Gilthas Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 (edited) Med risk att lägga detta i fel forum och allt sådant... Någon som har koll på de M-nummer som den stålgrå paraduniformen (m/48?) har (alltså alla delar som ingår i den)? Sitter och ska fylla i en kortlåneansökan och förrådet meddelade mig att dom tar bara fram de delar som står på ansökan. Varken mer eller mindre. Så nu sitter jag och försöker kolla upp vilka M-nummer allt har. Det är båtmössan jag ska bära till denna - blev ombedd att inte bära basker. Edited July 15, 2009 by Gilthas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 Med risk att lägga detta i fel forum och allt sådant... Någon som har koll på de M-nummer som den stålgrå paraduniformen (m/48?) har (alltså alla delar som ingår i den)? Sitter och ska fylla i en kortlåneansökan och förrådet meddelade mig att dom tar bara fram de delar som står på ansökan. Varken mer eller mindre. Så nu sitter jag och försöker kolla upp vilka M-nummer allt har. Det är båtmössan jag ska bära till denna - blev ombedd att inte bära basker. Tyvär har du nog missuppfattat något. Den stålgrå heter m/87A och den gamla båtmössan har utgått samt en ny införts på LG/inf. M/48 är marinens marinblå dubbelknäppta modell vilken förstås har båtmössa och inte basker. Bäres av OR6 och uppåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilthas Posted July 15, 2009 Author Report Share Posted July 15, 2009 Tyvär har du nog missuppfattat något. Den stålgrå heter m/87A och den gamla båtmössan har utgått samt en ny införts på LG/inf. M/48 är marinens marinblå dubbelknäppta modell vilken förstås har båtmössa och inte basker. Bäres av OR6 och uppåt. Tackar Lt P för informationen, bättre att få korrekt information innan än att få den efter. Då ska vi se - det är alltså m/87A jag ska bära men vilken huvudbodnad ska jag bära? Är i kategori OR5 (tror jag det blir - blev Fu 2001). Och tillhör Hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 Med risk att lägga detta i fel forum och allt sådant... Någon som har koll på de M-nummer som den stålgrå paraduniformen (m/48?) har (alltså alla delar som ingår i den)? Sitter och ska fylla i en kortlåneansökan och förrådet meddelade mig att dom tar bara fram de delar som står på ansökan. Varken mer eller mindre. Så nu sitter jag och försöker kolla upp vilka M-nummer allt har. Det är båtmössan jag ska bära till denna - blev ombedd att inte bära basker. Tyvär har du nog missuppfattat något. Den stålgrå heter m/87A och den gamla båtmössan har utgått samt en ny införts på LG/inf. M/48 är marinens marinblå dubbelknäppta modell vilken förstås har båtmössa och inte basker. Bäres av OR6 och uppåt. OT: M/48 i flottan innebär skärmmössa eller rundmössa. Basker dock om man är kustelleriartist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 Tyvär har du nog missuppfattat något. Den stålgrå heter m/87A och den gamla båtmössan har utgått samt en ny införts på LG/inf. M/48 är marinens marinblå dubbelknäppta modell vilken förstås har båtmössa och inte basker. Bäres av OR6 och uppåt. Tackar Lt P för informationen, bättre att få korrekt information innan än att få den efter. Då ska vi se - det är alltså m/87A jag ska bära men vilken huvudbodnad ska jag bära? Är i kategori OR5 (tror jag det blir - blev Fu 2001). Och tillhör Hv. Båtmösan är borta. Alternativ är skärmmössa, men även denna är OR6. Så enda alternativet är basker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 Är du säker på att du ska ha paraduniform? Det är inte bara sällskapsdress då? Men: Vapenrock M/87A - M7351-242000 Byxa M/87A - M7352-082000 Skjorta - M7320-055000 Slips - M7345-109000 Axelklaffshylsa Slipshållare Byxbälte Lågskor svarta släta Ankelsocka svarta /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilthas Posted July 16, 2009 Author Report Share Posted July 16, 2009 Är du säker på att du ska ha paraduniform? Det är inte bara sällskapsdress då? Men: Vapenrock M/87A - M7351-242000 Byxa M/87A - M7352-082000 Skjorta - M7320-055000 Slips - M7345-109000 Axelklaffshylsa Slipshållare Byxbälte Lågskor svarta släta Ankelsocka svarta /K Krook, inte ställa sådana frågor... ;) Nu blev jag ju tveksam - det är klädkod frack som är bjuden och de som håller i tillställningen har bett mig komma i uniform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoPinky Posted July 16, 2009 Report Share Posted July 16, 2009 Är du säker på att du ska ha paraduniform? Det är inte bara sällskapsdress då? Men: Vapenrock M/87A - M7351-242000 Byxa M/87A - M7352-082000 Skjorta - M7320-055000 Slips - M7345-109000 Axelklaffshylsa Slipshållare Byxbälte Lågskor svarta släta Ankelsocka svarta /K Krook, inte ställa sådana frågor... ;) Nu blev jag ju tveksam - det är klädkod frack som är bjuden och de som håller i tillställningen har bett mig komma i uniform. Då är det paraduniform som gäller och då skall du även ha: Paradskärp m/60. (Kan tyvärr inte hjälpa till med M-nummer) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 16, 2009 Report Share Posted July 16, 2009 Då är det paraduniform som gäller och då skall du även ha:Paradskärp m/60. (Kan tyvärr inte hjälpa till med M-nummer) Nja, det är Högtidsdräkt som gäller. Förvisso är den identisk med paraddräkt Paradskärpet ska på och vita handskar ska bäras då huvudbonaden är påtagen samt vid dans. Bra att förstärka klädseln med: Kappa m/87 A och vit halsduk av siden. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 17, 2009 Report Share Posted July 17, 2009 Nja, det är Högtidsdräkt som gäller. Förvisso är den identisk med paraddräkt Har man inte kängor och vita damasker till paraddräkten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 17, 2009 Report Share Posted July 17, 2009 Nja, det är Högtidsdräkt som gäller. Förvisso är den identisk med paraddräkt Har man inte kängor och vita damasker till paraddräkten? Jo visst har man det! F*n också, jag som ville brilljera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted July 17, 2009 Report Share Posted July 17, 2009 eller lågskor... /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilthas Posted July 17, 2009 Author Report Share Posted July 17, 2009 (edited) Nu tappade jag tråden här... Vad är det jag ska bära som enskild person? Klädkoden är som sagt frack på detta bröllop. Högtidsdräkt? Paraduniform? Sällskapsdress? Vi ska vara i skärgårdsmiljö om jag inte sagt det tidigare. Och är som sagt i personalklass OR5 och medlem i Hv. Edited July 17, 2009 by Gilthas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 17, 2009 Report Share Posted July 17, 2009 Då är det högtidsdräkt som gäller. I praktiken för dig: Uniform m/87A med basker. Medaljer i fullstorlek. Paradskärp. Vita handskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 18, 2009 Report Share Posted July 18, 2009 Vad är det jag ska bära som enskild person? Klädkoden är som sagt frack på detta bröllop.Högtidsdräkt? Paraduniform? Sällskapsdress? Eftersom du inte ska gå parad så ska du inte ha någon paraddräkt. Eftersom du inte är officer så får du inte heller bära sällskapsuniform/mässdräkt. Alltså ska du bära högtidsdräkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armyk9handler Posted July 18, 2009 Report Share Posted July 18, 2009 det är väl ändå högtidsbälte ni menar ? för paradskärpet är väl det vita som ska vara synonymt med högvakt väl ? ska själv på bröllop nu i augusti och brudparet har bett mig bära uniform med de tillbehör som är reglementerat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts