Jump to content

FARC aktiva i sverige?

Recommended Posts

@ 1074: Det Proto nog menar på är att det inte var alltför länge sedan gemene HV-basse (och yoff) hade skjutjärn hemma i garderoben för att på så sätt kunna vara i stridbart skick från att man fått på sig kängorna. Det var inte alls länge sedan HV-soldaterna var insatsberedda med vapen i hand på under 30 minuter.

Sedan kommer det dock enstaka rötägg som inte kan sköta sig, samhället/FM överreagerar då ibland och belägger alla med hårdare regler för vapenhantering och förvaring. I HV innebär detta bland annat att man ej längre har nyckeln till vapenlåset och att övningstid måste läggas på vapenvård. Ibland uteblir denna vapenvården helt pga taskig tidsuppfattning och slutresultatet är negativt. Att lagar och regler ska följas tycker Proto också, om du läst igenom hela meddelandet.

Själv kan jag tycka att vapenförvaring och hantering bör regleras efter hotbild. I den tid när HV skulle skydda mobben inför ond invasion var det självklart att folk skulle ha vapen hemma i skrubben. I dagsläget tycker jag centralförvaring är ett bättre alternativ för oss som bor relativt nära ett regemente. Dock måste tid planeras för vård, allt annat är underkänt.

Hoppas dock nördarna som nämns i denna tråd åker ut med huvudet före. NÖTTER!

Bra att nån förstod det jag ville fram till. Har iofs blivit missförstådd tidigare, men aldrig så till denna grad. Möjligen jag tolkar 1074`s inlägg fel, men kände mig lite påhoppad faktisk. Hade jag varit ung hade jag val varit kränkt nu.. :D

Men att det finns bra möjligheter att upprätthålla den personliga vapenhanteringen, tja inte i min värld, under de förhllanden jag lever i. Men det är en annan diskussion i en annan tråd..

För att klarlägga för 1074, de yngre i dag (även demed militärt intresse) har ofta inte en susning om hur det gjordes under det kalla kriget och strax därefter. På detta forum finns, antar jag, en stor del yngre medlemmar. Därav önskade jag förtydlig detta med vapenhanteringen/övandet för i tiden.

Önskar du veta vad jag menar om fylla och vapenhantering eller hur jag tror vädret blir i morgon finns jag på pm. Eller ta ett sök på forumet så ser du vad jag står för. Har hängt här i några år nu.

Din personliga åsikt om fylla och vapenhantering är ointressant för mig. Det är nuvarande vapeninnehavares inställning till spritkultur och vapenhantering och brott mot FFS och SFS som är målet för min kommentar. Vill du avsiktligt missförstå det är det din sak.

Tråden handlade om detta och ville du klargöra hur vapenhantering/övning gick till under kalla kriget då jag själv både övade och hade vapen hemma så varsågod men väljer du en tråd som handlar om sprit + vapen så blir det lätt missförstånd.

Sen är det nog så att det gamla kalla kriget-hotet med den eller den potentielle fienden har ersatts med ett nytt modernt hot från kriminella grupper som vill komma åt kraftfulla vapen och inte drar sig för att skjuta som vi kan läsa om i dagens tidning. Några fulla hemvärnsmän med begärliga vapen ensamma i skogen är ett lätt byte för ex narkotikadistribuerande grupper som exvis FARC som faktiskt opererar i landet och naturligtvis också har program för att korrumpera såväl den militära som den civila rättsordningen.

Edited by 1074

...med begärliga vapen ensamma i skogen är ett lätt byte för ex narkotikadistribuerande grupper som exvis FARC som faktiskt opererar i landet och naturligtvis också har program för att korrumpera såväl den militära som den civila rättsordningen.

Ursäkta mej, men är det Sverige du hänvisar till, med meningen "opererar i landet"? Jag trodde FARC opererade i Kolumbien.

Är det så illa ställt med den svenska statsapparaten att dom är mutade av gerillarörelse?

...med begärliga vapen ensamma i skogen är ett lätt byte för ex narkotikadistribuerande grupper som exvis FARC som faktiskt opererar i landet och naturligtvis också har program för att korrumpera såväl den militära som den civila rättsordningen.

Ursäkta mej, men är det Sverige du hänvisar till, med meningen "opererar i landet"? Jag trodde FARC opererade i Kolumbien.

Är det så illa ställt med den svenska statsapparaten att dom är mutade av gerillarörelse?

Ja FARC opererar i Sverige. Normalt genom ombud men då det gäller skall vi kalla "hårda mål" som är viktiga för dom här så har de sitt eget folk här just nu. Det är inte så ofta men då får lokala banditer med eller utan MC stå tillbaka lite.

Mer tillåter nog inte regelverket på SoldF att jag skriver om det.

Colombia är naturligtvis produktionsbasen men det gäller att kontrollera hela distributionskedjan. Sverigen är inte något stort mottagarland men viktigt ur en annan aspekt.

Jag skrev att de "har program för att korrumpera såväl den militära som den civila rättsordningen"och menar då enskilda polismän, åklagare och några domare. Till detta kan läggas att de faktiskt kontrollerar en kommuns socialtjänst pga personkontakter med likasinnade och kan använda deras kassaflöde för att stödja och hjälpa operatörer.

Edited by 1074

bg_band2.jpg

Delad tråd från Full officer sköt med automatvapen i norrbotten

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

Tack Fk S*t*n (Kan du inte byta nick?)

Jag uppmanar alla att följa reglerna noggrannt och om någon har kunskap om något som har bäring på detta så meddela MUST.

Edited by 1074

Det är viktigt att samhällsviktiga institutioner inte hotas till underkastelse utan kan sända sina samhällsgranskande program.

Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att klassa TV4 som skyddsobjekt.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article62914.ece

Edited by 1074

Finns det någon källfakta till dessa påståenden om Farc i sverige?

Jag är en källa då jag haft en inte vänskapligt sinnad kontakt med dom.

Det finns ett TV-program producerat om Socialtjänstens agerande men det stoppades av de som bestämmer över Uppdrag Granskning och därför är det än viktigare att detta program inte stoppas på annat håll.

Edited by 1074

Det räcker faktiskt inte inte för mig, jag vet ju inte vem du är.

nä, bild eller text eller en utförlig historia är det som kännetecknar en källhänvisning.

Då får du vänta till TV-programmet visas.

En sådan utförlig källhänvisning som du efterfrågar skulle jag kunna ge men då bryter jag mot reglerna i detta forum och följdaktligen inte kommer att göra.

http://gudmundson.blogspot.com/2007/09/svenskar-i-farc.html

Här är nåt jag hittat på nätet. Ingen aning hur tillförlitligt de här är så tolka det hur ni vill.

Lite citat från bloggen ovan:

"Några saker som inte gått att diskutera i svensk press är:

1.Den som startade ANNCOL - FARC enda nyhetsbyrå - gjorde det i Sverige. Han är nu red. på Flamman.

2.Samme red. har haft regelbunden kontakt med FARC-ledningen, har arbetat som journalist (F-skatt) i Bogotá och fått publicera sina gerilla-romantiska skildringar i DN, AB m fl

3.När FARC terroristförklarades flyttades webbsajten till en dansk domän, samtidigt gjorde sig ovanstående journalist "osynlig" och hans kollega som var medlem i ANNCOL:s redaktionsråd och internationell sekreterare i (v), nu europarlamentariker i Bryssel och Strasbourg, hoppade av ANNCOL.

4.I stället har han tillsammans med Dror Feiler m fl inom Ung vänster och (v), partiledaren är också sympatisör med gerillan, startat Colombianätverket

5.I april anordnade denne europarlamentariker och deklarerade vegan anordnat en sympatikonferens i Bryssel - den 17-18 april i år - där han förordade att man skulle ta bort terroriststämpeln från FARC.

Om man kunde skriva detta i DN eller i AB vore det ett stort steg framåt. Men det blir svårt, för då måste man förklara varför man låtit folk skriva vackert om terroristerna men förtigit att de som skrev hade fingret med i smeten."

http://gudmundson.blogspot.com/2007/09/svenskar-i-farc.html

Här är nåt jag hittat på nätet. Ingen aning hur tillförlitligt de här är så tolka det hur ni vill.

Lite citat från bloggen ovan:

"Några saker som inte gått att diskutera i svensk press är:

1.Den som startade ANNCOL - FARC enda nyhetsbyrå - gjorde det i Sverige. Han är nu red. på Flamman.

2.Samme red. har haft regelbunden kontakt med FARC-ledningen, har arbetat som journalist (F-skatt) i Bogotá och fått publicera sina gerilla-romantiska skildringar i DN, AB m fl

3.När FARC terroristförklarades flyttades webbsajten till en dansk domän, samtidigt gjorde sig ovanstående journalist "osynlig" och hans kollega som var medlem i ANNCOL:s redaktionsråd och internationell sekreterare i (v), nu europarlamentariker i Bryssel och Strasbourg, hoppade av ANNCOL.

4.I stället har han tillsammans med Dror Feiler m fl inom Ung vänster och (v), partiledaren är också sympatisör med gerillan, startat Colombianätverket

5.I april anordnade denne europarlamentariker och deklarerade vegan anordnat en sympatikonferens i Bryssel - den 17-18 april i år - där han förordade att man skulle ta bort terroriststämpeln från FARC.

Om man kunde skriva detta i DN eller i AB vore det ett stort steg framåt. Men det blir svårt, för då måste man förklara varför man låtit folk skriva vackert om terroristerna men förtigit att de som skrev hade fingret med i smeten."

Det är den öppna propagandistiska delen. Det finns en logistisk del som det inte skrivs något om också.

Edited by 1074

@ 1074:

Inte för att dissa dig eller dina upplevelser, men det känns lite 'foliehatt' att häva ur sig saker utan att kunna hänvisa till sig själv utan att vilja berätta. Nog för att Sverige länge har varit bas för terrorister/frihetsrörelser (t.ex GAM) men att FARC skulle bedriva skarp vht i Svedala har jag varken hört talas om eller anat (trots flera Colombianer i umgängeskretsen).

Att sedan kommunisterna på den extrema vänsterflygeln kramar tveksamma organisationer och åsikter, det är väl inget som ens de själva hymlar med. Men från 'solidaritet' är det ett stort steg att bidra till aktiv 'kamp'.

När/var skulle det här programmet sändas? Vilken redaktion är det som håller i rapportaget?

@ 1074:

Inte för att dissa dig eller dina upplevelser, men det känns lite 'foliehatt' att häva ur sig saker utan att kunna hänvisa till sig själv utan att vilja berätta. Nog för att Sverige länge har varit bas för terrorister/frihetsrörelser (t.ex GAM) men att FARC skulle bedriva skarp vht i Svedala har jag varken hört talas om eller anat (trots flera Colombianer i umgängeskretsen).

Att sedan kommunisterna på den extrema vänsterflygeln kramar tveksamma organisationer och åsikter, det är väl inget som ens de själva hymlar med. Men från 'solidaritet' är det ett stort steg att bidra till aktiv 'kamp'.

När/var skulle det här programmet sändas? Vilken redaktion är det som håller i rapportaget?

Nog vill jag berätta och eftersom jag sagt A så kommer jag att säga B inom så pass kort tid att det inte finns skäl för dig att säga foliehatt.

Faktum är att det finns lite på nätet redan men det relaterar inte till FARC men jag behöver inte mer än att länka så får du en ganska omfattande dokumentation till en del av det jag har skrivit om. Jag har med andra ord redan förberett detta.

Den politiska dimensionen bryr jag mig inte om utan det är riktade mord och kidnappning som är grunden för mitt engagemang. Faktiskt så allvarligt att jag gjort anmälan om detta.

När jag vet datum för sändningen skall jag meddela dig och fram tills dess behåller jag den övriga informationen för mig själv.

Den extrema vänsterkanten är ju iaf enligt både BRÅ och Säpo mera planerande och metodiska när de genomför sina "kamper". Så steget verkar inte vara så stort...

edit: glömmer alltid dessa.. (http://www.sapo.se/publicerat/nyhetsarkiv/nyheter2007/rapporttillregeringenomvaldsampolitiskextremism.5.5bf42a901201f330faf80002492.ht

ml)

Edited by tikvah

@ 1074:

Nog vill jag berätta och eftersom jag sagt A så kommer jag att säga B inom så pass kort tid att det inte finns skäl för dig att säga foliehatt.

Faktum är att det finns lite på nätet redan men det relaterar inte till FARC men jag behöver inte mer än att länka så får du en ganska omfattande dokumentation till en del av det jag har skrivit om. Jag har med andra ord redan förberett detta.

Den politiska dimensionen bryr jag mig inte om utan det är riktade mord och kidnappning som är grunden för mitt engagemang. Faktiskt så allvarligt att jag gjort anmälan om detta.

När jag vet datum för sändningen skall jag meddela dig och fram tills dess behåller jag den övriga informationen för mig själv.

Ursäkta, men det du menar är att FARC mördar och kidnappar människor i Sverige och sen mutar nyckelpersoner inom rättsväsendet för att de ska komma undan med det?

/Nyllet

@ 1074:

Ursäkta, men det du menar är att FARC mördar och kidnappar människor i Sverige och sen mutar nyckelpersoner inom rättsväsendet för att de ska komma undan med det?

/Nyllet

Hej Nyllet

Inte precis lite hur som helst. Sen skall vi nog ta det i rätt ordning.

FARC har en del nyckelpersoner inom rättsväsendet på lönelistan eller kontroll över dem i alla fall. Det är ju herrar som kommer med "offer you cant refuse" så att säga.

Sen ägnar de sig inte åt den vht utan att de övervägt och funnit att man "tyvärr" måste göra det för att uppnå sitt mål.

Vad tror du egentligen om FARC? Det är en genom krigstukt disciplinerad militär organisation som alltid försöker att förhandla.

I det här fallet kom man tydligen inte ihåg lektion A1 i förhandlingsteknik och försökte spränga motpartens juridiska ombud och en familjemedlem i luften. Sedan dess kärvar förhandlingarna så att säga.

Edited by 1074

Hej Nyllet

Inte precis lite hur som helst. Sen skall vi nog ta det i rätt ordning.

FARC har en del nyckelpersoner inom rättsväsendet på lönelistan eller kontroll över dem i alla fall. Det är ju herrar som kommer med \"offer you cant refuse\" så att säga.

Sen ägnar de sig inte åt den vht utan att de övervägt och funnit att man \"tyvärr\" måste göra det för att uppnå sitt mål.

Vad tror du egentligen om FARC? Det är en genom krigstukt disciplinerad militär organisation som alltid försöker att förhandla.

I det här fallet kom man tydligen inte ihåg lektion A1 i förhandlingsteknik och försökte spränga motpartens juridiska ombud och en familjemedlem i luften. Sedan dess kärvar förhandlingarna så att säga.

Säg gärna till när du kan delge källor som stödjer dina påståenden, skulle också gärna vilka se den där tv produktionen sen när den sänds. Tills dess är det nog tyvärr foliehatt på. Påstår man att FARC mutar nyckelpersoner inom svenskt rättsväsende så blir man inte trodd utan bevis. Men förhoppningsvis så tycker du också att det är logiskt :rolleyes:

EDIT: Sry, quote bråkar

Edited by Nyllet

Hej Nyllet

Så fort jag får reda på datum och tidpunkt när tv-programmet sänds skall jag meddela det. Jag tycker att det är logiskt och att du gör rätt i att kräva substansiella bevis för korruption inom rättsväsende. No problem.

Sen brukar det ju vara så att när bevis läggs fram så är människor som du också lika kategoriska i att det skall åtgärdas och får jag hoppas enligt gällande lag.

Edited by 1074

• 7 months later...
Nagot datum for detta programm annu? Skulle garna veta extakt vad det ar fragan om.

Det kommer inte att sändas i TV men väl att presenteras i domstol när det blir så dags.

Ändrat efter kommentar från Rokare. Håller helt och hållet med Rokare.

Edited by 1074

Hej Nyllet

Så fort jag får reda på datum och tidpunkt när tv-programmet sänds skall jag meddela det. Jag tycker att det är logiskt och att du gör rätt i att kräva substansiella bevis för korruption inom rättsväsende. No problem.

Sen brukar det ju vara så att när bevis läggs fram så är människor som du också lika kategoriska i att det skall åtgärdas och får jag hoppas enligt gällande lag.

Nagot datum for detta programm annu? Skulle garna veta extakt vad det ar fragan om.

Det kommer inte att sändas i TV men väl att presenteras i domstol när det blir så dags.

https://www.flashback.org/sp22017876

https://www.flashback.org/sp22027067

Det skulle kunna vara frågan om det här.

https://www.flashback.org/sp21928336

bg_band2.jpg

Skärpning!

Posta inte länkar utan egna kommentarer, även om det må så vara att du själv är utredaren" "på Flashback. Precis som du själv skriver i tidigare inlägg så är det rätt att "kräva substansiella bevis". Då förväntas du också lägga fram sådana.

Antingen tillför du diskussionen något av värde eller så skriver du inte mer. Holmgången om bevisning, källor och FARC's förmodade aktiviteter har redan gåtts en gång i denna tråd.

Rokare BG

--------------------

REGLER

Den här diskussionen startade redan i tråden om svenska pansarskott i Colombia.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=42133&hl=FARC

Där berättade 1074 att han höl på med en dokumentär eller något om just FARCs förehavande i Sverige

Dock var allt så hemligt att diskussionsunderlaget var tunnare än amerikanskt kaffe...

/martin

Den här diskussionen startade redan i tråden om svenska pansarskott i Colombia.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=42133&hl=FARC

Där berättade 1074 att han höl på med en dokumentär eller något om just FARCs förehavande i Sverige

Dock var allt så hemligt att diskussionsunderlaget var tunnare än amerikanskt kaffe...

/martin

Vad håller du på med ?

Det är lögn att jag håller på med dokumentär om något ting.

Vissa delar av diskussionsunderlaget faller under normal förundersökningssekretss i en nu pågående brottsutredning medan andra delar skulle bryta mot SoldFs regler att diskutera.

Skulle du vilja skriva varför du postade denna kommentar så skulle jag vara tacksam. I annat fall ber jag dig spy din galla någon annan stans.

Då ber jag om utsäkt om jag missförstått dig, men i tidigare tråd hänvisar du till ett "tv-program" som kommer att sändas.

Dina inlägg gav också en känsla av att du hade något med dessa att göra eftersom du hänvisar till detta som källa.

/m

Edited by martinator

Då ber jag om utsäkt om jag missförstått dig, men i tidigare tråd hänvisar du till ett "tv-program" som kommer att sändas.

Dina inlägg gav också en känsla av att du hade något med dessa att göra eftersom du hänvisar till detta som källa.

/m

Varvid jag ber om ursäkt för mina hårda ord som du lyckades locka och pocka ur mig och som jag nu har grämt mig en stund över för att jag fällde.

Programinslaget som jag skrivit om är gjort av den tv-man/fotograf som sitter häktad för Helikopterrånet och den tar som det nu för mig oväntat har visat sig bla upp brott som inte har något med FARC att göra.

Tyvärr har den att göra med Göran Lindberg som Säpo tog in i sexhärva och locket ligger på rejält. Det finns direkta kopplingar mellan GLs arbete som polis och de brott som tas upp i programmet.

Jag har inte skrivit om detta tidigare här eftersom det inte har med ämnet att göra men begick misstaget att svara på en fråga om detta med länk.

Dvs låt oss skilja på detta med FARC och de andra brott som tv-programmet speglar.

När jag har något att berätta kommer jag att göra det men intill dess kommer jag inte att posta något.

Sedan har jag inget med FARC att göra vare sig som sympatisör eller på något annat sätt.

Edited by 1074

Förlåt, jag får lite Flashback mytoman vibbar av ditt senaste inlägg 1074. Men om det visar sig stämma är det ju brutalt sprängstoff du är inblandad i. När tror du att programmet är klart? Blir det någonsin klart?

Mja, det är inte jag som är inblandad utan en vännina till min fru. Vänninans bror är officer inom BOPE så där ligger koppling till FARC i förlängningen då dessa ligger i strid.

Sedan har kvinnan personligen träffat GL i ett misshandelsärende som redan är avgjort i domstol med offentlig lagakraftvunnen dom och där hon fick skadestånd. Omständigheterna kring detta tänker jag inte dra i denna tråd men programinslaget skulle med säkerhet ha dragit uppmärksamheten till GL innan han blev avslöjad och gripen av Säpo. Dvs, mytomanvibbarna går att vederlägga med domstolsutslag.

Det pågår brottsutredning, även ej sexrelaterade, mot GL men dessa är sekretessbelagda så där vet jag alltså inte något och hade jag vetat skulle jag ha omfattats av sekretessen och ändå inte sagt något.

Programmet är redan klart och min relation till det är följande. Jag blev ombedd att kontakta Uppdrag Granskning vilket jag gjorde genom att formulera ett tips och skicka in det till UG. Därefter kom Alexander Eriksson tillsammans med andra och gjorde programmet. Det fick inte visas i UG så budet gick enligt uppgift vidare till Kalla Fakta som efter bombattentatet mot en av sina medarbetare inte heller visade det. Mycket senare tog väl RPS programmet i beslag när de gjorde husrannsakan mot AE som "inblandad i Helikopterrånet". Men som sagt Säpo hade vänligheten att avslöja GL i alla fall.

Dvs mina källor är förstahandskontakter i ärendena. Därmed undanber jag mig fler frågor om detta även om jag förstår att det kan vara intressant då det inte hör till ämnet. Jag kommer alltså inte att besvara fler frågor.

Edited by 1074