Jump to content

Close shave

Recommended Posts

Med risk för att bli lite filosofisk så anser jag att tur inte är något man har utan något man till stor del måste förtjänar. Att vår värld till stor del styrs av slumpen är bevisat (i alla fall inom fysiken) det vi kan göra är att vrida den till våran fördel. Det är genom att träna rätt och ha rätt utrustning som man tjänar in sin tur. Man går från att ha 50 % chans att bli träffad av skottet till 25 % för att man agerar så att fi måste skjuta från sämre eldställning, till 10 % för att man håller låga ställningar och till 5 % att bli skadad när man har kroppsskydd. Mina siffror är helt och hållet tagna ur luften men det spelar kanske ingen större roll, det är bara ett exempel. När sedan ingen blir skadad så säger man; vilken tur vi hade. Tur/slump är ofta något man använder för att beskriva något som har fler faktorer än vad vi kan uppfatta/förstå. Slumpen finns där och går inte att göra sig av med men i mindre utsträckning än man tror.

Dock så verkar vissa människor helt enkelt ha en jävla tur/otur, det kan jag inte neka till. Å andra sidan så känner jag folk som verkar ha en otrolig otur. En lumparkompis var med om en älgolycka (vilket resulterade i en ryggskada), förfrös foten (och fick trimma bort lite av stortårna) samt hade tre vänner som dog i olyckor under 6 månaders tid.

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Svensk patrull beskjuten

Publicerad: 12 juli 2009 kl 09.23

Afghanistan På lördagskvällen utsattes en svensk patrull i Afghanistan för eldöverfall. Ingen skadades. Händelsen inträffade strax före kl 20.00 svensk tid.

Den svenska patrullen färdades längs en väg väster om staden Mazar-e-Sharif när den blev utsatt för beskjutning med finkalibrig eld och raketgevär. Ingen svensk skadades och patrullen kunde köra från platsen.

Personalen återvände senare till den svenska campen Northen Lights.

Nu hände det igen.

Tror verkligen ingen att den sista raden är ett resultat av en bra utbildning?

Dö jante dö, och hemsök ej dessa diskussioner mer.

Patrullens urdragande ÄR ett bevis på bra utbildning, Tror inte att någon betvivlar det. Vad säger detta oss då? Jo, Att erfarenhet är tillvaratagen och implementerad i verksamheten.

De som utförde eldöverfallet, Vad har de lärt sig? Om de har någorlunda högt ställda ambitioner på sig själva kommer de att analysera vad som gick fel och prestera bättre nästa gång. En gemensam mänsklig egenskap är att göra sitt bästa.

Nu spekulerar jag, Om de agerade inom ramen för en organisation så kommer situationen eventuellt analyseras i syfte att få bättre verkan i målet nästa gång. Den/de som gav ordern har lagt ner tid/pengar/utrustning och vill då ha vinstresultat tillbaka, Detta i form av döda utländska soldater. Syftet med eldöverfallet (återigen, Min spekulation) skulle kunna vara att lära sig våra rutiner. Det skulle ju kunna finnas andra ögon i området som studerade händelsen.

Tror att du ska slänga ut Jante, Nivån är högre än så här.

Alla incidenters lyckliga utgång är inte baserat på tur, men vissa är helt klart det.. Ta bara exemplen med fordonet som missar "tryckplattan" på en IED med centimeter och blir uppmärksammad av nästa fordon. Att den uppmärksammades av det andra fordonet kan tillskrivas god utbildning i alla hålla observation, men gällande det första fordonet?

Ett annat exempel är det när någon placerat en IED på en väg som "bara" används av ISAFs fordon, men den här gången kommer lyckligtvis en åsna och klampar på den dagen innan..

Att bra utbildning ökar marginalerna är jag helt med på, men att utgången blev som den blev vid dessa exempel kan väl knappast vara en följd av god utbildning? I så fall får gärna någon förklara hur.

Guest Bitis gabonica

När jag läser de flesta inläggen i denna tråd slås jag av faktumet att de flesta ser

likhetstecknet mellan bra utbildning och mer [ tur ], det glädjer mig.

När vi började diskussionen var det mer hett ämne och fler vägrade yttra termer som [ skicklighet, välutbildade ]

angående situationerna som varit på tapeten.

Visst är det inslag av försynen när en IED inte detonerar eller ett slumpskott inte träffar en soldat som tittar fram, men det kan även vara resultatet av en bättre och mer genomtänkt utbildning.

När InsU missar första edlskuren vid ett eldöverfall mister de den absolut viktigaste komponenten : Shock and awe.

Uppträdandet av våra förband i terrängen är av stor vikt för att beröva InsU den komponenten, ett taktiskt uppträdande vid

förflyttning tillåter inte att det blir enkelt för InsU att genomföra överfallet, då ökar möjligheterna till : A Första eldöppnande på för långt avstånd

B Låg eller ingen skade-effekt vid första eldöppnande C Röjda eldplatser innan eldöppnande.

/Bitis

Det är ju inte bara svenskarna som har haft "tur". Det är ju inte en endaste gång som någon av motståndsmännen/banditerna dött av svensk eld heller, enligt mil.se.

Men sen har väl svenskarna heller aldrig varit på förhand eller i utgångläget haft för avsikt att slå ihjäl fi.

Det är ju inte bara svenskarna som har haft "tur". Det är ju inte en endaste gång som någon av motståndsmännen/banditerna dött av svensk eld heller, enligt mil.se.

Men sen har väl svenskarna heller aldrig varit på förhand eller i utgångläget haft för avsikt att slå ihjäl fi.

Det beror på om man väljer att lita på Gustaf Friodlin eller FM

Nu har jag inte varit i Afghanistan men om man öppnar eld mot en motståndare med både finkalibrigt och akan efter att ha blivit utsatta för eldöverfall så är det förmodligen inga varningsskott vi pratar om. Däremot så är ju fienden skicklig på att välja plats för eldöverfall....

I min värld finns både tur och skicklighet och den som har mest av både vinner!

Guest Bitis gabonica

Du bör inte lägga all din tyngdpunkt på vad som står på Mjäll.se

Du har förhoppningsvis folk att rådfråga som är i firman och kan där skapa dig en mer exakt bild av verkligheten.

[ Jodå det HAR nedkämpats InsU ]

Se ovanstående förklaring även här.

För att förtydliga mig själv ska jag tillägga att jag syftade på att FM inte sysslar med några targeted killings i affe, och att således i utgångsskedet för en operation finns inte målet att slå ihjäl någon.

Att trupp sedan besvarar fientlig eld med verkanseld är en annan sak och helt enligt ROE.

• 2 weeks later...

Om inte det sista överfallet berror på tur så vet i sjutton.

RPG genom drivmedelstankedn

Nunskall vi inte underestimera det faktum att STRF 90 och PATRIA slår eldhandvapen och rpg utan mörkerhjäpmedel och avståndsmätningmen ändå...

Jag hoppas vid alla gudar att de fortsätter att ha en vakande hand över våra svenskar därnere

Nu verkar det som att ett nytt eldöverfall på svensk-finsk trupp har skett :

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...tt-eldoverfall/

Det verkar bli allt mer instabilt samtidigt som vissa i Sverige snackar om att skicka tillbaka trupper. Tycker att när regeringen vill ha insatsförsvar och mer trupper i utlandstjänst får man vara beredd på att möta mer situationer som dessa.