Jump to content

Rycka in med dålig kondition

Guest JJJ

Recommended Posts

Jag började löpträna för ungefär fyra månader och det gick jättebra tills jag blev allvarligt förkyld efter att ha varit på festival. Tre veckor senare trodde jag att det var ok att börja träna igen men efter två långa promenader fick jag ont i halsen igen. Jag vet att det inte är så bra idé att träna med en infektion i kroppen så jag antar att jag måste vila tills jag är helt frisk igen. Det är bara så att jag ska rycka in om mindre än två veckor och jag är orolig över min kondition nu för att jag tror att den har försämrats ganska rejält under den här månaden.

Jag är inte särskilt orolig över min styrka men hur är det att rycka in med dålig kondition? Överlever man eller blir man alltid den som ligger sist när man är ute och springer? Händer det ofta att folk hoppar av i början för att de inte klarar av den hårda pressen för att de är för dåligt tränade?

Det hela beror på vad du har för någon befattning samt hur god din grundkondis är. Utan att veta vad du ska bli och vart du ska rycka in så kan jag bara ge allmänna tips.

GSU'n (de första tre månaderna efter inryck) är jobbig för alla, både fysiskt och psykiskt. Men det är få/ingen med normal grundkondition som inte klarar av fyskraven. Om du mot all förmodan skulle misslyckas med kraven under GSU'n finns tillfälle att göra om det senare. Konditionen krävs främst under marscher/utbildningskontroller och det liknande, där fungerar ofta ett jävla bra humör och kämpaglöd om kondisen är lite på dekis. Tänk bara på att sova ordentligt nätterna innan inryck och se till att ta med dig proppar på inryckningståget så du slipper alla som gormar/mäter kuk.

Men det är klart, om man ska bli KJ, Norrlandsjägare eller det liknande kanske det bli extra knepigt att rycka in 'otränad'. Som enkel pansarslusk går det dock bra, man bygger upp både kondis och styrka rätt snabbt i den gröna firman. Så ta det lugnt, träna när kroppen klarar av det och bit ihop under GSU'n.

Lycka till!

EDIT:

Att komma sist i ett cooper-test/motsv är inte hela världen (även om det kan kännas så). De som hoppar av utbildningen/blir 'avlagda' har oftast ett psykiskt problem (saknar mamma, trött på livet etc.) eller ett fysisk handikapp (pajad rygg, taskiga knän, gammal idrottskada), jag känner inte till någon som avbrutit utbildningen pga dålig fysisk status då dessa inte brukar bli uttagna.

Som anekdot kan jag berätta om en förare vi hade på vår spaningspluton. Killen hade det man kallar högt bmi och gillade inte jogging överdrivet. Men tack vare ett jävla pannben och en extrem vilja klarade han utbildningen utan problem. Fysiken är 50%, resten är upp till dig själv.

Tack för svaret 903Lew! Jag ska rycka in som en vanlig skyttesoldat men utifrån det som du har skrivit så låter det mest som jag har oroat mig i onödan.

Varsegod!

Ett par till stalltips (som du nog redan hört, men i vilket fall):

Kröka inte järnet med polarna dagen innan du tar tåget (hade en kille på luckan som fick hoppa på kryckor de första två veckorna, jobbigt!).

Ta med sykit när du rycker in - Ingen kan sy och det finns få nålar/logement.

Sovmask och öronproppar är ibland enda sättet att somna första tiden när alla ska snacka om penislängd/hur hårt det är.

Mobiltelefon med abonnemeng du ringer hem gratis med är guld.

Bunkra tobak, godis och cash så att det räcker minst till första permisen (du har oftast liten/ingen tid till inköp de första veckorna, uttag är bara att glömma).

Ta med så lite civil skit som möjligt, du kommer aldrig använda den och skåpet är fan så mycket mindre än man tror.

Köp rese-rakmaskin på teknikmagasinet - kostar 300 spänn och sparar dig minst fem minuter VARJE morgon och oceaner av bök i fält. Alternativt odlar du skägg och slipper rakningen period.

Ge aldrig upp.

Om du ger upp så är det bara att komma igen.

Sist men inte minst:

Du är lyckligt lottad, väldigt få får göra GU.

Din grupp/pluton/kompani/bataljon är störst, bäst, coolast och starkast.

Din utbildning är den coolaste i FM.

Dina polare hemma är alla lata lökar som bor hos mamma.

Din flickvän/pojkvän är INTE otrogen och hon/han vill INTE göra slut med dig, speciellt inte för att du ligger inne.

Och när befälen är sådär överarsliga som bara befäl kan vara:

Två år efter MUCK kommer du inte bara tjäna mer än de gör, du kommer också köra fetare bil och mest av allt inte tvingas bo i Boden/Kungsängen/Skövde/Dalby/whatever.

Två år efter MUCK kommer du inte bara tjäna mer än de gör, du kommer också köra fetare bil och mest av allt inte tvingas bo i Boden/Kungsängen/Skövde/Dalby/whatever.

Men du skiter fortfarande på dig när du träffar dom på krogen, försöker utmana dom och dom ryter till.... :/

den enda nackdelen med dålig kondis är ju att risken för skador till följd av ansträgning ökar som kan resultera i ryggont, knäont, muskelvärk osv, det kan vara nog så jobbigt och även fast man har ont så vet man att man ska upp 05:00 nästa morgon och springa igen och FM:s fyspass är inte alltid schysst mot kroppen, men det är bara att hålla ut den första perioden och följa med strömmen för det kommer dom flesta göra.

Är du otränad så är inte det hela världen, lider du bara av dåligt flås och inte grav övervikt eller undervikt så är det inga problem.

Och skulle dina befäl skälla på er så tjäbbla inte emot, tyck synd om dom ist så känns det bättre, men respektera dom i det dom gör, dom är ju trots allt där för din skull och skulle dom inte gilla sitt jobb skulle dom inte ha varit där heller.

Men du skiter fortfarande på dig när du träffar dom på krogen, försöker utmana dom och dom ryter till.... ;-)

Beror på, vi har haft ett par återträffar med ett par av våra befäl...och när de har tequila-hatten på sig och skjortan arrangerad à la tjejtopp blir det oftast asgarv och en till runda bärs.

Just ja; om du inte har riktigt bra löpardojor - lägg ner den där tusenlappen för att skaffa ordentliga grejer. Mekonomen har nämligen slutat sälja knän av just din årsmodell.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...