdaterad: Inte så akut som det först verkade, skedde 23 juli.

Edited by henke
Justerat rubriken+ länk/Henke

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1656222/...t-utanfor-oland

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fartyg-ka...vatten-1.921547

Obehagligt! Är det för sent för att göra 'helt om!' på ME02 än? Känns som om de kan behövas i Ålands hav...:rolleyes:

Edited by 903Lew

jag måste säga att det inte låter specielt bra nej inte alls

bg_band2.jpg

Inte bra att det händer i östersjön?

Inte bra att det händer från en Rib?

Inte bra att det hände en båt som var på väg till algeriet?

Inte bra att vi inte vet vem som gjorde det?

Utveckla gärna ditt inlägg något så det för diskussionen framåt. Detta gäller samtliga dina inlägg ikväll, inte bara detta.

Rokare BG

--------------------

REGLER

Kan ju börja hoppas nu att det här blir en tankeställare för våra ledare att det kanske inte hade räckt med KBV och polisen om det hade varit ett större fartyg som blev kapat.

Tror personligen inte att deras resurser hade räckt till om det hade blivit ett större gisslandrama. Och det är ju faktiskt inte 1931 nu.

Kan ju börja hoppas nu att det här blir en tankeställare för våra ledare att det kanske inte hade räckt med KBV och polisen om det hade varit ett större fartyg som blev kapat.

Tror personligen inte att deras resurser hade räckt till om det hade blivit ett större gisslandrama. Och det är ju faktiskt inte 1931 nu.

Ska FM börja köra konvojer i Östersjön eller? Löser de inte gisslandraman idag?

bg_band2.jpg

Inte bra att det händer i östersjön?

Inte bra att det händer från en Rib?

Inte bra att det hände en båt som var på väg till Algeriet?

Inte bra att vi inte vet vem som gjorde det?

Utveckla gärna ditt inlägg något så det för diskussionen framåt. Detta gäller samtliga dina inlägg ikväll, inte bara detta.

Rokare BG

--------------------

REGLER

Wow! Så långt hade inte jag tänkt!

:D

Intressant: Vad fanns eventuellt i lasten? Kan vi lita på att inget saknades?

Edited by Henil

Spontana teorin är att det hela rör sig om 'koks i lasten'. Detta eftersom kaparna verkar ha varit mindre än professionella samt misslyckats att få med sig 'näsgodiset'. Flera tidningar drog i förra veckan slutsatsen att de helt enkelt kunde ha tagit fel på fartyget, flera andra båtar av samma storlek rörde sig i området.

En reflektion jag själv har är att sjömännen på båten verkar vara gjutna av rätt grovt gods. Efter utfrågning verkar de helt enkelt ha tackat polisen för kaffet och puttrat vidare. Själv skulle man nog ha velat komma i land ett slag, om inte annat för att besöka käftis och handla lite underkläder. :D

Spontana teorin är att det hela rör sig om 'koks i lasten'. Detta eftersom kaparna verkar ha varit mindre än professionella samt misslyckats att få med sig 'näsgodiset'.

*snip*

Vad har du för källor på att de inte fick med sig ev. näsgodis?

För egen del så har jag svårt att se att just den informationen skulle komma ut. "Jo, och så saknar vi 1,68 kg colombianskt kokain".

OM de smugglade något olagligt så skulle de bedömt anmäla att de haft besök av skummisar (för att dessa ska spåras och haffas) men inte att de blivit av med något (för att själva slippa undan). Så hade jag gjort i alla fall.

/K

Spontana teorin är att det hela rör sig om 'koks i lasten'. Detta eftersom kaparna verkar ha varit mindre än professionella samt misslyckats att få med sig 'näsgodiset'.

*snip*

Vad har du för källor på att de inte fick med sig ev. näsgodis?

För egen del så har jag svårt att se att just den informationen skulle komma ut. "Jo, och så saknar vi 1,68 kg colombianskt kokain".

OM de smugglade något olagligt så skulle de bedömt anmäla att de haft besök av skummisar (för att dessa ska spåras och haffas) men inte att de blivit av med något (för att själva slippa undan). Så hade jag gjort i alla fall.

/K

Har inga källor men väl en kvalificerad gissning. Om privatdetektiv Lew får lägga ut pusslet:

Lastfartyget stoppas utanför Öland av 'Polis' som säger att de ska göra ett svep efter droger. Besättningen låses in och 'poliserna' börjar här genomsök av fartyget. Efter en tid återkommer 'poliserna' och börjar göra åverkan på besättningen, efter längre och grövre misshandel avviker 'poliserna' från platsen och fartyget kan återuppta sin normala rutt. :rockon:

Hela scenariot att 'poliserna' söker igenom fartyget efter knark känns ju relativt självskrivet. Det som gör att jag inte tror att 'polisen' fick med sig eventuellt knark är det faktum att de efter genomsökningen började ge sig på besättningen. Skulle skurken ha hittat näsgodiset känns det naturliga att de helt enkelt knutit ihop säcken och avlägsnat sig från platsen efter att ha sagt "Nä, vi hittade inget. Tack för ert samarbete" till kapten. Misshandeln tyder på frustration över uteblivet byte, alternativt är det en metod att få besättningen att erkänna att de stulit knarket från 'polisen' och gömt det en gång till.

Om det sedan var så att de medvetet smugglade kokain känns det naturligare att de hade låtit bli att anmäla öht, folk som smugglar varor brukar väl i allmänhet försöka bedriva sin vht utan att kontakta den riktiga polisen?

Uppgiften att kaparna inte fått med sig något kommer från Polisen, men då deras enda källa är besättningen är ju detta oklart.

OK, jag är med på hur du tänker.

Dock så kan det ju faktiskt vara så att inte hela besättningen var medveten om var godiset fanns och 'Polisen' fick tag på det genom att spöa upp folk. Till slut fick de tag på rätt snubbe, bankade skiten ur honom tills de fick reda på att det låg gömt i brunvattentanken.

/K

Trälast enligt rederiet.

Enligt kustbevakningen så genomförde fartyget en del underliga manövrer vid tidpunkten (körde runt i cirklar). Någon mer än jag som tror att fartyget i fråga blev tvungna att vänta in det på förhand uppgjorda mötet med "kaparna"?

kollar man på

http://www.marinetraffic.com/ais/default.a...2012:15:00%20AM

så ser man ju att fartyget vek av nästan 90 grader i ostlig riktning ca 02:20 den 24/7, för att sedan vid ca 04:51 vika av norrut och slutligen återuppta sin ursprungliga kurs

Jag antar dock att det finns bättre material att tillgå på mer exakta fartygsrörelser

Trälast enligt rederiet.

Enligt kustbevakningen så genomförde fartyget en del underliga manövrer vid tidpunkten (körde runt i cirklar). Någon mer än jag som tror att fartyget i fråga blev tvungna att vänta in det på förhand uppgjorda mötet med "kaparna"?

Med tanke på att det verkar som att fartygets position nu är okänd låter det mer som ett rendevouz än en kapning....

Mitt första tips var hämtning av narkotika ombord men det verkar vara lite större än så....

Trälast enligt rederiet.

Med tanke på att det verkar som att fartygets position nu är okänd låter det mer som ett rendevouz än en kapning....

Mitt första tips var hämtning av narkotika ombord men det verkar vara lite större än så....

Scenariot blir fiskigare och fiskigare. Nu har fartyget gjort en Rusiak och försvunnit helt samtidigt som rederiet gått under jorden. Märkligt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kapat-far...ljoner-1.927449

Hur kan ett fartyg bara försvinna?

Ja ofrivilligt U-läge kan ju vara en förklaring, men det verkar otroligt att de inte skulle hört av sig då.

En möjlighet är ju att de har tagit en liten omväg och "råkat" stänga av den här lilla lådan som talar om vart de är

Några små tankar.

Nedanstående påstående baseras på följande fakta.

Någon gång har ett antal individer äntrat ett fartyg i Östersjön. Fartyget i fråga påstås vara på väg från Finland till Algeriet. Individerna som bordar skall enligt uppgift vara klädda i svart, ev vara beväpnade. De påstås komma från en sk. Rib båt. I rapporteringen nämns att männen pratar bruten engelska, vidare nämns även ordet polis i rapporteringen. Dock oklart på vilket språk, kan alltså vara POLIS, POLICE eller kanske polis på något annat språk.

Påståenden:

1. Något fanns ombord som man fick med sig.

2. Något skulle funnits ombord men detta fanns inte denna gång.

3. En enkel förklaring torde vara narkotika.

4. Finns säkert många som tycker att en enkel förklaring som narkotika är ett utmärkt fokus.

5. Ingen vet egentligen något alls.

Det kan knastertort konstateras följande.

1. Vi har ingen aning om målsättniningen med bordningen, om den ens skett.

2. Vi har ingen aning om vilka som bordade, men alla tycks vilja få det till att det var kriminella. Dock har väl sälar simmat i östersjön förr.

3. Jag har i nuläget ingen insikt i ev drogtrafik från Finland till Algeriet. Kan man röka tallbarr?

4. Drogspåret är en tacksam och enkel lösning.

5. Kan det måhända hänt förr, på världshaven, att herrar i svart kliver ombord för att kika lite. Särskilt efter den där tråkiga dagen i september runt 2001..

Personligen tycker jag det är förvånande att alla spekulationer i media, och även här, är så snö och kockstunga...

GMY

3. Jag har i nuläget ingen insikt i ev drogtrafik från Finland till Algeriet. Kan man röka tallbarr?

Spontant så känns det ju som att eventuell drogtrafik skulle gå åt motsatta hållet, dvs TILL Finland

Det som är intressant nu är ju inte om den påstådda kapningen ägt rum, utan det faktum att fartyget tydligen inte är där det bör vara och inte har setts till på en vecka

Frågan är (apropå DNs senaste artikel) om journalistens källa här, har varit Marinetraffic.com när det gällde "försvinnandet" av fartyget. Marinetraffic är ju baserat på ideella insatser till stor del och täckningen utanför alla kuster inte 100%. Fartygen brukar ofta tappas efter engelska kanalen. Får väl se om det dyker upp i Gibraltar när det blir dags.

Spontant så känns det ju som att eventuell drogtrafik skulle gå åt motsatta hållet, dvs TILL Finland

Det som är intressant nu är ju inte om den påstådda kapningen ägt rum, utan det faktum att fartyget tydligen inte är där det bör vara och inte har setts till på en vecka

Det går å andra sidan att smuggla heroin från asien via Ryssland-Finland till södra europa.

Frågan är bara om det finns något ombord förutom trä som måste lossas i lönndom och var man nu skall göra det.

5. Kan det måhända hänt förr, på världshaven, att herrar i svart kliver ombord för att kika lite. Särskilt efter den där tråkiga dagen i september runt 2001..

Jag tycker Rokares spekulationer är de mest intressanta/spännande/underhållande..

Om vi spinner vidare på det, och på det faktum att FSB är inblandat så... ja.. det går säkert att göra en helt ok actionthriller på det :rockon:

/E som kan se en stor trälår framför sig i lastrummet på vilken det finns textat: Nuclear Warhead 22MT, Destination: Al Queda HQ, Algers, Customs declaration enclosed

För att spinna vidare på Eriks Film-manus

En vidare tanke är ju att man kanske lastade PÅ något på båten eftersom det skulle vara svårt att göra det i hamn.

Sen så tar delar av besättningen över skeppet, dumpar AIS-lådan och seglar till hittils okänd mottagare ;)

(gissningsvis kommer skeppskocken lösa detta.. eller nä, den filmen har redan gjorts)

Historien kommer från den ryska ambassaden som kontaktade svenska UD. En viktigt fråga är syftet med frågeställningen. Vad finns att vinna på att kontakta Svenska Polisen, Om något? Vad var budskapet?

Inkräktarna slog sönder all kommunikationsutrustning ombord. Kontakt ifrån fartyget var möjligt först efter att besättningen funnit en mobiltelefon som inkräktarna haft med sig, varvid de hade tagit kontakt med rederiet. I mina ögon var det jävligt klantigt att tappa en mobiltelefon som antagligen inte heller var kodlåst?

Mitt tips är att specificera knarktråden om den finns. Frakta narkotika från Finland till Algeriet, fråga er själva hur trovärdigt är detta, Har man fått in det i EU så varför transportera det till Afrika? Enligt tidigare AIS-positioner kom fartyget från Kaliningrad-området. Jag skulle kunna tro att OM det gällde narkotika, så gäller det sträckan mellan Kaliningrad-området och Pietasari/Jakobstad ursäkta min finska stavning. Kalingrad är en stor transferhamn för narkotika från östeuropa. Där (min spekulering) inte allt narkotika lossades utan en del "glömdes" kvar.

Om det gällde någon last som fanns ombord som har destination Afrika, Så står det troligen принадлежит к русской армии på det. Exporten ut från Ryssland och uppmärksamheten från FSB och deras flotta kan tyda på något ditåt.

Ifall rederiet fått veta av incidenten tillräckligt snabbt och om besättningens chock, så hade de inte fått fortsätta sin färd. Istället trodde besättningen sin skyldighet var att fortsätta. Antagligen har de varit rädda och chockade länge efter incidenten varvid anmälan dröjt. Antagligen har besättningen inte vetat hur man ska reagera, kanske varit rädda att det verkligen finns knark ombord i lasten och trott sig bli beskyllda för detta i Sverige?

Fartyget har inte kommit fram till Bejaia, senaste position från AIS är passage Ushant. Fartyget har inte heller observerats passera Gibraltar strait eller rapporterat till Tarifa VTS. Antingen går de med extremt låg fart och därför inte kommit fram dit de skulle.

Skulle forumets deltagare få veta något så kontakta [email protected] eller mobil. +7 926 795 0365. Nämn dessa uppgifter: m/v Arctic Sea – IMO 8912792, dry cargo, dwt 4706, built 1991, flag Malta.

Antalet besättningsmän varierar mellan 13-15 beroende på nyhetskälla, Ger lite mer att tänka på.

Hur Fungerar "AIS-lådan" egentligen, har den en egen radio(?) för att sända positionsangivelser?

det finns ju AIS-data ända fram tills fartyget försvann, (om än med litet glapp där mellan öland och gotland) Så fartyget måste ju lämnats med fungerande AIS.

Har jag fel när jag säger att det är otillåtet att segla vidare om man inte har fungerande radio ombord?

Är det bara jag som sett för mycket på Fringe och får vibbar åt det hållet, att det är något ganska litet, väldigt hemligt som man ville ha tag på, sedan har de eller någon konkurrent tagit hand om skeppet efter att det passerade Engelska Kanalen för att radera spåren för vad det var de sökte efter? Kanske trodde de att de funnit det de skulle ha, men vart lurade första gången och var tvungen att ta hela skeppet för ett grundligare genomsök? Lite high-tech industrispionage, sådär...

Konspirationsteorier är kul.

jaha enligt finsk press http://www.ot.fi/story.aspx?linkID=80257&storyID=46283 så är fartyget på ingång till slutdestinationen..

märkligt att informationen kommer från hamnen och inte från "trafikkontrollen" i gibraltar som tekniskt sett borde sett henne först

"Ankomstdagen är tisdag" står det i artikeln. Var det igår (samma dag som artikeln skrevs) eller är det nästa tisdag som avses?

(Spinn på Rokis tanke)

Uppdelningen av stora vapen 91-92 gick vad vi i väst vet tämligen bra, men tanken har väl slagit både en och annan

om att vissa vapen kanske inte fanns med i organisationen.

Vad hindrar en fd Sovjetisk Öv (eller motsvarande) numera olycklig Moldav med mindre lönsam bilfirma i

Chişinău, att återuppta sina forna kontakter och gräva fram en låda märkt "ядерно".

Vi pratar ett kolli med förvånandsvärt litet omfång (väger en del) som lastas in i ett förhållandevis stort fartyg.

Kan bli svårt att hitta för en Grp SpN PDSS-killar som hastigt genomsöker båten.

Glöm inte att de "skador" vi talar om som tillfogades besättningen är peanuts för dessa grabbar, de är antagligen inställda på

separation av kroppsdelar på den utfrågade om så behövs.

De hittar alla fall inte den lasten de kom för och drar......

En tid senare möter vårt fartyg upp ett annat likande långt ute på öppet hav utanför säg Portugal, där lastas lådan om och fortsätter.

2-3 månader senare detonerar en motsvarande W33 någonstans i Iraq nära en US-Army base.

Ryssland svär sig fria och hävdar att trots att det klyvbara ämnet kan spåras till dem har de INGET med saken att göra.

En W33 väger dryga 100kg är ca 1 meter och smäller med 10-40Kt.

Och JA Ivan hade SÄKERT liknande smällare.

M.a.o ganska lätt att gömma på ett större fartyg.

Dobbermans teori är ju tyvärr inte helt osannolik.

Man stänger helt enkelt av sin AIS medan man lastar om ute till havs. Men varför slår man sedan inte på den igen?

En omlastning av ett relativt litet objekt ute till havs kan ju inte ta över en vecka, så fartyget borde ha ankommit till rätt hamn nu, om än 1-3 dygn sent.

en enkel förklaring kan ju vara att de man möter upp tackar för hjälpen genom att sänka Arctic Sea.

Om besättningen (eller delar av den) var inblandade på något sätt så hade det väl varit smidigare att sätta på sin AIS igen när man återupptar sin kurs och skylla på att man haft problem pga den påstådda kapningen.