Jump to content

Fråga till forumets jägare

Vildmannen

Recommended Posts

Problemet med vidsvin är att de bökar upp och förstör marken, vilket underminerar skog o vildmark.

De äter och trampar upp sly omården vilket innebär det blir ingen ny tillväxt..utan liknar mer en motorcross bana där de går fram.

Jag vet att många svenskar både vill ha varg och inte ha den. Sanningen är dock att vi knappt haft varg på 100 år, och nu etablerar sig fler o fler vargar o de når längre o längre söder ut. Problematiken med vargen är att vi som bor i skog/landsbyggd med tamboskap och är jägare ser allt fler attacker i skog o mark.

De som har största motståndet mot varg bor i glesbyggd på landet och de som är för vargen bor i regel i stan.

Men så fort en Älg, varg eller vildsvin kommer in i stan måste den skjutas för de är farligt..

Jag har personligen inget emot vargen, men kan inte påstå att jag gillar tanken på att den finns i skogen utanför..

Dels då vi kraftigt märkt en nedgång på både älg och råddjur..

En ensam varg ger sig inte på ett vildsvin eller en älg om den inte är skadad, oftast jagar de i flock

Vad gäller varg attacker mot människor så har de skett, men då var det för hundra år sen eller längre tillbaka i tiden när folk hade skadat sig, blödde i slag (krig) även pälsjägare som låg sjuka i skogen eller folk som förfrös kunde falla offer för vargen.

En frisk människa höll sig vargen ifrån.

Där är det en viss skillnad med älg och björn som faktiskt dödat folk som varit helt friska, en sån enkel sak som att ha kommit emellan Ko o kalv kunde vara ödestigert.

Skadade vildsvin har varit extremt farliga, men alla djur som är trängda eller skadade kan vara livsfarliga..

A

Allt det där med Varg och Vildsvin är domedags snack. Jägarna gillar inte varg för de mister en och annan hund. Att ett spikhalsband hjälper lite är man inte intresserade av för då får pejlhalsbandet ej plats. Att sedan långt fler jakthundar dödas i trafiken anser man är ointressant.

Samma med vildsvin. Det sista utspelet låter lite som att någon vill ha mer pengar i nästa tilldelning. Hyr ut mer jakt till Danskar och Tyskar så är snart vildsvinet åter utrotat i Sverige...

Att plantera ut Varg för att få bukt med en Vildsvinsstam är nog ganska misslyckat. Prova istället med Sibirisk Tiger. De har vildsvin,kronhjort, hundar och Människor på sin matsedel. En 400kg hanne, som kan sprinta 100 km/h, torde röja bra i det lokala vildsvinsbestånder så det är bara att fixa en om du inte gillar vildsvin.

och för att svara på frågan: Ingen ensam Varg med vettet i behåll skulle ge sig på ett vuxet vildsvin--. troligtvis skulle vargen bli Vildsvinslunch

Jag tycker det låter helt galet. Vem är denna Jinge som skrivit artikeln? Jägare som knappt vågar sig ut i skogen och björnar som alltid anfaller beväpnade människor?? Hallå - farbror!!

Jag har inget emot vargen men samtidigt är jag ingen fårägare som får mina lam rivna om och om igen. Samtidigt har jag inget emot vildsvin men det beror på att jag inte äger någon fastighet som de kan böka upp. Att jaga dem har jag dock inget emot – Got gott!! :dribble:

I början är det en sugga, som trycker undan vargen, sedan är det halvvuxna grisar som tar över. En sugga är ren power. Ställ bilen i skogen och kasta lite potatis under den. Kommer en vuxen gris så flyttar den på bilen.

@ringo

Artiklen är rena smörjan utan underliggande faktum.

Ps

Eftersom detta är en militärt forum kan vi väl likna Vildsvin vs varg som Leo 2 vs Sisu med pjut,pjut torn. dvs att sisun kan ju slå ut en Leo2 om den hänger i ett träd och skjuter ner i den öppna tornluckan på leo`n

Såg ut som en ung varg.

räkna inte med att ens en vargflock ger sig på vuxna djur, en galt på 200 kilo med gaddar om 20 cm kan förstöra en vargs framtid totalt, och då vildsvin är i grupper så aktar dom sig (vargarna alltså).

Visserligen så river ju vargar hundar men det gör ju vildsvin också, ändå hör man inte så mycket om det.

Allt det där med Varg och Vildsvin är domedags snack. Jägarna gillar inte varg för de mister en och annan hund. Att ett spikhalsband hjälper lite är man inte intresserade av för då får pejlhalsbandet ej plats. Att sedan långt fler jakthundar dödas i trafiken anser man är ointressant.

trafiken är den största jakthunddödaren, sedan kommer om jag inte minns helt fel hundar som skjuts av misstag av sin egen ägare eller annan jägare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...