Jump to content

Afghanistan i framtiden?


Recommended Posts

Att Cv90105 eller storebrorsan går från proto/demo till färdig vagn i afghanistan kommer aldrig att hända så det behöver ens inte spekuleras i. Det man kan fundera på är om det räcker med att fylla på med fler CV90Ceasar eller om de interna diskutioner på HKV ang att skicka ner Strv 122 är lösningen på världens problem?

Förmodligen inte, det kommer fortfarande färdas personal i mindre skyddade fordon och det är fortf. de som kommer attackeras. Självklart agerar strv bra i en understödjande roll men att ha ett offensivt vapen i en defensiv roll känns luddigt för mig.

 

Skall strv användas som QRF eller skall de patrullera? Vilket syfte fyller de i en patrullerande roll?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Någon mer än jag som stannat uppe för att se Obama's tal till nationen live? Jag gillade hans beslut och idéer. Vissa kommer säkert att kalla det för kompromiss. Bland annat så var John McCain där i rutan bara någon minut efteråt och klagade på just det. "Hur kan man både tidsbestämma insatsen och samtidigt basera den på framgång?" etc.. Jag tycker dock det håller eftersom han tydliggjorde vad målen är, det vill säga att i sanning verka för ett ansvarsöverlämnande och säkrande av städer och andra nyckelpunkter och förbinderlser, istället för att försöka vinna en militär seger.

Link to comment
Share on other sites

Så innan sommaren 2010 kommer USA ha ungefär 100 000 soldater i Afganistan.

Kommer förstärkningar komma ISAF tillgodo eller är det främst offensivt stridande förband till Operation Enduring Freedom?

Jag har läst att en del av förstärkningen kommer iform av 9000 soldater från USMC, jag antar att åtminnstonne dessa har som primärt mål att bekämpa talibanerna.

Link to comment
Share on other sites

Tja Obamas tal inneholl val inget ovantat direkt. Nagot forvanande dock med ett sa snabbt uttalat datum for aterdragande av trupperna aven om utvecklingen i realiteten med storsta sannolikhet kommer att se annorlunda ut.

 

Det som forvanar mig lite mer ar franvaron av uttalanden fran foretradare av andra inblandade Coalition Forces.

 

Skulle USA verkligen paborja ett stort tillbakadragande av trupper om 18-24 manader sa stalls ju ovriga inblandade parter i koalitionen infor en minst sagt brydsam situation.

Link to comment
Share on other sites

Tja Obamas tal inneholl val inget ovantat direkt. Nagot forvanande dock med ett sa snabbt uttalat datum for aterdragande av trupperna aven om utvecklingen i realiteten med storsta sannolikhet kommer att se annorlunda ut.

 

Det som forvanar mig lite mer ar franvaron av uttalanden fran foretradare av andra inblandade Coalition Forces.

 

Skulle USA verkligen paborja ett stort tillbakadragande av trupper om 18-24 manader sa stalls ju ovriga inblandade parter i koalitionen infor en minst sagt brydsam situation.

 

Jag håller med dig. Ett fullständigt snabbt tillbakadragande känns väll inte sannolikt, dvs. tillbakadragandet blir annorlunda i realiteten. Det lät på talet som om Obama var inställd på att stödja regionen, han betonande "ansvarsfullt" tillbakadragande, vilket om jag spekulerar, innebär ett långsamt tillbakadragande. Jag tror därmed att man kommer fortsätta stödja Afghanistan med pengar, en del vanliga trupper, rådgivare och utbildning, flygunderstöd och jag hoppas civilt/bistånd stöd, även en bra bit framåt.

 

Vad det gäller andra bidragande lädner än USA så säger denna artikeln lite.

 

Själv funderar just nu speciellt på Tyskland efter 2011. Får uppfattningen att opinionen där börjar bli rätt skakig. Ett försvinnande av Tyskland (och deras helikoptrar) ifrån Norr, plus ett minskande av det stöd som kan fås av USA (också där helikoptrar) (?). Det lär ju försämra säkerhetsläget för den Svenska insatsen med speciellt ännu sämre medevac (?). Kanske kommer det finnas ett mycket större behov av de där Svenska helikoptrarna som alla talar om i framtiden.

 

Utvecklingen de kommande året blir dock helt klart mycket viktigt för vad både USA och andra länder i slutändan gör och för hur Afghanistan kommer se ut de kommande decenniet och framåt. Läget känns just nu väldigt komplext och svårbedömt, men det är väll nästan alltid fallet i krig...

 

Lite tidigt för mina spekulationer, men det är alltid kul och nyttigt att spekulera lite :/

Edited by Constans
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om USA:s tillbakadragande från Afghanistan mm:

 

Obama's Afghanistan Plan and the Realities of Withdrawal | STRATFOR

 

"Supplying a single gallon of gasoline in Afghanistan reportedly costs the U.S. military an average of $400, while sustaining a single U.S. soldier runs around $1 million

a year (by contrast, sustaining an Afghan soldier costs about $12,000 a year)."

 

Undrar hur lång tid det tar innan talibanera tar över efter totalt tillbakadragande?

Synd om kvinnor och barn.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur lång tid det tar innan talibanera tar över efter totalt tillbakadragande?

Synd om kvinnor och barn.

 

Jag tänker i samma banor. Samtidigt kan ju en militär insats inte pågå i tid och evighet. Det var ju å andra sidan aldrig avsikten när vi åkte dit. Frågan är hur länge insatsen kan fortgå i nuvarande form och omfattning. Jag säger inte att vi ska packa ihop och dra bara så där. Men hur ska vårt engagemang se ut om ett år? Fem år? Tio år?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Från Text-TV

 

INRIKES PUBLICERAD 10 MAJ

Svensk Afghanistan-insats avslutas

Sveriges militära insats i Afghanistan
närmar sig slutet. På lördagen halades
den svenska flaggan på basen
i Mazar-i-Sharif.

Tiden i Afghanistan är nästan över
för den sista svenska operationella
styrkan som ingår i den Nato-ledda
Isaf-styrkan. Sverige har ingått
i ett nordiskt-baltiskt samarbete
sedan början av 2013.

Innan maj är slut kommer alla som
ingått i den styrkan ha åkt hem till
Sverige. I slutet av juni kommer
basen Northern Lights överlämnas
till Afghanistan.

 

Försvarsmaktens info:

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/05/flaggorna-halades-pa-camp-northern-lights/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så det finns inga Svenska soldater kvar i Afghanistan? Jag kommer att åka dit i några månader (för ett år) , och hoppades att jag skulle kunna träffa några Svenskar där, men det är inte längre möjligt?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer dock bedömt vara väldigt få svenskar, och med all sannolikhet inte i samma roll som OMLT. RSM-operationen (enligt den senaste informationen jag har) stöder ju inte Afghanerna på så handgripligt sätt, d.v.s. ute och rullar med förbanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad gäller framtiden så rekommenderar jag se denna dokumentär. Som historiker brukar säga - för att veta framtiden är det bäst att kolla bakåt :)

 

Bra info om alla konflikter med det landet från västs / östs håll och hur man förgäves försökt

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Afghanistan:_The_Great_Game_%E2%80%93_A_Personal_View_by_Rory_Stewart

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi har haft tre raket (rocket) attacker på BAF sen midnatt. Och nu är inte en enda shop i bazaren öppen. Hmm, man undrar om dom viste/vet något? I alla fall så tycker jag att dom kan sluta skjuta och gå in på jobbet tillräckligt länge för mig att köpa en headscarf (det finns INGEN sunscreen på PXen här), sedan kan dom återgå till sitt sid arbete (att skjuta på oss).

Edited by Tony 35E
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/amerikansk-general-erkanner-usa-har-forlorat-krigen-i-bade-afghanistan-och-irak_4103897.svd

 

Från artikeln:

 

En amerikansk trestjärnig general säger nu rakt ut att USA har förlorat krigen i både Afghanistan och Irak. Det har väckt stor uppmärksamhet i USA, och i en exklusiv intervju med SvD berättar general Daniel P Bolger om hur världens mäktigaste och mest välutrustade militärmakt gjort helt fel under många år.

 

Ytterligare ett problem som är uppenbart i efterhand för Bolger är att amerikaner aldrig kan ”vinna” ett etniskt och religiöst inbördeskrig – vilket är vad de försökt göra, både i Afghanistan och Irak:
– Den lokala befolkningen måste resa sig och kämpa mot dem de anser vara fienden. Men ju mer vi gör åt dem, desto mindre gör de själva. Så skulle jag också bete mig, om elitsoldater kom in och ville kriga för min räkning.
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...


”Sveriges insats i Afghanistan ska granskas av utredning”


Tillsätts i dag. Sveriges samlade insats i Afghanistan mellan 2002 och 2014 ska utvärderas. I uppdraget ingår att granska militära och diplomatiska verksamheter, men också hur utvecklingsstöd och andra krisinsatser fungerat, skriver Margot Wallström (S), Peter Hultqvist (S) och Isabella Lövin (MP).


• Under perioden 2002-2014 har omkring 9000 svenska män och kvinnor tjänstgjort inom ramen för den svenska militära insatsen, som har ingått i ISAF. Kostnaden för den svenska militära insatsen har uppgått till cirka tio miljarder kronor. Engagemanget har över tiden övergripande inriktats på att stödja uppbyggnaden och utvecklingen av de afghanska säkerhetsstyrkorna. Fem svenska soldater och två lokalt anställda tolkar har stupat och därmed betalat det yttersta priset för sin vilja att bidra till fred i landet.


• Sedan 2001 har Sverige bidragit med över fem miljarder kronor i bilateralt bistånd och över en miljard kronor i humanitärt stöd. Det har inriktats på utbildning, hälsa, mänskliga rättigheter och jämställdhet.


• Sverige har bidragit med poliser, rådgivare och annan utsänd personal i olika insatser. Till exempel har svensk polis inom ramen för EU:s polisiära insats EUPOL utbildat afghanska poliser i bland annat jämställdhetsfrågor och brottsutredningstekniker.


• Sverige har öppnat en ambassad i Kabul och ett sektionskansli i Mazar-e-Sharif.


• De omfattande svenska insatserna har kunnat genomföras tack vare det svenska folkets mångåriga solidaritet med det afghanska folket, och genom de många afghaner som har bidragit till att våra insatser har kunnat äga rum.


I dag är Afghanistan en av de största mottagarna av svenskt bistånd. Vid den stora internationella givarkonferensen 2012 utlovade Sverige upp till 8,5 miljarder kronor för perioden 2015–2024. De afghanska säkerhetsstyrkorna har tagit över ansvaret för säkerheten i sitt land, men Sverige bidrar fortsatt med militär personal i form av bland annat rådgivare inom ramen för utbildnings- och rådgivningsinsatsen ”Resolute Support Mission”. Vårt stöd till Afghanistan kommer att fortsätta.




/Glöm inte tolkarna. Hur togs dom omhand efter insatsen. Svenska veteranerna nämns inte alls?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag inser att det här är lite off topic, men det har med Afghanistan att göra. Jag träffade en svensk överstelöjtnant här (Kandahar Airfield) för några veckor sedan. Han jobbar i Kabul, men reser runt och räknar ut vilken utrustning kan lämnas till afghanerna, och vilken behöver tas med när (om?) vi åker härifrån. Jag såg honom sitta på the boardwalk, och att han hade en svensk flagga på armen. Så jag gick upp och sade "Vad gör en svensk här?". Han såg mycket förvånad ut och svarade mig med att säga "Vad gör en svensk här?". Det är första svensken jag har sett sedan 2009, så det var roligt. Han sade att jag hade en konstig uppländsk-amerikansk dialekt (jag föddes i Malmö, men lärde mig prata i Uppsala).

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Afghanistan i framtiden?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...