Jump to content

Får Inte Mönstra

Recommended Posts

Var hälsad, alla ni som läser det här.

Nu är det såhär att jag blivit nekad att mönstra, vilket var som ett slag under bältet för mig. :banghead:

Jag har alltid velat bli militär, och såg fram emot att gå lumpen och fortsätta som yrkesmilitär

i framtiden. Nu undrar jag givetvis om det finns något annat sätt att ta sig in inom militären, förutom aspirantutbildningar så att säga.

Har skrivit runt till en hel del folk, min käre mor blev t.o.m. så förbannad att hon ringde ÖB och ifrågasatte beslutet, men jag

har fortfarande inte lyckats få något bra svar på tal.

Så nu öppnar jag mitt hjärta här i hopp om att någon vis person kan hjälpa mig. :)

Nu är det såhär att jag blivit nekad att mönstra, vilket var som ett slag under bältet för mig. :banghead:

Jag har alltid velat bli militär, och såg fram emot att gå lumpen och fortsätta som yrkesmilitär

i framtiden. Nu undrar jag givetvis om det finns något annat sätt att ta sig in inom militären, förutom aspirantutbildningar så att säga.

Har skrivit runt till en hel del folk, min käre mor blev t.o.m. så förbannad att hon ringde ÖB och ifrågasatte beslutet, men jag

Så nu öppnar jag mitt hjärta här i hopp om att någon vis person kan hjälpa mig. :)

Överklaga till pliktverket, sök dig utomlands (Danmark är det enda smidiga vad jag vet) eller vänta till Sverige ställt om till yrkesförsvar.

Första funderingen jag får är ju varför du inte ens kom till mönstringen ?

Ingen aning faktiskt. Är i bättre fysisk form än de flesta av mina vänner som fått chansen att mönstra och sökte

utlands tjänst efter lumpen.

Överklaga till pliktverket, sök dig utomlands (Danmark är det enda smidiga vad jag vet) eller vänta till Sverige ställt om till yrkesförsvar.

Har redan skrivit till försvarsmakten i både Danmark och Finland (är halv finsk, därav mitt finska efternamn) och väntar på svar.

Dock undrar jag mer om hur rekryteringen lär skilja från nuläget när Sverige ställer om till ett yrkesförsvar.

Har försökt leta efter mer detaljerad information om det men har fortfarande inte hitta något. :banghead:

Finns det inte oftast en relativt god anledning när man inte får komma till mönstring? Det är väl inte som att dom drar namn på måfå...

Och som någon sa tidigare, att få gå värnplikten är ingen rättighet. Vill du bli militär till yrket får du kanske leta på annat håll.

har du några sjukdomar, skadebesvär eller allergier? Har du nersatt syn eller hörsel? Hur lång är du och hur mycket väger du?

Det är svårt att hjälpa dig om man inte vet om du har några problem och så vidare, det kan ju vara så att det är någonting som gör att du inte är lämplig?

Vad min mor gjorde är helt irrelevant och är inte det jag ber er kommentera. Jag kan inte svara på varför hon gjorde som hon gjorde och det var inte jag som sa åt henne att göra det. Om ni bara ska lägga till onödiga kommentarer ber jag er att skriva någon annanstans där de hör hemma.

Angående skadebesvär och dylikt så har jag inga. Har varken nedsatt syn eller hörsel. Sen skulle jag väl säga att jag väger som de flesta i min ålder/längd.

Väger runt 70 och är 185-6 cm.

Antingen är det bara att överklaga eller så accepterar man att pliktverket valde någon annan enligt dem bättre lämpad av just dig och så går man vidare. Visst är det suger det men det är bara att bita i det sura äpplet (gjorde jag själv för ett par fyra månader sen och då var jag ändå i armén en sväng).

Själv siktar jag mot aspU-rekryteringen nästa sommar.

Ja du hade kanske inte den kompetens som efterfrågades just då, eller kanske hade dom bara överflöd på unga friska killar och behövde någon som besatt någon speciell utbildning motsv.

Gå vidare och gör något vettigt av tiden.

Alternativ är ju att söka till Danska/Finska försvaret, gå med i Hv och jobba dig upp inom den kedjan, eller söka AspU senare. men först kanske du helt enkelt ska överklaga beslutet.

Har inte fått något motiv överhuvudtaget.

Har du inte gått något motiv så har du ju förmodligen inte överklagat över huvudtaget? skicka i väg ett brev och skriv lite utförligt varför du vill få chansen och mönstra och varför du gärna vill göra lumpen.

-Har du svenskt medborgarskap?

-Har du åldern inne?

-Har du fått brevet med inloggningsuppgifter till Lämplighetsundersökningen?

-Har du gjort Lämplighetsundersökningen?

-Har du fått något besked från Pliktverket ang. mönstring överhuvudtaget?

Vad min mor gjorde är helt irrelevant och är inte det jag ber er kommentera. Jag kan inte svara på varför hon gjorde som hon gjorde och det var inte jag som sa åt henne att göra det. Om ni bara ska lägga till onödiga kommentarer ber jag er att skriva någon annanstans där de hör hemma.

Angående skadebesvär och dylikt så har jag inga. Har varken nedsatt syn eller hörsel. Sen skulle jag väl säga att jag väger som de flesta i min ålder/längd.

Väger runt 70 och är 185-6 cm.

Det var ju precis det jag menade. "Vad din mor gjorde är helt irrelevant". Så varför nämna det. onödigt. precis som det här, så nu struntar vi i det. Lycka till

-Har du svenskt medborgarskap?

-Har du åldern inne?

-Har du fått brevet med inloggningsuppgifter till Lämplighetsundersökningen?

-Har du gjort Lämplighetsundersökningen?

-Har du fått något besked från Pliktverket ang. mönstring överhuvudtaget?

Ja, på alla punkter.

Fick ett typiskt "Tyvärr, men du har inte blivit antagen för mönstring" brev.

Tyvärr Zade så är värnplikten en skyldighet och ingen rättighet. Har försvarsmakten inte behov av fler soldater så tar de heller inte in fler än för att täcka upp det utbildningsbehov som föreligger.

Tycker dock att du ska kontakta ditt värnpliktskontor och lägga fram att du är väldigt intresserad och siktar på en militärkarriär. Alternativet är att sikta på aspirantutbildningen.

Det är väldigt tråkigt att de som är intresserade inte ens får chansen, vill jag tillägga.

Lycka till

Tack för all er hjälp, det ser ut som om det blir en värnplikt i Danmark.

Sitt i båten. Jag rekommenderar dig starkt att vänta. Personalförsörjningssystemet är under kraftig förändring just nu. Det är mycket möjligt att du kommer beredas möjlighet att göra framtidens motsvarighet till värnplikten inom några år. Använd tiden fram till dess till att skaffa meriter och erfarenhet.

/mdn

Nu är det såhär att jag blivit nekad att mönstra, vilket var som ett slag under bältet för mig. :)

Tjennare Zade!

2 Lösningar.

http://mil.se/sv/Rekrytering/Sok-aspirantutbildning/

http://mil.se/sv/Rekrytering/GSU-Hemvarn/

Lycke till, :)

Guest Sköldberg

Håller med föregående talare. Skriv eller ännu bättre, ring Pliktverket. Ligg på men var inte otrevlig. Pliktverket är en enorm byråkratisk koloss men inte okänsligt för bra argument. Se det som en arbetsintervju, det gäller att sälja sig själv. Lycka till!