Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en fråga om avtal genom hemvärnet. Jag har inte gjort lumpen, men vill ingå avtal. Om jag har förstått det hela rätt måste jag vara medlem i en frivilligorganisation och genom den ingå avtal med hemvärnet.

Är det någon skillnad om jag ingår avtal genom lottorna, FVRF, FRO osv.? Vad är skillnaden för mig?

Tacksam för svar!!! (På expeditionerna ser de ju bara till sina egna intressen – inte mina!)

Tjena!

Jag har en fråga om avtal genom hemvärnet. Jag har inte gjort lumpen, men vill ingå avtal. Om jag har förstått det hela rätt måste jag vara medlem i en frivilligorganisation och genom den ingå avtal med hemvärnet.

Är det någon skillnad om jag ingår avtal genom lottorna, FVRF, FRO osv.? Vad är skillnaden för mig?

Tacksam för svar!!! (På expeditionerna ser de ju bara till sina egna intressen – inte mina!)

Svårt att svara på.

Vad vill du göra?

Är du mellan 18 till 30 år kan du söka in på grundutbildning GSU Hemvärnet, den är 3 månader och genomförs på 14 olika platser under nästa år.

Gå in på GSU Hemvärnet och läs mer.

Om du är intresserad att verka inom en viss tjänstegren så kontakta den organisation som ansvarar för denna.

Här är en länk till Frivilligutbildningen en samling av alla olika inriktingar av tjänstegrenar som finns. du hittar även länkar till alla frivilliga försvarsorganisationer där.

lycka till

ps: om du är boende i södra halland pm mig då!

Om jag vill verka inom underrättelse i Hv, är då underrättelselotta den enda lösningen eller finns det andra vägar?

Ni två verkar vara insatta. En annan fråga:

Är underrättelsefunktionen i Stockholm utspridd på olika kompanier eller är den samlat centralt?

Om jag vill verka inom underrättelse i Hv, är då underrättelselotta den enda lösningen eller finns det andra vägar?

Ni två verkar vara insatta. En annan fråga:

Är underrättelsefunktionen i Stockholm utspridd på olika kompanier eller är den samlat centralt?

I bataljonsstaben finns två underrättelsebefäl och i bataljonsstabens stabsgrupp finns en underrättelseassistent. Om du inte har genomfört någon GU är en av tjänsterna som underrättelsebefäl samt underrättelseassisten öppen för Lottor.

Utöver dessa tjänster finns även HvUndkompaniet som har underrättelser som huvudsyssla.

Så vill du pyssla med underrättelser utan att ha gjort GU så är Und-Lotta det säkraste kortet.

/D

• 1 month later...