Jump to content

Skyddsvästars skyddsnivå

roninn

Recommended Posts

Vad jag vet så klassificeras skyddsvästar i olika nivåer. Detta enligt det amerikanska National Institute of Justice ( NIJ ) i fyra olika nivåer nämligen I, II, III, IV.

I våra västar som tillverkas i Finland har RPS ett eget system med A, B, C och K ?

Någon som VET vilken ammo dels de amerikanska västarna tål samt vad den "svenska" västarna tål och vad de svenska beteckningarna står för.

Till de svenska västarna finns och också en tilläggsplatta för bröstet som skall stoppa 39B men den står det inget om i själva västen. Även lite info om den vore tacksam.

Ring närmsta tillverkare och fråga. Lita inte på vad folk tror på internet när ditt liv kanske hänger på det. Jag stod nyligen inför valet av vilken väst jag skulle köpa. Alla tillverkare/försäljare med något undantag var väldigt hjälpsamma. Sedan kan jag tycka att diskutera om olika ammunitions typers prestanda mot olika västar på ett öppet forum är lite onödigt.

Tja västarna bedöms enligt standarden NIJ med dess 4 nivåer dessa är samma för (nästan) alla västar.

Vad jag vill veta är vad denna standard står för, samt den "svenska" standarden som i alla fall står i våra västar.

Vad det gäller olika ammos prestanda mot västarna bryr jag mig inte. Det är jag inte intresserad av. Dessutom är det inga hemligheter. Västarna klarar det dom är avsedda att klara, inget annat.

Folks hemsnickrade spekulationer struntar jag också i. Jag har fått en väst på jobbet och den har jag på mig. Det är VAD de olika nivåerna klarar jag vill veta.

• BlåGul -1

(Lite grovyxat)

NIJ IIA är rätt likt RPS A. Skall tåla 9mm FMJ i 330m/s, .38 spec och .357 magnum SP under 400m/s. II tål mer.

IIIA är ungefär jämförbar med RPS B, och pallar 9mm / .357 mag i högre hastigheter, och .44 mag blyslug i över 400m/s.

Om jag inte minns helt fel har SBA en guide till skyddsklasserna på sin hemsida, åtminstone hade de det förr. Annars kan de säkert hjälpa dig om du ringer och frågar, eller varför inte höra med RPS?