trädet Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Har läst i "close shave"-tråden, och istället för att gå OT i den tråden, så startar jag en ny tråd om tur. Tur pratas det ju om nästan dagligen om överallt. Kärlek, spel, jobb mm. Men finns tur, och vad är det egentligen? Att utbildningsnivån tas upp för om man får tur eller inte är ju också ganska vanligt, men stämmer det? En del här talar om tur under strid. Det finns inget som kan definieras som tur. Det handlar bara om bättre utbildning eller större erfarenhet. Antingen hos den egna sidan eller hos motståndaren. Just strid är ju något av det mest kaotiska man kan göra, så känns tur eller att han där uppe ingrep som ett sätt att förklara saker som man inte kunde förutse, att Jan Taliban ramlade och drog iväg en skur med sin AKM och därför så dog pelle peackeeper, är ju antagligen en jävla otur (eller så har Jan tränat väldigt mycket på att ramla). Exempel från tur (eller vad det nu är) kan ju dras överallt ifrån. Jag själv har märkt inom jobbet vilken otrolig (o)tur man har ibland. Att man inte blev nedslagen av en psykgalning bakom en julgran, att man inte fick 230v i sig när man missade med skruven. Den där gången vapnet VÄGRADE fungera, utan det blev bara eldavbrott. Så tror ni att det finns något som heter tur, eller är det bara utbildning/ idioti som ser till att saker händer så som de händer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 tur finns, eller snarare att slumpen var på ens sida. Enklast är att titta på poker. Två spelare med par i Ess går all in. En med hjärter och ruter, den andra med spader och klöver. På bordet dyker sedan fyra stycken hjärter upp, och en klöver. Då kan man säga att den ena spelaren hade tur där och då. Eller snarare hade slumpen på sin sida. Just där och då spelade inte kunskap och utbildning någon stor roll. Det handlade just då om hur kortleken var blandad. Något som ingen av spelarna kunde påverka. Och poker tycker jag man kan likna vid soldatlivet, god kunskap och utbildning gör att man ofta går långt. Men tillslut är det turen (eller slumpen) som avgör. Dock är det ingen tur eller slump att vissa vinner mer än andra i poker. Men i varje enskild giv kan det vara det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Fk_Satan har väl rätt i slumpen delen där.. men tur, det tror jag inte på. tur är en inställning man skapar sig. jag tror att tanken kan påverka mycket mer än folk kan föreställa sig. (nu tror jag Fk_Satan kommer slå ihjäl mig i chatten när han läser detta iofs) ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Jag tror det var Överste Henricsson som sade något i stil med: Även om det är någon som skjuter på dig så finns det väldigt mycket luft omkring os satt träffa också. Om vi pratar om beskjutningar så vet alla att det är jättesvårt att träffa på större avstånd eller när målen rör sig varför det nästan lika ofta kan sägas att det är ren tur (för skytten) när man träffar. Här spelar träning och uppträdande stor roll, två välutbildade motståndare behöver mer tur än när förhållandet är en amatör och en välutbildad. Eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vamtiin Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Tur är ju också till väldigt stor del självförtroende, har man inget självförtroende så har man mindre tur. Så jag håller med Skuggan, om att det är lite av en inställning man har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Tur är slump som utfaller till din fördel. Otur är slump som utfaller till din nackdel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swagger Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Vet inte om det stämmer, men en vis man (någon som vet vem?) sa en gång : Tur är något man förtjänar. - Kanske ligger det något i det? Annars håller jag helt med Fk Satan, tur/slumpen kan påverka en viss situation - men god träning/ stor kunskap vinner i längden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Tur är slump som utfaller till din fördel.Otur är slump som utfaller till din nackdel. Exakt! Och eftersom slump är en vetenskaplig term så torde tur därför finnas. Slump, icke kausal händelse. Slumpfunktioner kan beskrivas med hjälp av stokastiska variabler. Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera okända orsaker. Man skiljer mellan deterministisk slump och indeterministisk slump. Den deterministiska slumpen beror på våra hjärnors oförmåga att sortera vissa inkommande händelser eller våra instruments oförmåga att mäta tillräckligt noggrant. Den indeterministiska slumpen är ett erkännande att slumpen är en faktor inbyggd i naturlagarna /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Jag vet att det finns OTUR! Jag har det nämmligen förjämnan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 Tur är slump som utfaller till din fördel.Otur är slump som utfaller till din nackdel. Exakt! Och eftersom slump är en vetenskaplig term så torde tur därför finnas. Slump, icke kausal händelse. Slumpfunktioner kan beskrivas med hjälp av stokastiska variabler. Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera okända orsaker. Man skiljer mellan deterministisk slump och indeterministisk slump. Den deterministiska slumpen beror på våra hjärnors oförmåga att sortera vissa inkommande händelser eller våra instruments oförmåga att mäta tillräckligt noggrant. Den indeterministiska slumpen är ett erkännande att slumpen är en faktor inbyggd i naturlagarna /K Och eftersom slump delar upp sig 50/50 så kan vi bara förbanna det faktum att vissa individer ständigt upplever att slumpen går käpprätt åt helvete... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rött kors Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 "This would be one of those circumstances that people unfamiliar with the law of large numbers would call a coincidence." - Sheldon Cooper Tur handlar enligt min åsikt precis om det. Det är så fruktansvärt mycket faktorer som påverkar varje händelse att människohjärnan inte kan hantera ens en bråkdel. Därmed förenklar vi genom att ersätta en stor del av faktorerna med begreppet "Tur". Detta är ju precis vad fjärilseffekten handlar om. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rilseffekten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted July 13, 2009 Report Share Posted July 13, 2009 Jag skulle vilja säga både ja och nej. Allting handlar om sannolikhets lära. T.ex. har du 3 kort, ett blått och två röda. En kompis lägger de tre framför dig med baksidan upp så att du inte ser vilken färg det är. Du väljer ett kort och det visar sig vara det blåa. Det är alltså 33,33333...% chans att du väljer det blåa kortet. Är det tur att du valde det blåa? Om vi ska koppla ihop det med tråden som avknoppades till den här, så kan jag säga att jag ser det såhär. Tränar man mycket på rätt sätt så har man större sannnolikhet att man klarar av ett eldöverfall, IED eller vad som helst i Afghanistan på ett bättre sätt än om man inte tränade lika mycket eller lika bra, alltså spelar tur MINDRE roll. Men, turen finns alltid med i beräkningen när det gäller krig/strid. Spelar du poker så kan du ha 100% chans att vinna, men i det verkliga livet är det aldrig så lätt. Tur är en faktor som man måste tänka på. Det är min högst onyktra och lekmanna mässiga åsikt, (Jag hade trots allt bara G i matematik C) /Nyllet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berggren Posted July 18, 2009 Report Share Posted July 18, 2009 Poker är nog en ganska bra jämförelse. I det enskilda fallet spelar turen roll, man kan bli utdragen trots att att det bara var 3 av 44 kort som gav motståndaren seger på river. Precis på samma sätt tror jag att man kan torska en strid på grund av en slumphändelse, batteriet i radion var ett måndagsexemplar eller så fick någon eldavbrott vid precis fel tillfälle. I såväl poker som strid spelar dock turen ingen roll i det långa loppet. Vid 10000 spelade händer eller påbörjade stridskontakter har turen fördelat sig så jämnt att det istället blir en fråga om det andra, att läsa motstånadren, räkna odds respektive magbyten och radiodisciplin. En annan reflektion om att "skapa" tur. Tur är ju i mångt och mycket slumpade händelser som man lyckas göra något vetigt av. Slumpade händelser inträffar ju hela tiden, några till vår fördel och andra till vår nackdel. Genom att träna mer kan man ta tillvara på fler av dessa slumphändelser till sin fördel, vilket nog är det som betecknas som tur. Exempelvis: Om vi tänker oss att Fi i 10% av förekommande fall strular med något vid eö. I hälften av dessa fall är strulet mindre, någon har glömt en säkring eller motsvarande och vi får ett par extra sekunder på oss att reagera. I andra hälften av fallen är strulet allvarligare, vapnet har kärvat ihop eller så detonerar inte IEDen, så den utsatta truppen får uppemot 30 sek på sig. En mindre välövad enhet förmår föromdligen att ta vara på den längre respiten och agera, men hinenr inte göra någon märkbar skillnad med bara den kortare tiden på sig. Således kommer de ha "tur" i 5% av fallen. En perfekt sammandrillad enhet å andra sidan, hinner både skjuta, målange och sticka på de tre sekunder det tar att fippla bort säkringen. Således tar de vara på fler av de slumphändelser som utfaller till deras fördel och "skapar" därmed mer tur, trots de utsatts för samma slumphändelser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 18, 2009 Report Share Posted July 18, 2009 Och eftersom slump delar upp sig 50/50 så kan vi bara förbanna det faktum att vissa individer ständigt upplever att slumpen går käpprätt åt helvete... Inte helt sant, det beror på situationen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arkiv N Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 Sannolikhet, beror på om man har självförtroende nog eller upplever att den oftast hamnar tills sin fördel eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 Det finns ett problem med tur, eller slump, eller vad man nu vill kalla det i krig - och det handlar om initiativet. Om fel sak skiter sig vid fel tillfälle spelar det ingen roll hur skicklig man är - man förlorar initiativet. Och den som förlorar initiativet förlorar striden. I idrott och övning blåser man av ibland, kan fundera en sekund, ställa upp på nytt och börja om. Så icke i krig. Det gör att ett "trasigt radiobatteri" som nämndes i princip kan göra att man förlorar ett helt krig, om det vill sig riktigt illa och handlar om ett avgörande slag. Även fast man egentligen är 'skickligare' och/eller fler än sin fiende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted August 24, 2009 Report Share Posted August 24, 2009 Tur/otur finns inte. ENDAST MURPHYS LAG!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.