Jump to content

Könsfördelningen?

Recommended Posts

Tänkte passa på att fråga,inom vilka befattningar brukar det kvinnliga könet vara ganska vanligt(de som gör vp)? Finns det någon statistik över detta? Hur var det när ni gjorde lumpen?

Edited by snakey

Det finns viss statistik på Pliktverket.se

Tex antal tjejer/killar som placerats i armén/flygvapnet/marinen vilka år osv.

Samt vilka genomsnittliga resultat killar/tjejer hadde på tester odyl.

Men inte så mkt detaljerad info. Ja hittade iaf inte nått om hur många tjejer som hamnat som tex Stridsfordonsförare eller andra specifika tjänster.

Kan bara tala om min egna upplevelse på I19/Pbat 06/07 och där var kvinnorna rätt jämt fördelade över kompanierna. I HV har dock de flesta jag mött varit antingen insatssoldater eller beriden högvakt (kan ha att göra med att jag tillhör Sthlms HV-bat).

är det sant att de blivit strängare när man ska duscha och sova?

Hörde från en kille att bl.a. feminister har krävt att tjejerna har egna duschrum och placeras i samma barracker osv? Hur sant är detta?

Låter(hoppas) som att det är rykten men om det skulle vara så..

Att lägga tjejer i egna baracker anses enligt mig väldigt dumt. Man ska dela logement med den grupp/pluton(beroende på logement storlek) man tillhör. Dels för det är smidigare rent praktiskt sen till att få en fungerande gruppdynamik. Och ska i sådan fall denna särskiljningen fortsättas under fältveckor? Och all liknande verksamhet?

Dumt!

Hörde från en kille att bl.a. feminister har krävt att tjejerna har egna duschrum och placeras i samma barracker osv? Hur sant är detta?

Det är osant och jag tycker du borde ta den här killen med en stor nypa salt när han uttrycker sig på det viset.

Under min GU fanns det både en separat damdusch och en damtoalett, som båda kunde låsas och var en smula mer avskiljda. Då antalet kvinnliga vpl var förhållandevis litet, kunde även de herrar som önskade lite mer avskiljdhet utnyttja dessa utrymmen i mån av plats. I övrigt gjordes ingen åtskillnad med separata logement eller dylikt.

Under min GU fanns det både en separat damdusch och en damtoalett, som båda kunde låsas och var en smula mer avskiljda. Då antalet kvinnliga vpl var förhållandevis litet, kunde även de herrar som önskade lite mer avskiljdhet utnyttja dessa utrymmen i mån av plats. I övrigt gjordes ingen åtskillnad med separata logement eller dylikt.

bara så ni vet så menade han de som gör sin VP nu, jag antar att ni är veteraner? Jag tycker det vore väldigt opraktiskt att hålla på dela in folk sådär. Låt det va som det alltid varit, knappast någon som klagat?

aja vi får se hur det ser ut när jag rycker in.

När Essray skriver "under min GU" så innebär det att det var under hans Grundläggande Utbildning, dvs Lumpen.

I Utlandsstyrkan så eftersträvar man separata duschar men det är inte alltid det går.

I början av 90-talet så försökte man ordna till så att tjejer kunde duscha själva. Så "Låt det va som det alltid varit..." kanske inte längre funkar, eller?

Värnplikt/värnpliktig förkortas vpl.

/K

När Essray skriver "under min GU" så innebär det att det var under hans Grundläggande Utbildning, dvs Lumpen.

I Utlandsstyrkan så eftersträvar man separata duschar men det är inte alltid det går.

I början av 90-talet så försökte man ordna till så att tjejer kunde duscha själva. Så "Låt det va som det alltid varit..." kanske inte längre funkar, eller?

Värnplikt/värnpliktig förkortas vpl.

/K

inte så lätt när man är "ny". aja nu vet jag alla förkortningar :D

Ett något sent svar kanske, men för att besvara frågan till mig: Jag gör värnplikten nu, i skrivande stund.

men vad bra, då får vi hoppas att de inte gjort några förändringar i Karlskrona!

För att vara lite övertydlig. På alla platser jag varit senare tid har man haft separata duschrum, men man delar logement. Detta är enligt mig, och troligtsvis en klar majoritet, den korrekta lösningen.

På platser där detta ej går att lösa brukar man ofta ha en viss tid då det endast är damer som får nyttja dusch/bastu/mm.

Intressant; så är det inte på Livgardet. Där är det ingen åtskillnad över huvud taget - vare sig i duschrum, logement, tider då dessa får nyttjas, eller något annat. Har inte hört någon som haft synpunkter på eller tyckt att detta varit märkligt eller otillräckligt.

Intressant; så är det inte på Livgardet. Där är det ingen åtskillnad över huvud taget - vare sig i duschrum, logement, tider då dessa får nyttjas, eller något annat. Har inte hört någon som haft synpunkter på eller tyckt att detta varit märkligt eller otillräckligt.

Är du alldeles säker på det? Senast jag var på LG så kan jag så gott som svära på att det fanns. Iaf i US kaserner. Sedan är det sällan (aldrig?) ett helt dusch rum som är upplåtet. Istället rör det sig oftast om en eller två duschar per kasern. Kanske hos dig ligger på fel våning? Eller har man löst det genom att ha draperier som möjliggör insyns skyddad duschning.

Är du alldeles säker på det? Senast jag var på LG så kan jag så gott som svära på att det fanns. Iaf i US kaserner. Sedan är det sällan (aldrig?) ett helt dusch rum som är upplåtet. Istället rör det sig oftast om en eller två duschar per kasern. Kanske hos dig ligger på fel våning? Eller har man löst det genom att ha draperier som möjliggör insyns skyddad duschning.

När jag gjorde värnplikten på LG (visserligen inte på gardesbat) så var det en dusch med draperi per duschrum, alltså en per pluton. Men det fanns ju också bara två tjejer på hela skvadronen (och inte många fler på 5 skv). I Göteborg hade alla duscharna i kasernen draperi.

Jag vet att när jag låg inne så hade damen (vi hade en på min våning) i min korridor, ett eget duschrum/toa. Dock valde hon ALLTID att duscha med oss övriga. Detta gjorde att vi hade en ganska bra sammanhållning även ute i fält (där det är svårare med speciella tider för damer/herrar).

Låg inne på A8 (senare I19/Artbat) under 2000-2001.

Det är jättemånga töser där jag ligger inne - 18% närmare bestämt. Det finns separata duschutrymmen för herrar/damer men det förekommer en del spring på "fel" badrum vilket inte verkar störa någon.

vart ligger du inne?