Jump to content

Inte så taggad

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med motivation till varför man öht vill göra lumpen. Jag vill studera på högskola.

Det jag kan se är att svenska försvarsmakten bara agerar i fredsbevarande syfte.

Någon som vill tillägga någonting?

Jag kan ju säga varför jag vill göra lumpen.

1. Jag funderar på att fortsätta inom försvaret (nej jag vet att jag inte kan säga att jag vill bli officer nu men därför måste jag göra lumpen för att se om det är något för mig)

2. Jag tror det är bra, man lär sig många grundläggande grejor.

3. Man lär sig fungera i grupp

4. Man lär sig ta vara på sig själv.

5. Det är en upplevelse (enligt alla som jag pratat med)

Edited by Kolind

Ni som gör lumpen, utgår ni ifrån att det är en utbildning för att försvara sverige och representera sverige i strid?

Måste bara fråga...när du säger att man lär sig agera i grupp, det finns väl ingen social människa som inte kan det?

Det jag kan se är att svenska försvarsmakten bara agerar i fredsbevarande syfte.

Vadå, vill du att försvarsmakten ska agera offensivt och aggressivt? Jag förstår inte riktigt, tycker du att det är negativt att FM "bara" agerar i fredsbevarande syfte?

Ni som gör lumpen, utgår ni ifrån att det är en utbildning för att försvara sverige och representera sverige i strid?

Måste bara fråga...när du säger att man lär sig agera i grupp, det finns väl ingen social människa som inte kan det?

Att göra lumpen innebär att bli en del av det yttersta maktmedlet som Sverige kan använda sig av, vare sig det är inom Riket eller utomlands för att hjälpa andra människor att få det vi i Sverige har haft i 200år. Det innebär att du som individ kan ställas inför det faktum att du är tvingad att döda andra människor för att försvara vår nation och de värderingar som vi som nation står bakom. Om du har problem med den tanken bör du välja ett annat alternativ. Om du finner den tanken acceptabel och är intresserad av att utveckla dig själv som individ genom att arbeta genom ett kollektiv så är lumpen något för dig.

Gruppdynamik på det sätt som förekommer i militären finns ingen annanstans i samhället, vill du verkligen lära dig gruppdynamik och hur asociala så kallade sociala människor kan vara när det blir aldrig så litet jobbigt så är det lumpen du kan studera detta intressanta ämne på. Gör ett försök, du kommer inte att bli besviken.

Måste bara klara upp detta. Jag tog upp fredsbevarande aktionerna som en positiv sak.

Jag vet att jag kommer att studera på högskola, men jag vet inte om jag vill göra lumpen innan dess bara.

Jag kan just nu inte se mig arbeta för försvarsmakten.

Att jag samtidigt inte har familjen bakom mig lägger ju ytterligare tyngd på mig.

Edited by Rully

Måste bara klara upp detta. Jag tog upp fredsbevarande aktionerna som en positiv sak.

Jag vet att jag kommer att studera på högskola, men jag vet inte om jag vill göra lumpen innan dess bara.

Jag kan just nu inte se mig arbeta för försvarsmakten.

Att jag samtidigt inte har familjen bakom mig lägger ju ytterligare tyngd på mig.

Som vi sagt i den andra tråden med, den om din mammas vilja att du inte gör lumpen, så är det många fördelar. Finns det ingen annan i familjen som vill att du gör lumpen? Eller de håller bara med din mamma? Jag förstår att det är tråkigt när din mamma inte vill det, men någon gång måste man liksom bryta sig fri. Personligen skulle jag inte låta henne bestämma över mig, men det är bara jag.

Jo det gör det. FM är inte enda stället där du lär dig det men jag upplever det som att det går fortare.

Du kanske borde göra lumpen just pga att din mamma inte gillar det. Hon förstår uppenbarligen inte det positiva med det hela (och tydligen inte det negativa heller för den delen) och har förmodligen inte lärt, eller uppfostrat dig i de just de områdena eftersom hon inte verkar ha någon kunskap om dom. Om du förstår hur jag menar...

Fört och främst så är det jävligt kul!

Sen så får man en hel del underbara vänner och minnen.

Lumpen är det bästa jag gjort och jag tror inte att du kommer ångra dig om du väl gör det. Jag skulle först hamna som stridsfordonsplutonbefäl på stridsvagnskompaniet på I19 och såg fram emot det mycket, sen några veckor innan inryck fick jag ett brev; "stridsvagnskompaniet läggs ner, du blir fältarbetssoldat på ingenjörkompaniet", jag blev otroligt besviken och övervägde att hoppa av. Jag är glad att jag inte gjorde det. i november 08 muckade jag från I19, och jag har massor med kompisar som inte gjorde lumpen och som ångrar sig. inte en enda som gjorde lumpen och ångrade att dem gjorde det.

Äh, skit i lumpen!

Bli en av alla de som sluppit (slippt/slapp?). Bli en av de som inte sätter värde på att kunna ta hand om sig själva, inte vet hur de beter sig i stressade situationer (nej, skriva prov i högskolan är inte stressigt), inte lärt sig tålamod, inte lärt sig att ta kritik, inte klippt navelsträngen, inte lärt sig uppskatta naturen och inte lärt sig att vara stolta över sig själva och det dem och deras land står för.

Bli en av alla de som tycker att 11 månader av livet är alldeles för lång tid att göra något som kanske faktiskt innebär att det kan vara jobbigt. 11 månader av, låt oss säga, 77 år. Herregud, det innebär ju att det drygt är en procent av ens liv som går åt till något så fjantigt som att ge tillbaka någonting till det land som man faktiskt kommer ifrån. Och det är ju inte ens säkert att man kommer behöva göra det heller! Och så finns det sådana killar och tjejer som inte ens kommer härifrån som tycker det är en självklarhet att "ställa upp" för det "nya" landet man bor i.

Jisses, snacka om att vara dumlojala!

Nej, skriv in dig på en högskoleutbildning istället, vem vet, den finns nog inte kvar om ett år eller två. "Plugga" i en sådär tre-fyra år, skippa några föreläsningar och festa istället! Vad är 11 månader med diciplin och tidspassning mot tre års party?

Hey, med några missade tentor kan det t.o.m. bli fyra år av akademiska kvartar, spya i studentkorridoren, skyhöga studielån och massor av härliga tillfälliga sexuella relationer med årliga klamydiakontroller.

Dessutom får du ju massor av rabatter som student! Hamburgerkedjor, kollektivtrafik och gud-vet-allt!

Särskilt kul blir det om du ska plugga i en stad som ligger en bit bort från där du bor nu. Om du inte har legat i kö till en studentlya i sisådär två år blir det till att hyra en "vanlig" lägenhet. En massa härliga rumskompisar som du delar hyran med! Inget privatliv, och rätt vad det är glömmer ena polaren att hyran skulle betalas, så du får lägga ut för att ni inte ska bli vräkta. Och du knyter näven i byxfickan tredje gången han festat upp sin del av hyran eftersom du "inte vill ta konflikten".

Nej, skit i att göra lumpen! Det tar ju så mycket av din värdefulla tid.... :rockon:

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med motivation till varför man öht vill göra lumpen. Jag vill studera på högskola.

Någon som vill tillägga någonting?

Personligen tycker jag att göra lumpen är en mycket bra erfarenhet. Om du väljer att inte göra militär tjänst så har du automatiskt valt bort ett antal olika saker du inte kan göra i framtiden, t ex utlandstjänst.

Lumpen kan även om du väljer rätt vara ett verktyg för att skaffa dig en utbildning inom teknisk/sjukvård eller annan färdighet, något som du kan använda i din vidareutbildning.

Finns även ett sätt att kunna prova på hur det militära är genom att söka till Hemvärnets grundläggande soldat utbildning (GSU) den är samma utbildning som i princip alla soldater måste genomföra innan de går vidare med sin befattningsutbildning.

Denna utbildning sker under tre månader och på ett stort antal platser över landet skicka in en intresse anmälan så får du mer information.

GSU Hemvärnet Nationella skyddsstyrkorna

Lycka till

• 2 weeks later...

Om du har svårt att hitta motivation till att göra värnplikten så rekommenderar jag starkt att du inte tar plats ifrån de som har motivationen. Fanns få saker som var mera irriterande än dom som ryckte in för att 'få en upplevelse', som om försvaret var skyldiga dom någon form av äventyrs semester, och sedan tappade all lust och motivation när det visade sig att militären inte är utformat för att göra individer glada, utan att skapa fungerande förband.

Om du nu hittar någon form av motivation och väljer att mönstra och får en tjänst säger jag bara en sak - du har två val, att bara glida igenom, eller att göra någonting av tiden. Om du väljer det senare kan jag garantera att du växer som människa, lär dig att ta ansvar, ta hand om dig själv och sätta livet i lite perspektiv. Och vem vet, du kanske finner att militären är ett yrke för dig.

Har inte träffat något som gjort lumpen de senaste 10 åren och ville ha det ogjort.

Samtidigt har jag träffat många som ångrade att de inte tog det där året till att 'bli vuxna'.

Själv gjorde jag lumpen dels för att jag känner att det är min plikt, dels för att det verkade småkul/exotiskt och dels för att jag ville göra något annat än att plugga. Nu sitter jag två år in i en högskoleutbildning och inser nästan varje dag hur mycket nytta jag har av mina 11 månader. Disciplinen, förmågan att stå ut med folk som är dumma i skallen, den fysiska statusen och inte minst mytoman-historierna man kan dra med lumparpolarna när man träffas. 11 månader i Boden var kanske inte de allra bästa jag någonsin haft, men de 40 poängen jag tog i Livets Hårda Skola har gett mig mer än jag tror din (och min) mamma kan förstå.

[Dessutom är det hur jävla kul som helst att spränga grejer. :happy: ]

EDIT: Bara för att man har studieskulder behöver man tydligen inte kunna stava.

Edited by 903Lew

• 2 weeks later...

När det var dags för mig att göra lumpen så visste jag inte riktigt om jag ville utan jag funderade på att skita i det och börja jobba istället för att tjäna pengar, talade om detta för min far och undrade vad han tyckte.

Det slutade i alla fall med att jag ryckte in och gjorde 10 månader på I5 och har efter det tillbringat 16 månader i utlandsstyrkan och jag ångrar det inte en sekund!!!