Jump to content

Mystiskt kulhål

Essray

Recommended Posts

Vid en skjutning i våras, tog jag nedanstående bild, efter ett genomförande. Då formen på kulhålet förbryllar mig, tänkte jag ta forumets ballistiska expertis till hjälp.

Skjutningen ifråga genomfördes på relativt kort avstånd, 25 eller 30 m tror jag. Övningens fokus var snabba magasinsbyten, och genomfördes med 4 magasin med 5 patroner i varje. Varje magasin skulle tömmas stående på ett visst antal sekunder (hur många minns jag inte, men jag upplevde det som att det var ont om tid), varefter målet viktes undan, och magasinbyte i knästående skulle genomföras. Vi var 4 eller 5 skyttar.

Om man tittar på hålets form, tycker jag att det ser ut om att kulan wobblat. Att så skulle ha skett, torde väl dock vara tämligen osannolikt, med hänsyn till avståndet och frånvaron av hinder mellan mynning och tavla?

En annan tanke jag hade var att det skulle kunna vara en rikoschett. Om så är fallet, blir ju nästa fråga varifrån den studsade och vart den var på väg. Om den på något sätt studsade "tillbaka", blir man ju lite lätt oroad för sin egen säkerhet, men något sådant skall väl inte kunna ske på en skjutvall? Skulle man annars kunna tänka sig att någon riktat lite väl lågt, och att den studsat i marken framför tavlan, och sedan upp mot vallen?

Jag har naturligtvis även övervägt om det är något så simpelt som två hål nära varandra. Dock brukar sådana dubbelhål se helt annorlunda ut, enligt min erfarenhet.

Så, vad tror forumet?

kulhal.th.jpg

"varefter målet viktes undan" kan ju vara svaret

dvs det där är en träff just när målet är vinklat

Håller med dig om dit svar. Jag har själv ett antal gånger fått liknande hål i tavlan när vi skjutit mot mål som vinklas undan. Och då har skotten inte tagit i marken innan träff.

Om man träffar tavlan precis när den viks undan så brukar det bli en längre reva i tavlan. Däremot har jag sett sådana hål som Essray föredömligt visar bild på och anledningen är precis den som Jadu och The Swede skriver: studs och tumlande kula.

/K

Det är mer sällan det händer på skjutbana, eftersom det är väldigt ovanligt att man skjuter i marken hitom målen på en skjutbana.

Titta däremot på en pappfigur eller ett plåtmål på ett skjutfält, gärna efter eldöppnande med KSP på lite längre håll. Det finns alltid minst tre fyra såna här hål i varje, och dom kommer just från kulor som har slagit i marken hitom målet och börjat välta innan dom träffat.

Händer titt som tätt.

Hur vanligt kan det vara? Jag har aldrig sett något sådant, och då är jag ingen nybörjare på skjutbanan direkt..

Om det är bra eller dåligt får vara osagt.

Jodå, det händer. Jag har sett alla möjliga varianter genom åren. Inget nytt under solen.

Jag visste väl att man kunde lita på Soldf. Många kloka svar. :)

De två teorier som forumet tror på är alltså antingen att kulan träffat precis i vridningsögonblicket eller att den studsat i marken framför tavlan.

Vad gäller vridningsögonblicksteorin gör det faktum att hålet smalnar av uppåt vänster, mig en smula förvirrad. Jag försöker visualisera hur kulhålet borde se ut vi en virdning av tavlan, men kan inte riktigt se det framför mig. Jag vill minnas att tavlorna vrids bort med den heraldiskt vänstra sidan först. Instinktivt tycker jag då att hålet borde smalna av åt höger (från skytten sett), men jag är osäker.

Vad gäller studsteorin är det väl bara det korta skjutavståndet som talar emot den. Man måste väl rikta ganska långt ner i backen för att träffa framför tavlan på 25-30 m avstånd?

Skyttar in gemen siktar ibland annorlunda (nervositet, skjutglad avtryckarfinger osv) alternativt brukar en egenutvecklad form av vapenkontroll även på korta håll.

Studs och tumling.

Edited by Munin

Finns det inget sätt för kulan att börja tumla utan att träffa något? Skit i flamdämparen t.ex.?

Jag kommer ihåg att jag läste ett dokument om ballistik för några år sedan. Där fanns det grafer på hur mycket kulor av olika sorter och kalibrar påverkas av sin rotation. Lång gevärsammunition tumlar typiskt mest närmast mynningen innan rotationen har hunnit stabilisera kulan. Avvikelsen mellan kulans geometriska längdaxel och rörelsevektorn var dock inte mer än som mest 5° för normal ammunition och 10° för pansarbrytande. På bilderna ser avvikelsen ut att vara nästan 90°.

Edit: Hittade artikeln.

Yawing motion of M80 bullet, cal. 7.62 x 51 Nato

Yawing motion of an AP bullet, cal. 7.62 x 51 Nato

Edited by eskil

Jag visste väl att man kunde lita på Soldf. Många kloka svar. :)

De två teorier som forumet tror på är alltså antingen att kulan träffat precis i vridningsögonblicket eller att den studsat i marken framför tavlan.

Vad gäller vridningsögonblicksteorin gör det faktum att hålet smalnar av uppåt vänster, mig en smula förvirrad. Jag försöker visualisera hur kulhålet borde se ut vi en virdning av tavlan, men kan inte riktigt se det framför mig. Jag vill minnas att tavlorna vrids bort med den heraldiskt vänstra sidan först. Instinktivt tycker jag då att hålet borde smalna av åt höger (från skytten sett), men jag är osäker.

Vad gäller studsteorin är det väl bara det korta skjutavståndet som talar emot den. Man måste väl rikta ganska långt ner i backen för att träffa framför tavlan på 25-30 m avstånd?

Som du ser på bilden så är det ett exakt avtryck av en patron sett från sidan.

Det indikerar, precis som jag sagt, att kulan gått in i tavlan på tvären, vinkelrätt mot tavlan.

Detta på grund av studs i marken hitom målet.

Om kulan gått in i tavlan när tavlan vrids undan skulle ingångshålat varit längre och inte gett en lika perfekt avbildning av kulans tvärsnitt.

The Swede :)

Om man tittar på en militär skjutbana och de obligatoriska ~20 meter höga trädpalissaderna, samt kulfång framför samt bakom tavelställ, eller läser lite i SäkI om riskavstånd, så inser man snabbt att studs är något man räknar kallt med... ;)