kerran Posted July 20, 2009 Report Share Posted July 20, 2009 Hej. Som ni kanske redan vet är det idag 20e juli, exakt 40 år sedan Apollo 11 landade på månen. Ombord fanns de tre NASA astronauterna Neil Armstrong, Michael Collins och Ewdwin Aldrin, samtliga var från början militära jaktpiloter. Apollo programmet kostade ca $800 miljarder i 1960-talets peningvärde, vad det motsvarar idag vet jag inte men förmodligen flera tusen miljarder dollar. Fick Apollo programmet några spinnoff effekter till militär och civilflyget vad gäller datorteknologi, navigering, kommunikation och optik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
depsy Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 Apollo programmet kostade ca $800 miljarder i 1960-talets peningvärde, vad det motsvarar idag vet jag inte men förmodligen flera tusen miljarder dollar. Har du någon källa på 800 miljarder dollar? Här och här nämns siffran ~ 20 miljarder dollar för hela Apolloprogrammet. Fick Apollo programmet några spinnoff effekter till militär och civilflyget vad gäller datorteknologi, navigering, kommunikation och optik? http://www.sti.nasa.gov/tto/apollo.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 Apollo programmet kostade ca $800 miljarder i 1960-talets peningvärde, vad det motsvarar idag vet jag inte men förmodligen flera tusen miljarder dollar. Har du någon källa på 800 miljarder dollar? Här och här nämns siffran ~ 20 miljarder dollar för hela Apolloprogrammet. Aftonbladet, Expressen och SvD har också lagt fram siffror i häradet 800-1000 miljarder dollars. Dock är det inflasionsjusterat till 2009 åpr nivåer och det är oklart hur mycket annat (Vanguard etc) som räknats in i den totala kostnaden. Dyrt som tusan var månfärderna i vilket fall, något som kritiserades redan på den tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 ..och om inte så lång tidsrymd är det dags igen, om NASA får som de vill. Tekniken är samma (i vissa fall) och identisk i andra.. Man ska hur som helst med en konformad kapsel (Orion) och en spindelliknande månlandare ta sig till månen för att medelst månlandaren landa på månen 2020. Raketen som tar dem dit drivs av J2X-raketmotorer. Saturnraketen hade ju som bekant J2-raketmotorer i steg 2 och 3. Till skillnad från Apollo tar Orion 4 personer till månen (eller 6 pers till ISS), och alla får glädjen att skita ner sig med regolitdamm, till skillnad från 1969, när som bekannt Michael Collins var tvungen att stanna kvar ombord Apollokapseln Columbia. När vi snackar spinoff och apolloprojektet så finns det ju en del att plocka av... Miniatyriseringen som krävdes för att få plats med datorerna i kapsel och landare ledde till till exempel microprocessorn. Andra framsteg gjordes på materialfronten där man lärde sig nyttja en del intressanta material på nya sätt, som teflon, mylar mm. Framför allt tror jag att en stor vinst från projektet var att man lärde sig vinsterna av att integrera och använda datorer i större grad för komplexa tekniska system. Man lärde sig också att organsiera och driva dessa projekten. Andra kan säkert redogöra mer exakt för vilka tekniska landvinningar som gjordes inom ramen för det amerikanska rymdprogrammet på 60-talet. Men jag är övertygad om att det var just de tekniska landvinningarna som har varit de mest påtagliga resultaten, och naturligtvis mänsklighetens kollektiva ego av att veta att det inte är omöjligt att resa i rymden. De kunskapsvinster om månen som man vunnit med månlandningarna är nog en parentes i jämförelse. Många forskare och andra menar att det är slöseri att skicka människor i rymden att göra robotars jobb. Jag är dock av den åsikten att människor krävs för att vi på allvar ska kunna säga "been there, done that". Dessutom tycker jag det är jävligt mycket bättre att lägga pengar på att skicka folk till Mars, än att lägga pengarna på att kriga. Jag vet att Halliburton et al inte tycker som jag i detta fallet, men vem bryr sig. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted July 23, 2009 Report Share Posted July 23, 2009 http://www.time.com/apollo11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 23, 2009 Report Share Posted July 23, 2009 Inom kretsindustrin hadde man ett problem på 60 talet. Man kunde lösa mycket med kiselkretsar men det gick lika bra att göra med flera radiorör och de var billigare så det var just ingen som ville betala för Kiselbaserade kretsar. Så för kretsindustrin var rymdprojektet en guldålder. Här kom en stor kund med massor av pengar och de var villiga att betala för lösningar som var mindra lättare och mindre strömhungriga. Några områden som brukar nämnas där rymdprogrammet innebar rejäla kliv framåt: Membrantekniken i kläder (tex gore-tex) Blöjor (gick vist inte att få plats med WC på apollo) Rullstolar (det gick visst fint med eldrift och joystick styrning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted July 23, 2009 Report Share Posted July 23, 2009 Inom kretsindustrin hadde man ett problem på 60 talet. Man kunde lösa mycket med kiselkretsar men det gick lika bra att göra med flera radiorör och de var billigare så det var just ingen som ville betala för Kiselbaserade kretsar. Så för kretsindustrin var rymdprojektet en guldålder. Här kom en stor kund med massor av pengar och de var villiga att betala för lösningar som var mindra lättare och mindre strömhungriga. Några områden som brukar nämnas där rymdprogrammet innebar rejäla kliv framåt: Membrantekniken i kläder (tex gore-tex) Blöjor (gick vist inte att få plats med WC på apollo) Rullstolar (det gick visst fint med eldrift och joystick styrning) Lite mer info om NASA spinoffs http://www.sti.nasa.gov/tto/ http://www.thespaceplace.com/nasa/spinoffs.html /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted July 24, 2009 Report Share Posted July 24, 2009 En annan sak man inte ska glömma är att de flesta av alla människor (många alltså) som jobbade på Mercury-, Gemini och Apolloprojekten naturligtvis slutade jobba på NASA när jobbet så att säga var klart och kunde då anställas av helt andra arbetsgivare. Tack vare dessa unika satsningar fick USAs ekonomi ett tillskott av tekniskt utbildad och erfaren arbetskraft av sådan dignitet som aldrig tidigare skådats, varelse när det gäller kvalité eller kvantitet. En sådan resurs kan man nog knappast kunnat få på annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts