Jump to content

De militäras grammatik


hepic

Recommended Posts

Nu har jag läst, läst och läst. Undrar om någon annan har reagerat på språket i detta forum. Sitter man på andra forum, flasback osv., krävs det mycket för att förstå det som skrivs. Inga stora bokstäver, man vänder uppochner på pronomen, och nivån är allmänt låg. Pratstavning, och internettugg som man får migrän av.

 

Hur kommer det sig att det *enbart* finns människor som kan hantera svenska språket någorlunda väl här? Visserligen en positiv upplevelse, men jag blir faktiskt förvånad. Jag menar, inte väntar man sig att stridspittarnna kan stava? ;)

 

En fjäder i hatten till er alla.

 

 

 

 

P.S: Om ämnet hamnade fel får någon BlåGul flytta.

Link to comment
Share on other sites

Man blir som man umgås heter det väl?

 

Ingick själv i kategorin som inte kunde stava och lät som en 12årig CS-spelare. Har förbättras avsevärt under min tid här på soldf (om det nu är för man blir vuxnare, eller för att folk inte fattar vad man skriver är ju en annan fråga.

Sen så märker man ibland att det hoppar in någon som skriver "OMG WTF LOLZOR" med stora bokstäver överallt, det blir ganska svårt för sådana personer att få ett grepp och ge ett seriöst uttryck om det används i ett seriöst inlägg.

 

Men lite skämt är ju alltid okay.

 

Mina små korta funderingar om detta.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Hepic, och det är något jag verkligen gillar här på SoldF.

Många andra forum måste man dekryptera inläggen folk skriver, usch.

 

Själv har jag alltid försökt skriva såsom man "ska" skriva, bara för att jag brukar irritera mig på uppenbara grammatiska fel och felstavningar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att få en riktigt brun näsa tror jag det har att göra med de aktiva och korrekta moderatorerna. Folk som 'ställer sig på tvären', medvetet stavar fel eller beter sig illa får ofta en mer eller mindrer skarp tillsägning och därmed vårdas den vuxna debatten. Språket följer samma mönster.

 

Det hela skapar en atmosfär av bildning och folk ids ta den där extra sekunden att läsa igonom sina inlägg/snabbt edit'a bort eventuella stavfel.

 

Hårt draget kan man väl säga att Flashback är ett illa uppstyrt biljardrum på en ungdomsgård där folk skränar och stökar bäst de kan. SoldF är då en hederlig arbetarklubb där man kan tala om högt och lågt över en pint och darts utan att för den delen höja rösten (tänker då brittisk miner-pub).

 

 

[sedan har det säkert även att göra med vår gemensamma bakrund i en firma där ett korrekt och ibland onödigt stelt språk används]

Link to comment
Share on other sites

[sedan har det säkert även att göra med vår gemensamma bakrund i en firma där ett korrekt och ibland onödigt stelt språk används]

 

Men inom detta forum så finns det ju allt emellan anhöriga till missionssoldater, folk från ett annat land (inte för att dom pratar som fulla fjortisar), Ungdommar (som ibland är just fulla fjortisar), och allehanda människor.

 

Ingen kritik, men bara en tanke på hur dessa olika människor kan låta så korrekta och sakliga utan att dra iväg med massa dumheter.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att få en riktigt brun näsa tror jag det har att göra med de aktiva och korrekta moderatorerna. Folk som 'ställer sig på tvären', medvetet stavar fel eller beter sig illa får ofta en mer eller mindrer skarp tillsägning och därmed vårdas den vuxna debatten. Språket följer samma mönster.

 

Det hela skapar en atmosfär av bildning och folk ids ta den där extra sekunden att läsa igonom sina inlägg/snabbt edit'a bort eventuella stavfel.

 

Hårt draget kan man väl säga att Flashback är ett illa uppstyrt biljardrum på en ungdomsgård där folk skränar och stökar bäst de kan. SoldF är då en hederlig arbetarklubb där man kan tala om högt och lågt över en pint och darts utan att för den delen höja rösten (tänker då brittisk miner-pub).

 

 

[sedan har det säkert även att göra med vår gemensamma bakrund i en firma där ett korrekt och ibland onödigt stelt språk används]

 

Jag har alltid haft uppfattningen att det är satt ett relativt högt kvalitetskrav på forumet, samt att det "modereras" rätt så aktivt. Det är sällan man springer på en okontrollerad hätsk diskussion :)

Link to comment
Share on other sites

Asså, ba, tugget lixom är bättre här därför vi är l333t va, inte l0zu4rz och sux0rz som på dä andra froumen.

 

Dä ba va ja har o säja.

 

M.v.h

|>34D|\/|347

 

PS

L1|\|UX RU|_3Z

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker på att jag håller med OP till 100%. Tittar man t.ex. i avd. "Pliktverket" (som verkar stavas "Pliktvärket" när man läser där inne) så finns det tillräckligt med material för att få en svensklärare att gråta blod. :)

Edited by Stratoknaster
Link to comment
Share on other sites

Vilket får mig att minnas denna lilla text.....

 

Ever since the creation of internet the earth's rotation has been powered solely by English teachers rolling in their graves.

 

Djupare analys: http://modern-science.blogspot.com/2008/03...ing-iz-gud.html

 

Jag tror det vore en jättebra tråd att fortsätta i, ifall det inte redan finns en sådan tråd?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag förstår att det finns en del prao-ungar som kanske inte bryr sig om stavningen, och undantagen går alltid att hitta. Men faktum är att forumet som en helhet håller en bra nivå som är lätt att läsa (framförallt relativt till andra forum). Jag får intrycket att det är enklare att prata om sakfrågor och funderingar om man använder ett vårdat språk.

 

förnär folk inte bryrr sig ett dug om stavningen eller någe annat blie man fanimej självmordsbenögen och vill kasta ut datan genom fönstret.

Link to comment
Share on other sites

en något mere vetenskaplig förklaring skulle kunna vara att de flesta på forumet försöker skriva så som de andra medlemmar skriver, det jag menar är att vi ser ju inte varandra då vi skriver så vi vet ju helt enkelt inte hur vi ska anpassa vår eget sätt att tala efter den andres, så ist får vi då anpassa vårt sätt att skriva efter hur vi tror att majoriteten på forumet skulle villja läsa det.

 

Grunden kan ju vara de som är de ihärdigaste forumskrivarna, vi anpassar då vår stavning för att passa deras stil, vi vill ju någonstans vara så lika varandra som möjligt och göra oss förstådd så missuppfattningar inte uppkommer.

 

sen att det kanske är olika stilar på ungdomssidan,pliktverket och Soldint sidorna beror ju då helt å hållet på att det inte är samma personer som sätter normerna ungdomar i de 2 första och överhängande del "äldre" personer i den sista.

 

Man anpassar sig ju helt enkelt efter varandra, det är nog inte till stor del en medveten handling för nog kan de flesta skriva någorlunda riktigt om så behövs.

 

instressant skulle vara att läsa något forum med överhängande del språk och beteendevetare :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det är en hel del bra synpunkter som kommer fram i ämnet här.

 

Jag tror att det inte finns en utan flera möjliga förklaringar, några av dem har nog redan nämnts.

Exempel:

 

1. Forumets uppstyrning genom dess regler och BlåGulas ständiga kontroll och ingripanden.

 

2. Forumets huvudsakliga diskussionsämne, vilka typer av människor det lockar och den attityd och disciplin som trots allt ofta råder hos dessa i lite högre grad än i övriga samhället.

 

3. Medelåldern. Här har upplever jag att undervisningen i kärnämnen som svenska generellt var bättre förr. Med den svensklärare jag hade på högstadiet var frånvaro det enda sättet att inte lära sig något.

Även här kommer ett mer moget språk och högre disciplin in.

 

4. Med koppling till både punkt 2 och 3 så tror jag att vi på SoldF-forumet generellt sett är mindre lata än andra och då anstränger oss lite mer att skriva korrekt.

 

5. Hur vi påverkar varandra.

 

6. SoldF är i hög grad och till största del ett seriöst forum med till största del seriösa användare.

Link to comment
Share on other sites

En annan, rimlig förklaring är just att forumet tillåter necroposting på så hög nivå som denna.

 

Om jag nu skämtar, är sarkastisk eller på något annat sätt vill påskina att det ovanstående är menat på annat sätt än det är skrivet så borde jag använda mig av en s.k. smiley.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är en hel del bra synpunkter som kommer fram i ämnet här.

 

Jag tror att det inte finns en utan flera möjliga förklaringar, några av dem har nog redan nämnts.

Exempel:

 

1. Forumets uppstyrning genom dess regler och BlåGulas ständiga kontroll och ingripanden.

 

2. Forumets huvudsakliga diskussionsämne, vilka typer av människor det lockar och den attityd och disciplin som trots allt ofta råder hos dessa i lite högre grad än i övriga samhället.

 

3. Medelåldern. Här har upplever jag att undervisningen i kärnämnen som svenska generellt var bättre förr. Med den svensklärare jag hade på högstadiet var frånvaro det enda sättet att inte lära sig något.

Även här kommer ett mer moget språk och högre disciplin in.

 

4. Med koppling till både punkt 2 och 3 så tror jag att vi på SoldF-forumet generellt sett är mindre lata än andra och då anstränger oss lite mer att skriva korrekt.

 

5. Hur vi påverkar varandra.

 

6. SoldF är i hög grad och till största del ett seriöst forum med till största del seriösa användare.

Jag håller inte med dig på punkt 3 och 4. Andelen militärer och de som läser stora tunga fack böcker har nog mer med saken att göra, än medelålden. min far är ett lysande exempel på att ålder och Disciplin inte följs åt. De finns säkert massor ute i de civila mörkret som gör allt för att skriva korekt Svenska. men de är de som inte gör de som folk kommer ihåg.

 

De att blågul säger vilka som brutit mot vilka regler är ju tydligt både för dem och andra. istället för att inlägg bara försvinner.

Link to comment
Share on other sites

Det är en hel del bra synpunkter som kommer fram i ämnet här.

 

Jag tror att det inte finns en utan flera möjliga förklaringar, några av dem har nog redan nämnts.

Exempel:

 

1. Forumets uppstyrning genom dess regler och BlåGulas ständiga kontroll och ingripanden.

 

2. Forumets huvudsakliga diskussionsämne, vilka typer av människor det lockar och den attityd och disciplin som trots allt ofta råder hos dessa i lite högre grad än i övriga samhället.

 

3. Medelåldern. Här har upplever jag att undervisningen i kärnämnen som svenska generellt var bättre förr. Med den svensklärare jag hade på högstadiet var frånvaro det enda sättet att inte lära sig något.

Även här kommer ett mer moget språk och högre disciplin in.

 

4. Med koppling till både punkt 2 och 3 så tror jag att vi på SoldF-forumet generellt sett är mindre lata än andra och då anstränger oss lite mer att skriva korrekt.

 

5. Hur vi påverkar varandra.

 

6. SoldF är i hög grad och till största del ett seriöst forum med till största del seriösa användare.

Jag håller inte med dig på punkt 3 och 4.

Jag är helt övertygad om att punkt 3 och 4 inte är helt utan betydelse.

 

Andelen militärer och de som läser stora tunga fack böcker har nog mer med saken att göra,

Håller med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...