Jump to content

Ingen helgtjänst första helg efter inryck?

Recommended Posts

För det första så tror jag posten ligger i fel forum och för det andra kommer du tycka det är skönt att komma hem efter en hel första vecka av nya intryck. Hur hård eller bra en tjänst är står inte i relation till hur många veckor det går innan första helgpermis.

Edited by grisbasse

• BlåGul -1

Jag har flyttat tråden eftersom jag bedömde att det handlade om inryck till GU och inget annat.

I övrigt så tycker jag nog att i och för sig finns anledning att ifrågasätta beslutet att inte ha helgtjänst men att man som inryckande borde uppskatta det.

/Krook

Blågul

Varför man gjort så är vad jag hört för att minska stressen för de inryckande samt diska av alla föreläsningar och sånt som man ska ha första tiden för att dra igång ordentligt v.2-3 då det brukar vara helgtjänst istället. Det provades förra utbildningsåret på I19 och erfarenheterna från det vet jag inget om.. men då man gör om det kan det ju inte vara helt dåligt. Att minska inryckningsstressen är ju inte direkt negativt..fast..

"det var bättre förr" eller hur var det...

Anno da zu mal när jag gjorde lumpen hade vi ingen helgtjänst första veckan. Däremot hade vi kvällspermisförbud så att alla vara tvungna att vara på kompaniet och "bo in sig". Vi hade en del kvällstjänst också vill jag minnas. Vecka 2 innehöll allt möjligt och vecka 3 var det fältvanevecka.

Ska rycka in på P7 den 27 juli om två veckor :baskerKav:

Och på vår informationsdag ska vi ha helgtjänst dom två första veckorna. Eller att vi åtminstone måste stanna kvar där över helgen. Men dom nämnde att vi ska ha utbildningar som går ut över helgerna.

Jag tycker personligen att det här med helgtjänst första helgen är att föredra. Inte för att det är häftigt eller hårt utan för att det är ett bra teambuilding-sätt. Sen kan jag också tycka att det kanske gör att det går lite snabbare att komma in i det "militära sättet" med allt vad det innebär.

Vi åkte ut på fältvaneveckan första torsdagen i lumpen så vi låg över helgen i skogen och fick ligga och lyssna när det festades på Tylösand, det gav oss en gemensam fiende att hata :rockon:

Mvh//SMC

En del, eller alla ur T2. ska ju också ha helgledigt första helgen. Tror inte man ska lägga så mycket tanke i hurvida en tjänst är lökig bara pga helgledigt första helgen.

11månader är det ju trotts allt vad det handlar om, inte de första 2 veckorna.

Jag ska ligga på K3 som Und soldat och tror att oavsett hur hård eller tuff man må tro att tjänsten är så kommer nog väldigt få ''önska'' att de hadde helgtjänst första helgen.

Det blir nog bra i slutändan ändå :)

En del, eller alla ur T2. ska ju också ha helgledigt första helgen. Tror inte man ska lägga så mycket tanke i hurvida en tjänst är lökig bara pga helgledigt första helgen.

Jag ska ligga på K3 som Und soldat och tror att oavsett hur hård eller tuff man må tro att tjänsten är så kommer nog väldigt få ''önska'' att de hadde helgtjänst första helgen.

Det är inte så jag tkr det är mesigt eller något jag "vill" ha helgtjänst. Tänkte mest så man blir inkörd på det militära och får börja klämma ( :camo: ) på folket!

Det är inte så jag tkr det är mesigt eller något jag "vill" ha helgtjänst. Tänkte mest så man blir inkörd på det militära och får börja klämma ( :camo: ) på folket!

Ne de e ju sant, finns ju för och nackdelar med allt. Men ja tror inte ni kommer lära känna varandra mindre bara pga detta. Du får väl helt enkelt leva med det och återkomma efter några veckor och anmärka om du tycker det var sämre eller bättre. Själv ska jag nog försöka skriva vecko-dagbok. fast de blir väl inget av det... :)

Jag tycker personligen att det här med helgtjänst första helgen är att föredra. Inte för att det är häftigt eller hårt utan för att det är ett bra teambuilding-sätt. Sen kan jag också tycka att det kanske gör att det går lite snabbare att komma in i det "militära sättet" med allt vad det innebär.

Vi åkte ut på fältvaneveckan första torsdagen i lumpen så vi låg över helgen i skogen och fick ligga och lyssna när det festades på Tylösand, det gav oss en gemensam fiende att hata :camo:

Mvh//SMC

Det ligger nog mycket i det. Jag tror inte det blir bättre av att åka hem första helgen då inryckningschocken säkert sitter i fortfarande. Bättre att dom får kötta lite till och bli varma i kläderna.

När jag ryckte in låg vi inne i 19 dagar, varav sju i fält, innan vi fick åka hem. Utbildning från morgon till kväll, ständigt tillsammans med gruppen (om någon t ex skulle byta kängor på förrådet så fick hela gruppen gå med dit osv.), vilket gjorde att man kom in i det väldigt snabbt och svetsades samman i gruppen. Men just då, när man legat inne i typ 12 dagar och insåg att det var sju kvar, så var det ju inte så roligt.