m3l1n Posted June 24, 2009 Report Share Posted June 24, 2009 jag mönstrade för lite mer än ett år sen och blev placerad i reserven , testade nu att söka in igen via mail och vart uppringd några dagar senare och blev erbjuden 3 tjänster inom livkompaniet . Det var det enda som fanns ledigt just då. Reserverade en plats som skyttesoldat men av nån anledning så strulade det till sig och den vart upptagen så då valde jag "fältkomp" som han kallade det. skulle hålla på med minröjning , sprängning , mm han sa att det var en skyttesoldatutbildning med inriktning sprängmedel. testade att googla fältkomp i olika former men hittade ingeting. Är "fältkomp" fältarbetsoldat , farb ? isf , hur attraktiv är den utbildning för en utlandsmission sökning vad har ni att säga om livkompaniet ? jag är en människa som gillar att plågas och pressas till det ytterska och tror på att hög disciplin och hård träning ger resultat. har en kompis som låg på 2a skvadron på livgardet och han fick uppfattning att livkomp skulle vara rätt lökigt. Fick möjligheten att få söka andra tjänster i oktober så tror ni att utbildningen kan bli understimulerad? eller jag ska hålla mig kvar på den ? :P målet med lumpen är att jag ska mucka med bra betyg och göra utlandstjänst behöver alla tips jag kan få! ps: jag ser inte ner på livkomp om det uppfattas , går bara på det jag har hört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 24, 2009 Report Share Posted June 24, 2009 Men vilket förband är det? Det finns Livkompanier på många ställen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
m3l1n Posted June 24, 2009 Author Report Share Posted June 24, 2009 Men vilket förband är det? Det finns Livkompanier på många ställen. livgardet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted June 24, 2009 Report Share Posted June 24, 2009 Du borde väl kunna söka EOD till Kosovo eller A-stan, eller skytte med inriktining farb kanske inte är tillräckligt? Ifall det räcker så borde finnas gott om OXA att detonera i vardera länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 25, 2009 Report Share Posted June 25, 2009 Det låter som om du kommer bli "Farbare" eller fältarbetsoldat (antagligen det som snubben du pratade med menade), dvs, skyttesoldat med utbildning i att hantera diverse sprängmedel och sätt att använda dessa för att lösa ditt förbands uppgift. Att din polare som låg på 2.skvadron tyckte livkomp var lökigt är rätt självklart, då Livkomp är ett lätt mekaniserat kompani. 2.skvadron är ett säk-förband. Det är mer "jägarstuk" på deras uppträdande (går långt med tung packning). Jag kan lova dig att du inte kommer bli understimulerad på Livkompaniet som farbsoldat. Utbildningen för att bli stadsskyttesoldat på gardesbataljonens livkompani är intensiv, krävande och bedrivs under högt tempo. Du har hamnat på en bra befattning på ett bra regemente. Håll fast på den är mitt tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
m3l1n Posted June 25, 2009 Author Report Share Posted June 25, 2009 Det låter som om du kommer bli "Farbare" eller fältarbetsoldat (antagligen det som snubben du pratade med menade), dvs, skyttesoldat med utbildning i att hantera diverse sprängmedel och sätt att använda dessa för att lösa ditt förbands uppgift.Att din polare som låg på 2.skvadron tyckte livkomp var lökigt är rätt självklart, då Livkomp är ett lätt mekaniserat kompani. 2.skvadron är ett säk-förband. Det är mer "jägarstuk" på deras uppträdande (går långt med tung packning). Jag kan lova dig att du inte kommer bli understimulerad på Livkompaniet som farbsoldat. Utbildningen för att bli stadsskyttesoldat på gardesbataljonens livkompani är intensiv, krävande och bedrivs under högt tempo. Du har hamnat på en bra befattning på ett bra regemente. Håll fast på den är mitt tips. ok tack för ett bra svar jag antar att det inte är möjligt att bli ksp 90 skytt om man är farb ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 25, 2009 Report Share Posted June 25, 2009 Det låter som om du kommer bli "Farbare" eller fältarbetsoldat (antagligen det som snubben du pratade med menade), dvs, skyttesoldat med utbildning i att hantera diverse sprängmedel och sätt att använda dessa för att lösa ditt förbands uppgift.Att din polare som låg på 2.skvadron tyckte livkomp var lökigt är rätt självklart, då Livkomp är ett lätt mekaniserat kompani. 2.skvadron är ett säk-förband. Det är mer "jägarstuk" på deras uppträdande (går långt med tung packning). Jag kan lova dig att du inte kommer bli understimulerad på Livkompaniet som farbsoldat. Utbildningen för att bli stadsskyttesoldat på gardesbataljonens livkompani är intensiv, krävande och bedrivs under högt tempo. Du har hamnat på en bra befattning på ett bra regemente. Håll fast på den är mitt tips. ok tack för ett bra svar jag antar att det inte är möjligt att bli ksp 90 skytt om man är farb ? Ingenting är egentligen satt tills GSu är klar. En god vän blev t.ex. Farb när han ryckte in som ssk. Så det kan hända, men då lär du inte vara farbare, utan skytteslusk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 25, 2009 Report Share Posted June 25, 2009 (edited) I grund och botten är alla skyttesoldater just skyttesoldater. Men en del har "extra verktyg" så att säga. I Farbarens fall är det verktyget extra kompetens i att hantera sprängmedel och liknande. Jag skulle säga att det inte är sannorlikt att du får ksp 90 som farbare. både farb och ksp90-utbildningarna är rätt stora block. Däremot skulle det inte förvåna mig om du får en granattillsats på din ak5. Edited June 25, 2009 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donmalle Posted June 25, 2009 Report Share Posted June 25, 2009 Jag ligger själv inne på Livkomp just nu. För oss var det så att alla ryckte in som skyttesoldater respektive skyttegruppbefäl och sedan efter GSU`n så bestämdes det vilken befattning man skulle få (ksp90,ksp58, GRG, Farb, GB osv..) Blir du uttagen farb soldat kommer du inte få ksp 90. Våra farbare skulle ha fått granattillsatsen men utlandstyrkan "snodde" tydligen all ammunition. Att bli farbare betyder som nämnts ovan att du fortfarande är skyttesoldat men har extra kunskap på sprängämnen och mineringar. Vill du ha mycket strid, speciellt i stadsmiljö är Livkomp helt rätt val. Att påstå att det är lökigt är fel. Vi kanske inte marscherar långt hela tiden, men jag kan lova att strida i full stridsutrustning med till exempel ksp58 eller GRG är mycket jobbigt.. Så tjänsten bygger mer på intensivitet än uthållighet. Kör hårt och lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts