Jump to content

Full officer sköt med automatvapen i Norrbotten


Guest Julle

Recommended Posts

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4998708

 

Appropå bristande säkerhet. Ähhh kom igen nu, det här är inte försvarbart på något sätt.

Helt klart behövs det ett par Ao Nang i Sverige!! =)

(Ao Nang, för den som undrar, är en turistfälla i västra Thailand där man kan skjuta lite olika puffror för avsurda summor pengar.)

Link to comment
Share on other sites

Ett av dem uppges vara en k-pist, en automatkarbin som är förbjuden att avlossa för andra än militärer i tjänst.

 

Kanske inte rätt läge att vara kritisk, men ett äpple är inte ett päron.

 

Soldf möp --> ;-) <-- vapenvägrande reporter

 

 

Tyvärr kommer det ju alltid att finnas rötägg, och när alkohol tillsätts till ett rötägg är ju succén ett faktum!

Bort med rötäggen eller alkoholen, välj själv.

 

(Att de flesta "normala" kan bli rötägg när alkohol tillsätts undviker jag att skriva... B-) )

Edited by SweSold
Link to comment
Share on other sites

Ett av dem uppges vara en k-pist, en automatkarbin som är förbjuden att avlossa för andra än militärer i tjänst.

 

Kanske inte rätt läge att vara kritisk, men ett äpple är inte ett päron.

 

Soldf möp --> ;-) <-- vapenvägrande reporter

(---)

 

En anknytande artikel från samme journalist:

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4998846

 

Journalisten intervjuar en markägare som bland annat säger:

- En bekant till mig är med i hemvärnet och enligt honom är de flesta tomhylsorna från en äldre typ av k-pist som försvaret inte använder längre.

 

Det får nog lov att vara en väldigt äldre typ av kpist då...eller så kan journalisten kanske ägna sig åt någon form av faktagranskning?

 

EDIT: förtydligande: försvaret använder väl just ingen kpist alls längre, men om man utgår ifrån kpist m/45(B) och vill ha något äldre än det med tomhylsor som inte längre används så får det nog bli kpist m/37 som använde patron m/07 i kaliber 9x20mm.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

För gemene man har han ju rätt i sak. K-pisten "används" inte längre. Sen att det pangas/tävlas i k-pist skytte är en annan sak. Den är inte operativ längre.

 

Nu får vi väl ett hänglås till patronlägeslåsnyckeln. FM's sätt att lösa problem i ett nötskal.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt ifall det är sant.

 

Än så länge är det bara en persons åsikter om vad som har skett där.

 

-----

 

På senare tid upplever jag att gäster beter sig mer och mer som internet troll....

Så om denne gäst vill fortsätta med diskussionen, så borde du registera dig på forumet..

Link to comment
Share on other sites

Klantar sej?

Att slarva bort lösskjutningsanordningen är att klanta sej...

Att förbereda för fylleskjutning och sedan genomföra den, dessutom med personal som inte ens ska ha tillgång till vapnen och på otillåtet område är kriminellt efterblivet.

 

Visst företräder det inte hela yrkeskåren, ingen som har påstått (så vitt jag sett) - dock så finns det gott om mer eller mindre efterblivna personer i FM, varför jag tycker att det är hög tid att ta chansen med "nya" FM och se till att varenda plats omrekryteras - då kanske vi blir av med en del iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är så farligt. Vad är problermet med att de skjuter lite. De har säkert vapenvett och ingen kom till skada. Löjligt att bråka om det.

 

Du kan inte vara seriös.

Det är klart jag är. Jägare skjuter i skogen och från sina köksfönster hela tiden. Det är inte snyggt så som det beskrevs med onykterhet etc, men den delen är troligtvis inte äns sann. Och även om man tagit ett glas så är det knappast så att de redlösa sköt vilt omkring sig. Vad är det som gör att normal svensson reagerar på ett skjutvapen som om det vore en tickande bomb som kan okontrollerat brisera när som helst. Löjligt tycker jag.

 

Det är knappast dramatisk med lite skottlossning från folk som kan hantera vapen och som definitivt i detta fall inte har ont uppsåt, de skjuter inte mot någon eller något i ont syfte direkt. Man måste förutsätta att alla medborgare är vettiga i huvudet tills annat bevisats. Att skjuta några skott i naturen är inte farligt. Det borde inte vara olagligt om det nu är det.

 

Jag känner mig mycket tryggare om landets officerare hade skjutvapen hemma och fick öva med dom fritt när de fann det lämpligt än om de inte har vapen. Denna allt mer uppjagade och uppskrämda attityd mot skjutvapen såsom något skrämmande och livsfarligt är fånig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är så farligt. Vad är problermet med att de skjuter lite. De har säkert vapenvett och ingen kom till skada. Löjligt att bråka om det.

Har du läst artiklarna? Nu kanske man inte ska lita till 100% på journalisten och den anonyma källan med insikt i polisutredningen men jag får iaf bilden att det inte varit tillräckligt säkert för att jag skulle kunna säga asch, de vet vad de gör. Bara för att ingen skadades så innebär det ju inte att det har varit säkert.

 

Anställd 49-årig skyddsvakt. Finns det sådana i FM? Iof så har de ju minskat den gråa arbetskraften så kanske finns anställda vakter på vissa ställen?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är så farligt. Vad är problermet med att de skjuter lite. De har säkert vapenvett och ingen kom till skada. Löjligt att bråka om det.

 

Du kan inte vara seriös.

Det är klart jag är. Jägare skjuter i skogen och från sina köksfönster hela tiden. Det är inte snyggt så som det beskrevs med onykterhet etc, men den delen är troligtvis inte äns sann. Och även om man tagit ett glas så är det knappast så att de redlösa sköt vilt omkring sig. Vad är det som gör att normal svensson reagerar på ett skjutvapen som om det vore en tickande bomb som kan okontrollerat brisera när som helst. Löjligt tycker jag.

 

Det är knappast dramatisk med lite skottlossning från folk som kan hantera vapen och som definitivt i detta fall inte har ont uppsåt, de skjuter inte mot någon eller något i ont syfte direkt. Man måste förutsätta att alla medborgare är vettiga i huvudet tills annat bevisats. Att skjuta några skott i naturen är inte farligt. Det borde inte vara olagligt om det nu är det.

 

Jag känner mig mycket tryggare om landets officerare hade skjutvapen hemma och fick öva med dom fritt när de fann det lämpligt än om de inte har vapen. Denna allt mer uppjagade och uppskrämda attityd mot skjutvapen såsom något skrämmande och livsfarligt är fånig.

 

DU ÄR INTE SERIÖS, i så fall har du problem.

Link to comment
Share on other sites

Pal har en poäng. Så fort "skjutvapen" nämns, helst i samband med "militär" så får många nojja och blir vetskrämda.

 

Skjutning i "skogen" på ämnade ställen är lika ofarligt som på skjutbanan eller skjutfältet. Hur många jägare skjuter in sina vapen inför höstens jakt, ute i "skogen"? Ganska många häromkring i alla fall.

 

Denna händelse VET jag dock för lite om för att kunna säga nåt om.

Link to comment
Share on other sites

Proto och Pal, problemet är ju att det den fulla officeraren gjorde är grovt olagligt. Tycker man inte att det här är förjävligt så ska man inte handskas med vapen överhuvudtaget.

Vad är olagligt? Jag tror nog de har licens på vapnen alternativt har fått ta hem dom från försvaret. Om de fått tillstånd att ta hem dom från försvaret så gäller ju försvarets allmänna rätt att sätta vapen i vems händer de vill. Och har de licens, vilken lag tycker du då att de bryter emot?

 

Och för att lägga till, om nu något olagligt hittas så är det fel på lagen. Vilket inte är ovanligt efter de sista 10 årens totala förfall vad gäller lagskrivningar.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Slivoskjutningar är väl förvisso inte sådär jävla genomtänkt varesig det gäller jägare eller yrkesfolk. Men om alkohol var inblandat så skulle jag nog säga att det var rätt onödigt gjort av yrkesfolket. Negativ publicitet behöver man inte servera på silverfat.

Link to comment
Share on other sites

Proto och Pal, problemet är ju att det den fulla officeraren gjorde är grovt olagligt. Tycker man inte att det här är förjävligt så ska man inte handskas med vapen överhuvudtaget.

Vad är olagligt? Jag tror nog de har licens på vapnen alternativt har fått ta hem dom från försvaret. Om de fått tillstånd att ta hem dom från försvaret så gäller ju försvarets allmänna rätt att sätta vapen i vems hände de vill. Och har de licens, vilken lag tycker du då att de bryter emot?

 

Och för att lägga till, om nu något olagligt hittas så är det fel på lagen. Vilket inte är ovanligt efter de sista 10 årens totala förfall vad gäller lagskrivningar.

 

Eh, eller så har dom tagit hem vapnen olovandes?

 

Om du tittar på bilderna i reportagen och vi utgår från att skadorna i träd och tegel kommer från dessa tre personers gärningar; tycker du att det visar ett ansvarigt sätt tt hantera försvarsmaktens vapen?

FM personal får använda sina tjänstevapen utanför tjänsten, men då är det på skjutbana i syfte att träna den enskildes skjutskicklighet. Man får inte medföra vapnen hur som helst från tjänstestället, man får såklart inte vara berusad när man använder dom.

 

Detta är helt barockt, det undergräver förtroendet för FM och om du inte inser det så har du andra värderingar än många andra inklusive mig själv.

 

Tycker du att sånt här är OK för alla anställda i FM eller för alla som har tillgång till vapen? Vad är det som är fel på lagen?

Edited by jake the snake
Link to comment
Share on other sites

OM FM gett tillstånd att ta hem kpist/AK med ammunition är detta ett större systemfel än FMVs anskaffningsprocesser. Om FM INTE gett tillstånd att ta hem kpist/AK med ammunition har berörda herrar gjort sig skyldiga till stöld av inte bara farliga vapen utan också av mina taxerade pengar. Skytte med militära vapen skall ska på skjutbana/godkänd övningsterräng, skytte med stulna vapen ska inte ska öht.

 

Om dessa brottslingar sedan skjutit berusade eller ej är egentligen inte huvudsaken, att sno med sig vapen hem och låta "en 19-åring släkting" handha vapnen är helt jävla groteskt underkänt. Inte bara sabbar det för oss som sköter oss (och ändå anklagas för vapenkåthet etc), det förstör också det lilla förtroende FM har hos folk som bor nära en garnison. Det krävs bara en rutten köttbulle för att sabba hela paketet, här har vi minst två.

 

 

RIKSKASS!

 

"Nä, vet du vad? Jag glömde nycklarna till bilen....Aja, jag får väl ta 9040'n hem ikväll....efter att jag dragit ett par bärs..." :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Proto och Pal, problemet är ju att det den fulla officeraren gjorde är grovt olagligt. Tycker man inte att det här är förjävligt så ska man inte handskas med vapen överhuvudtaget.

Vad är olagligt? Jag tror nog de har licens på vapnen alternativt har fått ta hem dom från försvaret. Om de fått tillstånd att ta hem dom från försvaret så gäller ju försvarets allmänna rätt att sätta vapen i vems händer de vill. Och har de licens, vilken lag tycker du då att de bryter emot?

 

Och för att lägga till, om nu något olagligt hittas så är det fel på lagen. Vilket inte är ovanligt efter de sista 10 årens totala förfall vad gäller lagskrivningar.

 

Men herregud människa! Du måste väl förstå själv att det är grovt olagligt att ta hem vapen från ett regemente man jobbar på och skjuta med vapnet i fråga hemma på gården när man är påverkad av alkohol? Sen att han har lånat ut vapnet till två andra glidare gör ju inte saken lagligare, eller hur?

 

Tror du själv att den ansvariga (vem nu det är) har gett officeraren ifråga tillstånd att ta hem en automat karbin? Ska poliser ta hem sitt tjänstevapen, en pistol, så krävs tillåtelse av länspolismästare och att polisen är hotad till livet, så jag ser ingen som helst anledning för en officerare att någonsin ta med sig sitt vapen hem.

Link to comment
Share on other sites

efter att läsa tidningsartiklar har det bl.a. avlossat vapnen på annans mark, dvs på mark där de inte har jakträtt. Det rör sig om både AK5 och K-pist. Och det är få människor i detta land som har civil licens för vapen av modell AK5... Två av de inblandade är anställda officerare vid i19 och de är nu misstänkta för grovt vapenbrott.

 

Bl.a. har grannens grillplats använts som kulfång och det finns flertal kulhål i ett trettiotal träd, och även träd på andra sidan älven ifrån stugan sett.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, jag har inte sett några bilder. Och förutsätter att det är överdrifter. Men om det nu är så att de skjutit sönder annans egendom etc såsom beskrivs då får jag erkänna att jag har fel och detta givetvis är brottsligt. Det normala är annars att det man först får rapporterat hela tiden revideras och blir mildare och mildare. Nu verkar det vara tvärt om i detta fall då, fler och fler detaljer som i så fall visar att de snarast just sköt vilt omkring sig.

 

Men tror ni verkligen att de stulit vapnen, då verkar det konstigt att de släpptes ur häktet.

Link to comment
Share on other sites

Förutom ett gigantiskt uttag ur förtroendekontot........ :-P

 

Nåja, om någon rim och reson får råda är det väl bara ur sitt personliga fötroendekonto. Det beror väl lite på vem som läser artikeln och hur de är som personer. De som sväljer allt som skvallerpressen skriver med hull och hår och dömer alla för att en individ misskött sig i något slags kollektiv bestraffningsanda lär nog klaga över "vansinniga militärer", men har man något så när mycket sunt förnuft så inser man att det handlar om en enskild person, inte en hel yrkeskategori. Men vem vet, det kanske är vanligare än man vill tro att folk drar alla över en kam efter ett felsteg?

Link to comment
Share on other sites

Jaha, jag har inte sett några bilder. Och förutsätter att det är överdrifter. Men om det nu är så att de skjutit sönder annans egendom etc såsom beskrivs då får jag erkänna att jag har fel och detta givetvis är brottsligt. Det normala är annars att det man först får rapporterat hela tiden revideras och blir mildare och mildare. Nu verkar det vara tvärt om i detta fall då, fler och fler detaljer som i så fall visar att de snarast just sköt vilt omkring sig.

 

Men tror ni verkligen att de stulit vapnen, då verkar det konstigt att de släpptes ur häktet.

 

Kanske för att de inte behöver sitta häktade? Att de inte kan förstöra bevis, att de inte bedöms troligt att de fortsätter sin brottsliga karriär samt att rymningsrisken bedöms som låg tror jag kan vara tre orsaker till att de släpps ur häktet.

Link to comment
Share on other sites

Det här fallet var det lite slivo-skjutning över, det är inte så snyggt att "låna" hem tjänstevapnet mot gällande regler och därefter skjuta sönder grannarnas grill och nyttja slumpmässiga träd som kulfång.

 

MEN detta är 2009, och en tid då allt militärt är bajsnödigt.

 

För bara 15-20 år sedan var det helt ok för hemvärnare (och YO?) att förvara vapen och ammunition hemma under eget ansvar. Det fanns skjutbanor där man kunde öva personliga färdigheter med Ak/K-pist, man kunde t.o.m plocka ut ammunition avsett för just detta.

 

Och det var ingen som höjde speciellt på ögonbrynen om någon hade med sig en plunta eller öl. Skjutningen var inte enbart kompetenshöjande, utan också en social kompetenshöjning.

 

Men det var en annan tid, en helt annan värld. På gott och ont.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...