Jump to content

Recommended Posts

Hej, min chef har berättat att han gjorde lumpen som Luftvärnsjägare. Dessa skulle enligt honom vid ett krigsutbrott utgå från kalixälven och smyga in i Ryssland (sovjet) och där vänta på att den ryska armen marscherat förbi och sedan skjuta ner fiendens transportplan.

Någon som vet något om detta. Känns som en ganska meningslös tjänst eftersom alla har en robot och när man skjutit den så kan man inte göra något mer under kriget.

Låter som en skröna om jag ska vara ärlig, har aldrig hört talas om luftvärnsjägare.

Dom förband som ska kunna utföra operationer bakom fiendens linjer är väl FJS och KJ samt i viss mån SSG.

Vet inte om FJ hade sådna uppdrag också, men att luftvärnet skulle göra ngt sådant...jag är skeptiskt.

//Snake

Låter som en skröna om jag ska vara ärlig, har aldrig hört talas om luftvärnsjägare.

Dom förband som ska kunna utföra operationer bakom fiendens linjer är väl FJS och KJ samt i viss mån SSG.

Vet inte om FJ hade sådna uppdrag också, men att luftvärnet skulle göra ngt sådant...jag är skeptiskt.

//Snake

[/quote

Under 80 talet så hade Lv7 och K4 ett samarbete där Lv knektar kunde tillföras jägarpatruller för att kunna grupperas vid flygbaser. En kompis som var rokare på K4 berättade om detta en gång och han var inte imponerad! Kråkskyttarna hade inte orken att följa jägarna.

Låter som en skröna. Det finns några som kallar sig art.jägare och har till uppgift att leda art men om det är bakom fiendens linjer eller ej vet jag ej. Vid något tillfälle har jag sett dessa på Villingsberg och de då haft gröna baskrar med granaten med flamman i som baskertecken. Helt oregelementerat.

//Snake

Nu skall vi kanske konstatera att det på den tiden som swedbergs chef gjorde GU så fanns knappast SSg. Därtill så fanns det en stor natio i öster som kallades Sovjetunionen

På denna gamla tid fanns det en rb69 som kallades Redeye i USA.

Denna har blandannat nämnts i denna tråden

Skall google runt lite till men det har redan fen nämnda tråden konstaterats att det fanns troppar som kunde underställas andra förband och bland annat då jägarförband.

Jag är faktiskt en av de från det gamla K4 som på 80-talet hade "jägarluftvärnet" med oss i skogen. Trodde nog inte att det skulle vara speciellt stor skillnad mellan oss från K4 och andra men herrarna från Lv7 frös, de grät, de var trötta, de hade skavsår, de hade ont av ryggsäcken, de räknade dagarna tills de fick åka hem, de ville inte sitta post, de fick hämtas med bandvagn i skogen osv. Det var alltså viss skillnad...

När jag läste första inlägget var min tanke "Det här måste ju vara lika troligt som kasernjägare till befattning :D".

Men halvt tji fick jag då man läst de första inläggen, t.ex. det FurirJönsson skrev :-(

Låter som en skröna. Det finns några som kallar sig art.jägare och har till uppgift att leda art men om det är bakom fiendens linjer eller ej vet jag ej. Vid något tillfälle har jag sett dessa på Villingsberg och de då haft gröna baskrar med granaten med flamman i som baskertecken. Helt oregelementerat.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9686

läs

artjägarplutoner fanns organisatoriskt fram till ca 95/94

ingen skröna eller myt.

men LV jägare...

mja.. känns inte lika troligt, men visst.. konstigare saker har testats och experimenterats med (vad sägs tex om Hemvärnsfallskärmsjägare? jo, hur konstigt det än låter så funderades det faktiskt i de banorna och officiell dokumentation skall tydligen finnas också)

läs

ingen skröna eller myt.

men LV jägare...

mja.. känns inte lika troligt, men visst.. konstigare saker har testats och experimenterats med (vad sägs tex om Hemvärnsfallskärmsjägare? jo, hur konstigt det än låter så funderades det faktiskt i de banorna och officiell dokumentation skall tydligen finnas också)

Lvjägare

Det är faktiskt sant det har funnits ett sådant förband under kortare tid. Som tidigare nämnts så förgicks det av ett kortare försök på Lv7 med en pluton samt även på Lv6 1984/85. Inför inryckningen 1985/86 fann man att brigaden till ett inflvkomp rb 69 skulle komma att läggas ner men att lvkomp skulle kvarstå i krigsorganisationen med uppgift att understödja gränsjägarregementen. I dessa regementen ingick bl.a norrlandsjägare.

Febril aktivitet vidtog här måste göras något. Kompleterande materiel beställdes t.ex. stora ryggsäckar.

Kompaniet organiserades om det skapades en pjäspluton samt stab och tross. Därutöver två lvjägarplutoner om vardera tre grupper dessa grupper kunde i sin tur delas två robbot patruller dvs in alles 8 patruller. Dessa patruller var då fotsoldater och skulle kunna följa med jägarförband.

Men örbande skulle också snabbt kunna omorganisera till ordinarie inflvkomp detta var möjligt då rb 69 är ett relativt lätt system att utbilda på.

Direkt vid inryckning ommönstrades förbandet och då menar jag DIREKT dvs på kvällen natten inryckningsdagen och ute i fält. Nyinryckta uppger oftast sanningen. De med bedömt god fysik och andra förutsättningar för hårdare tjänst hamnade i robotplutonerna de med lite sämre förutsättningar i t.ex pjäsplutonen.

Detta visade sig fungera utmärkt den dryga tredjedel av kompaniet med bättre fysik visade sig klara ganska stora påfrestningar vilkert visade sig i samövningen med K3 samt brigdspaningskompani vid I17 ja de var faktiskt överlägsna spaningskompaniet i måga avseenden.

Kompaniet krigsplacerades och fanns kvar i organisationen till början av nittotalet repövades dock alldrig.

Hur vet jag nu detta jo jag var stf GU kompanichef för förbandet. Roligt att kunna bekräfta något som helt riktigt låter som en skröna men inte är det.

Ibland överträffar sanningen skrönorna...

Vi kan ju snabbt konstatera att det var en annan tid, jag är inte så gammal men gjordde GU 90/91 och fortfarandr på den tiden fanns ju känslan av den stor ryska björnen fanns kvar...

Men en enkel frågan

85-86 måste LV6 ha legat i Gbg och frågan dyker ju upp varför de utb förband som skulle norrut??

Var det Gbg:are som var krigsplacerade där eller??

Min chef låg på LV6 i Göteborg, de flesta var göteborgare.

Han undrade också varför man utbildar göteborgare till ett norrlandsförband.

Lv6 låg mycket riktigt i Göteborg vi denna tid. Men efter Lv5 i Sundsvalls nedläggning fördelades dess krigsförband på övriga och Lv7 i Luleå hade en mycket begränsad kapacitet därav fick Lv6 ta över vissa. Just detta förband hade tillhört IB 20 eller IB 21 minnet sviker här lite. Kom också ihåg att många göteborgare gjorde lumpen i norrland särskilt Lv5 hade stor andel. På detta sätt blev de utbildade för Norrlandsförband men kunde göra lumpen hemma. Lv6 utbildade också minst en bataljon som mobiliserade i Västergötland men som omedelbart efter mobilisering avsågs göra en koncentreringstransport upp till ÖN.

En annan rolig detalj var att vi konsulterade diverse skrifter om vad dessa jägarförband skulle klara av och ett var cykeltolkning för taktiska/operativa transporter. Varvid vi naturligtvis utbildade i cykeltolkning med avslutande prov tolkning från Göteborg till Remmene skjutfält utanför Vårgårda tur och retur. Senare kunde vi konstatera att aktuella jägarförband hade hoppat över den detaljen med cykeltolkning för svårt/farligt/okunskap.

läs

ingen skröna eller myt.

men LV jägare...

Lvjägare

Det är faktiskt sant det har funnits ett sådant förband under kortare tid. Som tidigare nämnts så förgicks det av ett kortare försök på Lv7 med en pluton samt även på Lv6 1984/85. Inför inryckningen 1985/86 fann man att brigaden till ett inflvkomp rb 69 skulle komma att läggas ner men att lvkomp skulle kvarstå i krigsorganisationen med uppgift att understödja gränsjägarregementen. I dessa regementen ingick bl.a norrlandsjägare.

Febril aktivitet vidtog här måste göras något. Kompleterande materiel beställdes t.ex. stora ryggsäckar.

Kompaniet organiserades om det skapades en pjäspluton samt stab och tross. Därutöver två lvjägarplutoner om vardera tre grupper dessa grupper kunde i sin tur delas två robbot patruller dvs in alles 8 patruller. Dessa patruller var då fotsoldater och skulle kunna följa med jägarförband.

Men örbande skulle också snabbt kunna omorganisera till ordinarie inflvkomp detta var möjligt då rb 69 är ett relativt lätt system att utbilda på.

Direkt vid inryckning ommönstrades förbandet och då menar jag DIREKT dvs på kvällen natten inryckningsdagen och ute i fält. Nyinryckta uppger oftast sanningen. De med bedömt god fysik och andra förutsättningar för hårdare tjänst hamnade i robotplutonerna de med lite sämre förutsättningar i t.ex pjäsplutonen.

Detta visade sig fungera utmärkt den dryga tredjedel av kompaniet med bättre fysik visade sig klara ganska stora påfrestningar vilkert visade sig i samövningen med K3 samt brigdspaningskompani vid I17 ja de var faktiskt överlägsna spaningskompaniet i måga avseenden.

Kompaniet krigsplacerades och fanns kvar i organisationen till början av nittotalet repövades dock alldrig.

Hur vet jag nu detta jo jag var stf GU kompanichef för förbandet. Roligt att kunna bekräfta något som helt riktigt låter som en skröna men inte är det.

Vad hade pjäsplutonen för utrustning ?

LeffeA

C plut Rb70. (4 BrigLvKomp ) 1979-1990

Pjäsplutonen var indelad i tre grupper varje grupp hade tre 20 mm lvakan m/40 typ två.

Dvs. de hade inte ringsikte utan ett spegelreflexsikte. varje grupp hade tre traktorer med persontransportkärra. De var egentligen överutrustade på transportmedel. Men som tidigare sagts kunde de ta till sig robotplutonerna och bilda ett ordinarie inflvkompani.

Pjäsplutonen var indelad i tre grupper varje grupp hade tre 20 mm lvakan m/40 typ två.

Dvs. de hade inte ringsikte utan ett spegelreflexsikte. varje grupp hade tre traktorer med persontransportkärra. De var egentligen överutrustade på transportmedel. Men som tidigare sagts kunde de ta till sig robotplutonerna och bilda ett ordinarie inflvkompani.

Hej Arbetare i Vingården, Jag sitter i styrelsen för Luftvärnsförbundet, en frivilligorganisation med säte i Stockholm som utger tidskriften Vårt Luftvärn. Jag undrar om du är intresserad av att skriva en artikel om "Jägar-Lv" till vårens nummer av Vårt Luftvärn. Om du är intresserad kan vi väl höras utanför Forumet.

Leif Appelmyr

Man tackar för dom intressanta svaren, jag var så säker på att jag hade avslöjat en skröna.

Där ser man, mycket intressant läsning, och jag är mycket väl medveten om den stora elaka grannen i Öster, då jag gjorde lumpen i början av 90 talet :lala:

• 1 month later...
  • 3 years later...

Hittade denna gamla tråd. Jag tillhörde detta jägarluftvärn och gjorde grundutbildningen inom Lv på Lv7 i Luleå på komp 3. Där utbildades vi på både på 20 och 40 mm och 48 systemet samt Även rb 70 och stridsledning förutom huvudvapnet rb 69. Någon påstod att vi från inflv grät, frös, inte ville sitta på post och hade skavsår. Och det stämmer nog men då i gott sällskap med K4 folk. V 40 i Arvidsjaur i snöblandat regn och halvfrusen myrmark kan få även den mest härdade att fundera på vad gett sig in på. Jag själv skulle göra KB på Jägarskolan på I22 men blev efter mönstringen kontaktad om jag ville göra detta istället och eftersom jag på den tiden bodde 500 m från regementet Lv7 så var valet enkelt efter ha funderat lite praktiskt. Det var flera till som gjort detsamma. Alla på inflv var jägaruttagna och över medel på IQ. Alla klarade 1 mil terränglöpning under 37 min. Bara en grej jag kommer ihåg från träningen. Men vi hade mest samarbete med I22 i Kiruna. Vi var ju förlagda där rätt ofta och gjorde många övningar som Öde 1 och 2. Vi hade även folk från I22 på plats i Lule då och då. Flera långa fjällmarscher och vinterutbildningar. -43 är rekordet att sova i snödriva. På den tiden var det lite hemligt vad vi höll på med. Men tanken var ju att gå djupt bakom Krysslands linjer och ta ned de Mi 24 HIND som skyddade ingenjörstrupper som byggde pipeline från kryss-/finska gränsen åt deras invationsstrupper alt transportplan påväg till och från baserat norra Kryssland. När robotarna var slut övergick uppdraget till sabotage och strid på djupet utan kontakt med egna trupper. Kalla kriget var faktiskt en realitet då, även om det gick fort när det föll 1989. Jag räknade ut att vi hade mer fältdygn än de som låg heltid på jägarskolorna. Vi hade extremt mycket pek och sprängtjänst. Utbildades även på ak47 och mycket annat från w-pakten. Och fan vad de slet de stackare som åkte på att släpade denna 20 mm pjäs. Den går ju att plocka isär rejält och bära. Enligt egen erfarenhet var den hopplös mot luftmål (långsamma transportplan med lite soppa under inflygning undantagen) men mot markmål med spränggranat var den toppen. Även om man bara fick tillfälle en gång. Man sprängde den oftast eftersom reträtt med pjäsen var omöjlig. Vi fick ofta agera B-styrka åt f21 flygbasjägare så jag har mer än en gång haft deras bevakningshundar flåsandes i nacken.

Så jo, nog var vi jägare alltid, men vi kallade oss inte det från början. Det kom mer officiellt på slutet.

Hittade denna gamla tråd. Jag tillhörde detta jägarluftvärn och gjorde grundutbildningen inom Lv på Lv7 i Luleå på komp 3. Där utbildades vi på både på 20 och 40 mm och 48 systemet samt även rb 70 och stridsledning förutom huvudvapnet rb 69. Någon påstod att vi från inflv grät, frös, inte ville sitta på post och hade skavsår. Och det stämmer nog men då i gott sällskap med K4 folk. V 40 i Arvidsjaur i snöblandat regn och halvfrusen myrmark kan få även den mest härdade att fundera på vad gett sig in på. Jag själv skulle göra KB på Jägarskolan på I22 men blev efter mönstringen kontaktad om jag ville göra detta istället och eftersom jag på den tiden bodde 500 m från regementet Lv7 så var valet enkelt efter ha funderat lite praktiskt. Det var flera till som gjort detsamma. Alla på inflv var jägaruttagna och över medel på IQ. Alla klarade 1 mil terränglöpning under 37 min. Bara en grej jag kommer ihåg från träningen. Men vi hade mest samarbete med I22 i Kiruna. Vi var ju förlagda där rätt ofta och gjorde många övningar som öde 1 och 2. Vi hade även folk från I22 på plats i Lule då och då. Flera långa fjällmarscher och vinterutbildningar. -43 är rekordet att sova i snödriva. På den tiden var det lite hemligt vad vi höll på med. Men tanken var ju att gå djupt bakom Krysslands linjer och ta ned de Mi 24 HIND som skyddade ingenjörstrupper som byggde pipeline från kryss-/finska gränsen åt deras invationsstrupper alt transportplan påväg till och från baserat norra Kryssland. När robotarna var slut övergick uppdraget till sabotage och strid på djupet utan kontakt med egna trupper. Kalla kriget var faktiskt en realitet då, även om det gick fort när det föll 1989. Jag räknade ut att vi hade mer fältdygn än de som låg heltid på jägarskolorna. Vi hade extremt mycket pek och sprängtjänst. Utbildades även på ak47 och mycket annat från w-pakten. Och fan vad de slet de stackare som åkte på att släpade denna 20 mm pjäs. Den går ju att plocka isär rejält och bära. Enligt egen erfarenhet var den hopplös mot luftmål (långsamma transportplan med lite soppa under inflygning undantagen) men mot markmål med spränggranat var den toppen. även om man bara fick tillfälle en gång. Man sprängde den oftast eftersom reträtt med pjäsen var omöjlig. Vi fick ofta agera B-styrka åt f21 flygbasjägare så jag har mer än en gång haft deras bevakningshundar flåsandes i nacken.

Så jo, nog var vi jägare alltid, men vi kallade oss inte det från början. Det kom mer officiellt på slutet.

Mycket intressant, men undvik gärna vad du nu har som genererar alla dessa "å", "ä" och "ö" i fortsättningen :)