Jump to content

Överskottsyxa - någon som känner igen den?

Hast

Recommended Posts

Hej, första posten på SoldF för mig. Verkar vara ett trevligt ställe. Nåväl, till saken:

Jag brukar rota runt i lådorna med yxor varhelst jag träffar på en överskottsbutik, och ibland kan man fynda. Ett antal gånger har jag hittat lite mindre yxor med ett hål genom yxbladet, och häromsistens ett sådant yxhuvud som inte var i miserabelt skick. jag skrapade den ren och skaftade om den, och sen började jag undra var den kom ifrån. Här är en bild på yxhuvudet ifråga:

closeaxe.jpg

Under den gröna färgen fanns det ett tunt svart lager färg. Inga andra stämplar än den som syns, vare sig på huvud eller skaft. Formen på yxan är ganska "svensk" i mina ögon, och det är bra stål i den.

fullsheath.jpg

Skaftad med Hultafors minsta skaft, här får man ett hum om storleken på yxhuvudet.

Så, frågan är om någon känner igen den från försvaret, och i sådana fall gärna när och var. Yxan kom med ett ynkligt skydd knutet genom hålet, men det kan väl inte vara huvudorsaken till att man bemödat sig med att göra ett hål i bladet. Hålet är välgjort och ordentligt krönt, vilket syns på första bilden.

Tack på förhand

/Hast

Edited by Hast

Det svarta lagret under den gröna färgen är inte färg utan ett fosfatskikt som ska skydda yxan mot rost och få den gröna färgen att fästa bättre.

Hålet tror jag är till för att hänga upp yxan i.

Det svarta lagret under den gröna färgen är inte färg utan ett fosfatskikt som ska skydda yxan mot rost och få den gröna färgen att fästa bättre.

Hålet tror jag är till för att hänga upp yxan i.

Ja det kan nog stämma att det är ett fosfatskikt. Att göra sig den mödan som det innebär, bara för att ha ett hål att hänga yxan i, känns långsökt. Långsökt men naturligtvis möjligt. Man kan väl tänka sig att hålet gör att yxan går att skruva fast/säkra ganska bra.

Jag tror att det är den yxan som heter Infyxa med eggskydd M6311-005011 .

Ja en googling ger en bild på två yxor, varav den ena skulle kunna vara samma typ. Undrar vem som tillverkat den, i princip alla andra yxor jag hittat är stämplade med tillverkarens stämpel (Hults bruk, Wetterling och någon enstaka Gränsfors bruk).

/Hast

Kan stämpelns G betyda Gränsfors?

Kolla med deras yxmuseum:

http://www.gransfors.com/

Det är iallafall inte så deras stämpel brukar se ut, och om jag har kollat in 20+ såna här yxor i min jakt på en i bra skick, så är det här den enda jag sett stämplad. Men man skulle ju kunna dra iväg ett mail till dem och fråga, de besitter ju säkert en icke försumbar mängd kunskap om yxor, även om det eventuellt inte handlar om deras egna.

/Hast