Jump to content

HJÄLP: Skärmen fungerar lite hur den vill

Vamtiin

Recommended Posts

Hej!

Nu är det så att en god vän till mig har en mor, föga förvånande :). Hon har en dator, plötsligt lade skärmen av.

Lite sporadiska återupplivningsförsök gjordes, tror jag, men misslyckande slog dem.

Hon åkte då till OnOff, där de köpt den, och gjorde en felsökning.

Där fungerar den felfritt.

Väl i hemmet igen, fungerar den inte.

Min kamrat pluggade då in sin skärm i hennes dator, och den fungerade.

Hennes skärm i hans dator, fungerade inte.

Ej heller fungerade det att byta skärmsladden mellan de båda skärmarna, samma resultat.

Frågan är då - varför fungerar den på OnOff, men inte i hemmet?

Tacksam för svar :mellow:

EDIT:

Sär skrivning :)

Jo, jag tänkte också på det.

Men det som gör att jag tvivlade på det var att en annan skärm fungerade utan problem i samma dator, samma grafikkort.

Men jag ska prova uppdatera drivrutinerna (dock tror jag inte riktigt på det, eftersom den fungerade felfritt och plötsligt lade av... Eller kan det bli såna problem?) och återkomma.

Tack!

Hur pass "död" är skärmen?

Lyser lampan som visar att skärmen är på?

Går skärmen ner i energisparläge och går inte att få ur det läget igen?

Klagar den på att den inte får någon sync på ingången?

• Forumsledning

En möjlighet är ju att mamman råkat få in en inställning på upplösningen som är högre än vad skärmen klarar, men som kompisens skärm klarar.

Dock borde ju skärmen då fungera under uppstarten.

1. Koppla in kompisens skärm i mammans dator.

2. Ställ in mammans dator att ha en låg upplösning 1024*768 borde alla klara, samt 60Hz i uppdateringsfrekvens.

3. Stänga av mammans dator

4. Koppla in mammans skärm i mammans dator.

5. Checklist

Lyser dioden på skrämen?

Visas något under uppstarten?

Rätt grafikkontakt? vissa moderkort har ju inbygt grafikkort och kanske ett seprarat grafikkort, det skall även ställas in i bios vilket man vill nyttja.

Inga böjda/avbrutna stift i varken grafikkortets uttag, bägge sidor av skrämsladden och i skärmens anslutning?

Vad är det för modell på skrämen?

Vad är det för grafikkort/dator?

Nu är jag tacksam för alla svar ni gett! :lol:

Dock är det så att min kamrat varit på scoutläger sen en vecka tillbaka, och hans familj åkte iväg på en finlandsresa. Så jag har inte haft så stor möjlighet att åka över och ta en titt på det där igen. :p

Ringde precis upp och pratade med hans mor, allesammans är hemma nu, och fick höra att datorn blev inlämnad på OnOff i måndags, och då har jag inte så mycket att kolla på längre :wub:

Tack för alla svar ändå! B-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...