Jump to content

Lite frågor om P4/Kvarn/Borensberg - Grenadjärkompaniet


Recommended Posts

Snart är det dags, och som tur är så hittade man detta underbara forum innan. :)

 

Har läst en del om regementet, och förstått att det tydligen ligger lite "avsides", gör dock inte mig något egentligen.

 

Ska in som GC902 (Stridsfordonsskytt/förare), och i brevet jag fick för nån månad sedan så står det "Kompaniet är ett mekaniserat skyttekompani", samt en massa om Strf 90. Antar att det blir en sån man kommer att få köra/skjuta med?

 

I träningstipsen så står det att man bör klara milen på 55min. Lär erkänna att jag helt enkelt varit för lat, och startat för sent. Fixar den på kanske 1h 10 min. Tränar för fullt. Får väl ner det några min hoppas jag.

Hoppas att det inte är helt kört bara för det? Förövrigt jobbar jag som snickare/betongare, och är rätt van att arbeta tungt fysiskt 12h om dagen.

 

Är rätt van att vandra i skog och mark (och fjäll), och har vart ute på vecko-långa turer med scouterna, så jag är van att gå långt och fortsätta trots att man inte orkar iallafall...

 

Gissar att man iof inte har så mycket ledigt, men hur är det med skyttet på "fritiden"?

Tränar pistolskytte aktivt, och det vore ju trevligt om man kunde få tillfälle att panga lite ibland, så man inte tappar rutinen. ;)

 

Har lite mer frågor, kommer väl fram mer efterhand.

 

MVH Emil

Edited by emil.s
Link to comment
Share on other sites

Gissar att man iof inte har så mycket ledigt, men hur är det med skyttet på "fritiden"?

Tränar pistolskytte aktivt, och det vore ju trevligt om man kunde få tillfälle att panga lite ibland, så man inte tappar rutinen. ;)

 

 

MVH Emil

 

Vad gäller skyttet så finns det en lerduvebana. När jag var där så skulle vi fått ta jägarexamen men det blev tyvärr aldrig av. Tjata lite så får ni säkert göra det.

Att "panga" lite så blir det nog bara vid PEK m.m. som det brukar vara vid förbanden.

Link to comment
Share on other sites

På grund av nedskärningar har jag enligt mina gamla befäl på gren.komp. fått höra att en av skytteplutonerna kommer att färdas med patgb203 istället för strf90. Har även hört ryktesvägar om nedskärning inom kompaniet, att de inte kommer utbilda lika många skytteplutoner som förra året, så min gissning är att du har en 1/3 chans att få köra patgb203 och 2/3 att få köra strf90.

 

Kan inte minnas att det genomfördes något "fritidsskytte" under förra året, mer än det Beefeater nämner, men man vet aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller skyttet så finns det en lerduvebana. När jag var där så skulle vi fått ta jägarexamen men det blev tyvärr aldrig av. Tjata lite så får ni säkert göra det.

Att "panga" lite så blir det nog bara vid PEK m.m. som det brukar vara vid förbanden.

 

Jägarexamen har jag. Lerduveskjytte är ju iof rätt kul det med. Antar att det finns vapen att låna? (Iom att jag har licens på eget hagelgeväl så borde man ju kunna plocka ut vapen lite hur man vill lagligt...)

 

Vad menas med PEK?

 

På grund av nedskärningar har jag enligt mina gamla befäl på gren.komp. fått höra att en av skytteplutonerna kommer att färdas med patgb203 istället för strf90. Har även hört ryktesvägar om nedskärning inom kompaniet, att de inte kommer utbilda lika många skytteplutoner som förra året, så min gissning är att du har en 1/3 chans att få köra patgb203 och 2/3 att få köra strf90.

 

Ah, okok. Har dock sett både Strf90 och Patgb203 "live" (uppställda på dreamhack), och det är ju iof rätt häftiga saker båda 2.

Link to comment
Share on other sites

Vad menas med PEK?

 

Ah, okok. Har dock sett både Strf90 och Patgb203 "live" (uppställda på dreamhack), och det är ju iof rätt häftiga saker båda 2.

Pansarskott - Eldhandvapen - Kulspruta förkortat PEK kallas den grundläggande skjututbildning man får.

 

Jag vet iaf vilket fordon jag tycker är "fräckast", det blir lite olika krigföring beroende på vilket fordon man hamnar då de har olika egenskaper och begränsningar.

Link to comment
Share on other sites

Jägarexamen har jag. Lerduveskjytte är ju iof rätt kul det med. Antar att det finns vapen att låna? (Iom att jag har licens på eget hagelgeväl så borde man ju kunna plocka ut vapen lite hur man vill lagligt...)

 

Att plocka ut en bössa själv på eftermiddagen tror jag nog blir svårt. Skulle tro att det alltid måste vara ett ansvarigt befäl även om du har jägarexamen.

Är dock bara en kvalificerad gissning.

Link to comment
Share on other sites

Jägarexamen har jag. Lerduveskjytte är ju iof rätt kul det med. Antar att det finns vapen att låna? (Iom att jag har licens på eget hagelgeväl så borde man ju kunna plocka ut vapen lite hur man vill lagligt...)

 

Att plocka ut en bössa själv på eftermiddagen tror jag nog blir svårt. Skulle tro att det alltid måste vara ett ansvarigt befäl även om du har jägarexamen.

Är dock bara en kvalificerad gissning.

 

Mjo, kan nog tänka mig det. Även om det inte är några problem i teorin (lagen), så brukar ju inte teorin gå hand i hand med paktiken alla gånger. ;)

 

Tänkte förövrigt packa allt röd-märkt här:

http://www.soldf.com/saker.html

Och förmodligen det mesta annat som man har hemma.

 

Något annat att tänka på? Något specillet man bör känna till om P4/Kvarn innan man rycker in?

Link to comment
Share on other sites

Jägarexamen har jag. Lerduveskjytte är ju iof rätt kul det med. Antar att det finns vapen att låna? (Iom att jag har licens på eget hagelgeväl så borde man ju kunna plocka ut vapen lite hur man vill lagligt...)

 

Att plocka ut en bössa själv på eftermiddagen tror jag nog blir svårt. Skulle tro att det alltid måste vara ett ansvarigt befäl även om du har jägarexamen.

Är dock bara en kvalificerad gissning.

 

Mjo, kan nog tänka mig det. Även om det inte är några problem i teorin (lagen), så brukar ju inte teorin gå hand i hand med paktiken alla gånger. ;)

 

Tänkte förövrigt packa allt röd-märkt här:

http://www.soldf.com/saker.html

Och förmodligen det mesta annat som man har hemma.

 

Något annat att tänka på? Något specillet man bör känna till om P4/Kvarn innan man rycker in?

 

Egentligen inte.

 

Annars så är det bara att läsa i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...hl=innan+inryck

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...