Jump to content

Snörning M90 känga

Guest Guest_Pansarslusken_*

Recommended Posts

Guest Guest_Pansarslusken_*

Har hämtat ut mina m90 kängor (helt nya) och ser de är båda snörade olika, hur är egentligen korrekt?

Ena har varannat hål som vanlig snörning, den andra har de 2hålen närmast vristen (där skon böjs som mest) snören dragna 2gånger genom samma hål. Är jag dum eller är fungerar det här som någon slags förstärkning för fotleden?

Har hämtat ut mina m90 kängor (helt nya) och ser de är båda snörade olika, hur är egentligen korrekt?

Ena har varannat hål som vanlig snörning, den andra har de 2hålen närmast vristen (där skon böjs som mest) snören dragna 2gånger genom samma hål. Är jag dum eller är fungerar det här som någon slags förstärkning för fotleden?

Så ska det vara. Det ger bättre stabilitet och det är lättare att snöra marschskon genom att först dra till den undre delen och därefter övre. Hur man sedan väljer att göra är förstås en smaksak.

Guest gubben

Alternativet är att du inte dubbelsnörar som sagts ovan utan låter skosnörena löpa parallelt förbi de utskurna vinklarna till de första öglorna på skaftdelen.

På så sätt minskar du risken för problem med "knölen" på fotens ovansida vid marsch, samt att kängan blir skönare att bära.

Att behöva fästa antingen kroken eller remmen i dubbelsnörningen är sak samma. Finns behovet, skaffa ett par längre.

Sitter inte fältbyxan kvar på kängan när du knäböjer utan rem/krok är byxan för kort. Dock kan det vara bra att fästa fältbyxan om du rör dig i djup snö men då torde du bära snödäkt och då är fästet inget problem.

Det finns ett problem med att fästa byxkrokar/spännen dubbelsnörningen: Det har en tendens att dra åt snörningen något infernaliskt och när dubbelsnörningen väl är åtdragen så är den det...

På vår ungdomsavdelning så måste vi ha dubbelsnörning för att byxorna skall fästas i kängorna.

Du kan hälsa din instruktör att det går lika bra att fästa byxremmen även om det är enkelsnörat.

Har man hög vrist är det inte skönt med dubbelsnörning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...