Jump to content

Tidningar inom FM

Recommended Posts

Värnpliktsnytts publicering stoppad av FM

Utan att informera har Försvarsmakten stängt av tidningen Värnpliktsnytts internetuppkoppling. Sedan i torsdags har redaktionen inte kunnat publicera nyheter och skicka eller ta emot mejl. - Detta är ett grundlagsbrott, en myndighet får inte stoppa en publicering, säger Ulrika Häggroth, chefredaktör för tidningen. -dn.se

Hela artikeln kan läsas på här.

Kan vara ett misstag men tycker att ämnet borde diskuteras ändå. Enligt mej är Värnpliktsnytt en tidning som nästan enbart bara lyfter fram dåliga saker med fm. Ibland är klagomålen helt absurda då de nästan bara klagas på lyxproblem. Tex som artikeln senast om hur värnpliktiga fick ont i rumpan när de red på hästarna för att sadlarna var dåliga. Värnplikten kommer ju ändå snart "försvinna", borde inte tidningen också göra detsamma? Varför ha flera tidningar (VPL, I&F och HV) och inte bara en med olika delar?

Som motvikt till Värnpliktsnytt som enbart rapporterar "negativt" har vi ju annars Försvarets Forum, FM:s officiella propagandaorgan som enbart rapporter positiva nyheter sanktionerade av Politbyråns exekutivkommité.

En riktig skräptidning som funnits länge men som nu har återlanserats - Nu änne sämre!

Är det mot förmodan någon som finner något läsvärde i den så säg, motivera gärna...

Håller med om att det kunde räcka med en, kanske två, tidningar från samma myndighet då FM inte längre är någon jätte myndighet. Och Värnpliktsnytt känns väl rätt lämplig att skrota då värnplikten successivt försvinner.

FM är ju sedan själv duktiga på att informera via både sin egen hemsida samt Youtube.

//lhenning

Att VPL-nytt läggs ner är en naturlig följd av att värnplikten som koncept dessvärre försvinner, dock försvinner inte behovet av att kritiskt granska FM. FM som firma har en lång historia av att dels dela ut sin egna version av Pravda och dels tro på sin egna publicitet. Att den kritiska granskningen inte kan göras av folk anställda av FM eller Försvarsdepartementet är självklart pga jävighet/rädsla för påföljder, med andra ord krävs ett gäng arga och rubrikkåta grävande journalister från det civila mörkret.

Nu när det inte längre finns tusentals nyinryckta beväringar kommer man förhoppningsvis slippa eventuella 'glasstester', filmrecensioner och 'm/90 modespecial'. Det som dock krävs är murvlar som kan avslöja saker som Bikupan-skandalen, att de kvinnliga soldaternas underkläder inte håller måttet, m/90-kängans värdelöshet och allt det där HKV och Pravda inte vill prata högt om.

VPL-nytt är dött, länge leve den kritiska granskningen!

Håller med om det 903lew skriver. VPL-nytt har alltid varit till hälften skit och till hälften väldigt nyttig (läs obekväm) för försvarsmakten. Jag tror att ett granskande organ på gräsrotsnivå är nödvändigt för att väga upp blaskor som Försvarets Forum (som består av 110% ren avföring) där det inte finns någon ambition att kolla hur försvarets anställda använder tjänstebilen, om nya terrängilen håller måttet eller granska fakturor gentemot utomstående bolag.

Även om jag håller med om glasstesterna så tror jag ändå att det behövs en liten "lighter side of"-vinkling också åp materialet. Är det bara gnäll så kommer tidningen också uppfattas som gnäll och inget annat, vilket skadar seriositeten på längre sikt tror jag.

Edited by Stratoknaster

Utan att informera har Försvarsmakten stängt av tidningen Värnpliktsnytts internetuppkoppling. Sedan i torsdags har redaktionen inte kunnat publicera nyheter och skicka eller ta emot mejl. - Detta är ett grundlagsbrott, en myndighet får inte stoppa en publicering, säger Ulrika Häggroth, chefredaktör för tidningen. -dn.se

Jag förstår inte riktigt. Trodde FM på nått sätt var ansvariga eller ägare för uppdraget som värnpliktsnytt har, men det kanske är helt fel? Vem är det isåfall som bestämmer över värnpliktsnytt? Vem betalar lönerna? Det kan ju inte vara gud och Häggroth allena som råder över allt som har med publikationen att göra? Om ägaren säger att nu gäller detta och detta så får ju de anställda rätta sig efter detta, kan man tycka. Men detta kanske är Häggroths privata lilla bulletin?

Om ägaren säger att nu gäller detta och detta så får ju de anställda rätta sig efter detta, kan man tycka. Men detta kanske är Häggroths privata lilla bulletin?

En inte helt främmande tanke om man läser på lite här?

tråd om Vplnytt

Ännu en tråd om Vplnytt

Jag har upplevt att det finns en "agenda" på senaste tiden, allt bråk med Hkv om allt mellan himmel och jord.

Vad sedan "nyttan" med en granskade tidskrift inom Org ger kan man älta ganska länge, jag ser det som en onödig

utgift.

Kritiskt seende på Org från insidan kan ske på många andra mer kostnadseffektiva sätt.

• Forumsledning

Jag förstår inte riktigt. Trodde FM på nått sätt var ansvariga eller ägare för uppdraget som värnpliktsnytt har, men det kanske är helt fel? Vem är det isåfall som bestämmer över värnpliktsnytt? Vem betalar lönerna? Det kan ju inte vara gud och Häggroth allena som råder över allt som har med publikationen att göra? Om ägaren säger att nu gäller detta och detta så får ju de anställda rätta sig efter detta, kan man tycka. Men detta kanske är Häggroths privata lilla bulletin?

Jag kanske reda ut några saker.

Värnpliktsnytt och dess anställda är anställda av Försvarsmakten och får sin löning från sin arbetsgivare.

Beslutet om dess existens och uppgift tror jag är styrt i ett regeringsbeslut eller vad det nu heter. Men jag låter det vara osagt exakt hur detaljerna ser ut.

Vad beträffa deras internetuppkoppling så skedde det pga. en fördröjning och vad som verkar vara ett icke optimalt system.

Detta är så som jag fått det förklarat för mig av tekniker - FM håller på att gå igenom alla abonnemang som de har. T.ex. gamla ISDN och andra kommunikationstjänster. Det finns ingen exakt lista som förklarar vem som har vilket abonemang vilket gör att det blir svårt att se vem som har vad eller vad som inte används alls. Vid denna genomgång fanns tydligen Värnpliktsnytts lina med, och man försökte ringa det nummer som var kopplat till abonnemanget, men troligen fanns det ingen telefon var kopplad till numret, och då trodde man att det inte användes. Varav man sa upp det abonnemanget. FM tror att stoppande av tjänsten görs direkt och när ingen hör av sig på 3mån så förutsätter man att ingen drabbats. Grejen är att det tog Telia ca3mån att handgripligen dra ut sladden/stoppa tjänsten, därav att linan dog så långt senare, och att man inte snabbt kunde koppla upp igen.

Det dåliga i detta var att man verkade inte ha kollat upp trafiken på just den linan, då hade man sett att den användes, och visst borde det finnas en detaljerad lista på vem som har vad och kontaktuppgifter på det.

Så det var lite olyckligt att det blev som det blev. FM erbjöd vad jag fått höra en temporär lösning för att de skulle kunna jobba snabbt igen, men det verkar som Värnplitsnytt tackade nej (?).

Åsikt:

Så det känns extra märkvärdigt när Värnpliktsnytt skriver en artikel som säger "Försvarsmakten har stoppat Värnpliktsnytts arbete genom att avbryta redaktionens anslutning till internet." Som om det var med mening? Ett dumt misstag bara, och inget man basunerar ut i artikel som påminner om häxjakt.

Man borde ju ha rett ut FÖRST omständigheterna kring det hela innan man skriver en artikel. Citatet från den försvarsanställde vet jag inte var det kom ifrån men det låter som ett dåligt skämt. Ulrikas egna utredning verkar inte gett en korrekt bild.

I grund och botten tror jag, som jag upplever att det alltid är i alla konflikter; att det är problem med kommunikationen emellan parter, medvetet eller omedvetet. Folk är sura och gnälliga för saker som kunde i de flesta fall redas ut genom ett enkelt möte mellan 4 ögon. Det här med internet och telefon är faktiskt ingen bra lösning, det reds inte ut fullt ut. Bara titta på vissa av de konflikter forumet här har och har haft. Text är inte optimalt.

@Noname + andra med samma åsikt

Jag tycker ni borde formulera era åsikter i en insändare till FForum, eller i ett mail, och rakt upp och ner lättar på trycket. För är det en sak som inte kan förändras så är det innehåll som inte får feedback. Det har kommit in både ris och ris om tidningen så det finns båda sidor. Tidningen BEHÖVER få reda på vad den kan bli bättre på. Det är ingen information som kommer automatiskt till de som faktiskt lägger ner tid och pengar för att skapa och producera innehållet. Det tror jag du iofs är fullt medveten om, men påminner iaf om att det går att förändra saker via dialoger.

Precis som du Noname skrev om att kvalitén på forumet blivit sämre, så kan du göra samma sak fast till FForum, konstruktivt givetvis.

Appropå....

Nu läser jag om Värnpliktsnytts uppkoppling i en artikel i DN... ja Försvarets Forum kanske måste skriva "bara" positiva saker för det verkar inte vara någon annan som gör det. Jag håller med ÖB i denna frågan - Vi är för dåliga att aktivt tala om hur faktiskt duktiga Försvarsmakten är. Inte alltid och inte överallt men det är långt ifrån den mörka bild som Värnpliktsnytt ibland visar, tycker jag.

Åsikt:

Så det känns extra märkvärdigt när Värnpliktsnytt skriver en artikel som säger "Försvarsmakten har stoppat Värnpliktsnytts arbete genom att avbryta redaktionens anslutning till internet." Som om det var med mening? Ett dumt misstag bara, och inget man basunerar ut i artikel som påminner om häxjakt.

Man borde ju ha rett ut FÖRST omständigheterna kring det hela innan man skriver en artikel. Citatet från den försvarsanställde vet jag inte var det kom ifrån men det låter som ett dåligt skämt. Ulrikas egna utredning verkar inte gett en korrekt bild.

Värnpliktsnytt vet att dom hänger löst nu på grund av den nya inriktningen av personförsörjningen i FM. Så tidningen försöker med näbbar och klor nypa efter allt för att bevisa tidningens funktion/existensberättigande. Redaktionen på värnpliktsnytt verkar vara fundamentalt insnöade på att med tidningens nedläggning så försvinner all form av kritiskt granskande av FM.

Personligen ser jag värnpliktsnytt som FM egna kvällstidning innehållsmässigt. Med andra ord den står inte speciellt högt i kurs. 45% är fylld med 'skandaler' (officerare tar tjänstebilen till lokala pizzerian, vapenvägrare fick plastvapen osv.) och 45% är fylld med (o)intressanta tester som: vilken glass är godast, vilken av kronans materiel är bäst att åka pulka med osv. Resten kan vara reportage(dvs ej skandaler) ifrån olika förband/tjänster/utlandsstyrkan sådant som jag personligen ansåg var intressant när jag gjorde värnplikten. Men det är bara min högt personliga åsikt.

Värnpliktsnytt är enligt mig lite av försvarets svar på ICA kuriren. Kan vara underhållande att läsa då och då, men ingenting man förväntar sig innehålla någon djupare journalistik.

Försvaret likt andra myndigheter behöver ett vakande öga som rapporterar och upplyser när fel begås. Frågan är då om VplNytt är rätt öga för försvaret. Går man in på deras hemsida så möts man av idel negativa rubriker, vilket känns lite enhanda för ett medium som ska täcka hela försvarsmakten.

Dom har emellanåt bjudit på intressanta "fält" artiklar, ex senaste från Afghanistan.

Det man kan fråga sig då i förändringens tider, vilket existensberättigande har denna tidsskrift?

Vilken annan myndighet liknar Försvarsmakten?

En försvarmakt är till stor del en sluten värld som är svår att kunna granska för de vanliga medierna, därför behövs ett oberoende organ/tidning som kan granska och syna förband och befäl och hur man bedriver verksamheten.

Någon form av kritisk granskande öga behövs.

@Noname + andra med samma åsikt

Jag tycker ni borde formulera era åsikter i en insändare till FForum, eller i ett mail, och rakt upp och ner lättar på trycket. För är det en sak som inte kan förändras så är det innehåll som inte får feedback. Det har kommit in både ris och ris om tidningen så det finns båda sidor. Tidningen BEHÖVER få reda på vad den kan bli bättre på. Det är ingen information som kommer automatiskt till de som faktiskt lägger ner tid och pengar för att skapa och producera innehållet. Det tror jag du iofs är fullt medveten om, men påminner iaf om att det går att förändra saker via dialoger.

Precis som du Noname skrev om att kvalitén på forumet blivit sämre, så kan du göra samma sak fast till FForum, konstruktivt givetvis.

Hehe...jag förstår att det har kommit både ris och ris till redaktionen så bra som den är...(ironi)

Men för att vara seriös så kan jag meddela dig Kimster att jag redan har skickat ett kontstuktivt e-mail (säkert någon månad sen) till både Infostaben och redaktionen, ni var så snälla så att ni till och med vidarebefordrade det till Erik Lagersten.

• Forumsledning
Hehe...jag förstår att det har kommit både ris och ris till redaktionen så bra som den är...(ironi)

...

Ber om ursäkt för typofelet. Hoppas ingen missstolkade det. Jag menar självklart att det kommit både "bra" och "dålig" kritik.

Vilken annan myndighet liknar Försvarsmakten?

En försvarmakt är till stor del en sluten värld som är svår att kunna granska för de vanliga medierna, därför behövs ett oberoende organ/tidning som kan granska och syna förband och befäl och hur man bedriver verksamheten.

Någon form av kritisk granskande öga behövs.

Men egentligen så har ju inte Värnpliktsnytt några mer rättigheter än de "vanliga medierna". Värnpliktsnytt sitter på kontakter och "traditioner" som hjälper dem i deras arbete. Men rent journalistiskt har de inga fördelar. Snarare tvärtom på vissa förband, där jag upplever att de har svårt att hitta folk att prata med pga. fördomar och sånt som fortfarande existerar kring tidningen. Och läser man artikeln som nämns ovan så kan jag iofs förstå denna misstänksamhet. Men det gäller ju nästan alla granskande tidningar.

Så rent praktiskt skulle vilken tidning som helst kunna skriva om Försvarsmakten, tack vare offentlighetsprincipen.

Vad skulle ske om man gjorde likadant med Polisen idag? Stor, händelserik, "speciell", landsomfattande myndighet som plötsligt får en intern granskande tidning....

Hur skulle det påverka förtroendet och de anställda?

Vad skulle ske om man gjorde likadant med Polisen idag? Stor, händelserik, "speciell", landsomfattande myndighet som plötsligt får en intern granskande tidning....

Hur skulle det påverka förtroendet och de anställda?

Det man skulle önska sig (i den perfekta världen som aldrig finns) är ju en tidning/mediakanal som fritt granskar alla våra myndigheter.

Anledningen till att FM har så 'lågt' anseende i allmänhet tror jag inte beror på att de är sämre än andra utan snarare på att felen som görs blir belysta. Skulle man syna all offentlig förvaltning på samma sätt, men en hel blaska vigd åt granskning, tror jag skattetrycket kan bli lättare trots förbättrad effekt. Finns troligtvis rätt många bikupor där ute.

Att FM ska granskas hårdare än andra myndigheter är dock något jag håller för sant. FM är en av de viktigaste myndigheterna vi har, olikt t.ex polisen är FM centralstyrt, olikt landstingen finns det inga trovärdiga privata aktörer på marknaden. Om kulturdepartementet går åt helvete så lämnas inte dörren öppen för Pelle Taliban och Elake Ivan, därför krävs det av FM att vara mer 'på tårna'.

I en ljusare framtid kanske VPL-nytt 2.0 kan spendera tiden med att likt Pravda berätta om hur bra allt sköts, innan dess skall blåslampan bränna i röven på de inkompetenta. När VPL-nytt 2.0 sedan rapporterar de goda nyheterna sker det objektivt, från utsidan, och berömmet kommer sådeles värderas högre.

[För att lita på media-oligarkerna Bonniers/Schibsted/MTG är väl knappast något HKV vill göra heller, brukar ju inte vara överdrivet positiva om FM och det de gör]

Det man skulle önska sig (i den perfekta världen som aldrig finns) är ju en tidning/mediakanal som fritt granskar alla våra myndigheter.

Anledningen till att FM har så 'lågt' anseende i allmänhet tror jag inte beror på att de är sämre än andra utan snarare på att felen som görs blir belysta. Skulle man syna all offentlig förvaltning på samma sätt, men en hel blaska vigd åt granskning, tror jag skattetrycket kan bli lättare trots förbättrad effekt. Finns troligtvis rätt många bikupor där ute.

Den typen av granskning genomförs ju redan av Riksrevisionen, Justitieombudsmännen och Justitiekanslern. Desvärre uppmärksammas resultaten av deras granskningar väldigt sällan i den nationella pressen. (JO sägs dock vara frekvent citerad i lokalpressen).

Enligt min mening är det nästintill omöjligt att få till en oberoende granskning så länge som den som skall granskas, själv står för fiolerna. Se bara t.ex. hur man har laborerat med Riksrevisionsverk, Riksdagsrevisorer och Riksrevision genom åren. Och även om man lyckats relativt bra med ombudsmännen, kvarstår alltjämt den eviga frågan vem vaktar väktarna?

Jag tror inte att lösningen på granksningsfrågan, är ytterligare en myndighetspublikation. Lösningen finns snarare hos den s.k. tredje statsmakten. Riktigt bra, oberoende journalistik kräver finansiering av läsarna/tittarna. Här vilar ett stort ansvar på medborgarna, att intressera sig för och vara beredda att betala för välgjord journalistik.

Personligen ser jag värnpliktsnytt som FM egna kvällstidning innehållsmässigt. Med andra ord den står inte speciellt högt i kurs. 45% är fylld med 'skandaler' (officerare tar tjänstebilen till lokala pizzerian, vapenvägrare fick plastvapen osv.) och 45% är fylld med (o)intressanta tester som: vilken glass är godast, vilken av kronans materiel är bäst att åka pulka med osv. Resten kan vara reportage(dvs ej skandaler) ifrån olika förband/tjänster/utlandsstyrkan sådant som jag personligen ansåg var intressant när jag gjorde värnplikten. Men det är bara min högt personliga åsikt.

VPL-nytt har lika svårt att fylla ut sina sidor som en kvällstidning.

och saken är den att den överlevt sig själv, med internet och forum som detta + försvarsmaktens hemsida, är det inte mycket nyheter de har att komma med.

men tyvärr måste de producera varje månad.

på 70 - 80 tal var VPL nytt en bra farmarliga för landets tidningar.

de kunde välja och vraka bland murvlar och fotografer, som i sin tur fick 15 månaders praktik innan journalisthögskolan.

i dax läget med alla media utbildningar och dyl smäller inte 11 månader i ett mögelhus lika högt.

det hade ju vart en vinst om de fortsatte till combat camera och ut som PIO´s på missionerna, men de platserna är ju redan besatta.

däremot är jag lite sur över att man lagt ner insats och försvar.

tyckte den var riktigt välproducerad.

Insats och Försvar tyckte jag mycket om, tyvärr kom den ju sällan ut i mer än två av de utlovade fyra exen per år. Vet inte varför den skulle varit svårare att göra än FmForum. Iofs kändes den ju betydligt mer "genomarbetad" när man läste den men det beror med all sannolikhet på att de hade 6 mån mellan numren...

Jag upplever att värnpliktsnytt förlorar en del av sitt existensberättigande när man slutar ta in värnpliktiga. Så länge försvarsmakten tvingade in unga män i organisationen, där de kunde råka ut för lite vad som helst utan att någon utomstående automatiskt fick reda på det så fanns det en viktig roll för vpl-nytt. I en organisation där alla är anställda finns inte samma behov av granskning, upplever jag. Soldaterna kommer att stanna längre, ha mer rättigheter och fackliga representanter som kan tillvarata deras intressen, vilket minskar deras utsatthet.

Sedan är väl mitt förtroende för vpl-nytt "sådär" efter att ha varit personligen närvarande på det som värnpliktsnytt kallade "Vandalkongressen" eller ngt liknande.

VPL nytt var den enda tidning som betraktade försvarsmakten som en verksamhet som all annan, utan säkerhetspolitiska skygglappar eller med rädsla för att förlora ett förtroende. På det viset har VPL nytt varit unik i svensk press, i nuläget är behovet av liknande skrift akut. Däremot torde efterfrågan vara liten dessväre.

Sedan är det ju ett faktum att FM:s bristande folkliga förankring gjort VPL nytt inaktuell, en ny publikation behöver bli mognare, mindre pubertal, mindre kverulantisk men i grunden kritisk, det ställer ännu högre krav.

Frågan är hur FM skall hantera personalens behov av att få sin verklighet skildrad med både kängor och medaljer i framtiden.

Kanske läge att inrätta en oberoende, faktabaserad och oberoende tidning/media som kan täcka *alla* statliga sektorer och myndigheter?

Med riktiga, utbildade journalister - som inte bottnar i '68-träsket. Finns sådana?

VPL nytt var den enda tidning som betraktade försvarsmakten som en verksamhet som all annan, utan säkerhetspolitiska skygglappar eller med rädsla för att förlora ett förtroende. På det viset har VPL nytt varit unik i svensk press, i nuläget är behovet av liknande skrift akut. Däremot torde efterfrågan vara liten dessväre.

Sedan är det ju ett faktum att FM:s bristande folkliga förankring gjort VPL nytt inaktuell, en ny publikation behöver bli mognare, mindre pubertal, mindre kverulantisk men i grunden kritisk, det ställer ännu högre krav.

Frågan är hur FM skall hantera personalens behov av att få sin verklighet skildrad med både kängor och medaljer i framtiden.

Kanske genom att fler skriver på SoldF Forum?

/K

När/om det blir ett yrkesförsvar så lär det med mycket stor sannolikhet bli ett fackförbund för soldaterna. Som troligtvis har en egen medlemstidning. Officersförbundet har redan en egen medlemstidning jag har dock inte läst den så det är okänt för mig hur kritisk tidningen är mot FM.

@Apone

För att undvika diverse 68:or bör man vänta tills alla 40-50talister har gått i pension :-P

Krook: På Emil så finns ju en antydan till att skapa någon form av diskussionsforum, men det verkar finnas en del bök i att få till det som jag förstår det.

Dels för att de flesta som de facto nyttjar Emil är vana vid SoldF-style forum (och inte Notes-style), samt att man inte kan bestämma sig om (eller _hur_) man ska få/kunna vara anonym.

Tjex: Jo, då har väl de flesta fallit bort av åldersskäl - men hur tar man död på själva andan..?