Jump to content

Close shave


Recommended Posts

Detta upplever jag som ett intressant och aktuellt ämne.

Nu gick det lite överstyr i tråden ang senaste angreppet på svenska förband i MeS, så jag startar om har.

 

Enligt vissa här är det ren och skär tur att vi haft så pass få KIA än så länge, jag hävdar att detta beror på

bra GU och en drillad utbildning innan avfärd.

 

Står man som point och får en 12,7 i nyllet är det inte mycket att göra, det som blir intressant är vad tvåan gör.

Det är där jag ser att det fungerat, vissa incidenter har varit på håret men löst sig, vad beror detta på?

 

Kom igen nu, låt höra alla slumptalsteorier.

 

 

/Bitis

Kör på här

Dobberman

Blå/Gul

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu vet jag inte alla detaljer kring alla incidenter, men det har ju hänt att svenska soldater klarat sig till följd av tur/insurgentens värdelöshet. För tidig utlösning(IED'n alltså) eller för djupt nergrävda diton har antagligen sparat liv.

 

De senaste incidenterna då. De som jag tänker på främst är när trupp blivit beskjuten (Char Bulak, Darzab) och därefter gått i försvarsposition eller dragit sig ur. Iom att sverige vart på efterhand skulle jag vilja påstå att det återigen är tur/insurgenternas värdelöshet (missar vid första eldöppnanadet, RPG enbart meter från fordon etc.) som bidragit till en lycklig utgång även där.

 

Att sedan soldaterna gått i skydd/dragit sig ur/agerat på ett föredömligt sätt tror jag absolut. Men i många fall har situationerna varit sådana att hade vi inte haft turen med oss hade vi haft döda innan någon svensk soldat hunnit agera alls.

Edited by grisbasse
Link to comment
Share on other sites

Guest Bitis gabonica

Att mängden tur ökar proportionerligt till mängden övning är ingen slump.

Drillade killar/tjejer har sekunderna på sin sida, det gör att man slipper utsätta sig för mer exponerig än

ens tur klarar av.

 

Om en InsU inte sätter första salvan i magen på en helfigur är chansen ganska god att han kan rikta om och träffa med nästa.

Ger man honom ingen helfigur att rikta mot har man skapat sig en hel del tur, under sista åren har en ganska stor mängd finkal och annat

snurrat kring våra förband i provinserna i PRT, en hel del har varit tämligen klantiga och oerfarna busar, vissa har definitivt inte varit det.

 

/Bitis

Link to comment
Share on other sites

Att mängden tur ökar proportionerligt till mängden övning är ingen slump.

Drillade killar/tjejer har sekunderna på sin sida, det gör att man slipper utsätta sig för mer exponerig än

ens tur klarar av.

 

Om en InsU inte sätter första salvan i magen på en helfigur är chansen ganska god att han kan rikta om och träffa med nästa.

Ger man honom ingen helfigur att rikta mot har man skapat sig en hel del tur, under sista åren har en ganska stor mängd finkal och annat

snurrat kring våra förband i provinserna i PRT, en hel del har varit tämligen klantiga och oerfarna busar, vissa har definitivt inte varit det.

 

/Bitis

 

 

Visst stämmer det du säger. Men snart har insurgenterna slut på klantighet och vi på tur och då sitter salvan vid första eldöppnandet. Dvs. fortsätter det som det gjort hittills så får nog någon snart åka påse iom att det är svårt att öva mot osynliga hot, i synnerhet när fienden taktikanpassar.

Link to comment
Share on other sites

Att mängden tur ökar proportionerligt till mängden övning är ingen slump.

 

Jag håller utan tvekan med. Att enbart förklara de många gånger som Svenskar varit "nära" i både Bosnien, Kosovo och Afghanistan med tur är lite korttänkt i min mening.

 

“Luck favors the prepared”

 

IED hotet är ju svårt givetvis, men uppenbarligen(?) har vi bra utb. och bra rutiner eftersom det är sällan vi som Svenskar hamnar i vägen och skadas. (samt bra fordon)

 

Generellt sett skickar man ju inte ut idioter i US, även om det utan tvekan finns undantag. Så länge den enskilde soldaten använder hjärnan, den utb. han/hon fått samt tar sitt ansvar för gruppen/enheten så fungerar det.

 

Problemet är när "Kalle-Bakom"/"Dum-Fia" åker på utlandstjänst och i stället tänker på "Kåt-Lisa"/Kukige-Kent" framför att tänka på sin uppgift, dvs släpper säkerhetstänket. Då går det på röven.

 

Jag kan spinna vidare på sänkta krav, brist på personal etc. men jag orkar inte.

Link to comment
Share on other sites

under den senaste tiden har ett antal ied röjts i MeS, inte pgr av att vi var särskillt skickliga utan för att lokalbefolkningen tipsat om dessa, så ännu en gång så visar det att forceprotection inte bara kommer sig av bra och snärtiga blixtlås och bepansrade fordon utan även i mötet människa mot människa där om ömesidig respekt väcks så kommer det betala sig för båda sidor. Så jag vill hävda att en stor del av "turen" även kommer sig från det sätt som dom svenska soldaterna rört sig och fört sig i området.

 

Sen att det är bra att öva diskuterar jag inte men att vi har haft en massa tur det är även det ett faktum,..

exempel är RPG'er som slår in i grenar istället för att träffa sitt avsetta mål en kort bit bortom grenarna, andra rpger som slår ner någon meter från soldat som ligger i skydd, svenska bilspår som går precis på sidan av utlösningsannordningar till ied och en mot som fick vända under en eskort, efter fordonsvis helomvändning möter dom en åsnekärra påväg upp samma väg som dom ursprungligen var på väg, en kort sträcka från platsen så smäller ied utlöst av åsnan osv osv det finns ett otal fler exempel.

Kom även ihåg att hur duktiga vi än är så sitter ju pelle-taliban och förbannar sin otur

I dom fallen som jag nämner så är det sannolikt att utbildning hade en mycket liten om ens någon roll

 

Kommer vi i riktiga strider igen, utdragna och kanske mot en mer målmedveten fiende som lärt sig något, då är risken stor att turen börjar tryta och då.. då kommer utbildning,motivation och utrustning m.m verkligen till sin rätt.

 

Det som oroar mig är det stora mörkret och diskrepansen mellan vad som rapporteras och vad som händer.

 

Tilläggas ska att man sökt problem på ett avsevärt mycket mer aktivt sätt under sista tiden och därför även fått påpekanden om att tagga ner sig från RC N

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Guest Bitis gabonica
Visst stämmer det du säger. Men snart har insurgenterna slut på klantighet och vi på tur och då sitter salvan vid första eldöppnandet. Dvs. fortsätter det som det gjort hittills så får nog någon snart åka påse iom att det är svårt att öva mot osynliga hot, i synnerhet när fienden taktikanpassar.

Ja det stämmer bra det jag säger.

Sätt de antal Svenskar som tjänstgjort i US mot de relativt få KIA vi fått.

Andra länder har betydligt högre siffror, precis som det står i inlägget ovan här är det naivt att sätta en turstämpel

på detta faktum.

Jag läser ganska flitigt på detta forum [ när tid och möjlighet finnes ] det som slår mig är att den ful jante visar sitt bittra leende

här tämligen ofta.

Varför ska de ha annan utrustning, varför får de köpa egen material?

Detta samt den ovilja att erkänna att vi faktiskt har bra soldater är oroväckande.

 

[Preparatus supervivet] För djävulen.

Träna hårt och överlev, se det som en rättighet att få den adekvata utbildning som kommer krävas av dig som soldat så har du en god möjlighet att överleva.

 

När soldaten för 100.de gången fått en klas smälld över aktern för att han förflyttar sig som en leprasjuk anka längs diket kommer han inshallah

slippa få spinalgången fragmenterad av en kula när han behöver förflytta sig under eld.

 

Att stå och nöta målväxling på bana tills det flyter som vatten är en försäkring bättre än någon annan, kan soldaten snabbt få upp vapnet och ge bra

och välriktad eld är det inte tur som spelar roll, utan träning.

 

De miljöer som kommer möta oss i framtiden kommer inte vara vänligare och mjukare utan mer krävande och farligare.

 

Släpp den rosa kudden och acceptera världen som den är, tur har man på krogen 23:45.

 

/Bitis

Link to comment
Share on other sites

under den senaste tiden har ett antal ied röjts i MeS, inte pgr av att vi var särskillt skickliga utan för att lokalbefolkningen tipsat om dessa 1, så ännu en gång så visar det att forceprotection inte bara kommer sig av bra och snärtiga blixtlås och bepansrade fordon utan även i mötet människa mot människa där om ömesidig respekt väcks så kommer det betala sig för båda sidor. Så jag vill hävda att en stor del av "turen" även kommer sig från det sätt som dom svenska soldaterna rört sig och fört sig i området2 .

 

Sen att det är bra att öva diskuterar jag inte men att vi har haft en massa tur det är även det ett faktum,..

exempel är RPG'er som slår in i grenar istället för att träffa sitt avsetta mål en kort bit bortom grenarna3, andra rpger som slår ner någon meter från soldat som ligger i skydd4, svenska bilspår som går precis på sidan av utlösningsannordningar till ied5 och en mot som fick vända6 under en eskort, efter fordonsvis helomvändning möter dom en åsnekärra påväg upp samma väg som dom ursprungligen var på väg, en kort sträcka från platsen så smäller ied utlöst av åsnan osv osv det finns ett otal fler exempel.

Kom även ihåg att hur duktiga vi än är så sitter ju pelle-taliban och förbannar sin otur7

I dom fallen som jag nämner så är det sannolikt att utbildning hade en mycket liten om ens någon roll8

 

Kommer vi i riktiga strider igen, utdragna och kanske mot en mer målmedveten fiende som lärt sig något, då är risken stor att turen börjar tryta och då.. då kommer utbildning,motivation och utrustning m.m verkligen till sin rätt.

 

Det som oroar mig är det stora mörkret och diskrepansen mellan vad som rapporteras och vad som händer.

 

Tilläggas ska att man sökt problem på ett avsevärt mycket mer aktivt sätt under sista tiden och därför även fått påpekanden om att tagga ner sig från RC N

 

/b

 

1. är det någon förändring jämfört med tidigare verksamhet? IED i Afghanistan, minor/OXA på Balkan?

 

2. utan tvekan, detta är ju något man kan utveckla kraftigt.

 

3. alt. väl vald eldställning? (välutbildad, bra rutiner)

 

4. se 3.

 

5. "magkänsla", bra rutiner för spårval?

 

6. varför vände de? info som säger något??

 

7. alt. "insha'Allah"...

 

8. eller så var det just det det hade...

 

Jag drar det lite till sin spets såklart, men jag tycker inte det är riktigt så enkelt som det gärna läggs fram.

 

Oavsett så hoppas jag turen är med oss framöver...

Link to comment
Share on other sites

1. är det någon förändring jämfört med tidigare verksamhet? IED i Afghanistan, minor/OXA på Balkan?

 

absolut, minorna och oxa på bakan låg främst runt CFL, ied över utan och inne bland folk på balkan behöve ingen varna för dom, det var väl känt var risken var förjhöjd

 

2. utan tvekan, detta är ju något man kan utveckla kraftigt.

 

helt eniga

3. alt. väl vald eldställning? (välutbildad, bra rutiner)

 

nä, målet var statiskt, ett hus... siktade så vitt det gick att utröna mot sovrumsfönstret, personalen sov..

 

4. se 3.

möjligen, det kan jag inte svara på, såklart utbildningen som gjorde att man tog skydd och inte virrade runt på vägen var till hjälp..

 

5. "magkänsla", bra rutiner för spårval?

 

möjligen, det kan jag inte svara på egentligen, därmot så har ju 5-25,wp-check och allt annat vi utbildar på säkert räddat en och annan

6. varför vände de? info som säger något??

 

hade inte något med hotbilden att göra, dom blev tillsagda att RTB för att mötet dom skulle till blev inställt men det är klart.. dom dom skulle till kanske ställde in för att dom visste något ?

 

7. alt. "insha'Allah"...

 

ja absolut, helt enig

8. eller så var det just det det hade...

 

eller så var det just det inte hade... men jag förstår din poäng

 

Oavsett så hoppas jag turen är med oss framöver...

 

jag med, och hoppas vi fortsätter utbilda för att den en dag kommer ta slut men inte glömmer bort poängerna i första stycket

Link to comment
Share on other sites

Visst stämmer det du säger. Men snart har insurgenterna slut på klantighet och vi på tur och då sitter salvan vid första eldöppnandet. Dvs. fortsätter det som det gjort hittills så får nog någon snart åka påse iom att det är svårt att öva mot osynliga hot, i synnerhet när fienden taktikanpassar.

Ja det stämmer bra det jag säger.

Sätt de antal Svenskar som tjänstgjort i US mot de relativt få KIA vi fått.

Andra länder har betydligt högre siffror, precis som det står i inlägget ovan här är det naivt att sätta en turstämpel

på detta faktum.

Jag läser ganska flitigt på detta forum [ när tid och möjlighet finnes ] det som slår mig är att den ful jante visar sitt bittra leende

här tämligen ofta.

Varför ska de ha annan utrustning, varför får de köpa egen material?

Detta samt den ovilja att erkänna att vi faktiskt har bra soldater är oroväckande.

 

[Preparatus supervivet] För djävulen.

Träna hårt och överlev, se det som en rättighet att få den adekvata utbildning som kommer krävas av dig som soldat så har du en god möjlighet att överleva.

 

När soldaten för 100.de gången fått en klas smälld över aktern för att han förflyttar sig som en leprasjuk anka längs diket kommer han inshallah

slippa få spinalgången fragmenterad av en kula när han behöver förflytta sig under eld.

 

Att stå och nöta målväxling på bana tills det flyter som vatten är en försäkring bättre än någon annan, kan soldaten snabbt få upp vapnet och ge bra

och välriktad eld är det inte tur som spelar roll, utan träning.

 

De miljöer som kommer möta oss i framtiden kommer inte vara vänligare och mjukare utan mer krävande och farligare.

 

Släpp den rosa kudden och acceptera världen som den är, tur har man på krogen 23:45.

 

/Bitis

 

 

Jag håller fortfarande med dig, men vi pratar om olika saker. Jag syftar på första eldöppnandet/när IED'en exploderar etc. du snackar om den efterföljande striden. Vid det förstnämnda kan du inte påverka situationen mycket mer än att köra mitt på vägen och hålla god observation. Det är naivt att tro att bra utbildning skall rädda oss 100 gånger av hundra, för många situationen är utom vår kontroll. Och det skall bli intressant och se hur snacket i media kommer gå när vanliga grabbar stryker med.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bitis gabonica
Jag håller fortfarande med dig, men vi pratar om olika saker. Jag syftar på första eldöppnandet/när IED'en exploderar etc. du snackar om den efterföljande striden. Vid det förstnämnda kan du inte påverka situationen mycket mer än att köra mitt på vägen och hålla god observation. Det är naivt att tro att bra utbildning skall rädda oss 100 gånger av hundra, för många situationen är utom vår kontroll. Och det skall bli intressant och se hur snacket i media kommer gå när vanliga grabbar stryker med.

 

Vi pratar inte om olika saker.

Utbildas du att uppträda taktiskt rätt kommer det första skottet från en InsU att vara svårade för honom.

Vet du genom din utbildning hur du ska framföra fordonet på bästa sätt blir det svårare att smälla av en IED vid rätt sekund.

Har du drillats i att förflytta dig och din Grp på bästa sätt är det svårare för InsU att utföra ett effektivt överfall på er.

 

Allt destileras ner till kunskap och förmågan att utföra jobbet bra.

 

Känner du att du har tur köp en bingolott, är du osäker på din tur öva, öva, pröva, öva.

 

/Bitis

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar inte om olika saker.

Utbildas du att uppträda taktiskt rätt kommer det första skottet från en InsU att vara svårade för honom.

Vet du genom din utbildning hur du ska framföra fordonet på bästa sätt blir det svårare att smälla av en IED vid rätt sekund.

Har du drillats i att förflytta dig och din Grp på bästa sätt är det svårare för InsU att utföra ett effektivt överfall på er.

 

Allt destileras ner till kunskap och förmågan att utföra jobbet bra.

 

Känner du att du har tur köp en bingolott, är du osäker på din tur öva, öva, pröva, öva.

 

/Bitis

Svårare är inte samma sak som omöjligt. Att vi hittills inte har haft ett enda dödsfall beroende på fientlig eldgivning får faktiskt kallas för att vi haft "tur". Eller menar du på fullt allvar att Sverige har världens bäst utbildade och väldrillade soldater?

 

edit: Kom på att vi faktiskt har haft dödsfall på grund av fientlig eldgivning i Afghanistan även om det är några år sedan. Med tanke på vilka som dog då så styrker det väl bara teorin om tur/otur. För inte ens K3 kan väl hävda att 313.skvadronen skulle vara bättre utbildade soldater än "de där andra i Karlsborg"?

Edited by dieseltrollet
Link to comment
Share on other sites

Jag håller fortfarande med dig, men vi pratar om olika saker. Jag syftar på första eldöppnandet/när IED'en exploderar etc. du snackar om den efterföljande striden. Vid det förstnämnda kan du inte påverka situationen mycket mer än att köra mitt på vägen och hålla god observation. Det är naivt att tro att bra utbildning skall rädda oss 100 gånger av hundra, för många situationen är utom vår kontroll. Och det skall bli intressant och se hur snacket i media kommer gå när vanliga grabbar stryker med.

 

Vi pratar inte om olika saker.

Utbildas du att uppträda taktiskt rätt kommer det första skottet från en InsU att vara svårade för honom.

Vet du genom din utbildning hur du ska framföra fordonet på bästa sätt blir det svårare att smälla av en IED vid rätt sekund.

Har du drillats i att förflytta dig och din Grp på bästa sätt är det svårare för InsU att utföra ett effektivt överfall på er.

 

Allt destileras ner till kunskap och förmågan att utföra jobbet bra.

 

Känner du att du har tur köp en bingolott, är du osäker på din tur öva, öva, pröva, öva.

 

/Bitis

Att sitta och banka sig för bröstet och påstå att det är enbart soldatmässig skicklighet som gjort att inte fler fått sätta livet till under svenska insatser utomlands och under senare år i afghanistan är enligt mig att blåsa upp sig såinihelvete att det bara blir upprörande att läsa. Det är dessutom ett sjukt hån mot dem som trots allt råkat ut för det värsta...både i svenskt närområde och övriga afghanistan.

Vi har råkat ha marginalerna på vår sida ett antal gånger, utbildning må ha breddat marginalerna en gnutta. Roligare än så är det inte. Tur, lite flyt och rätt utrustning ska inte underskattas...

Link to comment
Share on other sites

För mig är det orelevant vilket regemente soldaterna kommer ifrån.. så någon fråga om jantelag är det absolut inte. Svenska soldater är duktiga, check. Men ätt säga att vi klarat oss så bra som vi gjort p.g.a. utbildning är långt ifrån sanningen. Skulle det vara så skulle vi, Sverige, ha något att lära många andra länder inom ISAF. Att säga "vi klarar oss så jävla bra på grund av vår ypperliga utbildning" skulle jag vilja påstå är att överskatta sig själv, vilket inte är sunt i en miljö som den i PRT. Ödmjukhet inför uppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bitis gabonica

Så där ja, nu börjar det likna det forumet jag är van att läsa.

[ Du ska fan inte tro att du är någonting ] killarna hoppar upp från stolarna i stabsbyggnaden och gnisslar tänder

i harm och förskräckelse.

 

Svårare är inte samma sak som omöjligt. Att vi hittills inte har haft ett enda dödsfall beroende på fientlig eldgivning får faktiskt kallas för att vi haft "tur". Eller menar du på fullt allvar att Sverige har världens bäst utbildade och väldrillade soldater?

Du kan läsa om samtliga mina inlägg på forumet, sen återkommer du och pekar ut i vilket av mina inlägg du finner detta påstående.

Fram tills dess är det nog bra om du håller dig undan denna tråd, då du uppenbarligen blandar ihop saker.

 

313:de och andra som utfört ett exemplariskt arbete inte bara i MeS utan alla Svenska soldater som inte dött i alla andra länder vi arbetat i

är väl värda beröm. De som du nämner senare på samma rad var oerhörd skickliga killar, mer än så behöver vi inte prata om här och nu. Det finnns inget som helst utrymme i tak för detta på ett forum som läses av allt och alla, jag trodde i min dumhet aldrig att någon skulle

ha mage att försöka sig på den liknelsen, man ser något nytt varje dag.

 

För mig är det orelevant vilket regemente soldaterna kommer ifrån.. så någon fråga om jantelag är det absolut inte. Svenska soldater är duktiga, check. Men ätt säga att vi klarat oss så bra som vi gjort p.g.a. utbildning är långt ifrån sanningen. Skulle det vara så skulle vi, Sverige, ha något att lära många andra länder inom ISAF. Att säga "vi klarar oss så jävla bra på grund av vår ypperliga utbildning" skulle jag vilja påstå är att överskatta sig själv, vilket inte är sunt i en miljö som den i PRT. Ödmjukhet inför uppgiften.

Jante opererar inte regementsvis eller efter annan uppdelning.

Låt mig förtydliga en sak om IA09 det är en hel del folk från andra reg och förband.

Nej du, där du finner jante och hans bittra anhang här är det faktumet att vissa inte tycks förstå att turen ökar proportionellt med den tidsrymd som lägges

på träning.

Kan du motbevisa detta gör gärna så.

 

Låter ju bra. Ålning medelst hasning över tiden?

Du vill tydligen förmedla något till oss andra men lyckas inte riktigt, kanske din stödperson kan hjälpa dig?

 

/Bitis

Link to comment
Share on other sites

Svårare är inte samma sak som omöjligt. Att vi hittills inte har haft ett enda dödsfall beroende på fientlig eldgivning får faktiskt kallas för att vi haft "tur". Eller menar du på fullt allvar att Sverige har världens bäst utbildade och väldrillade soldater?

Du kan läsa om samtliga mina inlägg på forumet, sen återkommer du och pekar ut i vilket av mina inlägg du finner detta påstående.

Fram tills dess är det nog bra om du håller dig undan denna tråd, då du uppenbarligen blandar ihop saker.

 

313:de och andra som utfört ett exemplariskt arbete inte bara i MeS utan alla Svenska soldater som inte dött i alla andra länder vi arbetat i

är väl värda beröm. De som du nämner senare på samma rad var oerhörd skickliga killar, mer än så behöver vi inte prata om här och nu. Det finnns inget som helst utrymme i tak för detta på ett forum som läses av allt och alla, jag trodde i min dumhet aldrig att någon skulle

ha mage att försöka sig på den liknelsen, man ser något nytt varje dag.

Ja du Bitis, du ska i alla fall ha full poäng för dryghet... moderatorer kan uppmana folk att sluta skriva, du ska definitivt inte göra det.

 

När du skriver saker som

JA vi har haft tur! En jäkla massa tur.

 

Snack!

 

Välutbildade GU-förband och bra Utb på IntUtb är det som räddat dagen.

 

313:e Skv är förbannat väldrillade och kompetenta tex.

Kalla inte hårt arbete för tur.

så framstår det i alla fall för mig som att du hävdar att det bara är dåliga soldater som dödas i strid. Med andra ord, de länder som har många KIA har alltså inte tränat sina soldater lika bra som Sverige. Eftersom vi båda (hoppas jag) vet att så inte är fallet så var det synnerligen korkat skrivet av dig.

 

Beträffande min jämförelse mellan 313 och de som hade förluster för några år sedan var den enbart föranledd av just ditt nämnande av 313 som exempel. Någon §14 kan du knappast hävda där, att det var SSG som fick förluster har offentliggjorts och avslöjar knappast något om deras förmåga även om du vill få det att verka så.

 

Mitt tips till dig är att tagga ner ganska mycket och inte försöka få andra att tiga genom slänga dig med "jantelag" och "killarna hoppar upp från stolarna i stabsbyggnaden".

Link to comment
Share on other sites

Låter ju bra. Ålning medelst hasning över tiden?

Du vill tydligen förmedla något till oss andra men lyckas inte riktigt, kanske din stödperson kan hjälpa dig?

 

/Bitis

 

bg_band2.jpg

Nu lugnar vi ned oss. Du må ha en vass tunga men här hemma har vi endast snok och huggorm så nu tar du dig norrut från ekvatorn och sansar dig enligt svensk standard!

 

Rokare /BG

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Guest Bitis gabonica

Först vill jag kvittera mottaget till Rokare.

 

Eller menar du på fullt allvar att Sverige har världens bäst utbildade och väldrillade soldater?

 

Jadu diseltrollet, du ska ha full poäng du med.

Uppenbarligen var det för svårt att nå upp till utsatt mål så du nöjde dig med det du kan, nämligen att förutsätta att du vet vad

andra menar.

Frågan var om du kunde citera mig där jag hävdade att Svenska soldater var bäst, det är tydligt att du har problem med det.

Då släpper vi den frågan tycker jag. Försök inte att lägga ord i munnen på andra, det är mitt tips till dig.

 

så framstår det i alla fall för mig som att du hävdar att det bara är dåliga soldater som dödas i strid. Med andra ord, de länder som har många KIA har alltså inte tränat sina soldater lika bra som Sverige. Eftersom vi båda (hoppas jag) vet att så inte är fallet så var det synnerligen korkat skrivet av dig.

Så må det framstår för dig, så det är korkat av dig att förutsätta detta.

Om du tar och funderar lite i stort vad det är som skiljer mellan olika nationer i ISAF och framför allt mellan Svenska föeband och majoriteten av OEF i söder.

 

Klura på vad jag syftar på i fråga om urval och motivation, fundera på om jag menar att de soldater som har detta som enda chans att få ett jobb är bättre eller sämre på att lära sig och förvalta kunskapen.

Vi är tämligen unika som har en pool av bra soldatämne att ta ifrån, utbilda och nöta in taktiskt tänkande.

Sverige skickar ut MOT som kan bestå av ganska hög grad Vpl i leden, personer som inte har detta som sitt yrke, hur jävla unikt tror du inte att det är om man ser till hur GB och USA bygger upp den typen av förband.

Det som janteanhängarna här verkar gå bet på är det faktumet att jag [ samt andra] ser ett direkt samband mellan bra utbildning och tur.

CSTC-A gör att ANA och ANP går först i många fall, då kommer deras förluster att vara större, inget snack om den saken, men det jag försökt förmedla

till vissa här är att första skottet går att försvåra, det går att göra det ännu svårare att trycka på sprinten i rätt ögonblick när TLC.n rullar förbi.

 

Vissa inom försvaret och även utanför ser mot kritiska ögon på killar som tar egna initiativ och förkovrar sig i konsten att hantera vapen och utrustning, om detta är rent oförstånd eller något annat låter jag vara osagt, med det finns en direkt korrelation mellan tid i sanden och förståelse för vikten att

kunna agera rätt.

Sen kan vissa träta om vem som har rätt, de som vet eller de som tror.

 

/Bitis

Link to comment
Share on other sites

Ja du Bitis, då tar vi det igen.

 

Nej, jag kan inte citera dig exakt där du skriver "hävdade att Svenska soldater var bäst". Jag citerade nämligen inte, jag frågade. Detta eftersom dina inlägg i den här och den ursprungliga tråden gav intrycket att det var så du menade. Ok?

 

Självklart är det så att träning ger bättre förutsättning att klara av en situation. Det har nog ingen ifrågasatt, eller kan du kanske citera någon som gör det?

 

Det sagt, så finns det alltid ett inslag av slump. Kulor som går fem centimeter åt höger eller vänster, RPG som precis missar osv. Där får man allt kalla det "tur" att våra soldater haft slumpen på sin sida i så stor utsträckning som hittills. Samtidigt får man nog säga att det bara är en tidsfråga innan slumpfaktorn kommer att vara på fiendens sida, och då har vi dödsfallen där. Oavsett hur bra tränade våra soldater är.

 

Tolka nu inte detta som ett påhopp, eller som att jag tycker att det är en dum idé att lägga extra tid på träning. För det gör jag inte.

Link to comment
Share on other sites

I alla tider har vi sagt att vi har tur i missionen.

Tur skapar man sig genom omfattande träning och (ej att förglömma) sunt förnuft.

 

Sedan vill jag slå ett slag för intuition och egenskapen att reagera på magkänsla. Det kan i många fall vara avgörande för utfallet av incidenter eller "nära incidenter".

 

Men allt går inte att förklara med träning, SOP:ar och bra soldatmtrl. RPG:er som ej detonerar vid anslag, dålig timing hos buset som gör att IED:n går av en hundradel för tidigt och liknande har inte med våra egna egenskaper att göra utan är dels ett utfall av tur men också ett mått på motståndaren.

En duktig motståndare har fungerande RPG:er och bättre timing i sina attentat.

Link to comment
Share on other sites

och tillslut så borde ren sannolikhet göra att dom råkar trycka på exakt rätt dig och ladda just den där rpggranaten som träffar.

visst kan man utbilda sig, skaffa den bästa tänkbara skyddsnivån i sina fordon, ha allasköns störare och vara aldrig så drillad men man får inte glömma att som jag sagt tidigare så är det i mycket större grad hur man uppträder innan attacken som kommer varna och ge magkänslan för normalbilden som gör att man klarar sig, det har Sverige lyckats bra med fram till idag.

 

Vad vi däremot INTE har råkat ut för är en dedikerad attack från en målmedveten fiende som verkligen har prövat soldatskillsen under längre tid, det har varit ett antal skärmytslingar som vi gått oskadade ifrån och vi har säkert bra tekniker men skulle det bli en utdragen eldstrid där man verkligen skulle få PRÖVA teorier och om förbandet och soldaterna har den materiella och fysiska uthålligheten för att kanske inte bara motså ett angrepp utan även ta tg och verkligen slåss, först då skulle jag personligen kunna slå mig för bröstet.

 

Men enda sättet att kunna försvara för soldaternas mamma att dom sänder sina söner i harms-way är att kunna se dom in i ögonen och säga att vi gjort att för att ge dom så bra förutsättningar som möjligt att lyckas i den svåra situationen.

 

vad gäller soldatmtrl så är det ju en helt annan fråga men faktum är att vi inom kort står inför samma situation som många andra länder...

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Guest Bitis gabonica
vad gäller soldatmtrl så är det ju en helt annan fråga men faktum är att vi inom kort står inför samma situation som många andra länder...

 

/b

 

Mina herrar ge mannen en cigarr, där har vi den osminkade nakna skalade pudeln och dess röda innanmäte.

 

Jag hävdar bestämt att orsaken till de [ förlåt anhöriga till avlidna] ringa förlusterna är enligt mig en bra soldat med en bra utbildning.

Nu står vi inför en ny standard, vad gör vi då?

 

 

Nu har vi nått den punkten jag vill belysa.

 

 

/Bitis

Link to comment
Share on other sites

Dessutom skall vi ju inte skjuta för att döda, endast oskadliggöra.

 

Tycker själv just konflikten i Afghanistan är ett exempel på en konflikt där vi ska försöka döda så få som möjligt. 'Hearts & Minds' vinns inte med 5.56 och Mazaar-e-Sharif är inte Helmand, en blodsfejd är nog inget som vi vill att våra soldater ska råka ut för. De som vi slappt kallar 'talibaner' är ofta brottsliga syndikat av modell Camorra, varför ska vi inte se till att ANP/ANA tar hand om dem? Sedan är väl vår mission i Afghanistan fredsBEVARANDE och inte dito framtvingande, den semantiken förändrar väldigt mycket i min värld.

 

Ha kål på folk är aldrig bra, speciellt inte om man är på bortaplan för att hjälpa 'the locals'. Ibland kan man behöva skjuta verkanseld men då ska man likt biskop Brask vara nödd och tvungen.

Gick egentligen inte med i det här forumet för att tycka så mycket utan mest av nyfikenhet att läsa andras tankar.

Jag är väl medveten om att min milltära utbildning skiljer sig från den svenska och att mina stridsuppgifter (åteminstone i dagsläget) skiljer sig från svenska soldaters (i svenska us styrkan).

 

Dock är jag ganska säker på att de grundläggande kunskaperna vi har vad gäller vapenhantering, förflyttning, måleldgivning m.m är ganska översättningsbara så jag måste reagera lite på hur vi "skall/bör" skjuta".

Har man varit med om eldstrid så VET man att det inte finns tid att sikta efter oskadligjörande skott. Det finns enbart mål och skyttar. Den som i det läget försöker finna tid att söka "rena" träffar är så gott som redan dömd i förtid att själv bli måltavla.

 

/GMY

Link to comment
Share on other sites

Ock en reflektering till.

Många härinne vill förklara skillnader mellan andra länders förluster och sveriges med att svenska soldater skulle vara överlägsna i strid. Kan inte den skillnaden vara så enkel att svenska soldater dels är väldigt få till antal och dels sällan är involverade i längre strider?

Jag menar inte på något sätt att "ni" skulle vara mindre dugliga. Utan att ni kanske inte tar med alla variabler ni borde tänka på.

Min egen arme står t.ex för de absolut största förlusterna i både irak och afghanistan, men med tanke på det antal trupper vi har i områdena och de uppdrag vi åläggs att driva igenom så är inte våra egna förluster alls speciellt stora.

 

Och precis som ni själva skriver så har det med erfarenhet, kunskap och utbildning att göra. Har man överlevt 3, 4, 5 år i aktiv krigstjänst i krigszon med alla kroppsdelar intakta så bär man med sig ett ganska bra erfarenhetsbagage.

 

/GMY

Link to comment
Share on other sites

Dock är jag ganska säker på att de grundläggande kunskaperna vi har vad gäller vapenhantering, förflyttning, måleldgivning m.m är ganska översättningsbara så jag måste reagera lite på hur vi "skall/bör" skjuta".

Har man varit med om eldstrid så VET man att det inte finns tid att sikta efter oskadligjörande skott. Det finns enbart mål och skyttar. Den som i det läget försöker finna tid att söka "rena" träffar är så gott som redan dömd i förtid att själv bli måltavla.

 

/GMY

 

Vilket för de flesta är lika självklart som att solen går upp i öster.

Problemet är att det finns för många flummare som lever i en idealistisk värld av rosa bommul.

 

Ock en reflektering till.

Många härinne vill förklara skillnader mellan andra länders förluster och sveriges med att svenska soldater skulle vara överlägsna i strid. Kan inte den skillnaden vara så enkel att svenska soldater dels är väldigt få till antal och dels sällan är involverade i längre strider?

Jag menar inte på något sätt att "ni" skulle vara mindre dugliga. Utan att ni kanske inte tar med alla variabler ni borde tänka på.

Min egen arme står t.ex för de absolut största förlusterna i både irak och afghanistan, men med tanke på det antal trupper vi har i områdena och de uppdrag vi åläggs att driva igenom så är inte våra egna förluster alls speciellt stora.

 

Och precis som ni själva skriver så har det med erfarenhet, kunskap och utbildning att göra. Har man överlevt 3, 4, 5 år i aktiv krigstjänst i krigszon med alla kroppsdelar intakta så bär man med sig ett ganska bra erfarenhetsbagage.

 

/GMY

 

Nej, svenska soldater är inte på något sätt överlägsna i strid.

Saken är den att de soldater som nu är nere i A-stan, i huvudsak kommer från ett förband där förbandsandan har sprungit ifrån verkligheten.

De som vill förklara skillnaden med att svenska soldater skulle vara överlägsna, kommer sannolikt från det förbandet och har gått på myten om dem själva...

Link to comment
Share on other sites

Bra utbildning * tur = överlevnad

 

 

Vilka har varit har varit motståndare i Afghanistan är det kriminella ligor som skyddar sina intressen eller handlar det om lågt militärt tränade inhemska bönder som sympatiserar med talibaner eller andra politiska fraktioner för jag tror inte det är hardcore talibaner som tex danskar, amerikaner eller britter strider mot i de andra delarna av Afghanistan.

Link to comment
Share on other sites

Dock är jag ganska säker på att de grundläggande kunskaperna vi har vad gäller vapenhantering, förflyttning, måleldgivning m.m är ganska översättningsbara så jag måste reagera lite på hur vi "skall/bör" skjuta".

Har man varit med om eldstrid så VET man att det inte finns tid att sikta efter oskadligjörande skott. Det finns enbart mål och skyttar. Den som i det läget försöker finna tid att söka "rena" träffar är så gott som redan dömd i förtid att själv bli måltavla.

 

/GMY

 

Vilket för de flesta är lika självklart som att solen går upp i öster.

Problemet är att det finns för många flummare som lever i en idealistisk värld av rosa bommul.

 

Då det är jag själv som blev citerad väljer jag att bemöta det.

Självfallet ska man i strid inte ödsla tid med att försöka träffa lådan på skurkens AK, självfallet ska man nedkämpa de målen som behöver nedkämpas. Det jag snarare menar på är att man inte alltid måste ta i så man spricker med CAS, art, GRK eller vad det nu är man bär med sig. Bara för att man sitter i en 9040 behöver man inte använda kulspräng varje gång. De som inte håller med kan bland annat läsa om det som hände i Farah.

 

Stycket att vi bara ska skjuta för att oskadliggöra, ta det med en nypa salt (tog mest med det för att visa svårigheten med att slåss 'schysst', något vi snackade mycket om under min egna GU). Vi ska enligt vad vi lärt oss vara snälla och gosiga soldater, samtidigt är uppgiften omöjlig att genomföra utan blodsspillan. Efter många års "Fair, Firm & Friendly", hur lätt är det för FM att växla till något som liknar det ISAF gör i Helmand? Det var det jag ville sätta fingret på, ursäkta om jag var otydlig.

Link to comment
Share on other sites

Bra utbildning * tur = överlevnad

 

 

Vilka har varit har varit motståndare i Afghanistan är det kriminella ligor som skyddar sina intressen eller handlar det om lågt militärt tränade inhemska bönder som sympatiserar med talibaner eller andra politiska fraktioner för jag tror inte det är hardcore talibaner som tex danskar, amerikaner eller britter strider mot i de andra delarna av Afghanistan.

Det har varit blandade motståndare men de flesta har haft en hyffsat svansföring med bakgrund i Norra alliansen och andra sammanslutningar. I Darzab så fimpades en riktig Taliban-hotshot så underskatta inte motståndet i norr.

Numerären som svenskarna mött verkar vara lägre än gängse i söder.

 

Man får inte glömma hur det ser ut precis öster om svenskarnas område. Kolla hur det går för tyskarna.

 

/K

Edit: De är fortfarande tekniskt underlägsna svenskarna

Link to comment
Share on other sites

Att skadeskjutning är bättre än dödande skott lärde man sig åtminstone "förr" under GU, eftersom det förhoppningsvis skulle ta större resurser i anspråk hos fienden. Men då syftade man väl i första hand på större reguljära förband.

Samma tänk mot små grupper (där man kanske inte heller bryr sig om förluster på samma sätt) kanske är rätt enligt "vår" standard.

Min fråga är - i dagens US, lär man fortfarande ut att skadeskjuta i första hand? Och i såna fall, vilket är skälet? Medmänsklighet eller att den skadeskjutna ska ta resurser för motståndaren?

 

EDIT: tydlighet.

Edited by stefanf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...